Samenreiskorting update

• NS Hoofdconducteur
  • 7774 reacties
Vandaag toevallig een reiziger geholpen om samenreiskorting op zijn vriend zijn kaart te laden. Aangezien ik probeer altijd op de hoogte te blijven help ik hem bij de kaartautomaat om samenreiskorting op de OV te laden. Wat schetst mijn verbazing dat er nu gekozen kan worden om 1 of 2x samenreiskorting te laden, dus voor zowel de heen- als terugreis. Dit vind ik persoonlijk een positieve verandering en na het opladen van de samenreiskorting komt een scherm dat het is geladen en dat men er nog mee moet inchecken. Ik ben zeer verheugd dat deze wijzigingen zijn doorgevoerd en vandaar dit topic als update wie het weten wil.

19 reacties

Dat klinkt inderdaad als een erg nuttige toevoeging. Werkt het dan net als bij het ophalen van bijvoorbeeld twee keuzedagen? Dat bij de eerste reis automatisch de 1e samenreiskorting wordt gebruikt en bij de volgende reis de 2e?
Reputatie 7
Badge +3
Ik zag dit toevallig gister ook toen ik samen met mijn moeder een dagje naar Delft ging en de samenreiskorting op haar OV-chipkaart zette.
Omdat ik hier nog niets over had gehoord of gelezen, wist ik niet zeker of dit inderdaad betekent dat je ook gelijk voor de terugreis de samenreiskorting erop kan zetten, en heb ik het nog gewoon voor de heen en terug reis apart gedaan.
Maar het lijkt me zeker handig, aangezien het toch regelmatig gebeurt dat mensen het er voor de heenreis opzetten, dan verwachten dat het ook voor de terugreis geldig is en dan verbaasd zijn dat er dan niet met korting wordt gereisd.
De 35 minuten regel blijft bestaan, dus 35 minuten na uitchecken vervalt de samenreiskorting, dus als je er 2 geladen hebt, vervalt inderdaad de 1e om se terugreis in te checken met de 2e. Speciaal nog aan mijn collega bij Tickets en Service nagevraagd, die dit dus mij bevestigde.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een goed idee, een korte uitleg links op het scherm zou wel goed

zijn

Je kunt als ik dat scherm goed begrijp geen Samenreiskorting meer laden zonder tegelijkertijd ten minste 10 euro saldo bij te laden?
Reputatie 7
Badge +4
Toen ik deze foto voor de lezer hield, stond er geen saldo op de kaart. Ik heb een anonieme reservekaart gebruikt. Je bent er snel achter als je een kaart met saldo voor de lezer houdt. Het moet haast zo zijn want anders zou iemand met voldoende saldo gedwongen worden geld op de kaart te zetten. Het zou wel erg slordig zijn als dat zo was en daar ga ik vooralsnog niet van uit.

Toen je nog geen 2 x kon kiezen kwam je ook automatisch in een menu waar je saldo kon/moest laden.

Mooi dat je het zag, Loes.
Degene die ik vandaag hielp had ook te weinig saldo, denk dat daar niets aan is gewijzigd.
Reputatie 7
Badge +3
Bij laden van de samenreiskorting op de kaart van mijn moeder stond daar wel genoeg saldo op en was er ook de mogelijkheid om geen saldo te laden. Dat is dus inderdaad niet veranderd.

Je zult dan bij het laden van 2 x samenreiskorting wel zelf moeten berekenen dat je na de heenreis nog meer 10 euro saldo overhoudt om ook bij de terugreis te kunnen inchecken. Anders moet je dan alsnog naar automaat om saldo bij te laden.
Dan vraag ik me nog af of ze wel die bekende bug hebben verholpen dat het niet mogelijk was om (alleen) Samenreiskorting te laden als er te weinig saldo is, maar wel gebruik wordt gemaakt van automatisch opladen (waardoor het saldo op het moment van inchecken zal worden aangevuld).
Het is een goed idee, een korte uitleg links op het scherm zou wel goed

zijn

Vanaf morgen 5 augustus is de tekst aangepast op het automatenscherm

Reputatie 7
Badge +4
Soms krijg je je zin he 😉
Dan vraag ik me nog af of ze wel die bekende bug hebben verholpen dat het niet mogelijk was om (alleen) Samenreiskorting te laden als er te weinig saldo is, maar wel gebruik wordt gemaakt van automatisch opladen (waardoor het saldo op het moment van inchecken zal worden aangevuld).

Ik heb dit gecheckt bij de bouwers van de NS kaartautomaat. Antwoord is: "In de versie die al een hele tijd buiten staat zou dit niet voor mogen komen. Wij kunnen de genoemde bug niet reproduceren." Mocht iemand dit fenomeen toch tegenkomen, dan graag een screenshot van de automaat, het station en automaatnummer en een beschrijving van de chipkaart (liefst met nummer) zodat we in de details kunnen kijken wat er mis gaat. Maar nogmaals: Hij is bij NS niet bekend.
Soms krijg je je zin he ;-)

Samen maken we het steeds beter!
Badge +3
Gisteren heb ik op Utrecht Terwijde samenreiskorting geladen op mijn kaart waar Dal Vrij op staat. Er stond op dat moment nog geen drie euro op de kaart, waarop ook automatisch opladen is geactiveerd. Ik kon niet kiezen voor 1x of 2x, en hoefde geen saldo bij te laden.
Gisteren heb ik op Utrecht Terwijde samenreiskorting geladen op mijn kaart waar Dal Vrij op staat. Er stond op dat moment nog geen drie euro op de kaart, waarop ook automatisch opladen is geactiveerd. Ik kon niet kiezen voor 1x of 2x, en hoefde geen saldo bij te laden.

Hoi Tochjo,

Dat is fijn om te horen. De mogelijkheid om 2x Samenreiskorting te laden heeft even uitgestaan. Vanaf morgen is de functie weer operationeel.
Reputatie 7
Badge +4
Vreemd Tochjo, dat je niet kon kiezen voor 1x of 2x, dat zit er al weer even op en ik neem aan dat de automaten toch hetzelfde zouden moeten werken. Ik vraag me af hoe dat zit eigenlijk.
Vreemd Tochjo, dat je niet kon kiezen voor 1x of 2x, dat zit er al weer even op en ik neem aan dat de automaten toch hetzelfde zouden moeten werken. Ik vraag me af hoe dat zit eigenlijk.

De functionaliteit heeft even uitgestaan. Vanaf morgen 5 augustus is deze weer operationeel 🙂 Inclusief de aangepaste tekst.
Das mooi om te horen zeg. Het gaat gelukkig minder vaak "fout" met de samenreiskorting en hoop dat het nog beter gaat. 🙂
Reputatie 1
Badge
Net als bij INternationale kaartjes-15 dagen geldig en die meereiskaartjes voor 2dagen; blijkbaar is het systeem inmiddels zo enorm opgewaardeerd dat er nu zo maar tegelijk 2 ''open posten'' op kunnen worden gezet.
Vroeger kan je met een INT retour niet uitsjekken als je pas na enkele dagen terugkwam.

Reageer