beantwoord

Rookverbod op stations.

• 20 november 2018
  • 134 reacties
  • 4249 Bekeken

Toon eerste bericht

134 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ben ik dan ook saai? Ik rook en drink niet. Eet wel af en toe een patatje of kroketje, al is dat lang niet iedere week. Een auto heb ik ook niet, maak veel gebruik van de fiets.
Reputatie 2
Ben ik dan ook saai? Ik rook en drink niet. Eet wel af en toe een patatje of kroketje, al is dat lang niet iedere week. Een auto heb ik ook niet, maak veel gebruik van de fiets.
Nee totaal niet,

Verder even over het topic;

Ik vind persoonlijk niet dat de rookzones weg moeten aangezien, er moet gedacht worden aan beide mensen de niet rokers en de rokers; misschien zou een hokje wel beter zijn geef ik persoonlijk zelf toe!
Reputatie 7
Badge +2
Dat over afgesloten hokjes heb ik al eens eerder geopperd hier. Dat had men dan wel al gelijk in 2004 moeten doen. Daar is het eigenlijk nu te laat voor.

Klachten over roken vallen grofweg in 2 categorieën;
  • roken op een andere plek dan de rookzone
  • klachten die samenhangen met de rookzone.
Denk bij het laatste aan een rookzone op een plek (redelijk) aan het begin van het perron waar niet rokers er wel langs moeten lopen.
Of rook die van de rookzone verder onder de overkapping drijft en anderen er alsnog last van hebben.
Of dat rokers niet dicht bij de rookpaal of rookput staan maar er meters vanaf. Niet alle rookzones hebben een duidelijke afbakening tot waar die is dus is dan soms lastig vast te stellen of iemand wel of niet in de rookzone rookt, maar wanneer er wel een afbakening is valt me best vaak op dat diverse rokers dan net op de rand gaan staan (zie foto onder). Zelf heb ik meerdere keren de ervaring gehad dat rokers zeker 4 of 5 meter (of meer) van de rookzone tegen een zijwandje van een abri geleund staan waar ik aan de andere kant op een bankje zat. Dat valt dan toch echt niet meer onder de rookzone.

Bij afgesloten rookhokjes ben je in ieder geval de klachten van de laatste categorie kwijt.

Reputatie 2
Dat over afgesloten hokjes heb ik al eens eerder geopperd hier. Dat had men dan wel al gelijk in 2004 moeten doen. Daar is het eigenlijk nu te laat voor.

Klachten over roken vallen grofweg in 2 categorieën;
  • roken op een andere plek dan de rookzone
  • klachten die samenhangen met de rookzone.
Denk bij het laatste aan een rookzone op een plek (redelijk) aan het begin van het perron waar niet rokers er wel langs moeten lopen.
Of rook die van de rookzone verder onder de overkapping drijft en anderen er alsnog last van hebben.
Of dat rokers niet dicht bij de rookpaal of rookput staan maar er meters vanaf. Niet alle rookzones hebben een duidelijke afbakening tot waar die is dus is dan soms lastig vast te stellen of iemand wel of niet in de rookzone rookt, maar wanneer er wel een afbakening is valt me best vaak op dat diverse rokers dan net op de rand gaan staan (zie foto onder). Zelf heb ik meerdere keren de ervaring gehad dat rokers zeker 4 of 5 meter (of meer) van de rookzone tegen een zijwandje van een abri geleund staan waar ik aan de andere kant op een bankje zat. Dat valt dan toch echt niet meer onder de rookzone.

Bij afgesloten rookhokjes ben je in ieder geval de klachten van de laatste categorie kwijt.

Klopt inderdaad, zie vaak ook wel dat niet rokers precies bij een rookpaal gaan staan of rook tegel en vervolgens boos gaan kijken als je daar gaat roken, 😛
Reputatie 7
Badge +2
Zelf blijf ik zoveel mogelijk weg van een rookpaal of tegel. En wanneer ik wel langs moet lopen dan zo ruim mogelijk er omheen zonder ook weer te dicht langs de perron rand te lopen. Maar dan is het niet prettig wanneer een roker nou net precies op de rand van de rookzone staat te roken.
Helaas afgebekt nadat ik iemand wees op de rookzone. Ik was niet van de NS, dus ze vond niet dat ze naar me hoefde te luisteren en stak er nog maar 1 op. Jammer dat de NS de reizigers het laat oplossen. Het is voor nieuwe reizigers niet duidelijk dat er niet overal gerookt mag worden.
Ondanks deze vervelende reactie wil ik je vragen om je mede-reizigers erop te blijven attenderen! 🙂
Reputatie 6
En als het dan uit de hand loopt @Emma NS , kom jij dan even de opvang en nazorg regelen voor de klant ?
Nee, het personeel is diegene welke er wat van hoort te zeggen, en dat gebeurt maar amper.

@SabineZ gaat het weer een beetje ?
Reputatie 7
Badge +2
Afbekken wanneer je er iets van zegt is blijkbaar normaal. Zelf ook eens ervaren, mevrouw vond dat ze wel op een bankje (die duidelijk niet de rookzone was) mocht roken, 3 andere reizigers (waaronder ik) vonden van niet.

Reageer