Ik heb een vraag en een klacht over het roken op stations en perrons.
Nergens op het perrons of om de stations staat duidelijk dat dat niet (meer) mag.
Ik heb daar veel last van, zeker als je staat te wachten met een mondkapje om, want de rook blijft daar "achter hangen".
Ik reis van Obdam naar Amsterdam Centraal en op de terugweg doe ik de overstap in Heerhugowaard en vooral daar zijn veel mensen (jongeren) aan het roken (en hebben hun mondkapje niet op!). Ik spreek ze er vaak op aan (meeste antwoorden: "dat wist ik niet" en "waar staat dat dan?"), maar ik blijf aan de gang en ik kan ook nergens naar verwijzen op het perron.
En wat wordt bedoeld met de stations? En hoever reikt het station? Ik stap dus uit op Amsterdam Centraal (en ook weer in op terugweg) en net buiten de uitgang wordt veel gerookt. Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen.
Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?
Wanneer wordt dit aangepakt? Wanneer komen er overal borden te hangen? Wanneer wordt het NS-personeel geïnstrueerd dat als zij hun outfit aan hebben van de NS, het niet netjes is om te roken, zeker niet op het station zelf? Je ruikt het ook in de trein als een conducteur gerookt heeft (hoewel dat minder is met een mondkapje om ).
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Marc
Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein. Er geldt een rookverbod. Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en dergelijke.
Bladzijde 1 / 10
Ik wil graag een anekdotisch verhaal aan dit topic toevoegen. Laatst op Haarlem heb ik een NS medewerker aangesproken op het feit dat, op dat moment, iemand stond te roken in de stationshal. Dit werd regelrecht genegeerd/er werd weggekeken. Vervolgens werd me door deze asociale roker volledig de huid volgescholden en ben ik fysiek geintimideerd. Ook m'n moeder had niet mogen bestaan als ik me het goed kan herinneren.
Gezien de looptijd van dit topic, en andere, heb ik alle hoop verloren in een toekomst waar ik zonder die ranzige lucht van het openbaar vervoer gebruik kan maken.
Nog een fijn leven gewenst aan al m'n medestanders.
Een zeer terechte klacht. Het totale rookverbod moet veel duidelijker uitgedragen worden.
In 2019 heb ik het volgende bordje gefotografeerd in Engeland. De bordjes hangen daar overal op de perrons.
Ik stel voor dat ProRail en NS een Nederlandse versie van het bordje op zoveel mogelijk plaatsen ophangen. Sommige rokers hebben nu eenmaal een geheugensteuntje nodig.
Handsanitizer is je grootste vriend (en ik mag hopen dat die gewoon aanwezig is in de machinistencabine...)
Haha was dat maar waar. De cabines zijn soms best wel ranzig en voorzien van de nodige etenskruimels, afgeknipte nagels en andere vloeistoffen waarvan de herkomst soms onduidelijk is...
Heb onlangs gelezen dat men bezig is met het opzetten van een nieuwe anti-rook campagne voor op de stations. Deze zal in 2024 gelanceerd worden. Ben er blij mee, want ook ik ben het rokende tuig meer dan zat.
Misschien is het een idee om gewoon duidelijke borden te plaatsen op prominente plekken op het station die aangeven dat roken op het station niet toegestaan is, bijvoorbeeld op het perron boven de trappen of een groot bord in de centrale hal op grote stations. Eventueel zou dit aangevuld kunnen worden met stickers op de tegels. Net zoals de DB dit al doet. Nu staat dit verbod alleen klein aangegeven op de sticker met huisregels bij de ingang.
Mijn excuses voor de verwarring. In mijn omgeving heb ik rokende vrienden. Zij staan tijdens het reizen te roken bij de rokerspalen op het station. Nu rijden er in mijn omgeving andere vervoerders dan NS en daardoor dacht ik dat de stations niet geheel van NS zijn. Nu weet ik dat de stations echt alleen van NS, Prorail en de gemeente zijn. We nemen contact met de station managers waar een rokerspaal nog gezien is op het station.
Plaats zo veel mogelijk stickers op perrons dat het verboden is om te roken. Het gebeurt nog altijd veel te vaak en je hebt nergens op het perron een verwijzing. Zo moeilijk is dat niet en kost bijna niks. Niemand leest de huisregels.
De achtergrond die @Tamzin noemt lijkt me pure speculatie.
Het is in Nederland ook verboden om door het rode licht te rijden. Toch staat er niet bij ieder verkeerslicht een handhaver of hangt er een camera om overtredingen te registreren.
NS en ProRail kunnen in dit verband nog veel leren van de NMBS. Zelfs als je iemand zou willen aanspreken op het roken op een perron kun je nergens naar verwijzen. Dat is In het buitenland vaak veel beter geregeld.
De meeste mensen zal het volgens mij trouwens worst wezen of er op het terras wel of niet gerookt wordt. Ze willen gewoon een leuk plekje in de zon of in de schaduw.
Denk dat je je daarin vergist, niets irritanter als wanneer dat leuke plekje in de zon of schaduw wordt verstoord door de stank van een ander. Kan me er geweldig aan ergeren. Ben dan ook blij dat de roker steeds vaker in de hoek gedreven wordt. Ook de rookvrije terrassen zijn gelukkig steeds meer in opkomst.
Het is al vaak geopperd om overal op de stations stickers “verboden te roken” op te hangen, aangezien in de praktijk er nog altijd behoorlijk gerookt wordt daar. Zeker ook op de kleinere stations. Waarom gebeurt dat gewoon niet? Het is niet dat dat zo duur is lijkt me. NS leest hier mee maar geen enkele reactie of zichtbaar resultaat.
in het VK zie je op elk station opvallende bordjes en stickers: Smoking is not permitted on these premises or in any part of this station, including the open platforms.
Kan hier ook, zou ik zeggen.
Een zeer terechte klacht. Het totale rookverbod moet veel duidelijker uitgedragen worden.
In 2019 heb ik het volgende bordje gefotografeerd in Engeland. De bordjes hangen daar overal op de perrons.
Ik stel voor dat ProRail en NS een Nederlandse versie van het bordje op zoveel mogelijk plaatsen ophangen. Sommige rokers hebben nu eenmaal een geheugensteuntje nodig.
3 ½ jaar geleden plaatste @iMark al dit Engelse bord in dit “draadje”. Ik denk dat NS gewoon helemaal niets wil behalve wat zachte boodschappen als deze campagne weer. Ik denk dat plaatsing van dit soort borden op het station een stuk goedkoper is dan de huidige campagne.
Door de tabaksaccijns te verhogen kan mooi een pot gemaakt worden om de campagnes te financieren.
“Dit verbodsbord is mede mogelijk gemaakt door de accijnsbetalende rokers”
Die kleine bordjes met huisregels ziet niemand denk ik. Laat staan dat ze dan ook nog gelezen worden.... Beter om op meerdere plekken duidelijke niet-roken stickers aan te brengen. In dezelfde lijn als dat je nu die gele mondkapjes pictogrammen op de grond ziet in stations.
Slechte publiciteit is beter dan geen publiciteit. Doordat Koolmees een sigaret heeft opgestoken in de rookvrije zone op het stationsplein in Amersfoort weet iedereen nu dat er een rookvrije zone is.
‘Ieder nadeel heb se foordeel’, zoals een groot Amsterdams filosoof ooit concludeerde.
Borden en stickers zullen echt behoorlijk helpen. Alleen de echt asocialen negeren die.
De meeste mensen die staan te roken op het perron hebben geen idee dat ze iets doen dat niet mag.
@Tamzin Helaas komen er nog steeds nieuwe rokers bij. Daarmee geef je meteen aan waarom er campagne gevoerd moet blijven worden. Maar toch stoppen er meer rokers dan er nieuwe rokers bijkomen. Volgens het Trimbos Instituut rookte in 2022 18,9 van de Nederlandse bevolking boven de 18. In 2014 was dat nog 25,7%. https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/
Ee overgrote meerderheid hoeft de overlast van een kleine minderheid niet meer te dulden. Dat duiden we aan door verbodsborden en -stickers op te hangen. En te bekeuren als er een handhaver in de buurt is.
Ach foutje van Koolmees, ik kan mij daar eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Waar ik mij dan wel druk over kan maken is hetgeen de woordvoerder zegt:
Koolmees betreurt het incident vooral, omdat het haaks staat op de inspanningen die de NS op het gebied van rookvrije zones heeft geleverd, zo laat een woordvoerder weten.
Volgens mij zijn die inspanningen van NS, anders dan de rookpalen weghalen, zo'n beetje nihil geweest tot op heden.
@Gorott
Ik denk dat je openbare ruimte en openbare gebouwen door elkaar haalt.
In de openbare ruimte is roken toegestaan tenzij anders aangegeven. Het leeuwendeel van de openbare ruimte bestaat overigens uit straten, pleinen, parken, etc
Verder zijn stations geen openbare ruimte maar privaat terrein. Dat is ook precies de reden waarom NS/ProRail als eigenaren huisregels mogen instellen voor stations.
Sommige gemeenten hebben destijds gekeken of ze de plaatsing van poortjes konden verbieden door van hun station een openbare ruimte te maken. Tot hun juristen er achter kwamen dat de gemeente dan ook zou gaan opdraaien voor de kosten van onderhoud en schoonhouden van het station.
Je mag in geen 1 openbare ruimte roken, dat is een vrij standaard regel, niet op een terras, niet in een winkel en ook niet op stations. Dat een perron in de meestte gevallen in de buitenlucht zit betekend nog niet dat het mag! Je mag toch ook niet roken op het schoolplein?
Euhm, weet niet waar jij woont, maar hier mag op de terrassen gewoon gerookt worden, hoor. Tot een paar jaar geleden mocht het ook op de perrons. En toen ik op school zat, mocht dat ook gewoon op het schoolplein. En kijk maar 's bij de schoolpleinen waar het niet meer mag, daar hangen bordjes. Dus nee, zo'n standaard-regel is dat (nog) niet.
Hoe zouden ze dat moeten weten dan? Het staat nergens aangegeven, behalve ergens halverwege in de huisregels in kleine letters op een klein bordje bij de ingang, die natuurlijk geen mens leest. Laat staan bij stations waar je zo het perron oploopt. Het is in oktober 2020 - je weet wel, die tijd dat er niemand met de trein reisde - omgeroepen en verder is er nada, noppes, niks aan communicatie gedaan. In Nederland is het nog steeds gebruikelijk dat je buiten mag roken, tenzij anders aangegeven. Maar dan moet je het dus wel aangeven. Wat een verschil met andere landen, waar om de zoveel meter een groot bord hangt met een verbod.
En als wat Ret.tep zegt waar is, dan gaat die nieuwe campagne ook helemaal niks veranderen.
Op buitenlandse stations waar roken verboden is, wordt dat tenminste duidelijk gecommuniceerd via borden met tekst die aan helderheid niks te wensen overlaten. Zie het Verenigd Koninkrijk, met forse rood-witte borden en stickers. Wat belet NS om dit niet gewoon over te nemen? Dit is al vaker aangekaart, maar de reden waarom NS het niet doet blijft onduidelijk. Alleen verwijzen naar huisregels is in de praktijk zinloos, duidelijke opvallende borden of stickers zijn (tenminste voor een flink deel) wel helpend.
Vrijwel niemand heeft daadwerkelijk last van iemand die in de open lucht een sigaretje opsteekt dus het heeft ook geen zin om hier allerlei BOA-achtige types achteraan te gaan sturen.
Dat bijna niemand daadwerkelijk last heeft van roken in de open lucht betwijfel ik. Dat hangt ook van de plek af. Off topic: Er is steeds meer animo voor rookvrije terrassen las ik vorige week. Zelf ga ik bij drukke terrassen al snel toch maar naar binnen, niet zo fris om in de langstrekkende schadelijke rook van een ander te zitten.
En zo heb ik dat ook in wachthokjes, op bankjes enz. op stations. Volgens mij ben ik lang niet de enige.
Tabak gewoon flink in prijs omhoog gooien. Doen ze in Australië en Nieuw-Zeeland ook. Omgerekend nu bijna 30 euro voor een pakje sigaretten. Resultaat: nog maar zo’n 10% van de bevolking daar rookt, bij ons bijna 20%.
Dat gaat hier natuurlijk nooit werken, tenzij het in Europees verband gebeurt. Australië en Nieuw-Zeeland hebben geen aangrenzende landen.
Het is in Nederland ook verboden om door het rode licht te rijden. Toch staat er niet bij ieder verkeerslicht een handhaver of hangt er een camera om overtredingen te registreren.
Er zijn in Nederland zaken verboden en er zijn zaken "verboden". Daar zit een subtiel verschil tussen.
Niet-rokers hebben het recht om geen last te hebben het roken van anderen. Het lijkt me niet meer dan terecht dat de overgrote meerderheid van de bevolking, de niet-rokers, dat recht steeds meer opeist.
Ik vind heel irritant wanneer er op een terras gerookt wordt, zeker als ik daar iets eet. Ik juich het toe dat er steeds meer rookvrije terrassen komen.
Ik ben overigens zelf een roker geweest en ben me pas later bewust geworden van het feit dat ik nogal wat overlast heb veroorzaakt. Jaren geleden meegedaan met Stoptober en ben ik van de verslaving weten af te komen.
Agelopen week een paar dagen door België gereisd en naast dat de treinen daar inmiddels een stuk schoner zijn dan in Nederland, viel mij deze poster op diverse stations op. Waarom kan dit niet in Nederland?? Nu zien we daar alleen maar de interne reclame van NS. Deze poster is in ieder geval een stuk nuttiger.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.