beantwoord

Rookzuil voor ingang station Delft

Toon eerste bericht

111 reacties

Reputatie 6
Als ik het goed heb, gaat het om (maar liefst) vier deuren. € 2.500.000 voor een draaideur: het mag wat kosten.
Gek? Heb het gevoel dat het voordeliger moet kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
Die deuren krijgen vast een gouden rand. Wat zeg ik, een diamanten rand....

In dit tempo zijn er nog eerder 4 sporen in Delft dan draaideuren.
Reputatie 7
Badge +3
En dan nog iets, wanneer gaan die hekken eens weg?
https://indebuurt.nl/delft/delftenaren/mysteries/delftse-mysteries-waarom-staan-er-hekken-rondom-de-glazen-vloer-bij-het-station~43120/
Reputatie 6
Vandaag heb ik de 'paalvormige asbak' vlak voor de ingang aan een onderzoek onderworpen. De 'paalvormige asbak' staat er mooi voor paal want op het ding valt niet te achterhalen, waar die nu precies voor dient. Dus ik zou zeggen: wég met dat ding! Een paar meter verderop is tenslotte een rookzone.
Badge +3
Zou zomaar kunnen (aan de beschadigingen te zien) dat een onverlaat de sticker(s) eraf getrokken heeft.

En dat er vogels (shitehawks oftewel stationsduiven of meeuwen) of zo met hun klauwen bovenop gaan zitten 😉
Misschien een genderneutrale variant?
Reputatie 7
Badge +3
En gezien de andere ervaringen met Delft en het station duurt het een paar jaar en kost het een miljoentje of wat om er weer een nieuwe sticker op te plakken.:8
Reputatie 6
Misschien een genderneutrale variant?

Genderneutraal in de vorm van een paal? :?

En gezien de andere ervaringen met Delft en het station duurt het een paar jaar en kost het een miljoentje of wat om er weer een nieuwe sticker op te plakken. :8

En gezien het vooruitstrevende rookbeleid moet die paal natuurlijk kostte wat het kost blijven staan. Niet-rokers beschermen tegen rookoverlast? Nee zeg, gekker moet het niet worden! Ze lopen maar om!
Reputatie 6
Zou zomaar kunnen (aan de beschadigingen te zien) dat een onverlaat de sticker(s) eraf getrokken heeft.

En dat er vogels (shitehawks oftewel stationsduiven of meeuwen) of zo met hun klauwen bovenop gaan zitten ;)

:? Meeuwen en stadsduiven zijn niet erg kieskeurig maar of ze ook roken?
Die hebben daar netjes hun peuken gedoofd 😃
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb je verzoek dan wel suggestie doorgestuurd naar de stationsmanager, Bertus. Zodra ik hier meer over weet, zal ik dat laten weten!
Misschien kan dan ook gevraagd worden aan het personeel van de OV-fiets verhuur of ze niet hun peuken net buiten de fietsenstalling op de grond willen gooien. Iedere dag weer lijkt het wel of iemand zijn asbak heeft omgekeerd daar.
Reputatie 6
Of de 'paalvormige asbak' die voor de ingang staat, verplaatsen naar een plek bij de fietsenstalling?
Reputatie 7
Wat de bedoeling is van die doofpaal - dat mensen hun (brandende) peuk niet recht voor de ingang weggooien, maar doven in deze paal. Zo blijft het station schoner en liggen er niet overal peuken. Het idee erachter is goed, maar de uitvoering in dit geval dus minder, omdat mensen er gaan staan roken, waar ie niet voor bedoeld is.
Reputatie 6
Op zich een plausibele verklaring maar er zijn blijkbaar toch veel rokers die moeite hebben met het inschatten van afstanden: juist bij deze ingang liggen er altijd wel peuken, lege pakjes, koffiebekertjes en andere rommel op de grond. De andere ingangen - waar geen 'doofvoorzienigen' zijn - zijn veel schoner.

Maar goed, als de bedoeling van een doofpaal niet wordt begrepen en er juist een tegenovergesteld effect wordt bereikt, dan is het weghalen ervan toch de oplossing voor het probleem vooral ook omdat een paar meter verderop een rookzone is, waar rokers niemand in de weg staan.
Reputatie 7
Badge +3
Of de 'paalvormige asbak' die voor de ingang staat, verplaatsen naar een plek bij de fietsenstalling?
Lijkt me niet echt een goed idee Bertus, dat wordt dan een uitnodiging om daar lekker te gaan roken en dan niet alleen voor het personeel. Staan er straks iedere keer groepen rokers waardoor je door een walm van rook de stalling binnen moet fietsen.
Gewoon die peuken ergens anders weggooien, leeg koffiebekertje of zo. Ik heb geleerd mijn afval niet zo maar op straat te gooien.
Reputatie 6
Momo, ik bedoelde eigenlijk, dat de paal verplaatst zou kunnen worden naar het personeelsverblijf in of bij stalling, die is dan niet toegankelijk is voor reizigers.

Maar anderzijds, waarom zouden de medewerkers van de fietsenstalling niet gewoon naar de rookzone kunnen lopen?
Reputatie 7
Je zou in deze voor een soort afvalbak kunnen gaan met daarbovenop een stuk om de sigaretten te doven. Probleem is gewoon dat dit buiten het station is, waardoor het roken in de open lucht is en de NS er weinig meer aan kan doen. Je kunt inderdaad de paal verplaatsen of weghalen, maar dat wil nog niet direct zeggen dat mensen daar niet meer gaan roken. Mensen kiezen altijd de weg van de minste weerstand en zullen dus alsnog nét buiten de deur gaan roken om zo niet verder te hoeven lopen.

Ik snap heel goed wat je bedoeld Bertus, maar ik denk dat we er soms iets te makkelijk over denken en de oplossing nog niet zo simpel is 🙂 Hopelijk kunnen ze via de stationsmanager nog iets betekenen.
Reputatie 6
Hoezo kan NS niets aan die paal doen? Wie heeft die daar neergezet?

Het probleem is dat zo'n paal juist rokers aantrekt. Nogmaals: andere ingangen zijn juist veel schoner omdat zich daar - bij gebrek aan een rookpaal, doofpaal of wat voor paal dan ook - geen rokers ophouden. Zó simpel is het!
Reputatie 7
Dat wel - alhoewel ik verwacht dat deze van ProRail is omdat die meestal verantwoordelijk zijn voor de "meubelen" op het station. Wat ik er mee wil zeggen - de NS kan rokers in de open lucht recht voor het station moeilijk weren.
Als die paal weg is, zal er vermoedelijk minder gerookt worden.
Reputatie 6
Dat wel - alhoewel ik verwacht dat deze van ProRail is omdat die meestal verantwoordelijk zijn voor de "meubelen" op het station.

De post waarvan je wist dat 'ie zou komen is eindelijk hier: van-het-kastje-naar-de-muur.

Als die stinkpaal rookzuil of doofpaal van ProRook ProRail is, wat moet de statioNSmanager daar dan doen? Uitgebreid overleggen, met ☕️ en ? (en waarschijnlijk een ? erbij) om te besluiten om voorlopig niets te besluiten?

Wat ik er mee wil zeggen - de NS kan rokers in de open lucht recht voor het station moeilijk weren.
Een rookpaal recht voor de ingang van het station helpt inderdaad niet om rokers te weren. Dat is wel duidelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Die draaideuren zouden zelfs al in 2016 worden teruggeplaatst. Afhankelijk van de benodigde maatregelen zou dat tot bijna 10 miljoen kunnen gaan kosten. Dure deurtjes.
https://www.prorail.nl/nieuws/draaideuren-station-delft-komen-terug

Wat betreft de deuren en de luchtdrukproblematiek vond ik dit op de site van de gemeente Delft:

ln de Voortgangsrapportage Ontwikkeling Spoorzone Delft over het 2e en 3e
kwartaal 2017' was opgenomen:
'lnzake de aanpak van de /uchtdrukproblemen in de Stationshal zijn er geen
nieuwe ontwikkelingen. Vo/gens de planning van ProRail zullen in Q4 2017
de te nemen maatregelen worden gerealiseerd. De verantwoordelijkheid
voor zowel de financiering als de uitvoering van de maatregelen ligt va/ledig
bij ProRai/'.
lnmiddels heeft Prorail ons echter laten weten dat de uitvoering van de
luchtdrukmaatregelen is vertraagd. Dit is veroorzaakt door problemen bij de
aanbesteding door ProRail en de tijd die daarna nodig is bij de aannemer
voor de nadere uitwerking. Die bestaat onder andere uit het testen en
daadwerkelijk realiseren van de te nemen maatregelen. Realisatie zal nu
naar verwachting starten aan het einde van het eerste kwartaal van 2018.
ProRail informeert de gemeente nader over de planning in januari 2018.

Intussen is het al februari en ik vind niets in het archief Binnengekomen stukken over dit informeren door ProRail in januari. To be continued....

https://ris.delft.nl/document.php?m=1&fileid=574066&f=45c4e14f5d4adef0cea4cb2b6c2c4da3&attachment=0&c=69604
Reputatie 6
Ik heb je verzoek dan wel suggestie doorgestuurd naar de stationsmanager, Bertus. Zodra ik hier meer over weet, zal ik dat laten weten!

Is de stationsmanager al ter plaatste geweest? Of verdwijnt dit in de doofpot?
Excuus voor de late reactie Bertus. De verwachting is dat de deuren aan het eind van Q1 2018 teruggeplaatst gaan worden, gezien de werkzaamheden aan de gevel ook rond die tijd worden uitgevoerd. Of er daarbij iets gaat veranderen aan de rookzuil weet ik niet, dat heb ik extra nagevraagd, maar daar heb ik nog geen reactie op gekregen.

Reageer