beantwoord

Routeborden Stations

• 7 juli 2018
  • 9 reacties
  • 224 Bekeken

Ik heb een trajectkaart van Oss - Den Bosch en wilde ik op een avond bij station Oss-west bekijken wat te doen als ik via mijn kaart een treinkaartje wil kopen voor een vriend die de volgende dag met mij en m’n vrouw een treinreis wilde maken. Het schemerde en op t perron tref ik een Chinese jongen van halfweg twintig aan die helemaal in paniek was.....
Ik probeerde contact te leggen maar al snel bleek er een taalbarriere te zijn van hier tot Peking....
Ik nam de tijd om hem enigszins gerust te stellen en met handen, voeten en een paar woorden Engels begreep ik dat hij op Schiphol geland was en met een aantal vrienden met de trein richting Amsterdam was vertrokken en zijn ze elkaar kwijt geraakt ( vraag me niet hoe, mogelijk op t perron, in slaap gevallen, op t toilet, weet ik veel) en heeft hij zich nabij Den Bosch gerealiseerd dat hij fout zat en is uitgestapt zodra hij kon (DB centraal).
Mogelijk dat hij in China de ervaring heeft dat de trein aan de andere zijde van t perron je terugbrengt waar je vandaan kwam en is ingestapt... Echter, dan ga je in dit geval richting Nijmegen. Bij Oss-west sloeg de paniek nog verder toe en is hij uitgestapt... Ik zag zijn moeite om mij te vertrouwen en nam ik hem mee naar het route bord om hem te overtuigen hoe terug te reizen naar Amsterdam.... Daar sloeg de verbazing bij mij toe.... Het route bord gaf keurig alle stations op t traject aan, echter in de verkeerde richting!!!! Wees ik naar links richting Den Bosch, geeft t bord rechts aan en leg dat maar eens uit...... Uiteindelijk is het me gelukt om hem op de trein richting Den Bosch te krijgen en hoop ik dat hij verenigd is met zijn vrienden..

handig om de borden te wijzigen?

met vriendelijke groet,

Huub
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 7 juli 2018, 20:06

Het gaat om borden zoals onderstaande. Die zijn altijd van links naar rechts terwijl je met je rug richting het spoor staat waardoor de trein altijd van rechts naar links achter je langs rijdt. Dat kan verwarrend zijn. Maar een bord dat je van rechts naar links moet lezen is waarschijnlijk net zo verwarrend.

Bekijk origineel

9 reacties

Goedemorgen Huub, welkom bij de NS Community!

Wat fijn dat je deze jongen verder hebt kunnen helpen. Kan je mij iets meer vertellen over de info op de borden? Welk perron was dit precies, hoe laat, wat was er precies mee aan de hand? Dan kan ik het misschien doorspelen, nu heb ik iets te weinig info 😉.
Reputatie 4
Badge
Het gaat om borden zoals onderstaande. Die zijn altijd van links naar rechts terwijl je met je rug richting het spoor staat waardoor de trein altijd van rechts naar links achter je langs rijdt. Dat kan verwarrend zijn. Maar een bord dat je van rechts naar links moet lezen is waarschijnlijk net zo verwarrend.

Reputatie 6
Badge +2
201807 7 21:27 routekaartopstation
Het bord op de foto is weer anders van stijl dan dat rechtsboven op https://www.spoorbeeld.nl/sites/default/files/issuu/Spoorbeeld_Overzichtsposter%2520Stationsmiddelen_Bureau%2520Spoorbouwmeester_juli%25202015.pdf, waar bovenaan twee richtingen staan aangeduid, met pijlen. Dit is op Hto, kijkend naar het noorden, dus inderdaad niet de echte richtingen (maar wel analoog aan het routebord bovenaan de gele vertrekstaten, die altijd de route van links naar rechts aangeeft, onafhankelijk van de oriëntatie van de poster).
Badge +3
Apart, hoop dat 's-Hertogenbosch (NS alfkorting Ht) de bestemming aangeeft.

Als het goed is geeft de reisplanner bij intikken 'Den Bosch' ook gewoon het juiste station weer.

En anders moet dat opgelost worden. Zelfs Oeteldonk werkte tijdelijk (rond carnaval) gewoon in de app, maar toen had iemand tijd te veel blijkbaar..

En NS had overcapaciteit, want https://www.telegraaf.nl/nieuws/1630772/ns-brengt-prinsen-gratis-naar-carnavalsbestemming
Als het goed is geeft de reisplanner bij intikken 'Den Bosch' ook gewoon het juiste station weer.
Correct, een aantal stations hebben een alias:

+alm ,NSR ,Almere
+apn ,NSR ,Alphen aan den Rijn
+asd ,NSR ,Amsterdam
+berhbl ,NSR ,Berlijn
+ese ,NSR ,De Eschmarke
+ese ,NSR ,Eschmarke
+gvc ,NSR ,'s-Gravenhage
+gvc ,NSR ,Den Haag
+hde ,NSR ,'t Harde
+ht ,NSR ,'s-Hertogenbosch
+ht ,NSR ,Den Bosch
+hto ,NSR ,'s-Hertogenbosch Oost
+hto ,NSR ,Den Bosch Oost
+koln ,NSR ,Keulen
+ledn ,NSR ,Leiden
+luik ,NSR ,Luik
+paris ,NSR ,Parijs
+rtd ,NSR ,Rotterdam
+shl ,NSR ,Amsterdam Airport
+ut ,NSR ,Utrecht
+utm ,NSR ,Spoorwegmuseum
Reputatie 7
Badge +3
In de resiplanner kun je ook Friese plaatsnamen intikken. It Hearrenfean, Ljouwert of Starum bv doen het ook gewoon.
Op een aantal plekken heeft men het inderdaad aangevuld, hetzelfde verhaal voor carnaval 🙂
@TS, Off topic. ....

Eet regelmatig Chinees in hetzelfde restaurant. .... en tja. ... moet soms nog steeds om een mes vragen..😅
Reputatie 6
Badge +2

201807 30 9:10 routebordperron routebordstation
Ik vraag me af waarom ProRail op een willekeurig perron van enkele willekeurige stations zo'n bord plaatst. Er is bijvoorbeeld op dit station Hto niet zo'n bord voor de andere richting. Het voldoet zoals gezegd ook niet aan hun eigen norm https://www.spoorbeeld.nl/sites/default/files/issuu/Spoorbeeld_Overzichtsposter%2520Stationsmiddelen_Bureau%2520Spoorbouwmeester_juli%25202015.pdf,

Reageer