beantwoord

Scannen bij regen onmogelijk

• 6 oktober 2019
  • 27 reacties
  • 703 Bekeken

Waar ik verheugd was over de wijze waarop ik als onregelmatige treinreiziger via de NS-app een treinkaartje kon bemachtigen, raakte ik erg geïrriteerd over het feit dat de barcode op mijn telefoon, kennelijk als gevolg van de regendruppels, deze week een drietal keren niet gescand werd en daarmee de poortjes gesloten bleven. Een toevallige passant moest mij uit de brand helpen door snel achter hem/haar door de poortjes te glippen.
Met een andere opstelling van de scanner moet een werking ten allen tijde toch mogelijk te maken zijn.

Dirk
icon

Beste antwoord door Erryt NS 7 oktober 2019, 20:35

Ik zal de klacht doorzetten dat dit aan de orde is. Ik heb niet vaak deze klacht vernomen en heb geen idee of dit vaak gebeurt.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3
U zou bij regenachtig weer het beste een e-ticket uitgeprint mee kunnen nemen, om de poortjes mee te kunnen openen.
Daarmee voorkomt u een eventuele boete vanwege het met anderen mee door de poortjes glippen. Dat mag namelijk niet.
Reputatie 3
Kan NS voor printers zorgen dan?
Het is niet de schuld van de reiziger dat de poortjes niet werken bij slecht weer.
Reputatie 7
Badge +3
Eerder waren al een zelfde soort klachten bij gebruik van uitgeprinte e-tickets. De regendruppels op het scan gedeelte van het poortje is vaak de boosdoener. En die uitgeprinte e-tickets werden weer nat, hielp ook niet. Bij de plaatsing van de poortjes in de buitenlucht ipv overdekte stationshallen is met regen denk ik niet echt rekening gehouden.

En ipv achter iemand aan te lopen is het beter de info knop te gebruiken.
Afgezien van het feit dat ik geen printer heb, lijkt mij het een opdracht van de NS om er voor te zorgen dat scanapparatuur ook bij regen werkt. Zo niet, dit niet als mogelijkheid aanbieden.
Verder is het van de zotte dat ik een boete zou krijgen, omdat NS zijn spullen niet op orde heeft.

Dirk
Hallo Gar57nld, welkom op de NS Community.

Het spijt me dat je met je ticket de poorten niet open kreeg.Je geeft aan dat het 3 keer niet goed ging vanwege regen. Zijn er dan reizen geweest waarbij je dit probleem niet had en het scannen wel ging zoals verwacht?
De informatiepaal is inderdaad bedoeld voor situaties als deze, zodat het poortje dan alsnog op afstand geopend kan worden. Ik zal je klacht in ieder geval doorzetten!
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is dat die scanners niet zo goed werken, ook niet bij droog weer. Pas geleden moest ik in Zwolle vier scanpoortjes proberen voor er eentje reageerde.
Ja, ik herken dit ook uit eigen ervaring. Ik heb alleen helaas geen directe oplossing.
Reputatie 7
Badge
Daarmee voorkomt u een eventuele boete vanwege het met anderen mee door de poortjes glippen. Dat mag namelijk niet.

Een beetje bizar bij een geldig kaartje, vind U niet @MoDe ?
Reputatie 7

Daarmee voorkomt u een eventuele boete vanwege het met anderen mee door de poortjes glippen. Dat mag namelijk niet.Een beetje bizar bij een geldig kaartje, vind U niet @MoDe ?

Neehoor, die worden daadwerkelijk geschreven. Ook met geldig kaartje is het niet toegestaan om achter iemand aan te lopen.
Reputatie 7
Badge
Beetje heel erg triest bezig dit keer, @Slidestops
Je staat een beetje ver af van de gewone dagelijkse realiteit. Een klant beboeten welke een geldig kaartje heeft lijkt me echt het dieptepunt.
Je werkt zeker niet te Amsterdam, daar zou je je helemaal kunnen uitleven.
Reputatie 7
Badge +3
't Lijkt me dat in dit soort gevallen toch per situatie gekeken wordt wat er wel en niet beboet wordt. Als je iemand zie klungelen met een e-ticket en vervolgens uit 'wanhoop' maar met iemand anders ziet meelopen, mag ik toch hopen dat een waarschuwing ook volstaat. Ook afhankelijk van het gedrag en de reactie van diegene uiteraard.
Reputatie 7
Beetje heel erg triest bezig dit keer, @Slidestops
Je staat een beetje ver af van de gewone dagelijkse realiteit. Een klant beboeten welke een geldig kaartje heeft lijkt me echt het dieptepunt.
Je werkt zeker niet te Amsterdam, daar zou je je helemaal kunnen uitleven.

Ik heb gezegd dat ze daadwerkelijk geschreven worden. Dat wil niet zeggen dat een ieder die achter iemand aanloopt door de poortjes heen ook direct beboet wordt.

Dat je iemand met een geldig kaartje niet zou kunnen beboeten vind ik onzin. Dan zou je dus alles maar mogen flikken op en perron of station. Roken waar je maar wil, treindeuren openhouden, overal je afval dumpen etc etc. Als je een vervoersbewijs koopt ga je akkoord met de regels die gelden en zul je je er ook aan moeten houden.

De kans is heel erg klein dat ik iemand schrijf die achter een ander aanloopt met een goede reden. Die zijn er vaak niet, maar dan krijgt die persoon een waarschuwing en leg ik het e.e.a. even uit. Als met het achteraanlopen het deurtje heel hard wordt geraakt, de poort in storing of defect raakt, dan volgt er een boete.
Reputatie 7
't Lijkt me dat in dit soort gevallen toch per situatie gekeken wordt wat er wel en niet beboet wordt. Als je iemand zie klungelen met een e-ticket en vervolgens uit 'wanhoop' maar met iemand anders ziet meelopen, mag ik toch hopen dat een waarschuwing ook volstaat. Ook afhankelijk van het gedrag en de reactie van diegene uiteraard.

Als ik iemand zie klungelen met een e-ticket en het lukt niet en die moet dan achter een ander aanlopen om er in of uit te komen, vind ik dat ik mijn werk sowieso niet goed heb gedaan. Ik help die persoon zodat diegene er gewoon in of uit kan. Het moge duidelijk zijn dat in dergelijke situaties; iemand zien stuntelen, niet helpen en vervolgens beboeten, echt niet gaat gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
Dit specifieke probleem dat de code niet te scannen is bij regen lijkt me een probleem van kleinere stations waar de poortjes buiten in de open lucht staan. Daar is dan geen NS / V&S medewerker in de buurt om te helpen of te beboeten bij tailgaten.
Ik vraag me wel af in hoe verre er met het plaatsen van de poortjes op deze plekken rekening is gehouden met dit probleem. Hoe meer e-tickets er verkocht worden hoe meer dit probleem zal optreden. En de meeste mensen zullen niet hier komen om te klagen. Lijkt me toch iets waar naar gekeken moet worden.
Reputatie 7
Badge
Dat je iemand met een geldig kaartje niet zou kunnen beboeten vind ik onzin. Dan zou je dus alles maar mogen flikken op en perron of station. Roken waar je maar wil, treindeuren openhouden, overal je afval dumpen etc etc. Als je een vervoersbewijs koopt ga je akkoord met de regels die gelden en zul je je er ook aan moeten houden.

In dit topic gaat het specifiek over iemand welke wel een geldig E-ticket heeft maar door omstandigheden buiten zijn / haar schuld de poortjes niet open krijgt. En dan uiteindelijk maar meeloopt met een andere reiziger.
Dan met droge ogen aangeven @Slidestops dat daar een boete voor geschreven wordt, is natuurlijk compleet idioot. Dan snap je het toch echt niet !

Het "vergrijp" is zelfs te licht voor een waarschuwing er valt namelijk niets te waarschuwen.

Je verdere reactie, hierboven gequote, geeft wel aan dat je de kern van het probleem niet snapt. Het gaat hier niet over roken enz enz, dat haal je er allemaal zelf bij en heeft geheel niets met de inhoud topic te maken.
Reputatie 7
In dit topic gaat het specifiek over iemand welke wel een geldig E-ticket heeft maar door omstandigheden buiten zijn / haar schuld de poortjes niet open krijgt. En dan uiteindelijk maar meeloopt met een andere reiziger.
Dan met droge ogen aangeven @Slidestops dat daar een boete voor geschreven wordt, is natuurlijk compleet idioot. Dan snap je het toch echt niet !

Je kunt er van vinden wat je wil, maar dat er op beboet kan worden is gewoon zo.
Er is altijd een andere oplossing dan achter iemand aanlopen. Elk station met poortjes heeft een zuil staan met de info/alarm knop. Deze worden snel opgenomen en kunnen een poortje open maken.
Reputatie 7
Badge
Jammer @Slidestops Geen enkel inleveringsvermogen in de betalende NS klant welke niet snapt waarom het poortje niet opengaat bij een storing door regen.
Verder, ook uit zeer veel topics alhier blijkt telkens weer dat de aanwezigheid / werking van de servicezuil bij vele reizigers totaal onbekend is. Dus daar als doorgewinterde NSer van uit gaan geeft ook al geen goed beeld hoe de doorsnee NS klant is.
Mijn advies, verdiep je wat meer in de Klant zelf, dan in de juridische regeltjes welke je op de Klant allemaal kan loslaten !
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad er KAN een boete geschreven worden aan iemand die met een ander door een poortje meeloopt. @Slidestops legt uit dat dat niet altijd gedaan wordt bij o.a. geldig kaartje, houding e.d.
Maar het kan dus wel en er zal dus door conducteuren een boete uitgeschreven kunnen worden hiervoor.
Dat jij vindt dat dat niet mag, is een ander verhaal.
Reputatie 4
Als het slecht weer is zijn enkele druppels water of een 'beslagen' venster van de code scanner voldoende om het onmogelijk te maken te scannen. Een geprint ticket gaat door het vocht meestal vlekken, dus bij de volgende scan actie werkt het niet meer. Een telefoon is ook niet blij met al dat vocht. Het achter iemand aan lopen is vaak de enige manier om de trein te halen. Het duurt meestal een paar minuten voor er een reactie komt op de info knop.
Als ik 3 minuten voor vertrek probeer te scannen en dat lukt niet en na het indrukken van de knop duurt het meer dan 2 minuten voor iemand het poortje opent dan is de trein vertrokken.

Als de afdeling 'onder uit de zak' in de buurt is hoeveel bonnen zou je kunnen krijgen, ook als je niet achter iemand aan door een poortje loopt. In het ergste geval denk ik 6, maar er is iemand die dat zeker zou moeten weten

Het kaartje is door de natte scanner lekker vlekkerig en zal het bij controle en zo het niet meer doen. Hoe gaat een HC of V&Ser om met zo een situatie? Je zal maar een retourtje hebben....
Badge +3
Poortjes piepen hard bij tailgaten. Vaak genoeg gezien dat NS personeel er bij stond en er niet eens op reageerde.

Ik neem aan dat als je achter iemand aanloopt (omdat je binnen 3 minuten een trein wilt halen), en bij het aanspreken door V&S meteen zegt dat het poortje weigerde en meteen je telefoon toont met het geldige e-ticket, ze niet meteen naar hun boekje grijpen maar je na controle (met een preek) verder mag.
Ik snap je punt, maar het blijft verboden. Ik durf niet te zeggen wat de gemiddelde wachttijd is voor de info knop, maar mijn ervaring is dat er meestal binnen enkele seconded wordt gereageerd. Indien je e-ticket niet meer leesbaar is kan je een uitstel van betaling ontvangen. Gelukkig kunnen we bij de klantenservice zien of je een e-ticket had en deze dan kwijtschelden.
Badge +3
En welke maatregelen gaat NS treffen zodat de scanners bij de poortjes niet langer nat worden tijdens regenperiodes? Dit is natuurlijk een ontwerpfout van de eerste orde. Wie haalt het in zijn hoofd om in het Nederlandse klimaat poortjes in de open lucht te plaatsen?
Ik zal de klacht doorzetten dat dit aan de orde is. Ik heb niet vaak deze klacht vernomen en heb geen idee of dit vaak gebeurt.
Badge +3
Na periodes met regenval komen deze klachten steeds terug op het forum.
Badge +3
Bij een geprint e-ticket zou een regendruppeltje weinig uit moeten maken (desnoods even wegvegen voordat je een met een inkjet printer geprint ticket er op legt, want anders gaat het vlekken inderdaad).

In de code zit namelijk nog wel een (beperkte) foutcorrectie, maar net als bij het afspelen van een bekraste CD/DVD houdt het op een gegeven moment op. Krassen op de scanner van het poortje zelf of een barst in het scherm van een telefoon werken ook niet mee naturlijk.

Het grote probleem is dat die scanners bij poortjes eigenlijk helemal niet ontworpen zijn om vanaf een beeldscherm (of iets anders dat actief licht uitstraalt) te scannen. Het werkt dus wel, maar bij het minste geringste geeft een poortje geen al geen reactie meer.

Reageer