beantwoord

Roken op station Amsterdam CS

• 14 februari 2019
  • 17 reacties
  • 1182 Bekeken

Ondanks dat er al meerdere topics over dit onderwerp zijn geschreven, wil ik het roken op perrons nogmaals ter discussie brengen. Op Amsterdam Centraal op perron 4-5 (oostzijde) staan regelmatig mensen te roken rondom of in de buurt van een rookpaal. Buiten het feit dat ik dit niet meer van deze tijd vind, functioneert het afbakenen van de rookomgeving niet. Door de wind begint de rookpaal te smeulen en staat alsnog de hele oostzijde van het perron regelmatig in een zeer penetrante geur. Het is niet alleen opmerkelijk dat roken onder een overkapping wordt gedoogd, maar ook dat de grote meerderheid op het perron die niet rookt hier weliswaar (on)bewust hinder van ondervindt.

Hoewel dit topic zich uitspreekt over het roken om Amsterdam Centraal, moge het duidelijk zijn dat dit probleem ook regelmatig voor andere stations geldt. De dierentuin Artis is in de nabije toekomst volledig rookvrij, wanneer gaat de NS overstag?
icon

Beste antwoord door Emma NS 14 februari 2019, 14:56

Hallo Wedgie, welkom bij de NS Community!

Ik begrijp dat jij als niet-roker, het erg vervelend vindt om in de rook te staan. De eerste oplossing is al gegeven door MikeGuy14, je zou ergens anders kunnen gaan staan. Natuurlijk neemt dit in jouw ogen het probleem niet weg, maar dat is wel de snelste oplossing! Voor meer informatie over roken op het station, kun je hier klikken.
Bekijk origineel

17 reacties

Badge +3
Het is natuurlijk geen oplossing om tegen mensen die ergens last van hebben te zeggen dat ze dan maar uit de buurt moeten blijven van de overlast.

De enige structurele oplossing voor het aanpakken van de overlast van rookzones is om ze inpandig te maken, zoals op Schiphol. Rookzones in de buitenlucht zullen overlast blijven geven. Wanneer inpandige rookzones te duur zijn, dan rest er niets anders dan de stations geheel rookvrij te verklaren en overtreders van het rookverbod op de bon te slingeren.

NS kan er dus heel veel aan doen en dient reizigers die last hebben van de overlast van roken te vrijwaren van die overlast. De treinen zijn al 15 jaar rookvrij. Het is daarom extra vreemd dat de stations dat nog niet zijn. Bovendien sluit het oplossen van de overlast van roken op stations mooi aan bij de doelstellingen van https://rookvrijegeneratie.nl
Badge +3
Hoe vaak ga je dit soort dingen nog herhalen.
Net zo lang als nodig. Wen er maar vast aan.

En zeker zolang er van de kant van NS onnozele antwoorden komen waarin staat dat je wanneer je overlast ervaart je maar ergens ander moet gaan staan.

Ik begrijp dat jij als niet-roker, het erg vervelend vindt om in de rook te staan. De eerste oplossing is al gegeven door MikeGuy14, je zou ergens anders kunnen gaan staan. Natuurlijk neemt dit in jouw ogen het probleem niet weg, maar dat is wel de snelste oplossing! Voor meer informatie over roken op het station, kun je hier klikken.
Badge +3
Ergens anders gaan staan is geen optie wanneer er gerookt wordt buiten de rookzones. Bovendien geven de rookzones die onder een overkapping geplaatst zijn overlast. Waarom wordt er niet eens begonnen met het verplaatsen van de rookzones naar buiten de overkapping? En waarom moet de meerderheid van de reizigers lijden onder een kleine minderheid? Dat is echt niet meer van deze tijd.
Badge +3
Ik ben het met @Trein-D eens dat de reacties niet kwetsend waren. Dat ze niets toevoegden aan de discussie ben ik gelijktijdig geheel met @Jouke NS en @Miriam NS eens.
Reputatie 1

Goeiendag Wedgie,

Ik snap dat dit vervelend voor je is maar NS kan er weinig aan doen
NS kan alle stations rookvrij maken maar denk jij dat mensen op een niet zo drukke station toch een sigaret aan steken? Het antwoord is waarschijnlijk Ja.
En bovendien probeert NS de reizigers zich op hun gemak te laten voelen als NS Rookvrije stations importeert dan komen er een hoop boze reizigers en klachten.

Oplossing: Blijf uit de buurt van rookzone's vaak staan rookzone's op minder drukke punten van een Perron

Conclusie: NS Kan er weinig aan doen het valt niet te vermijden en ze willen iedereen een fijne reis bieden.

-MVG
Mike
Reputatie 6
Keerden toen alle treinen destijds rookvrij werden gemaakt ook veel boze reizigers NS de rug toe omdat ze geen " fijne" reis meer werd geboden? Werden de treinen als gevolg hiervan leger? Ik heb het idee dat dat nog wel meeviel. Het zal bij het rookvrij maken van stations eveneens niet het geval zijn, na even wat kortdurende ophef. Moet men natuurlijk wel consequent zijn en handhaven en daar ligt het cruciale punt. Bij veel rokers heeft een verbod om op stations in de open lucht te roken veel minder draagvlak dan in een verbod in gesloten ruimtes (zoals de trein zelf). En dan doen ze het toch.
Reputatie 7
Badge
Ergens anders gaan staan is geen optie wanneer er gerookt wordt buiten de rookzones. Bovendien geven de rookzones die onder een overkapping geplaatst zijn overlast. Waarom wordt er niet eens begonnen met het verplaatsen van de rookzones naar buiten de overkapping? En waarom moet de meerderheid van de reizigers lijden onder een kleine minderheid? Dat is echt niet meer van deze tijd.

Hoe vaak ga je dit soort dingen nog herhalen. Als NS het prima vind waar de rookpalen nu staan dan zal je je er maar gewoon bij neer moeten leggen.
Of denk je soms dat als je je teksten maar blijft herhalen in ieder rook topic dat dat wel het een en ander zal doen veranderen in de toekomst?
Reputatie 6

Waarschijnlijk zal dit wel als beste antwoord worden gemarkeerd maar daarmee is de vraag, wanneer NS nu eindelijk eens iets gaat doen aan de overlast gevende rookzones, natuurlijk niet beantwoord.
Reputatie 7
Badge +3
Zo'n antwoord is zeker erg onnozel. Nietrokers die geen overlast willen gaan al niet dicht in de buurt van een rookzone staan. Alleen sigarettenrook houdt zich niet aan deze rookzones. Afhankelijk van hoe de wind staat kun je ook verder van zo'n rookzone overlast ervaren. Plus dat sommige rokers de rookzone nogal ruim nemen en er meters vanaf staan. Als ze uberhaupt al bij een rookzone gaan staan.
En dan heb je nog de (kleinere) stations die geen rookzone hebben en je dus buiten de overkapping zou moeten staan waar het gedoogd wordt. Ik denk dat er maar heel weinig rokers zijn die bewust buiten de overkapping gaan roken, ik zie in ieder regelmatig mensen binnen de overkapping roken.

De enige 2 echte oplossingen zijn of overal afgesloten rookhokjes of een algemeen rookverbod overal in stations en op perrons.
Reputatie 6
Kijk maar bijvoorbeeld eens naar de lage perrons van Amsterdam Sloterdijk: dat is een soort windtunnel, dus de rook wordt daar altijd lekker verspreid. In het feedbackproject van een a twee jaar geleden (dat ten gronde ging aan zijn eigen succes) werd aangegeven dat de rookzuilen zouden worden verplaatst. Niks van te merken, en het is daardoor geen prettige overstap.
Reputatie 6
Kijk maar bijvoorbeeld eens naar de lage perrons van Amsterdam Sloterdijk: dat is een soort windtunnel, dus de rook wordt daar altijd lekker verspreid. In het feedbackproject van een a twee jaar geleden (dat ten gronde ging aan zijn eigen succes) werd aangegeven dat de rookzuilen zouden worden verplaatst. Niks van te merken, en het is daardoor geen prettige overstap.

Ik ben benieuwd of NS straks met het advies komt om dan maar ergens anders over te stappen ...
Ik heb een aantal reacties verwijderd uit dit topic omdat ze niks toevoegen aan de discussie. Dat Roken op en nabij een station gevoelig is voor discussie is bekend en daar mag binnen de huisregels ook over gediscussieerd. De verwijderde reacties bevatten echter kwetsende opmerkingen richting andere gebruikers van dit forum en dat wordt niet geaccepteerd.
Reputatie 7
Badge
Maar wat was er dan kwetsend aan van wat ik zei?
De laatst gegeven reacties voegen niets toe aan de discussie. Als je hier verder uitleg over wenst dan mag je mij een privébericht sturen.
Ik heb een aantal reacties verwijderd uit dit topic omdat ze niks toevoegen aan de discussie. Dat Roken op en nabij een station gevoelig is voor discussie is bekend en daar mag binnen de huisregels ook over gediscussieerd. De verwijderde reacties bevatten echter kwetsende opmerkingen richting andere gebruikers van dit forum en dat wordt niet geaccepteerd.

Ik ben het met @Trein-D eens dat de reacties niet kwetsend waren. Dat ze niets toevoegden aan de discussie ben ik gelijktijdig geheel met @Jouke NS en @Miriam NS eens.

Jouke zal zijn reactie vast wel kunnen onderbouwen. 🤔

Afgezien van bovenstaande...

De NS weet zich te profileren met 'sport en boek' https://www.nocnsf.nl/cms/showpage.aspx?id=1021 en https://www.nspublieksprijs.nl '.. en een actief rookbeleid.'
Reputatie 7
Badge
De laatst gegeven reacties voegen niets toe aan de discussie. Als je hier verder uitleg over wenst dan mag je mij een privébericht sturen.

Ach...laat maar zitten. Ik neem hier wel genoeg mee. 😌

Reageer