Roken op perron en stations | NS Community
beantwoord

Roken op perron en stations

  • 12 March 2021
  • 84 reacties
  • 20070 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Goedendag

Ik heb een vraag en een klacht over het roken op stations en perrons.

Nergens op het perrons of om de stations staat duidelijk dat dat niet (meer) mag.

Ik heb daar veel last van, zeker als je staat te wachten met een mondkapje om, want de rook blijft daar "achter hangen".

 

Ik reis van Obdam naar Amsterdam Centraal en op de terugweg doe ik de overstap in Heerhugowaard en vooral daar zijn veel mensen (jongeren) aan het roken (en hebben hun mondkapje niet op!). Ik spreek ze er vaak op aan (meeste antwoorden: "dat wist ik niet" en "waar staat dat dan?"), maar ik blijf aan de gang en ik kan ook nergens naar verwijzen op het perron.

 

En wat wordt bedoeld met de stations? En hoever reikt het station? Ik stap dus uit op Amsterdam Centraal (en ook weer in op terugweg) en net buiten de uitgang wordt veel gerookt. Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. 

Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?

 

Wanneer wordt dit aangepakt? Wanneer komen er overal borden te hangen? Wanneer wordt het NS-personeel geïnstrueerd dat als zij hun outfit aan hebben van de NS, het niet netjes is om te roken, zeker niet op het station zelf? Je ruikt het ook in de trein als een conducteur gerookt heeft (hoewel dat minder is met een mondkapje om ;-) ).

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Marc 

 

  • Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein. Er geldt een rookverbod. Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en dergelijke.
icon

Beste antwoord door Mark NS 12 March 2021, 11:29

Bekijk origineel

84 reacties

Besteed eens net zoveel aandacht aan het roken als wat jullie met die muilkorven doen.

Nou, dan gebeurt er dus niets net als bij de mondkapjes 

Reputatie 7
Badge

Herkenbaar. Ik kom wel eens in Hilversum. De wachtruimtes zijn inderdaad een verzamelplek voor allerlei gespuis met drugs. NS en politie weten er van.

Ook op station Eindhoven is niets te zien over roken behalve een klein A4tje bij een buitendeur. Jongens, dat is toch niet hoe je zoiets communiceert! 

Ik zie altijd wel iemand die rookt op het perron. Zeker mensen die aankomen op Eindhoven airport en doorreizen met de trein weten niet dat er niet gerookt mag worden.

Zet op elk perron op elke 40m een bord. Of laat het op de display met de aankomst en vertrek tijden zien. 

 

Een jaar nadat dit bericht geplaatst is wordt er nog steeds gerookt op stations. Het wacht hokje op station Alkmaar Noord wordt als rookhok gezien. Ook als er op gewezen wordt. Huisregels? Wie leest die? Weet niet eens waar deze hangen. Op meerdere plekken duidelijke stickers aanbrengen lijkt me iets meer effect hebben. Of in elk geval kunnen ze dan niet meer komen met “ik wist het niet”.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat NS en ProRail wel de rookgedoogzones hebben ontmanteld maar verzuimd hebben om overal op de stations, dus ook op de perrons buiten de overkapping, duidelijke stickers en/of bordjes op te hangen dat op het station echt helemaal nergens gerookt mag worden.

Reputatie 7

Ach dat rookverbod. Iedere dag zie ik wel iemand met een sigaret op een bankje op het perron zitten. Het is wel vele malen minder dan vóór het rookverbod, maar verbod = verbod lijkt mij. De meesten weten het maar er is ook een groep die zich er willens en wetens niet aan stoort.

ik tref ook vaak uitgetrapte peuken op de grond in de wachtruimte op het perron aan. Smerig.

Reputatie 7
Badge +3

NS en ProRail denken zeker dat met de bekendmaking in de media dat er op stations niet meer gerookt mag worden en het weghalen van de rookzones dat iedereen zich daar gewoon netjes aan gaan houden. NS en ProRail geloven denk ik ook nog in sprookjes. 

Beste NS, wanneer komen jullie in actie om stickers oid. te plaatsen? Ik heb veel last van rokers, maar meer nog dat ik er niets van kan zeggen…

Alvast dank. 

Remco 

Ik zou graag mensen willen wijzen op hun rookgedrag. duidelijke bordjes helpen hierbij enorm. Als deze er niet staan kan ik niets beginnen tegen die a-socialen. Wanneer #NS gaan jullie mij hierin helpen?
Samen komen we er eel uit!
Vriendelijke groet,Remco Tack

Reputatie 7
Badge +1

Hoi MarcB, welkom op de NS Community.

Op stations hangen borden met de huisregels waar het rookverbod in is opgenomen. Verder zijn alle rookfaciliteiten zoals rookpalen en putten en de verlichte rookzone borden verdwenen. Ik kan me echter voorstellen dat het nog niet altijd duidelijk is voor iedereen. Nieuwe regels hebben ook tijd nodig om bij iedereen bekend te worden. 

Er geldt een rookverbod op het station en op de perrons, maar dus niet in het gehele stationsgebied waar bijvoorbeeld een stationsplein onder valt. Zodra je het station betreed, is er een rookverbod, maar de luifel voor het station of het stationsplein, valt daar dus niet onder. Personeel mag daar dus ook roken en dat valt ook niet te verbieden. 

 

De nieuwe regels zijn er al 2 jaar en de situatie voor de niet-rokers is dramatisch verslechterd. In het verleden stonden de rokers gegroepeerd bij de rookpalen en kon je ze dus ontwijken. De rookpalen zijn weggehaald en dit is tot op heden het enige wat NS en Prorail hebben gedaan. Het gevolg laat zich raden iedereen rookt gewoon vrolijk door maar nu ligt hele perron bezaaid met peuken en erger nog ze zitten nu gewoon weer naast je op de bankjes te roken. 

 

Ik roep NS en Prorail nu eindelijk eens actie hier op te gaan nemen en mensen daadwerkelijk te beboeten. Op de Twitterpagina wordt hier bijna dagelijks over geklaagd en het enige wat er dan wordt gezegd dat is dat het volgens de huisregels verboden is. 

 

DAT IS VOLSTREKT ONVOLDOENDE. 

@Henkpeetersen

Het is volgens de huisregels verboden en verder ieders persoonlijke verantwoordelijkheid. Ik denk niet dat NS gezien het tekort aan zowel personeel als geld hier veel moeite voor gaat doen.

Niet roken was enkele jaren geleden een maatschappelijk hype maar die is inmiddels weggeëbd. Nu zijn stikstof en milieu weer een hype tot ook die weer over is. Zo werkt dat met door de politiek en de media opgeklopte hypes.

Reputatie 7
Badge +1

@Henkpeetersen

Het is volgens de huisregels verboden en verder ieders persoonlijke verantwoordelijkheid. Ik denk niet dat NS gezien het tekort aan zowel personeel als geld hier veel moeite voor gaat doen.

Niet roken was enkele jaren geleden een maatschappelijk hype maar die is inmiddels weggeëbd. Nu zijn stikstof en milieu weer een hype tot ook die weer over is. Zo werkt dat met door de politiek en de media opgeklopte hypes.

 

Maar geef dan gewoon toe dat je gefaald hebt en zet die rookpalen gewoon weer terug. De situatie nu is gewoon veel slechter dan een paar jaar terug. Dat NS het woord handhaven zo'n beetje geschrapt heeft in haar woordenboek is wel bekend.

Reputatie 7
Badge +3

Geen rookpalen terug. Wel op heel veel plekken verbodsborden of -stickers. Dat moet toch niet zo moeilijk te realiseren zijn.

@Tamzin Niet-roken is natuurlijk geen maatschappelijke hype. Er zijn allerlei maatregelen om het roken te ontmoedigen en te verbieden. Het is een kwestie van de lange adem en er zal steeds aandacht voor moeten blijven. Totdat de laatste roker is overleden.

Reputatie 7
Badge +1

Verbodsborden en stickers gaan ook niet helpen. De enige manier is gewoon gedurende een langere periode boetes uit te delen. Geldt overigens ook voor het probleem scheefzitters in de treinen.

.Het is een kwestie van de lange adem en er zal steeds aandacht voor moeten blijven. Totdat de laatste roker is overleden.

Er komen ook weer nieuwe rokers bij.

Reputatie 7
Badge +3

Borden en stickers zullen echt behoorlijk helpen. Alleen de echt asocialen negeren die.

De meeste mensen die staan te roken op het perron hebben geen idee dat ze iets doen dat niet mag.

@Tamzin Helaas komen er nog steeds nieuwe rokers bij. Daarmee geef je meteen aan waarom er campagne gevoerd moet blijven worden. Maar toch stoppen er meer rokers dan er nieuwe rokers bijkomen. Volgens het Trimbos Instituut rookte in 2022 18,9 van de Nederlandse bevolking boven de 18. In 2014 was dat nog 25,7%. https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/

Ee overgrote meerderheid hoeft de overlast van een kleine minderheid niet meer te dulden. Dat duiden we aan door verbodsborden en -stickers op te hangen. En te bekeuren als er een handhaver in de buurt is.

Het is alweer 2 jaar geleden dat ik met deze topic begon en het lijkt alleen maar erger geworden te zijn. Dat lees ik (dank voor de reacties) en ondervind ik als frequent reiziger. Zijn er meer mensen gaan roken?

Ik wil een dringend beroep doen op ProRail en NS Stations om duidelijke stickers/posters op te hangen/te plakken dat er niet gerookt/gevapet mag worden op de perrons (ook niet op het gedeelte wat open is). Daar moeten ze ook hangen/geplakt worden: op de infozuilen, als poster in de abri's (want daar hangen al een tijd dezelfde posters) etc. etc.

Een deel van de rokers zal dan daar niet meer roken (hoop ik :-)), andere rokers kan ik er dan makkelijker op wijzen.

Alvast dank.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het valt mij ook op dat er meer gerookt wordt op perrons en stations. Afgelopen week zat ik in een defecte trein die langs een perron stond. Er werd omgeroepen dat de deuren open gingen en mensen buiten in de frisse lucht konden wachten op wat er verder ging gebeuren. Wat nou frisse lucht, rooklucht.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie tijdens het woon-werkverkeer dagelijks mensen roken op de perrons in Hilversum en Utrecht Overvecht. Ik heb het opgegeven om er iets van te zeggen. Nergens een verbodsbord of -sticker op de perrons te vinden.

Het is te belachelijk voor woorden.

De anti-rook campagnes zijn overal een stille dood gestorven. Dat is niet alleen op de stations zo maar ook bij bedrijven, ziekenhuizen, etc. Waarschijnlijk was er ooit een eenmalig budget voor die campagnes en is dat inmiddels opgebruikt. 

Het is alweer 2 jaar geleden dat ik met deze topic begon en het lijkt alleen maar erger geworden te zijn. Dat lees ik (dank voor de reacties) en ondervind ik als frequent reiziger. Zijn er meer mensen gaan roken?

Ik wil een dringend beroep doen op ProRail en NS Stations om duidelijke stickers/posters op te hangen/te plakken dat er niet gerookt/gevapet mag worden op de perrons (ook niet op het gedeelte wat open is). Daar moeten ze ook hangen/geplakt worden: op de infozuilen, als poster in de abri's (want daar hangen al een tijd dezelfde posters) etc. etc.

Een deel van de rokers zal dan daar niet meer roken (hoop ik :-)), andere rokers kan ik er dan makkelijker op wijzen.

Alvast dank.

 

Het valt mij ook op dat er weer veelvuldig gerookt wordt op perrons. Vooral bij de afgedekte plekken waar de bankjes en wachthokjes staan. Nergens is te vinden naast de huisregels over dit verbod, waardoor het nog steeds gebeurd. Ik wil er zelf niks tegen zeggen tegen deze mensen want voordat je het weet wordt je neergeslagen, getrapt of het spoor op geduwd door jongeren. Dat hoort de taak te zijn van de V&S medewerkers, die ik helaas niet veel zie rondlopen op stations zoals Den haag HS, Leiden en vele kleine/overstap stations. 

Reputatie 7
Badge +3

Door de tabaksaccijns te verhogen kan mooi een pot gemaakt worden om de campagnes te financieren.

“Dit verbodsbord is mede mogelijk gemaakt door de accijnsbetalende rokers”

Reputatie 7

Tabak gewoon flink in prijs omhoog gooien. Doen ze in Australië en Nieuw-Zeeland ook. Omgerekend nu bijna 30 euro voor een pakje sigaretten. Resultaat: nog maar zo’n 10% van de bevolking daar rookt, bij ons bijna 20%.

Op stations horen gewoon rookverbod stickers. Zo veel geld hoeft dat toch niet te kosten. Maak het niet moeilijker dan het is.

Ik zie iedere dag op stations volop gerook en zeg er bewust niks meer van (ik wil geen discussie, gedoe of agressie - kijk die eindeloze zaken bij Opsporing Verzocht). In het begin heb ik wel mensen aangesproken; sommigen reageerden netjes maar meestal was de reactie van “waar bemoei je je mee, ik bepaal dat zelf wel”. Sommigen waren ook op zoek geweest naar een rookpaal; maar bij afwezigheid daarvan gingen ze maar gewoon zittend op een bankje roken. 

In Drenthe zag ik vorige week posters hangen. “In heel Drenthe zijn de bushokjes rookvrij”. Nou, er lagen volop peuken op de grond op het busstation in Emmen. Bijna niemand slaat er acht op. Als je als enige in zo’n hokje staat langs de weg, steken rokers er helemaal al snel eentje op. Geen draagvlak. Net zoals op onoverdekte perrons. In de Drentse bushokjes ook nergens “verboden te roken” stickers te bekennen. 

In de trein zie ik soms mensen die bijna gaan uitstappen alvast hun sigaretten pakken, sommigen hebben hun joint al achter hun oor zitten, bedoeld om zodra ze uitgestapt zijn deze gelijk aan te steken. Die weten gewoon niets van de regel van een rookvrij station.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Tabak gewoon flink in prijs omhoog gooien. Doen ze in Australië en Nieuw-Zeeland ook. Omgerekend nu bijna 30 euro voor een pakje sigaretten. Resultaat: nog maar zo’n 10% van de bevolking daar rookt, bij ons bijna 20%.

Dat gaat hier natuurlijk nooit werken, tenzij het in Europees verband gebeurt. Australië en Nieuw-Zeeland hebben geen aangrenzende landen.

Tabak gewoon flink in prijs omhoog gooien. Doen ze in Australië en Nieuw-Zeeland ook. 

Ze willen in Nederland sigaretten eigenlijk veel sneller duurder maken dan nu het geval is, dat is alleen niet zo effectief omdat de verschillen met omringende landen dan zo groot worden dat de verwachting is dan mensen dan massaal sigaretten uit landen als België en Duitsland zullen gaan halen. Voor eilandnaties als Nieuw-Zeeland en Australië zijn dat soort dingen een stuk makkelijker.

In andere Europese landen zoals Duitsland, België en Zwitserland wordt roken gewoon meer dan in Nederland gezien als een vrije keuze die een individu moet hebben. Daar kun je wat van vinden, maar daar zitten ze dus niet op onbetaalbare sigaretten te wachten.

Reageer