beantwoord

Rookverbod op stations.

• 20 november 2018
  • 134 reacties
  • 4427 Bekeken

Toon eerste bericht

134 reacties

Reputatie 6
Badge
In mijn ogen zou het een goed initiatief zijn als we bv elk kwartier een omroep op alle stations laten horen dat roken alleen is toegestaan in de rookzone of buiten de stationskap.

Dat zou zeker al een hele verbetering geven. Het is toch wel opvallend te noemen hoe weinig (lees geen !) aandacht er wordt gegeven aan het rookverbod op stations.

Afgelopen weekend zelf de ervaring gehad dat als er op het terras van een restaurant overlast is van een jongedame die rookt en een kind va 8 haar netjes verzoekt of ze haar sigaret wil uitmaken ze er om lacht en dat haar vriendin er vervolgens ook nog 1 opsteekt. Helaas hielp een vriendelijk maar dringend verzoek van een volwassenen hierbij ook niet en vervolgens vond haar vriendin het ook nodig er nog 1 op te steken.

Het was erg jammer dat deze rooksters totaal niet geleerd hebben om rekening te houden met je medemens maar wel tekenend voor de discussie om roken op steeds meer plaatsen te verbieden. Als roker heb je het straks aan dit soort personen te danken dat je bijna nergens meer mag roken.
Je kunt het ze niet kwalijk nemen "want het is niet verboden". Toch heeft het er alle schijn van dat roken echt iets met je intelligentie doet, waarom een sigaret opsteken als er geen asbak in de buurt is, of erger nog, kijk eens bij bedrijven bij de buitenasbakken; hoeveel peuken liggen daar vaak op de grond?
Zo te zien hebben niet rokers sowieso een iets minder ontwikkelde intelligentie.
Dit topic gaat namelijk over de instelling van een rookverbod op stations en niet over het gebruik van buitenasbakken bij bedrijven.

Met respect bereik je meer.

Ik gaf slechts een voorbeeld, maar speciaal voor jou dan helemaal on-topic; kijk eens buiten de rookzones op de perrons (ook de andere perrons dan 23) hoeveel peuken daar liggen.
Zie helaas niet wat dat met dit topic te maken heeft. Topic gaat over de instelling van een rookverbod op stations omdat men last heeft van de rook.
Off topic: het gedrag dat jij beschrijft heeft niet specifiek met het roken te maken, kijk bijvoorbeeld eens in de wijde omgeving van McDonald's. Of dichter bij huis, heb jij weleens bekeken wat men allemaal in de trein achterlaat.
Badge
Zo te zien hebben niet rokers sowieso een iets minder ontwikkelde intelligentie.
Dit topic gaat namelijk over de instelling van een rookverbod op stations en niet over het gebruik van buitenasbakken bij bedrijven.

Nou rokers hebben blijkbaar niet geleerd rekening te houden met hun medemens en ook niet geleerd dat je afval niet zomaar op straat/perron gooit of in het spoor. Dus als je intelligentie erbij wilt betrekken dan heb ik een totaal andere mening.

En het afval niet opruimen in treinen en andere plaatsen en in de prullenbak deponeren, zijn dat dan soms diezelfde rokende mensen met een beter ontwikkelde intelligentie? (sarcastisch bedoeld)
@Jeroen vind dat je niet moet beweren dat roken iets met je intelligentie doet en dat heb ik @tridek_ok proberen duidelijk te maken door de bal terug te kaatsen.

Verder ben ik van mening dat als men zich niet graag de les laat lezen of zijn peuken niet in een asbak deponeert dat niet met het roken op zich te maken heeft.

En dat rooverbod komt er echt wel, of rokers zich nu netjes aan rookzones houden of niet, zal daar weinig aan veranderen. Het lijkt mij een kwestie van tijd.

Verder ben ik van mening dat als men zich niet graag de les laat lezen of zijn peuken niet in een asbak deponeert dat niet met het roken op zich te maken heeft.

Dat is nu de hele essentie, het gaat hierbij niet om de regels waar iemand om aangesproken wordt maar dat (een deel van) de rokers zich niet beseffen dat ze overlast veroorzaken, ook aan mensen die misschien 5 of 10 meter verderop staan, dat gaat gepaard met het deponeren van de restanten op willekeurige plaatsen.

Om even op je eerdere opmerking terug te komen, ik reis heel regelmatig met de trein en de keren dat ik afval tegenkom van andere reizigers dat niet is weggegooid in een afvalbakje is niet heel groot, misschien 3 keer in de maand. De keren dat ik weggegooide peuken tegenkom op een perron is vele malen groter, dus wat wilde je daarmee duidelijk maken? Als ik iemand zie die afval in de trein niet opruimt bij het verlaten van de trein roep ik ze "Pardon, u vergeet wat" na, vaak met gevolg dat het dan wel opgeruimd wordt, rokers aanspreken op het achteloos weggooien van peuken heeft een stuk lager succespercentage.
@tridek_ok

Als jij rokers aanspreekt vanuit het waanidee dat zij door het roken dommer zijn geworden, kan ik mij goed voorstellen dat je daar niet veel succes mee oogst.
@tridek_ok

Als jij rokers aanspreekt vanuit het waanidee dat zij door het roken dommer zijn geworden, kan ik mij goed voorstellen dat je daar niet veel succes mee oogst.

Nee hoor, dat is alleen de indruk die ze op mij achterlaten, net als de indruk die jij nu op mij achterlaat dat je je aangesproken voelt.

Dom of dommer heb ik overigens nooit genoemd, alleen dat het de schijn heeft dat het de schijn heeft dat roken iets met de intelligentie doet, jij bent degene die dat als "dommer worden" hebt opgevat.

@tridek_ok

Nee hoor, dat is alleen de indruk die ze op mij achterlaten, net als de indruk die jij nu op mij achterlaat dat je je aangesproken voelt.

Dom of dommer heb ik overigens nooit genoemd, alleen dat het de schijn heeft dat het de schijn heeft dat roken iets met de intelligentie doet, jij bent degene die dat als "dommer worden" hebt opgevat.

Voel mij geenszins aangesproken. Heb slechts gereageerd omdat beledigingen discussies doorgaans niet verder brengen, integendeel.
Reputatie 7
Badge

Wat een onzin zeg. Dit lijkt mij eerder het geval met alcahol dan met roken. Alcohol ook maar verbieden dan.

Echt joh.....sommige uitspraken hier.....
Reputatie 6
Dat roken niet bevordelijk is voor de intelligentie blijkt het beste uit het feit, dat NS van mening is en blijft dat rookzone's hét antwoord zijn op de overlast die het roken op het station veroorzaakt.
Reputatie 7
Badge +3

Nou rokers hebben blijkbaar niet geleerd rekening te houden met hun medemens en ook niet geleerd dat je afval niet zomaar op straat/perron gooit of in het spoor. Dus als je intelligentie erbij wilt betrekken dan heb ik een totaal andere mening.

En het afval niet opruimen in treinen en andere plaatsen en in de prullenbak deponeren, zijn dat dan soms diezelfde rokende mensen met een beter ontwikkelde intelligentie? (sarcastisch bedoeld)

In plaats van het puur te gooien op rokers, er is gewoon een bepaalde groep mensen in de samenleving die zich niet zo houdt aan regels en bepaalde fatsoensnormen. Zo zal het grootse deel van de rokers zich prima houden aan de regels waar wel en waar niet mag worden gerookt, net als dat de meeste mensen netjes hun afval opruimen. Dit zal ook opgaan voor andere aspecten die niets met treinreizen te maken hebben, de meeste mensen stoppen netjes voor een rood stoplicht, hebben goed werkende verlichting op hun fiets en zo zullen er nog tal van dingen te verzinnen zijn.
Maar er zijn bepaalde mensen die net even andere waarden en normen hebben en bij de één uit zich dat door gewoon te roken waar hij of zij maar wil, bij een ander door her en de afval achter te laten (hoeft niet eens een trein te zijn, kijk maar eens naar een strand aan het eind van de dag). Ze hebben er ook vaak een excuus voor, zoals de prullenbak was al vol, de rookpaal is te ver lopen, er stond toch niemand naast me die er last van had. Wanneer je hen erop aanspreekt reageren ze vaak op zijn zachts gezegd niet bepaald vriendelijk, gaan gewoon door of dagen je nog even uit (bv het door Jeroen gegeven voorbeeld op dat terras).

Een ervaring die ik zelf eens had op station Laan van NOI:
Daar heb je wanneer je op perron 4/5 na de trap eerst een abri met aan drie kanten glazen wandjes en daartussen aan beide kanten 2 metalen bankjes, dan de rookzone en daarna nog zo'n abri. In de eerste abri op het bankje het dichtst bij de rookzone zaten al 2 mensen, op het andere bankje maar 1 en daar ging ik naast zitten. Op dat andere bankje was blijkbaar iemand aan het roken en de andere persoon op dat bankje zei er iets van. Ik kon niet horen wat maar hoorde wel heel duidelijk de reactie van de vrouw die daar zat te roken. Het kwam er op neer dat zij vond dat ze ook recht had om te zitten terwijl ze rookte ipv te moeten staan bij de rookpaal, dat zij eerder op het bankje zat dan de niet-roker en dat omdat hij er zelf bij was komen zitten hij niet moest zeuren, eigen keus. En toen de persoon naast wie ik zal en ikzelf ook nog opmerkten dat rookzone verderop was en dat de bankjes daar niet bij hoorden gooide ze het over een andere boeg. Ze stelde dat zij waarschijnlijk ondanks dat ze rookte gezonder was en dat de man die naast zat mij maar beter kon blijven staan dan te gaan zitten. Deze man was wat gezet met wat men een bierbuik noemt. Over mij zei ze ook iets dergelijks. En dat alles fijn op luide en scheldende toon en lekker volks, plat Leids, had zo uit Hakbijlenbuurt kunnen komen.
Ik zat daar misschien 4 minuten voor de trein eraan kwam, 3 minuten daarvan was deze vrouw aan het schelden en de schuld ergens anders leggen en pas de laatste minuut droop ze af naar de rookpaal.
Dit is dus het type roker wat het verpest voor de andere rokers die zich wel netjes aan de regels houden.
Overigens zei de man die naast mij op het bankje zat tegen mij dat hij zelf ook rookte, maar zich dan wel altijd aan de regels hield.
Dat roken niet bevordelijk is voor de intelligentie blijkt het beste uit het feit, dat NS van mening is en blijft dat rookzone's hét antwoord zijn op de overlast die het roken op het station veroorzaakt.

??
Reputatie 7
Badge

Waar de hell heb jij het nou weer over?
Net alsof ze allemaal roken bij NS....of hoe moet ik jouw tekst anders interpreteren?
Badge
Vanmorgen stonden er 2 reizigers in de sprinter Amsterdam Centraal - Den Haag Centrasl op Leiden 'gewoon' te roken in de trein bij een open deur.

Die hadden het geluk dat er geen HC of V&S medewerker in de buurt was en dat ze zo een boete ontlopen zijn.

Ze konden wel wachten op de volgende trein want met mij gingen ze niet meer mee.

Ze dachten dat dat wel kon omdat er weinig mensen in de trein zaten. Tja .......

Ze hadden nu ruimschoots de tijd om te roken bij de rookzone.
Reputatie 6
Badge
Ze konden wel wachten op de volgende trein want met mij gingen ze niet meer mee.

Valt dit onder de bevoegdheden van een NIET BOA medewerker, het opleggen van een "straf" aan een reiziger, of ga je daar mee op de stoel van de rechter zitten ?
Reputatie 7
Badge
Valt dit onder de bevoegdheden van een NIET BOA medewerker, het opleggen van een "straf" aan een reiziger, of ga je daar mee op de stoel van de rechter zitten ?

Joh lekker boeiend verder.
In de trein mag je gewoon niet roken klaar. Goed dat ze aangepakt zijn. Wegwezen met dat asociale volk.
Reputatie 6
Badge
Ik denk dat het juridisch even wat gecompliceerder is. Voor roken is de hoogst mogelijke straf een boete, na constatering door en opgelegd door een BOA !
In bovenstaande tekst van @Jeroen worden reizigers uit de trein verwijderd door een NIET BOA waarbij ze in hun vrijheid ernstig worden belemmerd!
Zelf een straf opleggen naar eigen goeddunken lijkt mij zeer ongewenst.
Reputatie 7
Badge
Ik denk dat het juridisch even wat gecompliceerder is. Voor roken is de hoogst mogelijke straf een boete, na constatering door en opgelegd door een BOA !
In bovenstaande tekst van @Jeroen worden reizigers uit de trein verwijderd door een NIET BOA waarbij ze in hun vrijheid ernstig worden belemmerd!
Zelf een straf opleggen naar eigen goeddunken lijkt mij zeer ongewenst.

Jij was toch dat vakbondmannetje die zo blij was met de staking?
Nou door die staking was mijn vrijheid dus ook ernstig belemmerd want ik kon niet met de trein reizen die dag.
Fijne dag verder.
Reputatie 7
Badge +3
Het treinpersoneel is belast met het handhaven van de orde in de trein en als reiziger ben je verplicht daarbij de aanwijzingen van het personeel op te volgen. Dat is juridisch gezien geen straf maar een ordemaatregel.
Reputatie 7
Badge
Het treinpersoneel is belast met het handhaven van de orde in de trein en als reiziger ben je verplicht daarbij de aanwijzingen van het personeel op te voegen. Dat is juridisch gezien geen straf maar een ordemaatregel.

En dit inderdaad.
Badge +3
In de trein mag je gewoon niet roken klaar. Goed dat ze aangepakt zijn. Wegwezen met dat asociale volk.
En de volgende stap is dat je op het station gewoon niet mag roken en dat het asociale volk buiten het station gaat roken.
Reputatie 7
Badge
En de volgende stap is dat je op het station gewoon niet mag roken en dat het asociale volk buiten het station gaat roken.

Maar voor nu is dat nog niet aan de orde. Dus zal je ermee moeten dealen dat de regels op het station op dit moment gewoon zijn zoals ze zijn. Jammer he. Maar zo is dat nou eenmaal.
Btw...niet alle rokers zijn asociaal.
Dag.
Badge +3
Toch gaat het volledige rookverbod er komen. Niet morgen, maar wel binnen afzienbare tijd. Niet alle rokers zijn asociaal maar het roken zelf wordt door een zeer grote meerderheid van de Nederlanders als asociaal beschouwd. Roken doe je maar lekker thuis maar niet op het sportveld, bij het ziekenhuis, in een restaurant....... en dus ook niet op het station.

Hoe meer er over geklaagd wordt over het roken hoe beter.
Badge

Ze konden wel wachten op de volgende trein want met mij gingen ze niet meer mee.Valt dit onder de bevoegdheden van een NIET BOA medewerker, het opleggen van een "straf" aan een reiziger, of ga je daar mee op de stoel van de rechter zitten ?

Hiervoor gebruik ik mijn wettelijke rechten als officieel toezichthouder. Geen BOA voir nodig om regels te handhaven.

Reageer