beantwoord

Rokers buiten rookzone

• 27 februari 2016
  • 9 reacties
  • 1218 Bekeken

De laatste tijd valt mij op dat er erg veel buiten de rookzones gerookt word op het station. Ik probeer er zelf een gezonde levensstijl op na te houden en vind het dus behoorlijk vervelend dat ik dagelijks geconfronteerd wordt met andermans walgelijke gewoonte. Meeroken is schadelijker dan roken zelf, dus het is niet voor niets dat dit verboden is in openbare ruimtes. De handhaving van de NS laat extreem te wensen over. Er word eigenlijk niet gehandhaafd en de geldboete die op deze overtreding staat lijkt slechts symbolisch te zijn. Kan dit nu echt niet beter? Een algeheel rookverbod zou het mooiste zijn, maar daadwerkelijke handhaving zou een aardig begin zijn.
icon

Beste antwoord door Brian NS 28 februari 2016, 16:30

Op stations is het alleen toegestaan om te roken waar er geen overkapping is óf bij de rookpalen. Deze mensen die dat daar buiten doen riskeren dus een boete.
Bekijk origineel

9 reacties

Op stations is het alleen toegestaan om te roken waar er geen overkapping is óf bij de rookpalen. Deze mensen die dat daar buiten doen riskeren dus een boete.
waar je dit oa tegen komt is utrecht centraal
Ik zie het op alle stations waar ik kom (rotterdam centraal, blaak, barendrecht, dordrecht eindhoven met name. De overtreders riskeren alleen op papier een boete. De realiteit is dat er gewoon niet gecontroleerd word. Hierdoor is er geen noodzaak om bij de rookpaal te gaan staan.
Klopt, ik merk ook dat er volgens de regels een boete op staat, maar dat er niks aan gedaan word.
Ik heb vaker conducteurs/machinisten zien uitstappen op stations terwijl er voor hun iemand staat te roken onder een overkapping.
Mij stoort dit persoonlijk niet, maar ik kan wel begrijpen dat dit erg vervelend kan zijn.
Toevallig dat laats een machinist uitstapte en iemand waarschuwde voor het feit dat je een boete kon krijgen.
Ik reis zelf 5x per week heen en terug, en dit is de 1e x sinds die 1,5 jaar die ik reis dat ik er iemand iets van zie zeggen.

Groetjes,

Jordy.
Niet om dit probleem goed te praten, maar ik heb geen idee waar op elk station de rookzone is. Ik waarschuw altijd en men moet van mij zijn of haar sigaret uitmaken of niet rokend lopen naar de zone. Als ik bij me trein ben voor vertrek heb ik een vervelend probleem. Iemand bekeuren voor roken en veel vertraging oplopen of waarschuwen en de trein tijdig vertrekken? Dit bijt elkaar geregeld, maar elke situatie bekijk ik apart.
Precies en daardoor is er dus absoluut geen enkele noodzaak om in een rookzone te gaan staan. Blijkbaar moet er dus een andere oplossing komen om het beleid te handhaven. Zeker in stations als dordrecht en rotterdam moet er gewoon toezicht op gehouden worden. Met name op de perrons, dus niet alleen in het stationsgebouw. Op de onbemande kleinere stations is dit lastiger, maar zou periodiek bekeuringen uitschrijven misschien al kunnen helpen.
Dat je bij Rotterdam CS bij de ingang mag roken is ook niet erg handig.

Nu moet je dus verplicht door een wolk rook lopen om binnen te komen als er mensen staan te roken bij de schuifdeuren (waar het dus mag). Hetzelfde probleem dus als bij veel restaurants.
Reputatie 4
Misschien is het ook handig dat de gele belijning die het rookgebied aangeeft, geregeld een nieuw laagje verf krijgt. De belijning op spoor 8 in Haarlem is bijvoorbeeld nauwelijks meer zichtbaar, waardoor de rokers dus automatisch verder van die rookzuil gaan staan dan toegestaan.
Misschien dan eerst de rokers uitleggen waar dat gele vak voor is: Je mag binnen dat gele vak roken, niet op armlengte buiten dat gele vak gaan staan roken en de sigaret binnen het vak op de grond aftikken.

Reageer