beantwoord

Rookzuil voor ingang station Delft

Reputatie 6
Pal vóór de ingang van station Delft, aan de zijde van de bushaltes, staat een rookzuil. Bij deze zuil staan vaak rokers (niet alleen reizigers maar ook personeel van de stationswinkels), vaak ook onder overkapping, leunend tegen het station. Omdat de draaideuren zijn verwijderd, trekt vanwege de tocht de rook de stationshal in. En het is echt onprettig om door de rookdampen en in de weg staande rokers, het station te moeten verlaten.

Kan deze overlastgevende paal worden weggehaald? Een paar meter verderop, op de hoek van het station (in de richting van de tramhalte) staat nog een rookzuil maar omdat daar zich geen deuren bevinden, levert deze een stuk minder overlast op.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 5 maart 2018, 15:29

Heb weer een reactie gekregen, alhoewel ik me kan voorstellen dat dit niet is wat jullie hadden gehoopt. Er is momenteel niets bekend over eventuele plannen om de rookpaal te verwijderen of te verplaatsen. De stationsmanager heeft mij aangegeven het wel in de gaten te houden en te zijner tijd, wanneer de deuren weer geplaatst gaan worden, de paal te verplaatsen als dat nodig is.
Bekijk origineel

111 reacties

Reputatie 6
Ik ben vanmorgen - zoals dat schijnt te moeten - omgelopen om de rokers te vermijden en kom dan niet langs de toiletten. Ik kan daar dus niets over zeggen ...
Reputatie 7
Badge +3
Ja, de deuren zag ik eind juni al.

Maar doen de toiletten het al weer? Of mag je nog steeds op de mobiele toiletten buiten die ik toen zag staan?
https://community.ns.nl/op-het-station-17/toilet-station-delft-defect-38949#post395576
Reputatie 6
De deuren zijn teruggeplaatst. Wellicht heeft de stationsmanager nu tijd om zich over de rookzuil te ontfermen?
Reputatie 7
Badge +3
En er wordt vanaf vandaag getest met draaideuren.
https://www.prorail.nl/tests%20met%20draaideuren%20op%20station%20Delft

Net nu ik niet meer naar werk hoef in Delft. Nou, ja volgende week nog één keertje naar kantoor om wat spullen in te leveren en dan mijn fiets mee terug naar huis te nemen.
Reputatie 7
Badge +3
Niet te geloven, we gaan deuren krijgen:
https://www.prorail.nl/nieuws/luchtdrukprobleem-station-delft-volgend-jaar-aangepakt
Reputatie 6
Tja, Momo, die tramrails liggen op grote stukken echt al járen weg te roesten. Zal me niks verbazen dat die vervangen moeten worden voordat de tram gaat rijden, zonder dat er ooit een tram over gereden heeft.

Maar goed, we blijven positief, ook al moet het nog tien jaar duren voordat de doofpaal van de juiste sticker wordt voorzien, of beter nog: wég met dat ding.
Reputatie 7
Badge +3
We zullen het zien Bertus. Aan die brug wordt volgens berichten ook begin 2019 begonnen.

De tramrails liggen er al een tijdje, de keerlus bij de Heertjeslaan ook en eerder dit jaar is nog een stukje Mekelweg (waar die onder de Kruithuisweg loopt) ook nog voorzien van rails, tegelijkertijd met andere werkzaamheden.

Deuren, brug, tram, het wordt nog wel wat in Delft.
Reputatie 6
Stijn, Bedankt voor terugkoppeling.

De 'paalvormige asbak' (laten we maar in het midden laten, wat de status precies is), staat er nog steeds. De gemeente heeft tegen het station, naast de ingang een afvalbak geplaatst en gisteren zag ik, dat er goed gebruikt van wordt gemaakt: propvol.

Afgezien van de peuken die rond de 'paalvormige asbak' liggen, ziet de ingang er nu een stuk beter uit.

@ Momo: het lijkt me ook dat 2019 betrekking heeft op de deuren, tenzij het plakken van sticker tegenwoordig ook aanbesteedt dient te worden. Problemen met het vinden van oplossingen en aanbestedingen, dat lijkt bij Delft te horen. Maar voor de brug, waarover de tram naar de TU moet gaan rijden, lijkt het na tien jaar eindelijk gelukt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed meer dat er nu behalve die doofpaal ook een afvalbak staat zodat de andere troep daarin kan worden gegooid. Zelf ben ik er al tijd niet langs gelopen, ga direct vanuit fietsenstalling 1 het station binnen.

En dat begin 2019 heeft denk ik betrekking op het terug plaatsen van de deuren. Is dan bijna 4 jaar na opening van het station, best snel voor Delftse begrippen.
Dat is wel erg optimistisch, zal wel najaar 2019 worden dan 😀
Badge +3
Wow! Die doofpaal (de rookzone is even verderop) vervangen door een echte afvalbak?

Liefst met zand er in en een bordje "U betreedt een rookvrije zone. Doof hier uw sigaar/sigaret/pijp of andere rookwaar?

Amazing, en dat begin 2019 al! 😫
Update: Ik heb eindelijk een antwoord gekregen over de redenen achter het verplaatsen van de uitvoering. Dit zou te maken moeten hebben met het vinden van een oplossing, een schijnbaar mislukte aanbesteding, levertijden en het plannen van de uitvoering. Volgens de laatste planning zou de uitvoering moeten plaatsvinden begin 2019.
Reputatie 6
Update: inmiddels is bij de bewuste ingang een afvalbak geplaatst. Ik vermoed door de gemeente omdat op de prullenbak het logo van de gemeente staat.
Update: Ik heb nog steeds geen reactie gekregen van de stationsmanager met wie ik hier contact over heb gehad. Ik heb nogmaals een reminder gestuurd.
Reputatie 6
Nee hoor, rokers zijn braaf. Maar, vóór die ingang ligt rondom de rookpaal vaak peuken, lege sigarettenpakjes en andere rommel op de grond. De andere ingangen, waar geen rookpaal voor staat zijn veel schoner en nee. daar staan ook geen prullenbakken. Die staan wel in de hal.

Maar, een paar meter verderop staat nog een rookpaal, op de hoek en onder de overkapping. Rokers daar hinderen nauwelijks iemand, dus ik ziet niet in, waarom die paal pal voor de ingang niet weg zou kunnen.

Misschien kan een moderator modereren, deze discussie wordt al in het rooktopic gevoerd, het lijkt me zinloos om nog een topic te vervuilen hiermee, het gaat hier om de rookzuil voor de ingang van station Delft.Helemaal prima als het in één topic wordt geconcentreerd. Maar waar het mij om gaat is dit: mensen leven, werken, functioneren, enz. heel de dag door in lucht die in feite vervuild is in Nederland. Industrie, verkeer, uitstoot uit allerlei andere bronnen, en blijkbaar neemt men dat voor lief, sterker nog, men betitelt de lucht die op straat hangt als "schone lucht". Maar zodra iemand een sigaret durft te roken in de nabijheid van iemand, is het een probleem dat "aangepakt" moet worden, want zo iemand vervuilt jouw "schone" lucht. Sorry, maar ik snap dat niet en zal het ook nooit gaan snappen.
Waar het mij om in dit topic gaat, is dat de rookpaal pal voor de ingang staat. En daardoor overlast veroorzaakt, niet alleen door de 'sliertjes tabaksrook' die passanten moeten inademen als men het station wil binnengaan of de stank die de hal inwaait, rokers die in de weg staan maar ook door de troep die ontstaat door het achteloos wegwerpen van peuken, lege pakjes, koffiebekers en andere rommel.

Het op de grond werpen van koffiebekers, lege frisdrankverpakkingen, lege snoepverpakkingen en ander afval is volgens mij een probleem dat niet samenhangt met roken. Of denk jij dat alleen rokers dat doen?
Reputatie 6

Misschien kan een moderator modereren, deze discussie wordt al in het rooktopic gevoerd, het lijkt me zinloos om nog een topic te vervuilen hiermee, het gaat hier om de rookzuil voor de ingang van station Delft.Helemaal prima als het in één topic wordt geconcentreerd. Maar waar het mij om gaat is dit: mensen leven, werken, functioneren, enz. heel de dag door in lucht die in feite vervuild is in Nederland. Industrie, verkeer, uitstoot uit allerlei andere bronnen, en blijkbaar neemt men dat voor lief, sterker nog, men betitelt de lucht die op straat hangt als "schone lucht". Maar zodra iemand een sigaret durft te roken in de nabijheid van iemand, is het een probleem dat "aangepakt" moet worden, want zo iemand vervuilt jouw "schone" lucht. Sorry, maar ik snap dat niet en zal het ook nooit gaan snappen.

Waar het mij om in dit topic gaat, is dat de rookpaal pal voor de ingang staat. En daardoor overlast veroorzaakt, niet alleen door de 'sliertjes tabaksrook' die passanten moeten inademen als men het station wil binnengaan of de stank die de hal inwaait, rokers die in de weg staan maar ook door de troep die ontstaat door het achteloos wegwerpen van peuken, lege pakjes, koffiebekers en andere rommel.
Misschien kan een moderator modereren, deze discussie wordt al in het rooktopic gevoerd, het lijkt me zinloos om nog een topic te vervuilen hiermee, het gaat hier om de rookzuil voor de ingang van station Delft.
Helemaal prima als het in één topic wordt geconcentreerd. Maar waar het mij om gaat is dit: mensen leven, werken, functioneren, enz. heel de dag door in lucht die in feite vervuild is in Nederland. Industrie, verkeer, uitstoot uit allerlei andere bronnen, en blijkbaar neemt men dat voor lief, sterker nog, men betitelt de lucht die op straat hangt als "schone lucht". Maar zodra iemand een sigaret durft te roken in de nabijheid van iemand, is het een probleem dat "aangepakt" moet worden, want zo iemand vervuilt jouw "schone" lucht. Sorry, maar ik snap dat niet en zal het ook nooit gaan snappen.
Misschien kan een moderator modereren, deze discussie wordt al in het rooktopic gevoerd, het lijkt me zinloos om nog een topic te vervuilen hiermee, het gaat hier om de rookzuil voor de ingang van station Delft.

Delft krijgt vanaf augustus 2019 zero emissie-bussen.
https://www.ad.nl/den-haag/ebs-wint-recht-op-openbaar-busvervoer-haaglanden~a2e690ab6/

Dat wordt dan schonere lucht op het busplein. Oh wacht nee, die rookpaal staat er nog.🤔
Zero emissiebussen bestaan niet. Hooguit wordt de emissie verplaatst. Of denk je dat die bussen hun energie krijgen van centrales die op schone lucht werken ofzo? Het emissiepunt wordt hooguit verplaatst.
Feit is dat de lucht op het busplein van Delft niet wordt vervuild door 'walmende dieselbussen', die 'stationair draaiend de vertrektijd' afwachten. Dat argument om de rookzuil voor de ingang van het station te laten staan of te vergoelijken, kan meteen dus de prullenbak in.

En dus denk je dat de lucht op dat plein zuivere Alpenlucht is? Misschien staan er geen bussen op het plein, maar ze zullen er in de buurt rijden, kan me tenminste geen station voorstellen zonder busverbinding. Ander verkeer idem dito, het station ligt in het stadscentrum, dus het zal niet in een verkeersvrije zone liggen. Industrie in de omgeving zal ook zijn bijdrage leveren. Al met al zal de lucht op het stationsplein in Delft dus niet vrij zijn van verontreiniging, allerminst zelfs, in de Randstad. Maar blijkbaar vinden alle mensen dat "schone lucht" en slaat hun alarmmeter pas aan als er een rokende persoon in hun omgeving is. Want dán opeens is hun lucht vervuild...
Reputatie 6
Update: Het lijkt dat mijn contactpersoon nog niet is toegekomen aan mijn navraag. Ik heb nogmaals een reminder verstuurd, hopelijk krijg ik volgende week reactie!
Bedankt weer Stijn. We wachten geduldig af. Het gaat nazomeren dus de tocht houdt de hal lekker 🆒
Reputatie 6

https://www.ad.nl/den-haag/ebs-wint-recht-op-openbaar-busvervoer-haaglanden~a2e690ab6/

Dat wordt dan schonere lucht op het busplein. Oh wacht nee, die rookpaal staat er nog.🤔
Zero emissiebussen bestaan niet. Hooguit wordt de emissie verplaatst. Of denk je dat die bussen hun energie krijgen van centrales die op schone lucht werken ofzo? Het emissiepunt wordt hooguit verplaatst.

Feit is dat de lucht op het busplein van Delft niet wordt vervuild door 'walmende dieselbussen', die 'stationair draaiend de vertrektijd' afwachten. Dat argument om de rookzuil voor de ingang van het station te laten staan of te vergoelijken, kan meteen dus de prullenbak in.

Update: Het lijkt dat mijn contactpersoon nog niet is toegekomen aan mijn navraag. Ik heb nogmaals een reminder verstuurd, hopelijk krijg ik volgende week reactie!
Reputatie 6
Bedankt Stijn NS. Ik ben ook benieuwd naar de reactie van de Stationsmanager en ook wat men van plan is met de rook- dan wel doofpaal voor de deur.

Reageer