Roken op perron en stations | NS Community
beantwoord

Roken op perron en stations

  • 12 March 2021
  • 84 reacties
  • 20069 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Goedendag

Ik heb een vraag en een klacht over het roken op stations en perrons.

Nergens op het perrons of om de stations staat duidelijk dat dat niet (meer) mag.

Ik heb daar veel last van, zeker als je staat te wachten met een mondkapje om, want de rook blijft daar "achter hangen".

 

Ik reis van Obdam naar Amsterdam Centraal en op de terugweg doe ik de overstap in Heerhugowaard en vooral daar zijn veel mensen (jongeren) aan het roken (en hebben hun mondkapje niet op!). Ik spreek ze er vaak op aan (meeste antwoorden: "dat wist ik niet" en "waar staat dat dan?"), maar ik blijf aan de gang en ik kan ook nergens naar verwijzen op het perron.

 

En wat wordt bedoeld met de stations? En hoever reikt het station? Ik stap dus uit op Amsterdam Centraal (en ook weer in op terugweg) en net buiten de uitgang wordt veel gerookt. Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. 

Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?

 

Wanneer wordt dit aangepakt? Wanneer komen er overal borden te hangen? Wanneer wordt het NS-personeel geïnstrueerd dat als zij hun outfit aan hebben van de NS, het niet netjes is om te roken, zeker niet op het station zelf? Je ruikt het ook in de trein als een conducteur gerookt heeft (hoewel dat minder is met een mondkapje om ;-) ).

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Marc 

 

  • Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein. Er geldt een rookverbod. Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en dergelijke.
icon

Beste antwoord door Mark NS 12 March 2021, 11:29

Bekijk origineel

84 reacties

Reputatie 1

Ik wil graag een anekdotisch verhaal aan dit topic toevoegen. Laatst op Haarlem heb ik een NS medewerker aangesproken op het feit dat, op dat moment, iemand stond te roken in de stationshal. Dit werd regelrecht genegeerd/er werd weggekeken. Vervolgens werd me door deze asociale roker volledig de huid volgescholden en ben ik fysiek geintimideerd. Ook m'n moeder had niet mogen bestaan als ik me het goed kan herinneren. 

Gezien de looptijd van dit topic, en andere, heb ik alle hoop verloren in een toekomst waar ik zonder die ranzige lucht van het openbaar vervoer gebruik kan maken. 

​​​​​​Nog een fijn leven gewenst aan al m'n medestanders.

Reputatie 7
Badge +3

Een zeer terechte klacht. Het totale rookverbod moet veel duidelijker uitgedragen worden.

In 2019 heb ik het volgende bordje gefotografeerd in Engeland. De bordjes hangen daar overal op de perrons.

Ik stel voor dat ProRail en NS een Nederlandse versie van het bordje op zoveel mogelijk plaatsen ophangen. Sommige rokers hebben nu eenmaal een geheugensteuntje nodig.

 

Reputatie 7

Heb onlangs gelezen dat men bezig is met het opzetten van een nieuwe anti-rook campagne voor op de stations. Deze zal in 2024 gelanceerd worden. Ben er blij mee, want ook ik ben het rokende tuig meer dan zat.

Reputatie 7
Badge +1

Misschien is het een idee om gewoon duidelijke borden te plaatsen op prominente plekken op het station die aangeven dat roken op het station niet toegestaan is, bijvoorbeeld op het perron boven de trappen of een groot bord in de centrale hal op grote stations. Eventueel zou dit aangevuld kunnen worden met stickers op de tegels. Net zoals de DB dit al doet. Nu staat dit verbod alleen klein aangegeven op de sticker met huisregels bij de ingang. 

Reputatie 7

Die kleine bordjes met huisregels ziet niemand denk ik. Laat staan dat ze dan ook nog gelezen worden.... Beter om op meerdere plekken duidelijke niet-roken stickers aan te brengen. In dezelfde lijn als dat je nu die gele mondkapjes pictogrammen op de grond ziet in stations.

Plaats zo veel mogelijk stickers op perrons dat het verboden is om te roken. Het gebeurt nog altijd veel te vaak en je hebt nergens op het perron een verwijzing. Zo moeilijk is dat niet en kost bijna niks. Niemand leest de huisregels.

Reputatie 7

Het is al vaak geopperd om overal op de stations stickers “verboden te roken” op te hangen, aangezien in de praktijk er nog altijd behoorlijk gerookt wordt daar. Zeker ook op de kleinere stations. Waarom gebeurt dat gewoon niet? Het is niet dat dat zo duur is lijkt me. NS leest hier mee maar geen enkele reactie of zichtbaar resultaat.

in het VK zie je op elk station opvallende bordjes en stickers: Smoking is not permitted on these premises or in any part of this station, including the open platforms.

Kan hier ook, zou ik zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

De achtergrond die @Tamzin noemt lijkt me pure speculatie.

Het is in Nederland ook verboden om door het rode licht te rijden. Toch staat er niet bij ieder verkeerslicht een handhaver of hangt er een camera om overtredingen te registreren.

NS en ProRail kunnen in dit verband nog veel leren van de NMBS. Zelfs als je iemand zou willen aanspreken op het roken op een perron kun je nergens naar verwijzen. Dat is In het buitenland vaak veel beter geregeld.

Reputatie 7
Badge +3

Borden en stickers zullen echt behoorlijk helpen. Alleen de echt asocialen negeren die.

De meeste mensen die staan te roken op het perron hebben geen idee dat ze iets doen dat niet mag.

@Tamzin Helaas komen er nog steeds nieuwe rokers bij. Daarmee geef je meteen aan waarom er campagne gevoerd moet blijven worden. Maar toch stoppen er meer rokers dan er nieuwe rokers bijkomen. Volgens het Trimbos Instituut rookte in 2022 18,9 van de Nederlandse bevolking boven de 18. In 2014 was dat nog 25,7%. https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/roken/

Ee overgrote meerderheid hoeft de overlast van een kleine minderheid niet meer te dulden. Dat duiden we aan door verbodsborden en -stickers op te hangen. En te bekeuren als er een handhaver in de buurt is.

Reputatie 7
Badge +1

Ach foutje van Koolmees, ik kan mij daar eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Waar ik mij dan wel druk over kan maken is hetgeen de woordvoerder zegt:

 

Koolmees betreurt het incident vooral, omdat het haaks staat op de inspanningen die de NS op het gebied van rookvrije zones heeft geleverd, zo laat een woordvoerder weten.

 

Volgens mij zijn die inspanningen van NS, anders dan de rookpalen weghalen, zo'n beetje nihil geweest tot op heden.

Reputatie 7
Badge +1

Agelopen week een paar dagen door België gereisd en naast dat de treinen daar inmiddels een stuk schoner zijn dan in Nederland, viel mij deze poster op diverse stations op. Waarom kan dit niet in Nederland?? Nu zien we daar alleen maar de interne reclame van NS. Deze poster is in ieder geval een stuk nuttiger.

Reputatie 7
Badge +3

Door de tabaksaccijns te verhogen kan mooi een pot gemaakt worden om de campagnes te financieren.

“Dit verbodsbord is mede mogelijk gemaakt door de accijnsbetalende rokers”

Het is in Nederland ook verboden om door het rode licht te rijden. Toch staat er niet bij ieder verkeerslicht een handhaver of hangt er een camera om overtredingen te registreren.

Er zijn in Nederland zaken verboden en er zijn zaken "verboden". Daar zit een subtiel verschil tussen. 

Reputatie 7
Badge +3

Slechte publiciteit is beter dan geen publiciteit. Doordat Koolmees een sigaret heeft opgestoken in de rookvrije zone op het stationsplein in Amersfoort weet iedereen nu dat er een rookvrije zone is.

‘Ieder nadeel heb se foordeel’, zoals een groot Amsterdams filosoof ooit concludeerde.

Ook op station Eindhoven is niets te zien over roken behalve een klein A4tje bij een buitendeur. Jongens, dat is toch niet hoe je zoiets communiceert! 

Ik zie altijd wel iemand die rookt op het perron. Zeker mensen die aankomen op Eindhoven airport en doorreizen met de trein weten niet dat er niet gerookt mag worden.

Zet op elk perron op elke 40m een bord. Of laat het op de display met de aankomst en vertrek tijden zien. 

 

Badge +3

Dat verbod op E-sigaretten heb ik nooit gesnapt, want daar komt alleen waterdamp uit. Wie kan daar nou in hemelsnaam last van hebben?

Die dingen geven de indruk van ‘roken’ dus is blijkbaar ongewenst gedrag.

Waterdamp is het zeker niet, want dan zou je in feite stoom moeten uitblazen en heb je (jij) een veel groter probleem :sweat_smile: Zal dus wel iets zoals (propyleen)glycol zijn, zoals in rookmachines gebruikt wordt en op zich niet schadelijk is, voor omstanders.

Maar goed, wie gaat er controleren/handhaven of je tabak rookt of een of ander substituut (met voornamelijk nicotine natuurlijk) aan het ‘roken/vapen’ bent, ergens op een station/perron?

Er zijn zelfs topics over het draaien van een joint in de trein tot pure wiet roken (valt niet onder de tabakswet). Dus dan maar alles wat ‘rook uit je mond’ produceert verbieden, toch?

Ondertussen (pre covid-19) was eten van friet/patat speciaal ook gewoon toegestaan met alle ergernissen van dien. Of iemand die een broodje ei met ui of haring of pindakaas verorbert, of zelfs mensen die zich ergeren aan het pellen van een mandarijntje in jouw buurt. Het zou allemaal verboden moeten worden, omdat het stinkt!

Vorig jaar ook nog een discussie met Arriva en Blauwnet, tijdens een hittegolf. Mensen snakten naar verfrissing maar eten en drinken in hun voertuigen is verboden. Na wat heen en weer discussiëren was water wel ‘toegelaten’ maar thee/koffie (zelfs met een dekseltje er op To Go) of een raket ijsje nog altijd niet…

Ergens de lijn trekken dus. In dit geval is dat dus ‘rook produceren’ of iets dat lijkt op ‘lucht vervuilen’… wel zo logisch. En controle? Die is er niet!

Reputatie 7
Badge +3

Geen rookpalen terug. Wel op heel veel plekken verbodsborden of -stickers. Dat moet toch niet zo moeilijk te realiseren zijn.

@Tamzin Niet-roken is natuurlijk geen maatschappelijke hype. Er zijn allerlei maatregelen om het roken te ontmoedigen en te verbieden. Het is een kwestie van de lange adem en er zal steeds aandacht voor moeten blijven. Totdat de laatste roker is overleden.

Beste NS, wanneer komen jullie in actie om stickers oid. te plaatsen? Ik heb veel last van rokers, maar meer nog dat ik er niets van kan zeggen…

Alvast dank. 

Remco 

Ik zou graag mensen willen wijzen op hun rookgedrag. duidelijke bordjes helpen hierbij enorm. Als deze er niet staan kan ik niets beginnen tegen die a-socialen. Wanneer #NS gaan jullie mij hierin helpen?
Samen komen we er eel uit!
Vriendelijke groet,Remco Tack

De man was ongeschikt, is ongeschikt en blijft ongeschikt voor zijn huidige functie.

Reputatie 7
Badge +3

De wetgeving gaat dus helemaal niet alleen maar over tabaksrook, @PeterJKH. Je hebt dus wel degelijk de wetswijziging en de achterliggende argumentatie gemist. 

Zolang het doel maar bereikt wordt dat er niet meer gerookt wordt op stations vind ik het verder prima. 

Reputatie 7
Badge +3

Tabak gewoon flink in prijs omhoog gooien. Doen ze in Australië en Nieuw-Zeeland ook. Omgerekend nu bijna 30 euro voor een pakje sigaretten. Resultaat: nog maar zo’n 10% van de bevolking daar rookt, bij ons bijna 20%.

Dat gaat hier natuurlijk nooit werken, tenzij het in Europees verband gebeurt. Australië en Nieuw-Zeeland hebben geen aangrenzende landen.

Reputatie 7
Badge +3

NS en ProRail denken zeker dat met de bekendmaking in de media dat er op stations niet meer gerookt mag worden en het weghalen van de rookzones dat iedereen zich daar gewoon netjes aan gaan houden. NS en ProRail geloven denk ik ook nog in sprookjes. 

Reputatie 7

Op buitenlandse stations waar roken verboden is, wordt dat tenminste duidelijk gecommuniceerd via borden met tekst die aan helderheid niks te wensen overlaten. Zie het Verenigd Koninkrijk, met forse rood-witte borden en stickers. Wat belet NS om dit niet gewoon over te nemen? Dit is al vaker aangekaart, maar de reden waarom NS het niet doet blijft onduidelijk. Alleen verwijzen naar huisregels is in de praktijk zinloos, duidelijke opvallende borden of stickers zijn (tenminste voor een flink deel) wel helpend.

Ach als Wouter Koolmees ermee wegkomt, dan schept dat een precedent voor de verstokte rokers die ook een overtreding begaan. “Sorry meneer, ik bega per ongeluk een Koolmeesje. Mijn oprechte excuses. Dom van me. Geen boete a.u.b. het was een ….”

@Henkpeetersen Beide begaan een domme actie. Op beide overtredingen zal een boete staan. Denk dat het bedrag niet veel zal verschillen. En Dhr. Koolmees had vanuit zijn positie anders kunnen reageren. Van een beroepschauffeur mag je ook meer verwachten dan een gewone bestuurder. 

Reageer