beantwoord

Rokende conducteur/machinist op het perron

• 13 maart 2014
  • 32 reacties
  • 2515 Bekeken

Kan iemand mij vertellen of er voor NS-medewerkers andere regels gelden voor het roken op het perron? Vanochtend rond 8.15 op perron 11 op Utrecht Centraal stond een conducteur of machinist (een met de gele accenten op zijn pak) lekker vlakbij de trap aan de zuidzijde te roken.

Dat reizigers op willekeurige plekken roken is al hinderlijk, maar dat een NS-medewerker zelf niet even naar de rookzone kan wandelen, is helemaal asociaal.

Groet,

de Jong
icon

Beste antwoord door Anonymous 15 maart 2014, 11:44

Beste dejong,

Ten eerste: Welkom op het NS Servive Forum! Ik wil deze zaak graag verhelderen.

De Tabakswet verplicht vervoersbedrijven ervoor te zorgen dat iedereen rookvrij kan reizen met bus, tram, metro, taxi, vliegtuig en trein. Ook moeten medewerkers van deze bedrijven zonder rokers om zich heen kunnen werken. Alle treinen, stations en werkplekken van de NS zijn daarom rookvrij.

Voor elektronische sigaretten hanteert NS dezelfde afspraken als voor echte. Het onderscheid is op afstand voor de handhavers en andere klanten niet te maken. Een andere behandeling is daarom niet van toepassing en zou verwarrend zijn.

Gebruik van een elektronische sigaret in de trein (of buiten de voor rokers ingerichte plekken) op de perrons is dus niet toegestaan. Deze regels gelden dus ook voor onze medewerkers.

Vriendelijke groet,
Susan
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 1
Hoi dejong,

Je hebt helemaal gelijk, dit is niet juist. Excuses voor het slechte voorbeeld van deze NS-collega. Het is jammer dat sommigen niet beseffen dat juist zij een voorbeeldfunctie hebben.

Uiteraard mag je deze persoon er op aanspreken maar ik begrijp dat dit moeilijk is. Het zou ook niet zo mogen zijn dat juist jij degene bent die een NS-er moet gaan vertellen dat hij niet zomaar overal mag roken. Het zou precies andersom moeten zijn: wat mij betreft mogen NS-ers rokers best wat vaker aanspreken op dit onderwerp!

Ik hoop dat dit voorval je pret verder niet te veel heeft bedorven en verder een goede reis met NS hebt gehad.
Ik zie het elke dag. Op spoor 6 en 7 van station Groningen kun je precies zien waar de cabine van de machinist meestal langs het perron staat. Op die plek stikt het namelijk van de sigarettenpeuken. De rookzone is daar niet in de buurt.
Reputatie 2
In Nijmegen 's ochtends bij de trein naar Den Helder, staat er ook met enige regelmaat een machinist te roken op het perron. Lekker buiten het zicht en de meeste mensen lopen toch nooit naar de voorkant van de trein, maar regeltjes zouden regels moeten zijn. Al kan ik het op zich wel begrijpen in dit geval.

Ik heb het zelf wel meegemaakt, en dat stoorde me wel enorm, dat 2 NS medewerkers (waarschijnlijk voor dienst, maar wel in bedrijfskleding) op de helling naar het perron van station Wijchen rookten. Toen ik ze erop aansprak kwam het 'het is in de buitenlucht' argument. Erg leuk, maar het bord met huisregels van de NS is wel reeds gepasseerd en ik moet toch langs die stinklucht.
Ik heb altijd begrepen (in de tijd dat ik nog rookte) dat er buiten de perronoverkapping (dus in de buitenlucht) gerookt mag worden. En onder de overkapping alleen in de daarvoor aangewezen rookzones.

Kennelijk is dat inmiddels veranderd, want in de huisregels lees ik:
" De perrons en de stations zijn rookvrij; er zijn gemarkeerde zones waar roken is toegestaan."
Dit blijkt zelfs voor de electronische sigaret te gelden.

En in hoeverre een helling naar een perron ook daadwerkelijk deel uitmaakt van het perron? Wie het weet mag het zeggen.
Als ik opzoek wat de definitie van een perron is, zegt de dikke Van Dale:
"stoep langs de spoorbaan bij een stationsgebouw, vanwaar (resp. waarop) de reizigers in en uit de treinen stappen"
Uitgaande van die stelling maakt de helling naar een perron dus geen deel uit van het perron zelf, louter en alleen omdat de trein niet bij die helling stopt om passagier in- en uit te laten stappen.

En na 50 jaar gerookt te hebben, heb ik zoiets van ach laat die machinist of conducteur even een sigaretje roken. Ik heb liever te maken met treinpersoneel dat zich lekker voelt en vrolijk is door dat portie nicotine dan dat zij moeite hebben om bij de les te blijven door gebrek daaraan.

Waarbij het ook nog maar de vraag is of zij wel bij hun trein weg mogen lopen om een stuk verderop bij een rookzuil een sigaretje te kunnen roken.
Ik heb altijd begrepen dat treinpersoneel in de directe omgeving van de trein moest blijven.

Begrijpelijk is het wel, het schema van machinisten is vrij krap soms en dan is een sigaretje naast de cabine een stuk sneller dan een paar honderd meter naar de rookpaal lopen en weer terug. Den Haag Centraal is een goed voorbeeld. De rookpalen staan in de sjoelbak* terwijl de machinist helemaal aan het eind van het perron staat in de buitenlucht. Dan heb ik veel liever dat hij daar een peukje rookt.

Op Utrecht Centraal is het inderdaad wat anders, als je daar bij de trap staat te roken met het lage plafond en de drukte begrijp je het niet helemaal goed.

* Misschien is dat met het herinrichten van de perrons veranderd.
De rookregel, zoals ik ze altijd toepas is dat men onder de overkapping op de perrons niet mag roken, buiten de overkapping wel. Tussen alle antwoorden in lees ik de exacte regel en ook ik weet dat het helaas door mijn collega's niet altijd goed wordt uitgevoerd, dus dat er gerookt wordt op een plaats waar dat officieel niet mag. Op de perrons zijn inderdaad duidelijke rookzones aangegeven met rookpalen of rookputten.

Treinpersoneel wordt inderdaad geacht zichtbaar op het perron in de buurt van de trein te zijn, dit geldt in ieder geval voor de hoofdconducteurs, want als een reiziger een probleem is, is het wel handig een conducteur van te voren gezien te hebben.

In ieder geval behoort het treinpersoneel tijdig bij zijn of haar trein te zijn en de keertijden zijn inderdaad soms erg kort, waardoor het probleem komt dat het lopen naar de rookpaal te lang zou duren.

Ik rook zelf niet, maar ik kan er helemaal inkomen dat een reiziger erop aan wordt gesproken en personeel in uniform het aan de laars lapt helaas, dat is inderdaad zeer vervelend te noemen.

Ben het hier helemaal mee eens, zie het ook te vaak. Lijkt me ook belangrijk dat NS personeel het goede voorbeeld geeft als het deze regels wil handhaven. Dus meer discipline en aanspreken reizigers lijkt me goede stap. Hoe staan jullie tegenover dit topic, NS?
Beste dejong,

Ten eerste: Welkom op het NS Servive Forum! Ik wil deze zaak graag verhelderen.

De Tabakswet verplicht vervoersbedrijven ervoor te zorgen dat iedereen rookvrij kan reizen met bus, tram, metro, taxi, vliegtuig en trein. Ook moeten medewerkers van deze bedrijven zonder rokers om zich heen kunnen werken. Alle treinen, stations en werkplekken van de NS zijn daarom rookvrij.

Voor elektronische sigaretten hanteert NS dezelfde afspraken als voor echte. Het onderscheid is op afstand voor de handhavers en andere klanten niet te maken. Een andere behandeling is daarom niet van toepassing en zou verwarrend zijn.

Gebruik van een elektronische sigaret in de trein (of buiten de voor rokers ingerichte plekken) op de perrons is dus niet toegestaan. Deze regels gelden dus ook voor onze medewerkers.

Vriendelijke groet,
Susan
Hoi Susan,

Roken / niet roken zal altijd en overal wel een punt van discussie blijven.
Laat ik voorop stellen dat ik zelf ca. 50 jaar heb gerookt en sinds 7 jaar "clean" ben.
Doordat ik zelf heb gerookt heb ik geen enkele aversie tegen rokers, ook al kan het hun gezondheid schaden, zoals de mijne. Maar dat terzijde. 60 jaar geleden wisten we niet beter.

Nu terzake.
Ik vraag me af waar nou precies de scheidslijnen liggen waar je wel en waar je niet mocht roken.
Toen een jaar of 10 geleden de rookzuilen werden geïntroduceerd was de regel dat je buiten de overkapping (dus in open lucht) wel mocht roken, maar onder de overkapping alleen bij een aangewezen rookgebied.
Uit jouw opmerking "Alle treinen, stations en werkplekken van de NS zijn daarom rookvrij." concludeer ik dat er dus ook in de buitenlucht op de perrons niet meer gerookt mag worden.
Akkoord, zou best kunnen, want ook bijv ook bij de RET mag op de metrostation nergens gerookt worden (dus ook niet buiten overkappingen).

Maar hoe krom kan het in de praktijk dan zijn.
Een perron ligt iets boven de omgeving en is d.m.v. een hellingbaan en een trap te bereiken.
Bovenaan die trap sta ik in de buitenlucht op het perron (rookverbod); loop ik 6 treden naar beneden sta ik op de openbare weg, pakweg een meter van het perron, en daar mag ik dan weer wel roken.

Hoewel, ik heb ergens de zotte situatie wel eens gezien dat er midden een stationsplein, enkele meters uit de gevel van het stationsgebouw een rookzuil stond, compleet met bord "rookzone". Het kan dus ook doorslaan.

Maar snap jij de onlogica dat er op in de open lucht bovenaan een trap niet gerookt mag worden en 6 treden lager in principe wel?
Als ik op dat perron sta en 6 treden lager staat iemand te roken dan heb ik daar (afhankelijk van de windrichting) last van.
Als ex-roker loop ik dan een stukje door, omdat ik uit ervaring weet dat een (nicotine) verslaafde af en toe een "shot" nodig heeft.
Ook dat respect moeten niet rokers eens op kunnen brengen naar hun rokende medemens.
Ik heb het al eerder geschreven: daarom heb ik er geen enkel probleem mee dat treinpersoneel even (snel) een trekkie doen. Ik heb liever te maken met een geconcentreerde MCN en een vrolijke HC, die zojuist (illegaal) een sigaretje hebben gerookt, dan met treinpersoneel dat minder geconcentreerd en chagrijnig is omdat hun lichaam schreeuwt om nicotine.

Maar regels zijn regels, Susan, maar trek je nou precies de scheidslijn, want die is in het praktijkvoorbeeld van "mijn" stationnetje (Maassluis-West, Vlaardingen-West, bijv.) niet te trekken.

Fijn weekend verder.
Vr.gr.
Hans
Beste Suzan,

Hartelijk dank voor je antwoord namens de NS.

Zou je ook aan kunnen geven welke maatregelen er worden getroffen om te zorgen dat er überhaupt beter zal worden gehandhaafd én dat het personeel beter het goede voorbeeld gaat geven? Ik hoop van harte dat dit zal gebeuren. 🙂
Ik stel me zo voor, Julien dat je in voorkomende gevallen aan de desbetreffende NS-medewerker kan vragen wat zijn/haar personeelsnummer is. Een naam zullen ze je toch geven.
Als je dan ook nog een foto maakt van hun overtreding, kun je altijd aangifte doen (liefst met nog enkele getuigen) bij de afdeling handhaving. Maar dan moet je natuurlijk wel 200% zeker zijn van je zaak, anders zou dat wel eens tegen je kunnen werken.

Omdat in zo'n geval de slager eigenlijk zijn eigen vlees moet keuren, zou ik persoonlijk aangifte doen bij de politie. Het betreft immers een overtreding van de Tabakswet (volgens Susan), dus zal de politie altijd een aangifte moeten opnemen en in behandeling nemen.

Of verwacht jij van NS dat zij medewerkers elkaar laten controleren? Dat zal in de praktijk - denk ik - niet zo goed werken. De algemene klacht over handhavers is immers dat zij elkaar altijd dekken?
Daarom ook dat er bij een incident waarbij de politie betrokken is, altijd ofwel politie uit een andere regio danwel de rijksrecherche e.e.a. onderzoekt.

Ik zie nog niet gebeuren dat de ene collega de andere erbij lapt.
Op naar de Hermandad, lijkt mij de enige oplossing.

EDIT:
Ik heb nog wat zitten spitten in de vigerende wetgeving.
Overtredingen van de tabakswet kunnen worden gemeld bij het Klantcontactcentrum (KCC) van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit.
Je kan dan beter vragen om de standplaats en dienstnummer, want als iemand mijn naam vraagt mag ik die niet eens geven. Mijn personeelsnummer geef ik ook niet zomaar, maar elke medewerker is terug te traceren op basis van zijn standplaats met dienstnummer, dit geldt zowel voor de collega's op de wal als rijdend personeel. Dit even ter extra informatie.
Je kan dan beter vragen om de standplaats en dienstnummer, want als iemand mijn naam vraagt mag ik die niet eens geven. Mijn personeelsnummer geef ik ook niet zomaar, maar elke medewerker is terug te traceren op basis van zijn standplaats met dienstnummer, dit geldt zowel voor de collega's op de wal als rijdend personeel. Dit even ter extra informatie.

Ik bedoelde ook dienstnummer, Loes.
Ik denk dat op basis van opgave van treinnummer c.q. treinstelnummer en tijdstip en plaats ook de "boosdoen(st)er" door de dienstleiding wel te traceren is.
Zo werkt het tenminste ook bij andere OV bedrijven (en politie,etc.).

Maar wees gerust, jij rookt volgens mij niet dus jij hebt weinig te duchten.
Kan iemand mij vertellen of er voor NS-medewerkers andere regels gelden voor het roken op het perron? Vanochtend rond 8.15 op perron 11 op Utrecht Centraal stond een conducteur of machinist (een met de gele accenten op zijn pak) lekker vlakbij de trap aan de zuidzijde te roken.

Dat reizigers op willekeurige plekken roken is al hinderlijk, maar dat een NS-medewerker zelf niet even naar de rookzone kan wandelen, is helemaal asociaal.

Groet,

de Jong

Beste heer/mevrouw de Jong,

Wat zou u zeggen van een ludieke actie waarbij elke MCN of HC die bij de trein staat te roken een taartje of zo wordt aangeboden (zelf denk ik aan een Bosse Bol - mijn lievelings gebak).met daarbij een kaartje met een tekst als "rookt u, rook ik mee"
Geen gekissebis, geen agressieve toestanden, gewoon ludiek maar respectvol naar elkaar.

Toen ik nog rookte (sinds 7 jaar clean) viel het mij al op dat juist de ex-rokers het meest agressief waren richting de rokers.
Nu ik niet meer rook zal ik een roker nooit op zijn rookgedrag aanspreken. Maar mijn ervaring is nu dat als ik een roker op een normaal menselijke manier daarop aanspreek en zeg dat ik hinder heb van de rook, dat die roker doorgaan uit zichzelf zijn peuk uitmaakt (wat voor mij ook weer niet hoeft) of gewoon een stukje verderop gaat staan.
Zeker weten dat een ludieke actie als hiervoor geschetst ertoe bij kan dragen op een normaal menselijke manier e.e.a. met elkaar te bepraten.

Hoe was dat liedje ook weer? {i][n]"We zijn op de wereld om elkaar te helpen nietwaar?"[/b][/i]
Dus niet om elkaar af te branden.

Vr.gr.
Hans

Ik denk dat op basis van opgave van treinnummer c.q. treinstelnummer en tijdstip en plaats ook de "boosdoen(st)er" door de dienstleiding wel te traceren is.

Klopt wel Hans, personeel is vaak wel terug te traceren op treinnummer (is ook erg gemakkelijk) en treinstelnummer (iets lastiger, maar ook dat lukt), maar dan heb je het alleen over het rijdende personeel, dus de machinisten en hoofdconducteurs. De collega's op de wal (dus op het station) hebben geen binding met de treinen en zijn daar niet op terug te traceren, vandaar dat het handigste is standplaats en dienstnummer te vragen, want dat hebben we elke dag allemaal.

Klopt wel Hans, personeel is vaak wel terug te traceren op treinnummer (is ook erg gemakkelijk) en treinstelnummer (iets lastiger, maar ook dat lukt), maar dan heb je het alleen over het rijdende personeel, dus de machinisten en hoofdconducteurs. De collega's op de wal (dus op het station) hebben geen binding met de treinen en zijn daar niet op terug te traceren, vandaar dat het handigste is standplaats en dienstnummer te vragen, want dat hebben we elke dag allemaal.

Helemaal duidelijk, Loes.
Dankjewel
En ik ben wel even vergeten dat de functie ook even gevraagd moet worden, want je hebt onder meer machinisten, hoofdconducteurs, medewerkers Tickets en Service, medewerkers Veiligheid en Service, Proces Leiders Perron, etc. dus een hele waslijst.

Dus functie, standplaats en dienstnummer en dan zijn we compleet 😃
Beste Hans, ik ben niet van plan aangifte te gaan doen. Zoveel last heb ik er ook weer niet van en dat kost me veel te veel tijd en energie. Het lijkt mij dat de NS haar eigen regels graag wil handhaven en er dus bewust van moet zijn dat het beter kan qua goede voorbeeld geven. Ik hoop dus via dit bericht dat de NS dit leest en intern meeneemt.
Beste Hans, ik ben niet van plan aangifte te gaan doen. Zoveel last heb ik er ook weer niet van en dat kost me veel te veel tijd en energie. Het lijkt mij dat de NS haar eigen regels graag wil handhaven en er dus bewust van moet zijn dat het beter kan qua goede voorbeeld geven. Ik hoop dus via dit bericht dat de NS dit leest en intern meeneemt.

Hoi Julien,

Neem maar van mij aan dat alle berichten in dit forum worden gelezen (heb dat zelf mogen ervaren) en in voorkomende gevallen het e.e.a. ook door de moderators wordt terugkoppelt naar de verantwoordelijke personen of afdelingen.
Dat regels zonder uitzondering gehandhaafd moeten worden ben ik zonder meer met je eens.
Maar collega's met wie je moet samenwerken erbij lappen gebeurt in de praktijk verrektes weinig; een goede onderlinge sfeer is dan belangrijker. Behoudens die ene collega die toch al "uitgekotst" is of incidenten die echt niet door de beugel kunnen.

Ik weet van een politieagent dat het daar in principe hetzelfde gebeurt. Een diender in vrije tijd uit Groningen rijdt in Rotterdam veel te hard. Wordt staande gehouden, laat zijn politie-legitimatie zien met de opmerking "hai, collega". Babbeltje, praatje, doorrijden.
Moet je dan naast elke agent een inspecteur zetten om zulke dingen te voorkomen?

Moet je op elk perron een teammanager ( bij voorkeur uit een andere standplaats) zetten om toezicht te houden. Dat worden toch een soort kleuterschool achtige toestanden?

Ik ben het met je eens dat het af en toe best een tandje minder kan, maar ik denk ook dat het altijd een moeilijk onderwerp zal blijven.

Als "bejaarde" vind ik het jammer dat mensen tegenwoordig een stuk minder tolerant zijn jegens elkaar dan vroeger. En die verandering van de maatschappij speelt - denk ik - ook mee.
Maar dat zijn discussies voor een andersoortig forum, lijkt mij.

Fijne dag verder.
Gr.Hans

fototje nemen :)
En hoe zit het met de perrons op Amsterdam CS? Overal waar je bent staan mensen te roken; bij de roltrap, bij de bankjes, buiten de overkapping, onder de overkapping, bij het in- en uitstappen bij de deuren van de trein, in de wachthokjes ( lekker als het regent ), het begint echt steeds gekker te worden. En het NS-personeel ziet zogenaamd niets ( of staan zelf ook te roken ) ?
Beste Julien,

Indien de medewerker niet onder een overkapping staat, wordt hier niet heel snel actie op ondernomen. Indien dit wel het geval is, zal de verantwoordelijke medewerker op zijn of haar gedrag worden aangesproken. We vinden het sowieso erg goed dat je dit soort signalen bij ons aankaart.

Vriendelijke groet,
Herman NS

fototje nemen :)

Iemand zonder meer - tegen zijn / haar wil in - fotograferen is in het kader van der wet op de privacy verboden.
Dan zou de heksenjacht op een roker wel eens averechts kunnen uitpakken.
Bovendien. staan er ergens in de algemene voorwaarden van NS volgens mij een clausule dat je niet zonder toestemming op stations en in treinen mag fotograferen, tenzij dat uitsluitend voor eigen gebruik is.
(Ik zou het artikel en de letterlijke tekst moeten opzoeken).
Maak je dus een foto van een rokende MCN of HC, dan kun je die niet als bewijsmateriaal gebruiken, uitlsuitend om thuis aan de muur te hangen.
Reputatie 7
Badge +4
Staat het niet in de reisvoorwaarden dat het fotograferen van dienstdoend personeel niet mag? Ik meende dat ooit gelezen te hebben. Het lijkt me ook een goede maatregel. De schandpaal is afgeschaft maar de elektronische schandpaal middels Internet mag kennelijk schaamteloos worden gehanteerd. Een personeelslid van de NS heeft ook recht op privacy. Als ik zie wat de conducteurs in de Randstad naar hun hoofd geslingerd krijgen door mensen die zichzelf kennelijk als het centrum van het universum beschouwen en de grootste misdaad lijkt te zijn dat iemand in functie er wat van zegt als ze totaal fout zitten, lijkt het niet mogen fotograferen mij een nette maatregel. Niettemin, bij het roken op een perron zitten de NS-medewerkers fout. Als zij roken en een NS-collega spreekt mensen op datzelfde gedrag aan, dan is er duidelijk een frictie.
Iedere dag zie ik conducteurs roken tussen reizigers in. Voldoende beleid lees ik hierboven, weinig tot geen handhaving echter..

Reageer