Roken op stations

Ik merk dat er weer steeds meer mensen staan te roken op de stations (niet rokersgedeelte)
Wat doet de NS hier actief aan? Vanmorgen 750 station Almere Oostvaardersplassen was zelfs de conductrice op het perron aan het roken...

124 reacties

Reputatie 7
In mijn geval:

Bij alleen onder de overkapping; erop waarschuwen en bij geen direct gehoor voor het uitmaken van een sigaret verbaliseren. In de openlucht, zonder overkapping, wordt roken echter wel gedoogd.
In het geval van een wachtruimte/in de hal/in de trein; direct verbaliseren.
Reputatie 6
Badge
Waarom niet altijd direct verbaliseren als het mag? Het is al te gek voor woorden dat er zelfs speciale rookpalen zijn voor rokers, dan vind ik dat ze zich tenminste wel streng aan de regels moeten houden.
Ik vind het wel een mooi onderwerp om weer eens onder de aandacht te brengen binnen NS. Ik zal eens kijken of ik er een interne campagne van kan maken. Blijf dit soort dingen vooral melden, het liefst ook met locatie en tijdstip.
Reputatie 7
Omdat ik meer te doen heb als alleen maar bekeuringen schrijven, soms heb ik maar een paar min, moet ik een trein vertragen voor iemand die rookt..
Reputatie 3
Geen tijd verdoen met waarschuwingen want iedereen weet dat er een rookverbod is en als je geen tijd hebt, even je collega waarschuwen of de politie bellen.

en NS moet roken helemaal verbieden op stations, dat is veel duidelijker, als je buiten staat rook je net zo goed mee bij het wachten op een trein., het is geen openbare weg.
Dat is natuurlijk allesbehalve wenselijk, Slidestops. Wellicht kunnen we hem tweeledig oppakken: een campagne richting reizigers zelf, én een interne campagne voor collega's. Dan gaat het uiteraard om eigen gedrag én om aanspreken indien daar tijd/ruimte voor is.
Reputatie 7
Badge +2
In de openlucht, zonder overkapping, wordt roken echter wel gedoogd.
Ik heb het een tijdje geleden opgezocht, en toen stond expliciet in de algemene voorwaarden, dat er zonder overkapping wel gerookt mag worden. Is de officiële regel op dit punt veranderd?
Reputatie 3
Volgens mij niet nee.

Het hele punt is weer dat het allemaal veels te onduidelijk is, je mag daar wel roken, hier niet, veel mensen drentelen weg bij de rookpalen, mag dat wel, hoe ver van de rookpalen, hoe ver van de overkapping etc etc.

Waarom wordt er eerst gewaarschuwd bij het overtreden van een rookverbod ? Als je geen kaartje hebt krijg je ook geen waarschuwing.
Volgens mij wel inderdaad, de regel zegt dat je alleen mag roken op plaatsen die zijn aangewezen als rookzones en daar waar de huisregels dat toelaten. Over overkappingen vind ik niets.

Maar draven we niet een beetje door zo? Buiten op straat mag je ook gewoon roken dus je wordt sowieso blootgesteld aan rooklucht. Ik vind roken ook vies en heb er soms last van. Net als van pollen in de lucht en van langsrijdende auto's. Maar mensen zullen ook wel eens last hebben van mij op een ander vlak. Leven en laten leven.

Waarom moet alles met regels en lik-op-stuk beleid aangepakt worden? Er is toch ook niets mis met netjes aangeven dat je ergens last van hebt en vragen of de persoon daar rekening mee wil houden.
Reputatie 6
Badge
Precies. Er wordt veel te veel rekening gehouden met een groep mensen die juist geen rekening houdt met anderen. Meeroken gaat helaas automatisch. Laat ze lekker buiten het station roken.
Reputatie 3
Omdat er teveel asociale mensen zijn Martin7182, aanspreken was makkelijk in de jaren 50, tegenwoordig loop je teveel risico op verbaal of lichamelijk geweld.

En buiten mag je roken, nou ga dan buiten staan en niet op het perron. Mensen hebben last van rook, het veroorzaakt kanker en mensen kunnen niet weglopen als ze op een trein staan te wachten. Buiten kan je wel weglopen of omlopen.

Veel rokers houden zich gewoon niet aan de regels, ze lopen ook al heel vaak met een brandende sigaret naar de rookzuil toe of maken hem pas uit als ze al ver van de rookzuilen zijn weggelopen.
Ik zal eens kijken of ik de regels overzichtelijk bij elkaar kan krijgen, en dan kijken wat we richting klant en binnen de organisatie kunnen doen. Interessant project, denk ik.
En buiten mag je roken, nou ga dan buiten staan en niet op het perron. Mensen hebben last van rook, het veroorzaakt kanker en mensen kunnen niet weglopen als ze op een trein staan te wachten. Buiten kan je wel weglopen of omlopen.

Maar op een perron zonder overkapping sta je toch ook buiten? Men kan zich overal wel druk om maken. Die ene sigaret die iemand buiten rookt vind ik ook vies maar ik stoor me er niet zo aan. Er is altijd nog genoeg plaats op het perron waar het niet stinkt. Natuurlijk ben ik zelf ook blijer als er nergens meer gerookt wordt. Maar ik gun de roker ook zijn/haar pleziertje. Ben allang blij dat de rokerscoupés uit de trein zijn verbannen, want daar kon je haast niet aan ontsnappen.
Reputatie 4
Badge
Als iemand eens een keer wil verbaliseren: Elke ochtend staat er op station Steenwijk een man te roken in de abri bij bakbordje 4. Die vertikt het om dat ergens anders te doen, ook als je hem er op aanspreekt.

Wat mij betreft wordt het roken op stations per direct verboden. We hoeven niet meer te discussieren over de gevaren en de overlast van meeroken. Dat mag inmiddels bij iedereen bekend zijn. Een station biedt, in tegenstelling tot de openbare ruimte, niet de mogelijkheid om ergens anders te gaan staan. Probeer het maar eens in de spits. Zeker als de rokers zich verpreid over het perron hebben opgesteld. Kortom, de enige manier om de niet-rokende reiziger te beschermen tegen de gevaren die de roker genereert, is een verbod.

Ik snap tegelijkertijd dat NS dit niet graag invoert. Het grootste deel van hun personeel rookt zelf. Ze gaan er dan gemakshalve aan voorbij dat in de 'NS Kledingvoorschriften' staat dat roken in uniform niet representatief is en wordt afgeraden. Dat moet gewoon anders. Roken in uniform niet toegestaan. Probleem opgelost. Dat maakt het handhaven een stuk makkelijker. Probeer nu maar eens een reiziger aan te spreken als een NS-er verderop doodleuk staat te roken.

In ieder geval is het goed het rookverbod weer onder de aandacht te brengen. Intern: NS-ers mogen alleen roken bij de rookpaal. Rookt een reiziger ergens anders: direct verbaliseren. Door een regelmatige omroep over het rookverbod kan de reizigers zich ook niet meer beroepen op 'ik wist het niet'.
Reputatie 6
Badge
Laat inderdaad de NS-medewerkers het goede voorbeeld geven. Het is belachelijk dat je bijvoorbeeld geen opvallende piercings mag (bij zowat alle banen), maar wel mag roken met een NS uniform aan. Laat jullie medewerkers het goede voorbeeld geven, zo maak je het voor de reizigers makkelijker om de rokers aan te spreken, want de conducteur doet het ook niet, en die zal er wel verstand van hebben.
Reputatie 3
Personeel zou alleen mogen roken in speciale rookruimtes.

De rookzuilen moet je opheffen en op elk perron een rookruimte maken, want met rookzuilen rook je nog net zo hard mee natuurlijk (afhankelijk van de wind).

Bij Den Haag HS loop je langs de rookzuilen om op het perron te komen bv, dat kan nooit voorkomen dat ik geen rook binnenkrijg. Waarom je daar wel mag roken begrijp ik trouwens ook niet, het is niet echt buiten te noemen daar.
Reputatie 7
Badge +2
Gaan de conducteurs van het station af om te roken, krijg je dit weer :)
http://www.ad.nl/amsterdam/ns-start-onderzoek-naar-blowende-conducteurs~a49365bf/
Reputatie 5
Volgens mij is het huidig rookbeleid weer een typisch Nederlands compromis waar niemand echt gelukkig van wordt: het mag niet, maar wel op die-en-die plekken. Met als gevolg dat iedereen maar wat doet. Een totaal rookverbod zou veel duidelijker zijn.

Overigens staan de rookzuilen op de benedenperron van Sloterdijk erg onhandig: als de wind een beetje waait mag het halve perron meegenieten. En vrijdag- en zaterdagnacht is perron 3/4 een soort coffeeshop waar toevallig ook nog een trein mag stoppen. 😉
Het hele punt is weer dat het allemaal veels te onduidelijk is, je mag daar wel roken, hier niet, veel mensen drentelen weg bij de rookpalen, mag dat wel, hoe ver van de rookpalen, hoe ver van de overkapping etc etc.

Op een aantal plaatsen is er een geel vak rond de rookpalen getekend en veel rokers doen alsof ze zelfs dat niet begrijpen. Het probleem is dat 1) het rookverbod ook door NS-personeel met voeten getreden wordt en 2) het rookverbod zelfden of nooit wordt gehandhaafd.
Badge +3
Er is inmiddels voldoende tijd geweest om de rokers te laten wennen aan de situatie met rookzones. Helaas schijnen ze dat niet te begrijpen. Het wordt tijd om de stations geheel rookvrij te maken.

In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld zijn van de ene op de andere dag alle stations rookvrij gemaakt. Daar is geen gezeur over rookzones e.d.
In mijn geval:

Bij alleen onder de overkapping; erop waarschuwen en bij geen direct gehoor voor het uitmaken van een sigaret verbaliseren. In de openlucht, zonder overkapping, wordt roken echter wel gedoogd.
In het geval van een wachtruimte/in de hal/in de trein; direct verbaliseren.

Dit gaat nooit werken. Iedereen weet dat roken een zware verslaving is en dat de verslaving het altijd wint van sociaal wenselijk gedrag. Daarom is er maar één goede en werkende oplossing: een totaal rookverbod op alle perrons en de omliggende NS gebieden inclusief een strikte en strenge controle en handhaving. Alleen dan is er een duidelijke norm voor iedereen wat uiteindelijk de beste acceptatie en het minste overlast geeft.
Ik vind het wel een mooi onderwerp om weer eens onder de aandacht te brengen binnen NS. Ik zal eens kijken of ik er een interne campagne van kan maken. Blijf dit soort dingen vooral melden, het liefst ook met locatie en tijdstip.

Beste Sivan. Een vaag rookverbod gebaseerd op een halfslachtig beleid met het ontbreken van effectieve controle en handhaving, daar is geen campagne tegen opgewassen. Bespaar je de moeite, laat de NS liever een duidelijke niet-roken norm neerzetten gebaseerd op scherpe voor iedereen heldere regels.
Besef dat rokers verslaafden zijn waarbij de verslaving het altijd wint van sociaal wenselijk gedrag.
Volgens mij wel inderdaad, de regel zegt dat je alleen mag roken op plaatsen die zijn aangewezen als rookzones en daar waar de huisregels dat toelaten. Over overkappingen vind ik niets.

Maar draven we niet een beetje door zo? Buiten op straat mag je ook gewoon roken dus je wordt sowieso blootgesteld aan rooklucht. Ik vind roken ook vies en heb er soms last van. Net als van pollen in de lucht en van langsrijdende auto's. Maar mensen zullen ook wel eens last hebben van mij op een ander vlak. Leven en laten leven.

Waarom moet alles met regels en lik-op-stuk beleid aangepakt worden? Er is toch ook niets mis met netjes aangeven dat je ergens last van hebt en vragen of de persoon daar rekening mee wil houden.

Beste Martin,

Je opmerking "netjes aangeven dat je ergens last van hebt en vragen of de persoon daar rekening mee wil houden", meen je dat nu echt?
Iedereen die dat wel een gepoogd heeft weet dat zoiets nooit werkt en dat je enkel boze blikken en scheldpartijen terug krijgt.
Nogmaals: roken is een zware verslaving, als je daar normaal sociaal wenselijk gedrag bij verwacht dan kom je bedrogen uit.
Ongevraagd meeroken is hinderlijk en kan net zo gevaarlijk ongezond zijn als roken zelf. "leven en laten leven" begint met het respect hebben voor de vrijheid en de gezondheid van iedereen, dat betekent dat roken in de buurt van anderen uitgesloten is. Zeker op NS gebied waar de NS ook een verantwoordelijkheid heeft voor de gezondheid van de reizigers.
Badge +3
Ik heb zelf jaren geleden aan de verslaving aan sigaretten. Ik heb nog op kantoor gerookt, in treinen, vliegtuigen etc. Na de verslaving een paar jaar geleden overwonnen te hebben, ben ik me nog altijd zeer bewust hoe asociaal mijn gedrag als roker is geweest. Juist ex-rokers hebben buitengewoon veel last van paffers op het station. Wat mij betreft wordt er morgen een algemeen rookverbod op alle stations ingevoerd. Kunnen die smeulende rookpalen ook eindelijk weg. Hoe je het wendt of keert, de rokers zijn een minderheid met gedrag dat overlast geeft. Daar hoeft de meerderheid niet langer onder te lijden.

Wat voor NS een interessant project kan zijn is het actief laten begeleiden van personeel bij het overwinnen van de verslaving. Ik heb zelf veel baat gehad bij een combinatie van medicatie (Champix) en tweewekelijkse gesprekken. Een gezonder personeelsbestand doordat er minder gerookt wordt is zowel in het belang van NS als de werknemers. Een eerste stap daarbij kan zijn het verbieden van roken op de stations en het sanctioneren van overtredingen.
Reputatie 6
Badge
@Jan Bergfeld, jij weet hoe de vork in de steel zit. Inderdaad gewoon de koude straal erop, dat is ook voor IEDEREEN beter, zelfs voor de rokers zelf.

Reageer