Roken perron Tilburg

• 1 december 2017
  • 26 reacties
  • 761 Bekeken

Beste,

Ik reis al geruime tijd van en naar station Tilburg. Ik wil hier niet de discussie aangaan of mensen wel/niet moeten kunnen roken op het perron. Wel vraag ik me al lange tijd af waarom de rookplek op het station op de huidige plek is gesitueerd?
Nadat je je fiets wegzet op de grootste fietsparkeerplek (op het verlengde deel van het perron), loop je direct perron 1 op. (Je kunt inderdaad helemaal omlopen, maar dat is niet logisch qua afstand en tijd.) Nu is de rookgelegenheid direct na de poortjes op perron 1 gesitueerd, waardoor je genoodzaakt bent om door andermans rook te lopen (vooral 's ochtends en 's avonds hangt hier echt een rookgordijn). Waarom is de rookplek niet aan de andere kant van het perron geplaatst? Dan kunnen mensen die graag roken, daar hun behoefte doen zonder dat anderen daar last van hebben. Doordat het op de huidige plek is weggezet, ben je als niet-roker.min of meer gedwongen door de rook van anderen te lopen.
In het begin dacht ik, doordat het station verbouwd wordt zal deze rookplek later wel verplaatst worden. Echter duurt dit nu al zo lang, dat ik me toch echt genoodzaakt voel om deze klacht hier te melden. Het ongemak duurt me nu iets te lang.

Verzoek; kan de huidige rookplek alsjeblieft verplaatst worden naar de andere kant van het perron? kan de huidige rookplek in ieder geval opnieuw beoordeeld worden?

Met vriendelijke groet,
Denise

26 reacties

Hallo denise2 en welkom op het NS Serviceforum,

Ik snap je punt dat je liever niet, als niet roker, door de rook van een ander wilt lopen. Wij denken uiteraard wel over de plaatsing van de rookzone. Waarom deze daar is geplaatst durf ik nu niet te zeggen. Ik zal je klacht/suggestie in ieder geval doorzetten. Ik wil je geen valse hoop geven want de kans is erg klein dat dit op korte termijn zal veranderen. Ik ben niet bekend op het station in Tilburg, maar begrijp ik goed dat je liever de rookzone aan het eind van het perron had gezien?
Beste Erryt NS,

Dank voor je snelle reactie. Fijn dat je dit doorzet. Zou je me kunnen terugkoppelen wat de reactie/actie is van degene naar wie je deze klacht doorzet?

Alvast dank!

Gr. Denise
Ik wil ook liever niet door de uitlaatrook van bussen en taxi's lopen op het NS-plein. Kan de NS daar ook wat aan doen? Dank je wel.
Indien ik die krijg dan zal ik dat doen. Ik ben wel bang dat ik voor deze suggestie geen terugkoppeling krijg.
Beste Erryt NS,

Bijzonder dat dit op voorhand al de inschatting is. Ik neem aan dat je op basis van eerdere ervaringen tot deze inschatting komt. Betekent dit dat klachten (zoals deze) eigenlijk zinloos zijn, omdat NS er toch niets aan gaat doen? (of begrijp ik dat dan verkeerd?)

Zou ik anders de gegevens mogen van de verantwoordelijke afdeling? Dan kan ik rechtstreeks contact met hen opnemen, wellicht dat dit het proces bespoedigt (of in ieder geval dat deze afdeling mijn klacht wel serieus neemt)?

Gr. Denise
Het is niet mijn bedoeling om te doen denken dat wij niet serieus omgaan met klachten zoals deze. Wij nemen alle klachten uiterst serieus. Klachten doorgeven is nooit zinloos. Ik kan je niet voorzien van gegevens van deze afdeling, maar je mag er echt vanuit gaan dat je klacht in goede handen is. Het is wel zo dat een klacht als deze veel uitzoek werk met zich meebrengt. Dit kost veel tijd en ook het zoeken naar een oplossing is nog niet zo eenvoudig als dat het lijkt.
Op station Tilburg zit aan de andere kant van perron 1, waar de overkapping eindigd ook een rookpaal/rookzone.
Onduidelijkheid wat betreft roken op het Tilburgse station.

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/boete-voor-roken-op-het-station-9335
Ik vraag me af wat het uitzoekwerk inhoudt ? Je kan constateren dat de rookpaal er staat, dat die overlast veroorzaakt door de rare plaatsing en daarom verplaatst moet worden.

Geen terugkoppeling krijgen wekt ook geen enkel vertrouwen bij de klant.
Reputatie 7
Waarom moet altijd zo'n bureaucratische weg bewandeld worden, wat inderdaad dan weer veel tijd kost en waarschijnlijk geen oplossing geeft? De oplossing ligt gelijk voor de hand. 2 mogelijkheden: a. alle stations geheel rookvrij maken, net als de treinen zelf (lekker duidelijk, deze oplossing bestaat al in sommige landen trouwens 😉 ) b. Haal de paal gewoon weg, aan het andere eind van perron 1 is er immers ook eentje, waar niet-rokers niet langs hoeven te lopen. Dan heeft er niemand verder last van.
Reputatie 7
Badge +3
Dan kunnen mensen die graag roken, daar hun behoefte doen zonder dat anderen daar last van hebben.
Bij "hun behoefte doen" dacht ik ff aan wat anders, maar dat schijnt ook te gebeuren:S:(
https://twitter.com/trein_machinist/status/933826243509833729
Mee eens met Rene74, NS moet eens in oplossingen gaan denken, niet in hoe doen we hier zo lang mogelijk over.
https://www.ad.nl/binnenland/gezonde-roker-die-tabaksindustrie-voor-de-rechter-sleept-maakt-de-tongen-los~ac17d01a/

Je moet ergens beginnen. Nu nog de dealertjes... :S
Badge +3
Nog een schaamteloze anekdote dan, over behoefte doen...

Ik kwam een paar maanden geleden op een late vrijdagavond aan in Eindhoven (met wat vertraging) en liep richting noord/buszijde, want daar stond mijn fiets en zijn ook de toiletten.

Moest nodig maar zowel de deuren van het station en de toiletten waren al gesloten. Je moet dan helemaal via de centrumkant naar buiten dus en da's best ver lopen als je heel nodig moet 🙄

Prullenbak to the rescue dan maar dacht ik, en daar maar in plassen.. wat een opluchting! Staan er ineens drie V&S mensen om me heen om te vragen waar de %&*#! ik mee bezig was?

"Ik wilde naar buiten of naar de toiletten, kan niet en ik moest echt nodig!".

Wijst er eentje naar de rolstoel-WC vlak naast me, waar ik gewoon 50 cent in had kunnen gooien....

Dôh! Weer wat geleerd. 😛 Ik mocht overigens vervolgens omlopen om mijn fiets te halen, zonder boete.
Reputatie 7
Badge +3
Robert toch

Erg bedankt voor deze amusante anecdote! 😃 Als je heel nodig moet zie je wel eens dingen over het hoofd :P

Ook grappig dat verbodsbordje met dat straaltje die momo plaatst hihi:D
Beste Erryt NS,

Er zijn inmiddels bijna vijf weken gepasseerd. Graag zou ik, conform afspraak, de terugkoppeling van je ontvangen.

Groet,
Denise
Reputatie 7
Erryt heb ik ingelicht, hij voorziet je z.s.m. van een antwoord Denise.
Ik heb helaas geen terugkoppeling ontvangen. Eerder gaf ik hier al uitleg over. Ik geef liever ook over alles een terugkoppeling, maar dat is niet altijd mogelijk.
Dankjewel voor het melden Denise! Ik heb hier ook bijna iedere dag mee te maken en ervaar dit als ZEER onprettig. Vind het schandalig dat de NS dit nog steeds niet heeft aangepakt. Zeker omdat je het terrein van de NS al bent opgelopen, de toegangspoortjes geven de grens duidelijk weer.

Maar nu erger ik me vooral aan hoe de NS hiermee omgaat. Het lijkt alsof bewust gekozen is om een forum zoals dit op te richten, waardoor klanten vooral het idee krijgen dat hun klacht/vraag zin heeft om hier te stellen. In werkelijkheid wordt niets met de klachten gedaan, maar vaart NS op het psychologische effect waarbij mensen DENKEN dat hun klacht serieus in behandeling is. Laat mensen hun klacht/vraag hier maar neerzetten, dan DOEN we alsof we er ook echt iets mee doen en geven we een terugkoppeling zoals we dat op de voorliegersschool hebben geleerd. "Oh, wat vervelend..." "we nemen het mee..." "we zullen dit bespreken..." etc. etc.

Maar om nog even op de klacht terug te komen, de NS verplicht niet-rokers nu om door de rook van rokers te lopen. Misschien een goed idee om eens een claim bij de NS neer te leggen dat dit op 'eigen terrein' gebeurt. Grote kans, zeker met de europese wetgeving, dat je dat wint. Kijken of de NS het dan nog steeds zo leuk vindt om laks te reageren als het ze ineens een hoop geld kost!
Welkom op het NS Serviceforum w2559649. We doen onze uiterste best feedback zo goed mogelijk te laten landen binnen de organisatie. Dit thema zeker. Meer dan welk thema dan ook.
Reputatie 6
Ter aanvulling:

Er lopen op dit forum veel topics met klachten over roken op het station. Dit thema is binnen de organisatie beland en van NS is zowaar een reaktie gekomen.

Teleurstellend is dat NS geen reden ziet om het (compleet achterhaalde) rookbeleid aan te passen. De reaktie van NS:

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/wanneer-gaat-de-ns-handhaven-op-het-rookbeleid-40875/index23.html#post290847
@ moderatoren,

In dit geval gaat het niet om een rookzone onder dak, maar eerder over een gedoogzone.

Als je niet met Tilburg bekend bent: het gaat volgens mij over het gedeelte tussen de poortjes en de palen van het dak.

Er staan geen asbakken. Daarom gebruiken de rokers het perron en de sporen als asbak. Twee minuten voor ik deze foto trok stond er iemand tussen de palen te roken.

Wat is de beleid voor roken in de buurt van een overkapping?
Reputatie 7
Het beleid is dat er buiten de overkapping gerookt mag worden. Onder de overkapping is het niet toegestaan.

Als het nou kei hard staat te regenen en iemand die staat net droog door een klein beetje onder de overkapping te gaan staan, dan vind ik dat persoonlijk ook geen probleem, als er niet veel mensen omheen staan. Anders is de rookzone daarvoor bedoeld.
Dat is dus wel een probleem, jij weet niet of die niet veel mensen er last van hebben en mensen die er veel last van hebben moeten weglopen omdat een roker droog wil staan.....

Dat is het probleem met het gedoogbeleid. En wat is een klein beetje, de roker zal verder lopen omdat de wind de regen in zijn gezicht blaast.....

Reageer