beantwoord

Rookverbod op stations.

  • 20 november 2018
  • 134 reacties
  • 4373 Bekeken


Toon eerste bericht

134 reacties

Reputatie 6
@Ferdinand Delasoie Dan zal NS over moeten gaan tot het instrueren dat er gehandhaafd moet worden bij een algeheel rookverbod. Een eigen wil in een arbeidsrelatie lijkt me niet de juist mentaliteit.
Reputatie 7
Badge +3
@Ferdinand Delasoie Dan zal NS over moeten gaan tot het instrueren dat er gehandhaafd moet worden bij een algeheel rookverbod. Een eigen wil in een arbeidsrelatie lijkt me niet de juist mentaliteit.
Op 2/3 deel van de stations is er helemaal geen NS-personeel.

Als ProRail dit zonodig wil moeten ze ook zelf maar de handhaving doen.
Van de site van de VVMC:

'Veel machinisten, conducteurs en stewards steken ter ontspanning een sigaretje op bij de rookpaal, daar waar het moet. Ze moeten zich concentreren tijdens de rit die ze maken. Dan is roken een ontspanningsmomentje.'


Als de concentratie als belangrijk argument aangevoerd wordt kunnen ze beter stoppen met roken, dat is nog beter voor de concentratie.
Reputatie 5

Voor treinpersoneel wordt het dan niet anders dan bij andere bedrijven waar je ook ook niet (binnen) mag roken en er ergens op een achteraf plekje een rookplek is gemaakt. Bij ons was dat achterin de garage. Dan zal NS moeten kijken of en hoe ze voor personeel een rookplek maken op standplaatsen / grotere stations waar personeel aanwezig is.Daar waren nou net de rookzones voor uitgevonden.


Die bleken alleen niet te werken. Als je iemand aanspreekt op roken buiten een rookzone krijg je te horen datje niet moet zeuren omdat het verderop ook mag. En het bleek ook onmogelijk om de rookzones zo te plaatsen dat niet-rokers niet door de rook hoeven. Zo staan er rookzuilen naast deuren en bij bankjes.

Een algemeen rookverbod ol stations vermijdt dit soort problemen. Daarbij zal het helpen mensen te doen inzien dat roken in het openbaar niet meer algemeen geaccepteerd is zoals ooit en misschien eens af te proberen te komen van hun smerige verslaving om niet langzaam steeds verder buitengesloten te blijven worden.

Tabaksverslaafden mogen blij zijn zo lang ze nog een achteraf hokje beschikbaar gesteld krijgen (in een kantine ofzo, niet midden op een perron). Voor alcoholisten, drugsverslaafden etc. zijn dat soort voorzieningen er helemaal niet. En in andere branches kan roken al lang alleen nog maar op aangewezen plaatsen tijdens pauzes. Bijvoorbeeld een winkelbediende kan ook niet als het toevallig even rustig is voor de deur van de winkel, in het zicht van potentiële klanten gaan staan roken. Dat kan in je pauze, ergens achter de winkel ofzo, met je jas dicht zodat je bedrijfskleding niet te herkennen is. Dat NS'ers dat nu nog op het perron, midden tussen reizigers, in uniform, buiten hun pauzes mogen, is echt al lang een rare uitzondering.
Reputatie 5
@iMark
Je ziet één ding over het hoofd. Een groot deel van de bevolking is niet gediend van allerlei verboden die als onnodig betuttelend worden ervaren. Zie ook het verzet tegen alle anti-CO2 maatregelen.

Bij het rookverbod in de trein begrijpen de meeste mensen wel dat roken daar overlast voor anderen veroorzaakt. Maar bij een rookverbod op de perrons gaat het niet zo zeer om overlast maar om een ideologische kruistocht van lobby groepen tegen roken in het algemeen. En dan is er ook onder de meeste niet-rokers niet veel draagvlak.

En zonder draagvlak is handhaving van zo'n verbod al gauw een farce. Want wie gaat de kosten van alle nodige controles betalen? ProRail of NS zullen bijv. geen extra personeel in dienst gaan nemen om op alle onbemande stations de hele dag controles te gaan uitvoeren.

Persoonlijk heb ik geen last van een algeheel rookverbod op stations want ik rook toch niet maar het lijkt me onrealistisch te denken dat hier iets van terecht komt.


Gebrek aan handhaving is geen reden om iets niet te verbieden. De politie is ook onderbemand en toch hebben we nog een Wetboek van Strafrecht. Bij lang niet ieder bezoek aan een winkel zul je een agent tegenkomen en toch mag je dan niet stelen en gebeurt dat ook nauwelijks.

Daarnaast gaat het hier om een verandering van een gedeeltelijk (niet bij rookzuilen) naar een algeheel rookverbod. Daar wordt de handhaving alleen maar makkelijker van.

Waar je het punt dat het om een ideologische kruistocht vandaan haalt snap ik niet. Tabaksrook stinkt dus als ik langs je moet terwijl je rookt, ruik ik stank. Dan ondervind ik daar dus wel overlast van. En een familielid van mij dat zeer regelmatig een hoestbui krijgt van een rookwalm, heeft dat nog veel sterker.

Daarmee is het punt dat dit overbodig betuttelend zou zijn m.i. ook ontkracht. Als zaken zichzelf niet regelen zijn regels nodig. Rokers roken op plaatsen waar anderen daar overlast van ervaren, dus het regelt zichzelf niet, dus zijn regels gepast.
Reputatie 6
buiten hun pauzes

Hoe moet ik dit nu weer zien, staan ze daar in eigen tijd, of in de baas zijn tijd of in een andere tijd ?
Hoe kan je dat zien, @Olav93 ?
Reputatie 5
Niet, maar als ze pauze hebben kunnen ze ook wel even naar een aangewezen rookplek ergens ver weg van klanten lopen en hoeft dat roken niet naast de cabine/op het perron.
Badge +3
Ik was deze zomer in Engeland en daar hangt op alle stations het volgende bord:


We kunnen dus over een jaar of twee een Nederlandse versie van dit bord verwachten. Je bent een ongelooflijke hufter of sukkel wanneer je dan nog een (e-)sigaret durft op te steken.

In Engeland hangt dit bord ook op stations zonder personeel. En toch heb ik daar niemand zien roken.

Ik heb overigens als voormalig roker veel begrip voor de tabaksverslaafden voor wie het heel lastig is om af te kicken van de verslaving. Maar de verslaving van de een leidt tot overlast voor anderen en het is hoog tijd dat duidelijk wordt dat roken niet meer getolereerd wordt door treinreizigers. Dat is heel vervelend voor de tabaksverslaafden onder het treinpersoneel. De vakbonden zullen in overleg moeten treden met de vervoerders om tot oplossingen te komen waarvan de niet-rokers geen last hebben. En als er geen oplossingen mogelijk zijn dan moet er geïnvesteerd worden in het helpen van de rokers om van hun verslaving af te komen. Dat lijkt me een stuk zinvoller dan het domme geblaat van vakbondsvertegenwoordigers over het stressvolle werk waardoor er gerookt zou moeten worden. Dan moet er iets worden gedaan aan het stressvolle werk. Roken is nooit een oplossing voor welk probleem dan ook.
Reputatie 7
Badge +3
En als er geen oplossingen mogelijk zijn dan moet er geïnvesteerd worden in het helpen van de rokers om van hun verslaving af te komen. Dat lijkt me een stuk zinvoller dan het domme geblaat van vakbondsvertegenwoordigers over het stressvolle werk waardoor er gerookt zou moeten worden.
Kijken wat er gebeurt als het personeel gaat staken.
Reputatie 6
In Engeland is alles anders, ze zeggen aan de lopende band "sorry" en ze menen het oprecht, over de sporen lopen is Pond 1000 boete, gerookt wordt er nergens waar het niet mag en als je in de trein zit blijkt iedereen een kaartje te hebben. De vaak zeer mooie eerste klasse is echt alleen voor eerste klassers en alles staat tot in het overdrevene in het teken van veiligheid.

Daar kunnen we hier nog wat van opsteken.
Badge +3
Luchthavens ook nogal divers. Bij de ene (Singapore) mag je naar een glazen afgesloten rookhok (aapjes kijken) waar een schoonmaker (m/v) regelmatig de ramen komt lappen en asbakken legen.

Bij de ander moet je een ongure betonnen kelder/dienstgang in met allemaal herrie makende buizen aan het plafond (plus afzuiging) waar zelden een schoonmaker komt lijkt het.

Bij de meeste moet je (weer helemaal door de security en zo) buiten gaan staan (Schiphol Plaza) en soms ook nog een rookvrije zone bij de deuren (gele markering, iets van 10 meter of zo vanaf het gebouw zelf). Panoramaterras weet ik niet, al tijd niet geweest.

En (weet niet of het nog zo is), in New Orleans gewoon roken in horecagelegenheden 18+ of 21+ die ook alcohol schenken... de pubs en bars dus, en restaurants waar je mag kiezen roken of niet roken.
3 reactie's verwijderd.
Reden: Off topic
Badge +3
@AbbeyRoad
We moeten de zaken niet mooier voorstellen dan ze zijn. Ook in Engeland is sprake van verhuftering. Alleen door veel controle en strenge straffen zijn de uitwassen te beteugelen. Het is niet voor niets dat heel Engeland volhangt met CCTV. En op plaatsen waar geen CCTV hangt wordt illegaal afval gedumpt.

buiten hun pauzesHoe moet ik dit nu weer zien, staan ze daar in eigen tijd, of in de baas zijn tijd of in een andere tijd ?
Hoe kan je dat zien, @Olav93 ?


Hoe is dat eigenlijk met de tijd op tussenstops geregeld? Bijvoorbeeld 5 minuten stilstaan op de grotere stations is niet heel ongewoon, geldt dat als werktijd of als pauzetijd?
Reputatie 6
Dat zal wel pauze zijn denk ik.
Ik zou dat niet verwachten als pauzetijd (eigen tijd) maar als werktijd.
Reputatie 5
Art. 19 lid 6 van de cao openbaar vervoer definieert pauzes voor rijdend personeel van ten minste 15 minuten in diensten/dienstdelen met een arbeidstijd van meer dan 4 uur en van 30 minuten bij meer dan 5,5 uur. Hierbij is nog expliciet gedefinieerd dat het gaat om "netto" pauzes "waarbij dus niet zijn opgenomen halterings- en/of afhandelingstijd en conform lokale afspraken looptijd en buswisseltijd." Ook staat er nog dat ter plaatse een voorziening dient te zijn "bestaande uit een verwarmde ruimte met meubilair, koffievoorziening en toilet."

Een paar minuten naast je trein staan geeft duidelijk geen invulling aan deze eisen aan pauzes en zou ik zodoende niet als pauze beschouwen dus. Daarmee lijkt het me werktijd en dus geen moment om bijvoorbeeld te roken. Wellicht kunnen de vakbonden die zich druk maken om dit rookverbod zich richten op het uitbreiden van deze eisen aan pauzes met een eis dat ook een rookruimte aanwezig moet zijn o.i.d. in plaats van zich tegen een rookverbod op perrons te keren.
Reputatie 1
Maar als er dan niet meer gerookt mag worden, gaat alle alcohol dan ook van het station af? oh en natuurlijk alle vette happen ook weg in het kader van obesitas?
Want laten we de leverstichting en de obistas klinieken dan ook eens ontzorgen ipv alleen de longstichting! 😂

En ja ik rook, so what?
Reputatie 1

Wellicht kunnen de vakbonden die zich druk maken om dit rookverbod zich richten op het uitbreiden van deze eisen aan pauzes met een eis dat ook een rookruimte aanwezig moet zijn o.i.d. in plaats van zich tegen een rookverbod op perrons te keren.


Even voor uw beeldvorming en wat inside info, de rookruimtes worden pas en ter onpas weg gehaald in de verblijven. Just a FYI
Reputatie 6
Maar als er dan niet meer gerookt mag worden, gaat alle alcohol dan ook van het station af? oh en natuurlijk alle vette happen ook weg in het kader van obesitas?
En ja ik rook, so what?


Het grote verschil dat je even over het hoofd ziet is het feit dat je met roken ook anderen hun gezondheid aantast, dat is bij alcohol en vet eten niet het geval.
@TrainViking als je maar een beetje slim bent, stop er vandaag nog mee ! Roken is vies, erg ongezond en nergens voor nodig.
Reputatie 6
Even voor uw beeldvorming en wat inside info, de rookruimtes worden pas en ter onpas weg gehaald in de verblijven. Just a FYI

Als dat zo is lijkt me dat een zeer goede ontwikkeling. Roken moet op allerlei manieren worden teruggedrongen.
Reputatie 1

Maar als er dan niet meer gerookt mag worden, gaat alle alcohol dan ook van het station af? oh en natuurlijk alle vette happen ook weg in het kader van obesitas?
En ja ik rook, so what?
Het grote verschil dat je even over het hoofd ziet is het feit dat je met roken ook anderen hun gezondheid aantast, dat is bij alcohol en vet eten niet het geval.
@TrainViking als je maar een beetje slim bent, stop er vandaag nog mee ! Roken is vies, erg ongezond en nergens voor nodig.


Ja weet je, dat is niet aan jullie om dat te bepalen en ik snap je goede intentie maar ik ben het kitsbeu dat mensen denken dat alleen roken iemand anders zijn gezondheid aantast.
Als de smullers jou een frietje voorschoteld gieten ze ook een berg vet in je dus even met een andere weg tasten ze ook je gezondheid aan.

Oftewel ik gun jou je kroket en je biertje en gun mij dus mijn sigaretje 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik gun anderen heus wel hun sigaretje, maar dan wel graag op een plek waar niet rokers er geen last van hebben. Wanneer ik een kroketje eet komt dat vet niet spontaan in het lichaam van iemand anders terecht, wat wel het geval is met sigarettenrook.

Dat rookruimtes worden weggehaald uit de verblijven is een issue tussen werkgever en werknemers, daar zouden klanten geen last van mogen hebben.
Rokend treinpersoneel zal dan in gesprek moeten met NS over de rookruimtes. Wellicht (ik zeg zomaar wat want ben niet op de hoogte ervan) worden er wel rookruimtes weggehaald omdat ze te weinig gebruikt worden omdat het personeel vaker rookt bij de rookzones op de perrons.
Badge +3
Van mij mag iedereen roken en vapen maar niet wanneer niet-rokers daar last van hebben. Dat lijkt me geen al te ingewikkeld idee.

Overigens heb ik ook een hekel aan frituurwalmen op de stations. Maar dat is overlast van een andere orde. Die walmen zijn niet schadelijk voor de gezondheid.
Reputatie 6
Al roken reizigers of personeel 3 pakjes per dag, zo lang ik het maar niet ruik.

@TrainViking misschien kom ik saai over maar naast niet roken eet ik ook geen kroketten en/of patat 😀

Reageer