beantwoord

Rookverbod op stations.

• 20 november 2018
  • 134 reacties
  • 4436 Bekeken

Toon eerste bericht

134 reacties

Badge +3
Er is vandaag belangrijk nieuws: ProRail wil dat alle stations rookvrij worden en gaat niet zitten wachten op NS.
https://www.prorail.nl/nieuws/het-is-tijd-voor-rookvrije-stations

Opvallend is dat de vakbonden niet overlopen van enthousiasme. Zo vindt de FNV dat personeel ergens moet kunnen roken. Het zal allemaal wel. Het goede nieuws is dat de rookvrije stations er eindelijk gaan komen. De vakbonden kunnen beter hun energie steken in het maken van afspraken over hoe hun leden geholpen kunnen worden om van hun verslaving af te komen in plaats van domme achterhoedegevechten te voeren.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Ik vrees dat je blij bent met een dode mus want wie gaat dit rookverbod handhaven, ProRail?
Reputatie 5
Badge

Opvallend is dat de vakbonden niet overlopen van enthousiasme. Zo vindt de FNV dat personeel ergens moet kunnen roken.

Een gebrek aan rookpalen in de directe omgeving heeft NS personeel (en ook reizigers 😉 ) er nooit van weerhouden om te roken.

Een besluit als dit is mooi en symbolisch, maar niks waard als er geen handhaving is.
Badge +3
@Tamzin
Niet zo negatief. In de treinen wordt ook nauwelijks gerookt sinds de invoering van het rookverbod. En dat terwijl daar nauwelijks toezicht is. Bovendien neemt het aantal rokers af en zal het alleen maar verder afnemen.

De argumenten over het handhaven zijn ook de revue gepasseerd toen het rookverbod in de treinen werd ingevoerd. Daar hebben we bijna nooit meer iets over gehoord. De vervoerders gaan maar hulp aanbieden om hun personeel van hun rookverslaving af te krijgen. Dat lijkt me voor iedereen veel beter.
Reputatie 5
Badge
Ik ben geen lid van de FNV en ik rook ook niet, maar personeel moet wel de mogelijkheid hebben om te roken. Die mogelijkheid weg nemen werkt gewoon niet, uit het artikel maak ik op dat ProRail dit ook begrijpt.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
In de treinen wordt ook nauwelijks gerookt sinds de invoering van het rookverbod. En dat terwijl daar nauwelijks toezicht is.

Het verschil is dat daar wel draagvlak voor is, voor een verbod op perrons is dat draagvlak er alleen onder de fanatici.
Badge +3
Wat is er zo speciaal aan treinpersoneel? Ziekenhuispersoneel mag ook niet meer roken op het terrein van het ziekenhuis. Bovendien krijgt het treinpersoneel nog enige jaren om zich voor te bereiden op het verbod. Doe daar iets nuttigs mee, zoals het afkicken van de rookverslaving.
Reputatie 7
Badge
Een zeer vreemde opstelling van het FNV, waarschijnlijk ingegeven door rokende vakbondsbazen !
Hoe kan je nu strijden voor ongezond gedrag van je eigen leden !
Een rookvrij station, veel makkelijker te handhaven, het had er veel eerder moeten komen !
Reputatie 5
Badge
Wat is er zo speciaal aan treinpersoneel? Ziekenhuispersoneel mag ook niet meer roken op het terrein van het ziekenhuis. .

Er zijn genoeg ziekenhuizen waar dit wel mag en als dit niet mag dan komt de overlast er op een andere plek voor terug.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/244928/ziekenhuis-maakt-toch-rookplek-op-eigen-terrein-na-klachten
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Je ziet één ding over het hoofd. Een groot deel van de bevolking is niet gediend van allerlei verboden die als onnodig betuttelend worden ervaren. Zie ook het verzet tegen alle anti-CO2 maatregelen.

Bij het rookverbod in de trein begrijpen de meeste mensen wel dat roken daar overlast voor anderen veroorzaakt. Maar bij een rookverbod op de perrons gaat het niet zo zeer om overlast maar om een ideologische kruistocht van lobby groepen tegen roken in het algemeen. En dan is er ook onder de meeste niet-rokers niet veel draagvlak.

En zonder draagvlak is handhaving van zo'n verbod al gauw een farce. Want wie gaat de kosten van alle nodige controles betalen? ProRail of NS zullen bijv. geen extra personeel in dienst gaan nemen om op alle onbemande stations de hele dag controles te gaan uitvoeren.

Persoonlijk heb ik geen last van een algeheel rookverbod op stations want ik rook toch niet maar het lijkt me onrealistisch te denken dat hier iets van terecht komt.
Badge +3
Het feit dat een ziekenhuis terugkrabbelt wil natuurlijk niet zeggen dat rookverbod geen goed idee was.

Het zijn allemaal achterhoedegevechten en de FNV (en de andere vakverenigingen) kunnen zich beter bezighouden met de gezondheid van hun leden dan hun oren te laten hangen naar een paar verslaafde rookfanatici.
Reputatie 7
Badge +3
Voor treinpersoneel wordt het dan niet anders dan bij andere bedrijven waar je ook ook niet (binnen) mag roken en er ergens op een achteraf plekje een rookplek is gemaakt. Bij ons was dat achterin de garage. Dan zal NS moeten kijken of en hoe ze voor personeel een rookplek maken op standplaatsen / grotere stations waar personeel aanwezig is.
Reputatie 7
Badge +3
Voor treinpersoneel wordt het dan niet anders dan bij andere bedrijven waar je ook ook niet (binnen) mag roken en er ergens op een achteraf plekje een rookplek is gemaakt. Bij ons was dat achterin de garage. Dan zal NS moeten kijken of en hoe ze voor personeel een rookplek maken op standplaatsen / grotere stations waar personeel aanwezig is.
Daar waren nou net de rookzones voor uitgevonden.
Reputatie 7
Badge
Maar bij een rookverbod op de perrons gaat het niet zo zeer om overlast maar om een ideologische kruistocht van lobby groepen tegen roken in het algemeen. En dan is er ook onder de meeste niet-rokers niet veel draagvlak.

Door bijna alle NIET rokers wordt een geheel rookvrij station zeer gewaardeerd.
Controleren en handhaven wordt veel eenvoudiger en de kans op discussie is er niet meer. Niet roken is niet roken, zo simpel is het.

En die FNV leden en ander spoorpersoneel welke toch stug willen doorroken gaan maar ruim buiten het station aan de gang met hun erg ongezonde hobbij.
Reputatie 5
Badge
Het feit dat een ziekenhuis terugkrabbelt wil natuurlijk niet zeggen dat rookverbod geen goed idee was.

Ik reageerde meer op je opmerking dat ziekenhuispersoneel op het terrein van een ziekenhuis niet meer mag roken en dit klopt niet. Er zijn ook ziekenhuizen die personeel nog steeds een rookplek bieden op het terrein. Of dit goed of slecht is, is een andere vraag.
Niet alleen FNV:

Reputatie 7
Badge +3

Voor treinpersoneel wordt het dan niet anders dan bij andere bedrijven waar je ook ook niet (binnen) mag roken en er ergens op een achteraf plekje een rookplek is gemaakt. Bij ons was dat achterin de garage. Dan zal NS moeten kijken of en hoe ze voor personeel een rookplek maken op standplaatsen / grotere stations waar personeel aanwezig is.Daar waren nou net de rookzones voor uitgevonden.

Dat reizigers ze ook konden gebruiken was dan zeker mooi meegenomen? Ik dacht altijd dat het andersom was 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Niet alleen FNV:

Ik voel de volgende staking al weer aankomen.
Reputatie 5
Badge
Als ze daarom gaan staken, dan zou ik het bijzonder sneu vinden.....
Reputatie 7
Badge
Van de site van de VVMC:

'Veel machinisten, conducteurs en stewards steken ter ontspanning een sigaretje op bij de rookpaal, daar waar het moet. Ze moeten zich concentreren tijdens de rit die ze maken. Dan is roken een ontspanningsmomentje.'
'Uiteindelijk ligt die verantwoordelijkheid bij de man of vrouw zelf. Werkgevers vertrouwen hen voor miljoenen aan materiaal toe. Laten we eerlijk zijn, dan zijn ze volwassen genoeg om een eigen goede afweging te maken of ze willen roken of niet willen roken.'

De volgende stap zal worden dat roken een van de aanname eisen wordt voor spoorweg personeel. Kan dat personeel niet lekker ontspannen met een wandelingetje rond het station, met zelf meegebrachte boterham en wat koffie?
Verder zie ik veel personeel roken op plekken waar dat niet mag.
Tot slot, de veiligheid van de reiziger lijkt mij belangrijker dan "de miljoenen aan materieel".
Reputatie 7
Badge +3
https://nos.nl/artikel/2295774-prorail-wil-alle-stations-compleet-rookvrij-maken.html
Een rookverbod heeft gevolgen voor het rijdend personeel, realiseert Eikelboom zich. "Vervoerders hebben voor bestuurders van bussen en trams faciliteiten bij eindhaltes. Als medewerkers het belangrijk vinden, moet de werkgever daar een oplossing voor verzinnen."
Reputatie 7
Badge
En die faciliteiten zullen er naar alle waarschijnlijkheid nu ook al zijn bij NS en andere vervoerders. Neem aan dat de kantine gewoon een rookgedeelte heeft ?
Waarom moet je buiten roken als je toch al niet van frisse lucht houd.
Reputatie 6
Het is wel een grappige discussie. Bij ProRail waren ze het geneuzel van de NS zat.
Onze stations. Wij bepalen de regels. We zullen zelf wel het rookverbod invoeren.

Ik persoonlijk mag dat wel.

maar... het is NS-personeel dat moet handhaven. En die gaan dat dus niet doen.

Beetje hetzelfde als het boerkaverbod: daar heeft de NS ook al aangekondigd, dat er niet wordt gehandhaafd.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me nog steeds af hoe ProRail dit denkt te gaan handhaven, immers 2/3 deel van alle stations is onbemand. Gaat ProRail honderden mensen aannemen om daar overal de hele dag te controleren?

Of is dit weer zo'n losse flodder van Pier Eringa onder het motto "kijk eens hoe maatschappelijk verantwoord we bezig zijn"?
Reputatie 7
Badge +3
Het is wel een grappige discussie. Bij ProRail waren ze het geneuzel van de NS zat.
Onze stations. Wij bepalen de regels. We zullen zelf wel het rookverbod invoeren.

Ik persoonlijk mag dat wel.

maar... het is NS-personeel dat moet handhaven. En die gaan dat dus niet doen.

Beetje hetzelfde als het boerkaverbod: daar heeft de NS ook al aangekondigd, dat er niet wordt gehandhaafd.

Het is natuurlijk wel makkelijk om allerlei regels in te voeren en vervolgens te zeggen dat een ander ze op eigen kosten moet gaan handhaven. Dat gaat dus niet werken.

Reageer