Rokende machinisten en conducteurs buiten rookerszone

Toon eerste bericht

58 reacties

Aanhouden op heterdaad mag iedereen, burgers en opsporingsambtenaren voor elk strafbaar feit.
Dus ja, het op heterdaad aanhouden mag dus. Of je er veel mee bereikt durf ik niet te zeggen, ik heb de burgeraanhouding nog niet eerder gebruikt gelukkig.

Het levert allicht een woedende conducteur/machinist op, maar als iemand het een keer als statement zou doen en er wat media-lawaai omheen veroorzaakt, kan dat weleens meer effect hebben dan af en toe een vaag signalement doorgeven aan de klantenservice.
Reputatie 1
Ik vermoed wel dat het een hele situatie oplevert: een burger die een BOA aanhoudt 😛
Ik ben het met jullie eens dat alle NS-medewerkers zich gewoon aan de regels houden. Veel collega's willen zich niet eens legitimeren en ook dat vind ik een slechte zaak. Zo zou je het ook kunnen spelen. Legitimeren of aanhouden.

@tomgreep

Moet die BOA zich maar aan de regels houden. Makkelijk zat.
Reputatie 1
Absoluut, vind ik ook hoor. Maar vaak zal zoiets (gelukkig) niet gebeuren!
Reputatie 1
De verdraagzaamheid is weer ver te zoeken hier
Ik ben wel benieuwd of de collega uit reactie 12 inmiddels gelocaliseerd is ????
Ik ben wel benieuwd of de collega uit reactie 12 inmiddels gelocaliseerd is ????

Daar krijg ik geen terugkoppeling over. Dan moet ik een officiële klacht indienen en ontvang ik graag een privébericht.
Ook dan krijg ik overigens geen terugkoppeling, maar de indiener van de klacht wellicht wel.
Reputatie 1
Tja, wat mij betreft hoeft die moeite niet gedaan te worden (ik was van reactie 12 zie ik). Ik vind het fijn dat er aandacht aan besteed wordt en ik hoop dat daarmee een belletje gaat rinkelen bij sommige NS-medewerkers. In feite is het verder aan NS wat ze ermee doen, ik hoop alleen dát ze er ook iets mee doen! 🙂
Als dat de procedure is kan je beter gelijk vragen of de klant een officiële klacht wil indienen, nu lijkt het of er weinig mee gedaan wordt (door degene aan wie jij de klacht doorgeeft)

Al heeft dat vermoedelijk net zo weinig zin als er geen terugkoppeling wordt gegeven.

Maar daar kunnen jullie weinig aan doen.
Als NS hier zelf niets aan gaat doen, wordt het vroeg of laat trial by media. Dat is geen dreigement maar een voorspelling.
Ook bij een officiële klacht krijgt een reiziger geen terugkoppeling.
Dan heeft een klacht indienen weinig effect vermoedelijk (wat ook wel blijkt dat veel collega's van rokende conducteurs dit gedrag ook blijven gedogen).

In dit geval weet je niet eens of de persoon überhaupt getraceerd is (als klant of als moderator) laat staan of ze aangesproken is.
I had a similar issue a few years ago with bus drivers smoking while driving in the Hague (bus company is called HTM). Remember that a bus is an even more confined space than a railway platform. The drivers were becoming rude, aggressive and abusive when I told them to stop smoking, and I was always the only one to say anything to them. Complaints emailed to HTM were going unanswered. Simply they didn't care. I then complained to the 'opdrachtgever', the government authority that issues the permit to run buses, and they put me in touch with a marketing executive at HTM. HTM responded to my complaints by placing 'mystery' customers at certain bus stops, to board buses being driven by drivers suspected of smoking. The customers were in fact investigators hired by HTM to catch the drivers red-handed. After being caught three times, HTM told me they can dismiss the driver. Since then, I hardly ever see a bus driver smoking, and none of the drivers who were smoking seem now to be driving buses. A huge difference. Gone are the rude Neanderthals, tattooed and pierced. If HTM can do it, so can NS. Good luck!
Ik spreek nu uit eigen ervaring over iets wat enkele jaren geleden gebeurd is. Daarbij kreeg ik een woordenwisseling nadat ik een conductrice had aangesproken op het luidkeels telefoneren (een privégesprek over een familieruzie) in de Stiltezone. Daarbij werd ik bedreigd. Ik heb daarover een klacht ingediend bij NS. NS beweerde toen bij hoog en bij laag dat ik erop moest vertrouwen dat de conductrice was aangesproken op haar gedrag door haar teamleider, maar dat NS daarover geen terugkoppeling geeft. Daar nam ik geen genoegen mee, dus heb ik aangifte gedaan bij de politie. Toen heeft NS aan de politie gemeld dat er niets met mijn klacht was gedaan, omdat de betreffende medewerker niet getraceerd kon worden. Een agent heeft toen nog moeite gedaan om de boel te achterhalen, maar werd daarin belemmerd door NS.
Een agent heeft toen nog moeite gedaan om de boel te achterhalen, maar werd daarin belemmerd door NS.
Dat heet goed werkgeverschap, daar heeft NS vast een goedkeurend knikje voor gekregen van de FNV.
Dat vind ik persoonlijk een zeer kwalijke zaak. Iedereen kan fouten maken, maar als het tot een klacht leidt, moet het onderzocht worden. Dat geldt bij ons ook bij veiligheidsincidenten. Beide kanten moeten bekeken worden en er zal dan lering uit getrokken moeten worden.
Ik spreek nu uit eigen ervaring over iets wat enkele jaren geleden gebeurd is. Daarbij kreeg ik een woordenwisseling nadat ik een conductrice had aangesproken op het luidkeels telefoneren (een privégesprek over een familieruzie) in de Stiltezone. Daarbij werd ik bedreigd. Ik heb daarover een klacht ingediend bij NS. NS beweerde toen bij hoog en bij laag dat ik erop moest vertrouwen dat de conductrice was aangesproken op haar gedrag door haar teamleider, maar dat NS daarover geen terugkoppeling geeft. Daar nam ik geen genoegen mee, dus heb ik aangifte gedaan bij de politie. Toen heeft NS aan de politie gemeld dat er niets met mijn klacht was gedaan, omdat de betreffende medewerker niet getraceerd kon worden. Een agent heeft toen nog moeite gedaan om de boel te achterhalen, maar werd daarin belemmerd door NS.

Uit dit topic:

Als dit daadwerkelijk is gebeurd, dan mag Luchmacht mij zijn contact met de politie over dit voorval aan mij doorsturen. Ik zoek het graag uit, aangezien dit geen normale gang van zaken is en ik me afvraag wat er precies is gebeurd.
Reputatie 5
Helaas worden niet alle klachten altijd serieus genomen als het om personeel gaat dat onheus klanten bejegend. Een paar jaar geleden vroeg ik op Amsterdam Centraal aan een veiligheidsmedewerker van NS of hij mij naar de nachtbus voor het station wilde brengen (ik ben bijna blind, dus vandaar ;)). Normaal geen probleem en ik heb middenin de nacht echt de aardigste NS'ers tegengekomen. Deze meneer weigerde, dreigde met een boete als ik het station niet uitging en liet ook nog enkele discriminerende opmerkingen vallen. Een klacht indienen leverde vervolgens echt helemaal niks op.
VIRM, ben het met je eens. Belachelijk dat de medewerker zo agressief was, dit hoort gewoon niet. Dat er niet altijd wat wordt gedaan met klachten, is belachelijk, maar wel ergens te begrijpen. Niemand wil immers ontslagen worden. Dit houd overigens niet in dat klanten niet serieus genomen moeten worden.
Hopelijk is de collega inmiddels al toegesproken (als ze is gevonden zie reactie 12 )
Reputatie 1
Nog vreemder vandaag: een machinist die tijdens het rijden een sigaret rookt. Was dan wel bij NS International in een ICE, maar het moet niet gekker worden. Gelukkig is de klacht opgepakt door International!
Aanhouden op heterdaad mag iedereen, burgers en opsporingsambtenaren voor elk strafbaar feit.
Dus ja, het op heterdaad aanhouden mag dus. Of je er veel mee bereikt durf ik niet te zeggen, ik heb de burgeraanhouding nog niet eerder gebruikt gelukkig.

Het levert allicht een woedende conducteur/machinist op, maar als iemand het een keer als statement zou doen en er wat media-lawaai omheen veroorzaakt, kan dat weleens meer effect hebben dan af en toe een vaag signalement doorgeven aan de klantenservice.

Moet je natuurlijk wel ff opletten welke boa je gaat aanhouden. :S

www.ad.nl/ad/nl/38261/Nieuws/article/detail/4256668/2016/03/04/Dag-agent-de-gemeentelijke-boa-neemt-het-roer-over.dhtml
Zojuist twee paffende boa's aangesproken op hun rookgedrag binnen de poortjes op het perron. Je mag volgens hun op het perron roken zolang je niet onder de overkapping staat. Dus je hoeft dus niet naar de rookzone.

En ja het waren boa's met boeien e.d.

Ze keken niet blij en gingen gelijk onze trein in om kaartjes te controleren. En lieten de openstaande poortjes onbewaakt achter.
Reputatie 2
Zojuist twee paffende boa's aangesproken op hun rookgedrag binnen de poortjes op het perron. Je mag volgens hun op het perron roken zolang je niet onder de overkapping staat. Dus je hoeft dus niet naar de rookzone.

En ja het waren boa's met boeien e.d.

Ze keken niet blij en gingen gelijk onze trein in om kaartjes te controleren. En lieten de openstaande poortjes onbewaakt achter.

Als dat zo was waarom zouden er dan rokerszones zijn...

Het klopt dat er op stations wel gerookt mag worden waar er geen dak is, op welke hoogte dan ook.

Reageer