Roken op stations

Toon eerste bericht

124 reacties

Als laatste van mij hier over locomotieven nog dit: hoe ze aan de gang werden gebracht voordat ze konden rijden die dag:

"De 01 1075 en de 65 018 worden onder stoom gebracht"
https://www.youtube.com/watch?v=ZFWj7-xEr5A

Dit alles geeft wel een andere kijk op de titel van deze draad... "Roken op stations". 😃
Laten we het rookverbod maar handhaven en zo nodig nog wat consequenter ook. Wetgeving houdt altijd een beperking van vrijheid in maar biedt ook een vorm van bescherming. Ik kies in deze voor bescherming, ook al houdt dat een beperking van de vrijheid in. Bescherming geeft meer blijheid dan de vrijheid die de roker heeft of had.

Ik denk inderdaad dat meer sanctioneren goed is om gewenst gedrag te bevorderen.

Het anti-rookbeleid werkt, dat blijkt uit alles en is goed voor iedereen.

Ik bedoelde met "Vrijheid, blijheid" dat u vrij bent om niet bij de rookpaaltjes te staan. En dat degenen die willen roken -of dampen- de vrijheid hebben dat wel te doen bij die paaltjes.

Maar ik zou niet dampen waar mensen staan en zitten buiten de rokers zone.Ook al weet ik dat dat beetje door mij uitgeblazen damp ze geen schade toebrengt. Maar omdat sommigen denken van wel, wil ik ze niet van streek maken en toch bij hun in de buurt dampen. Ook al is er geen conducteur te bekennen.

En zoals die conducteurs me al duidelijk maakten met dat voorbeeld: ze beoordelen elke situatie even snel individueel. Doet de politie terecht ook.
Of het anti-rookbeleid werkt? https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/22/veel-rokers-onder-twintigers Misschien onder de zware rokers, maar onder de twintigers wordt er aardig wat afgepaft. Terug naar de tabakswinkel als enig verkooppunt lijkt mij geen verkeerd plan. 😉
Los van de rokers, maar weten alle mensen die zo fel tegen roken zijn vanwege ongezond enzo, hoeveel fijnstof er op het perron dwarrelt vanwege de wrijving tussen stroomafnemers van de trein en de stroomdraad, en vanwege de wrijving tussen wielen en rails bij het remmen? Ik denk dat je daar meer narigheid mee binnenkrijgt dan van die ene roker die vrijwel in de open lucht een sigaretje paft.
Eerder op de avond dacht ik: "Zal ik Fukushima te berde brengen?"

Als je daar over gaat nadenken durf je geen Kikoman Soyasaus meer te kopen. En hier zelfs geen Hollandse Nieuwe. En al helemaal geen zeezout meer...

Dus dat onderwerp snij ik maar niet eens aan... want het nieuws daarover is sinds kort nog veel erger geworden dan het al was.

NOS: 'Straling op recordhoogte in Fukushima is gevolg van nieuwe robot'
http://nos.nl/artikel/2156352-straling-op-recordhoogte-in-fukushima-is-gevolg-van-nieuwe-robot.html

Oeps, te laat. :@

En dan hebben wij het over de gevaren van ongewild een beetje sigaretten rook of e-liquid damp inhaleren als je ergens in buurt staat van een roker of damper... 😃
Eerder op de avond dacht ik......

.......

En dan hebben wij het over de gevaren van ongewild een beetje sigaretten rook of e-liquid damp inhaleren als je ergens in buurt staat van een roker of damper... :D

Ja, laten we maar een beetje on topic blijven. 😉
Ik zat net naar de meest recente -februari 2017- YouTube clipjes over Fukusima te kijken... zal hier dan maar geen linkjes posten. Want wat ik daar zie is niet precies hetzelfde van wat de NOS meldt. En dat is al erg genoeg.

Het begint voor mij trouwens tegen bedtijd te lopen. En heb liever geen nachtmerries. Dus ga m'n laptopje ook maar laten slapen. 😛
Badge +3
Los van de rokers, maar weten alle mensen die zo fel tegen roken zijn vanwege ongezond enzo, hoeveel fijnstof er op het perron dwarrelt vanwege de wrijving tussen stroomafnemers van de trein en de stroomdraad, en vanwege de wrijving tussen wielen en rails bij het remmen? Ik denk dat je daar meer narigheid mee binnenkrijgt dan van die ene roker die vrijwel in de open lucht een sigaretje paft.

http://www.emissieregistratie.nl/erpubliek/documenten/Water/Factsheets/Nederlands/Slijtage%20stroomafnemers%20en%20bovenleidingen%20spoorweg.pdf
Badge +3
Of het anti-rookbeleid werkt? https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/22/veel-rokers-onder-twintigers Misschien onder de zware rokers, maar onder de twintigers wordt er aardig wat afgepaft. Terug naar de tabakswinkel als enig verkooppunt lijkt mij geen verkeerd plan. ;-)

Er zijn natuurlijk een paar maatregelen die zeker zullen helpen om het roken terug te dringen. Te denken valt aan het beperken van het aantal verkooppunten, zoals alleen tabakszaken met vergunning en beperkte openingstijden. Dus ook geen verkoop meer van tabakswaren op stations en bij benzinestations.

Ook ieder jaar hogere accijns zal helpen. Verder is het tamelijk idioot dat de overheid gestopt is met intensieve campagnes waardoor er nog steeds veel jongeren (gaan) roken. En dan zijn er natuurlijk nog de idioten die sigaretten voor jongeren onder de 18 kopen, zoals ik vandaag zag bij de plaatselijke supermarkt. (Het is mij ook wel eens gevraagd of ik sigaretten voor minderjarigen wilde kopen. Die kregen een preek van mij hoe moeilijk het is geweest om van het roken af te komen en het dus veel beter is om er niet mee te beginnen.)

Uiteindelijk moet dit alles leiden tot een volledig rookverbod op de stations. Het halfzachte beleid met rookzones heeft zijn langste tijd gehad en ik hoop dat het volgende kabinet actiever zal optreden dan de huidige minister Schippers, die toch wel erg haar oren heeft laten hangen naar de tabakslobby.
Helaas kunnen we in Nederland weinig doen aan de zoektocht van de tabaksindustrie naar vervangingsrokers in de derde wereld. De rotzooi zal verkocht moeten worden. Maar bijvoorbeeld pensioenfondsen zouden hun aandelen in de tabaksindustrie kunnen afstoten.
(Ik kijk toch nog even het laatste clipje over Fukusima uit. Kreeg intussen weer een mailtje dat er een nieuwe post is.)

Tja, dan moet ik toch aan het daverende succes van de drooglegging in de VS denken gedurende de jaren '20 van de vorige eeuw. Er werd juist meer dan ooit gedronken, in de vele clandestiene peakeasy's. Bootleg en gesmokkelde sterke drank.
PS:
Met excuses. Maar dit lijkt me toch wel belangrijk genoeg om even naar te kijken, Al is het niet precies on topic. (Gaat wel over onze gezondheid.) En zal ik er verder niet op doorgaan:

"Fukushima/Scientists "Will Leak Until the End of Time/Radiation/Europe"
https://www.youtube.com/watch?v=4i6Ef1w0u1Y
Na bovenstaande video te zien zag ik deze die een meer geruststellende kijk op de zaak geeft:

"No, Fukushima did not see a radiation spike Feb 2017"
https://www.youtube.com/watch?v=yDH32AMDQ9g

Ik postte er voor het slapen gaan afgelopen nacht een vraag onder, en zag net een antwoord van de maker van de video.Voor wie het interesseren mocht, het is te vinden via "Newest first" en mijn naam begint met de naam die ik hier gebruik, maar eigenlijk wat langer is...
Reputatie 2
Wat ik aan het doen ben, ik feedback verzamelen over dit onderwerp. Vervolgens kijk ik hoe eenduidig en duidelijk ons beleid daaromtrent is. Indien dat nodig is, kan ik kijken wat er mogelijk is binnen het bestaande beleid, en hoe we kunnen zorgen dat iedereen binnen de organisatie hetzelfde handelt. Zo kunnen we samen, reizigers en NS personeel, zorgen dat de onvrede over dit onderwerp minder wordt.

Hallo Sivan,

Ik heb het hele topic doorgelezen en ook verder gezocht, maar ik kan niet vinden of je al een terugkoppeling hebt gegeven op dit forum wat betreft het huidige rookbeleid en de handhaving daarop.

Wat meerdere forumleden al hebben aangegeven is dat het huidige beleid afwijkt van het wettelijke rookverbod voor openbare ruimtes. Ik zou graag willen weten waarom NS niet het landelijk beleid volgt en de perrons volledig rookvrij maakt, zowel met als zonder overkapping. Want zoals al meerdere forumleden hebben aangegeven, de rook blijft niet op een plek, maar afhankelijk van de windrichting verplaatst deze zich ook richting reizigers die niet roken én zelfs tot in de trein.

Ik heb al diverse keren mee gemaakt dat de openstaande deur (vlak) bij een rookpaal of buiten de overkapping waar gerookt wordt zit en de rook dan ook in de trein komt. En wanneer de trein daar langere tijd staat voor vertrek of bij een stop dan is dat behoorlijk vervelend.

Vrijwel iedereen weet ondertussen dat (mee)roken schadelijk is voor de gezondheid, dus pas het huidige beleid aan, verbied roken op de perrons en handhaaf hier op, stop met de verkoop van rookwaren op de stations en geef rokende NS medewerkers de mogelijkheid om een cursus stoppen met roken te volgen.
Ik denk dat we (in de open lucht) in een dichtbevolkt land als Nederland niet anders kunnen dan gewoon accepteren dat de lucht, zeker in stedelijke gebieden, allang niet meer puur en zuiver is. Rondom stations liggen busstations, waar dieselbussen vaak langere tijd stationair staan te draaien alvorens de volgende ronde te beginnen, waar taxi's en particuliere auto's af en aan rijden, waar drukke verkeerswegen omheen liggen. Kortom, luchtvervuiling te over. En die blijft echt niet buiten het station hangen, als door een magische muur tegengehouden, dus die (zwaar) vervuilde lucht hangt ook op de perrons die in open verbinding staan met die omgeving. Ik vind het dan een beetje vreemd om dan mensen die (in de open lucht) een sigaret roken opeens tot de zwarte piet te maken. Vind het nog vreemder dat er blijkbaar mensen zijn die van die dieselbussen en het langsrazende verkeer geen enkele last ondervinden qua vervuilde lucht, maar die wel als een bok op de haverkist zitten zodra ook maar één iemand een sigaret opsteekt, want dán is hun lucht opeens vervuilt en stinkt het en weet ik wat nog meer. Béétje vreemd.
Ik denk dat we (in de open lucht) in een dichtbevolkt land als Nederland niet anders kunnen dan gewoon accepteren dat de lucht, zeker in stedelijke gebieden, allang niet meer puur en zuiver is. Rondom stations liggen busstations, waar dieselbussen vaak langere tijd stationair staan te draaien alvorens de volgende ronde te beginnen, waar taxi's en particuliere auto's af en aan rijden, waar drukke verkeerswegen omheen liggen. Kortom, luchtvervuiling te over. En die blijft echt niet buiten het station hangen, als door een magische muur tegengehouden, dus die (zwaar) vervuilde lucht hangt ook op de perrons die in open verbinding staan met die omgeving. Ik vind het dan een beetje vreemd om dan mensen die (in de open lucht) een sigaret roken opeens tot de zwarte piet te maken. Vind het nog vreemder dat er blijkbaar mensen zijn die van die dieselbussen en het langsrazende verkeer geen enkele last ondervinden qua vervuilde lucht, maar die wel als een bok op de haverkist zitten zodra ook maar één iemand een sigaret opsteekt, want dán is hun lucht opeens vervuilt en stinkt het en weet ik wat nog meer. Béétje vreemd.

+1
Helemaal mee eens, het is een heksenjacht op rokers die nergens op slaat.
Laten deze mensen zich eens zo druk maken om al die vervuilende scooters, die 1000x meer luchtvervuilen dan een roker!

P.S. Ik rook zelf niet en heb absoluut geen last van iemand die in de openlucht op het perron een sigaretje staan te roken!
[quote=HereIsTom].......
Laten deze mensen zich eens zo druk maken om al die vervuilende scooters, die 1000x meer luchtvervuilen dan een roker!

En daarom pak ik de trein. 🙂
Ik zie weinig scooters die rijden in stations, dus ik snap die vergelijking niet helemaal...
Reputatie 7
Ik zie weinig scooters die rijden in stations, dus ik snap die vergelijking niet helemaal...

Maar op straat wel, en wat denk je van al die auto die overal rijden?....daar komen ook hele schadelijke stoffen vandaan hoor.....en dat is nog ongezonder dan een beetje sigarettenrook.

Maar waarom hoor ik daar nou nooit eens wat over?

Dan ben je zeker nog nooit buiten het station geweest, daar ruik en hoor je ze meteen, maar daar maakt niemand zich druk om, terwijl die veel dodelijker zijn!

Dan ben je zeker nog nooit buiten het station geweest, daar ruik en hoor je ze meteen, maar daar maakt niemand zich druk om, terwijl die veel dodelijker zijn!

Dus daarom pak ik de trein. Wat er zich buiten het station en spoor afspeelt is wel een beetje off topic.
Badge +3
Daarom ben ik zowel tegen roken op stations als scooters op straat.
Reputatie 7

Daarom ben ik zowel tegen roken op stations als scooters op straat.

Maar auto´s vind je wel prima zeker? en dat terwijl daar de meeste luchtvervuiling vandaan komt....en is vele maler slechter voor je longen dan een beetje sigarettenrook.
@Trein-NS,

Graag een beetje on topic. Uitwijden is onnodig, uitweiden soms wel..
Reputatie 7
@Trein-NS,

Graag een beetje on topic. Uitwijden is onnodig, uitweiden soms wel..

Ja meneer.

Reageer