beantwoord

Scootmobiel parkeerplaatsen

• 5 oktober 2017
  • 24 reacties
  • 796 Bekeken

Een kennis van mij loopt tegen het volgende aan.
Ze woont in een dorp met een station.
Ze is afhankelijk van een scootmobiel omdat ze moeilijk loopt.
Maar ze is heel actief.
Vaak gaat ze met de trein op pad.
Als ze aan het eindstation opgehaald wordt dan heeft ze daar geen scootmobiel nodig.
Maar waar ze tegen aan loopt is dat ze bij haar station nergens haar scootmobiel veilig kan parkeren.
Ook van andere actieve mensen met een mobiliteitsbeperking hoorde ze van dit probleem.
In de fietsenstalling past ie niet.
Er naast parkeren mag niet.
Nu steeds meer mensen ondanks hun beperking graag mobiel blijven, is het niet een idee om op stations een scootmobielparkeerplek te creëren?
icon

Beste antwoord door Arnold NS 6 oktober 2017, 11:51

Hallo Mevr.Marie,

Wat lastig dat ze tegen deze problemen aanloopt. Ik weet niet op welk dorp ze woont, maar heb je de suggestie al aangegeven bij assistentieverlening? Er zullen dan een aantal dingen uitgezocht moeten worden zoals:

Hoe groot is de vraag voor deze service?

Is hier ruimte voor op het station en op welke stations moet dit komen?

Is de investering haalbaar ten opzichte van het gewin of levert een investering elders meer winst op ten behoeve van service?

Je begrijpt dat met het oog op deze vragen er op een korte termijn geen veranderingen zullen plaatsvinden, maar van suggesties als deze kunnen we alleen maar beter worden. Alvast bedankt voor het aankaarten van de situatie!
Bekijk origineel

24 reacties

Hier op het station (Helmond) is een aparte afdeling in de fietsenstalling waar mensen hun scooter of brommer kunnen stallen. Ik kan me zo voorstellen dat een scootmobiel daar ook neergezet zou kunnen worden. Misschien toch de moeite waard dat eens na te vragen bij de beheerder van de stalling?
Hier in ons dorp ook, maar die staat sochtends vroeg al vol met fietsen van mensen die te beroerd zijn om ze in de rekken te zetten.
Daarbij heb je op dorpsstationnetjes meestal geen beheerder.
Zoals Pejeka al aangeeft is dat inderdaad verschillend per stalling. Voordat ze op reis gaat kan ze dan het beste even bij de beheerder informeren. Telefoonnummers van de stallingen vind je op deze pagina wanneer je het betreffende station intypt.
Zoals ik al zei woont ze op een dorp, waar geen overdekte beheerde fietsenstalling is.
Reputatie 5
Badge
Ik ben persoonlijk niet bekend met de situatie van uw kennis, maar is er voor haar een mogelijkheid om danwel met de bus, danwel met de (WMO) taxi richting station te gaan? Dan zou ze d'r scootmobiel eventueel niet nodig hebben; wat in dezen een last scheelt. Zoals ik al zei, ben ik niet bekend met de situatie.
Hallo Mevr.Marie,

Wat lastig dat ze tegen deze problemen aanloopt. Ik weet niet op welk dorp ze woont, maar heb je de suggestie al aangegeven bij assistentieverlening? Er zullen dan een aantal dingen uitgezocht moeten worden zoals:

Hoe groot is de vraag voor deze service?
Is hier ruimte voor op het station en op welke stations moet dit komen?
Is de investering haalbaar ten opzichte van het gewin of levert een investering elders meer winst op ten behoeve van service?

Je begrijpt dat met het oog op deze vragen er op een korte termijn geen veranderingen zullen plaatsvinden, maar van suggesties als deze kunnen we alleen maar beter worden. Alvast bedankt voor het aankaarten van de situatie!
Kijk, als er geen bewaakte fietsenstalling is, houdt het gewoon op. Net zo goed als dat een ander dan zijn scooter of brommer gewoon in of bij de fietsenrekken naast het station moet plaatsen, geldt dat dan ook voor een scootmobiel, wat in feite niks anders is dan een driewielige scooter. In alle redelijkheid kun je nou eenmaal niet van de NS verlangen dat ze op een dorpshalte een aparte afgesloten en bewaakte stalling gaan bouwen voor één mevrouw die af en toe met een scootmobiel naar het station komt.

Het handigste zou dan inderdaad de suggestie van een andere forummer hierboven zijn: dat die mevrouw voor haar treinreizen een (via haar budget vergoede) taxi neemt naar het station, of een vriendelijke buur vraagt haar even af te zetten. Immers, ze heeft haar scootmobiel blijkbaar niet nodig tijdens en na de treinreis, dus daar moet een mogelijkheid liggen.
Beetje kort door de bocht Pejeka.

Ze mag met de scootmobiel ook al niet in de trein, omdat ie te groot is.
Dus ze moet hem wel achter laten.
Het feit dat ze in staat is om voor een treinreis van 12 min in de trein op een stoel te gaan zitten ze toch niets over haar verdere mobiliteit.
Ze hoeft tijdens de reis immers niet te lopen.

En je kunt van buren in deze tijd echt niet meer verwachten dat ze je vrijwel dagelijks naar de trein en terug brengen.
Daarnaast kost een taxi ook geld, zelfs met een budget.
(Als ze dat al zou krijgen, want het is steeds vaker of/of)
Dat is niet zomaar voor iedereen op te brengen.

Als ze de scootmobiel normaal in de fietsenstalling kon plaatsen zou ze dat doen.
Maar dat kan dus niet omdat na de ochtendspits de stalling voorin al zo vol staat met vaak ook nog verkeerd neergesmeten fietsen dat ze er niet meer door kan.
En het is zo ingericht dat een scootmobiel er echt niet in past.
Onder die hippe dubbele plaatsbesparende fietsenrekken kun je geen scootmobiel plaatsen.
Daarbij is ze niet in staat om van achteruit de fietsenstalling naar het perron te lopen.
Het kleine stukje vanaf de ingang lukt nog net.

Een stukje inrichten voor scootmobiels bij de ingang hoeft helemaal niet kostbaar te zijn.
Prorail heeft ook geld voor enorme protserige luxe stationsgebouwen in de grote steden.

Verder is "mevrouw" maar een voorbeeld.
Het gaat om veel meer mensen die graag net als iedereen zelfstandig willen reizen.
Arnold ik zal je antwoord aan haar doorgeven.
Groene ruiter de dichtsbijzijnde bushalte vanaf haar huis is die bij het ns station.
1,5 km van haar huis.
Badge +3
Een scootmobiel bij een (onbewaakte en niet overdekte) fietsenstalling plaatsen lijkt me geen veilig idee, ook al is het in een klein dorp en kan je hem afdekken met een zeil.

Ik denk dat als diegene die situatie voorlegt bij de gemeente of zorgverzekeraar er wel alternatieven zoals taxivervoer mogelijk zijn, want het risico dat hij gesloopt of getstolen wordt is voor die instanties dan te groot.
Nee en dat geld ook voor fietsen, e-bikes, brommers en scooters.
En daar doet niemand moeilijk over.
Badge +3
Die zetten mensen daar natuurlijk op eigen risico neer.

Een voertuig voor mindervaliden zoals een scootmobiel (vergoed via een budget) lijkt me toch iets anders.

Maar goed, het gaat er om dat ze hem dus niet kán of mág parkeren in of naast de stalling ter plekke? Dan ligt het er aan wie de stalling beheert/exploiteert (NS, ProRail, de gemeente of misschien wel een particulier bedrijf) om daar naar te kijken.

Zo weet ik bijvoorbeeld dat je in Eindhoven met een scootmobiel niet eens de stalling in kunt (er is alleen een trap met fietsgoot en geen lift) maar er is wel een klein parkeerterreintje van NS met een slagboom, waar je bij de stationskapper een pasje voor kunt lenen.

Anders zou je uitkomen bij een P+R terrein naast het station, waar bijv. ook motorfietsen moeten parkeren.
Het probleem hier bij ons in t dorp is dat je buiten de fietsstalling geen fietsen,brommers e.d. mag neerzetten. Deze worden verwijderd.....dus als ik mijn scootmobiel daar neer zet......

Waarom is er wel plek voor fietsen en scooters maar niet voor een scootmobiel......het enige wat we vragen is een plekje voor ons vervoermiddel om neer te zetten en evt met kettingslot ergens aan vast te kunnen zetten.
Meer niet......
Beetje kort door de bocht Pejeka.

Ze mag met de scootmobiel ook al niet in de trein, omdat ie te groot is.
Dus ze moet hem wel achter laten.
Het feit dat ze in staat is om voor een treinreis van 12 min in de trein op een stoel te gaan zitten ze toch niets over haar verdere mobiliteit.
Ze hoeft tijdens de reis immers niet te lopen.

En je kunt van buren in deze tijd echt niet meer verwachten dat ze je vrijwel dagelijks naar de trein en terug brengen.
Daarnaast kost een taxi ook geld, zelfs met een budget.
(Als ze dat al zou krijgen, want het is steeds vaker of/of)
Dat is niet zomaar voor iedereen op te brengen.

Als ze de scootmobiel normaal in de fietsenstalling kon plaatsen zou ze dat doen.
Maar dat kan dus niet omdat na de ochtendspits de stalling voorin al zo vol staat met vaak ook nog verkeerd neergesmeten fietsen dat ze er niet meer door kan.
En het is zo ingericht dat een scootmobiel er echt niet in past.
Onder die hippe dubbele plaatsbesparende fietsenrekken kun je geen scootmobiel plaatsen.
Daarbij is ze niet in staat om van achteruit de fietsenstalling naar het perron te lopen.
Het kleine stukje vanaf de ingang lukt nog net.

Een stukje inrichten voor scootmobiels bij de ingang hoeft helemaal niet kostbaar te zijn.
Prorail heeft ook geld voor enorme protserige luxe stationsgebouwen in de grote steden.

Verder is "mevrouw" maar een voorbeeld.
Het gaat om veel meer mensen die graag net als iedereen zelfstandig willen reizen.

Maar... een paar berichten geleden zei je nog dat er in het dorp helemaal geen overdekte en bewaakte stalling was, en nu schrijf je opeens dat er wél een stalling is, maar dat die geen ruimte wil maken voor een scootmobiel? Welke van de twee is het nou?
Er is geen bewaakte stalling....er staan fietsenrekken
Maar waar t om gaat is dat mensen met een scootmobiel nergens kunnen stallen......want de rekken zijn altijd overvol en ernaast stallen mag niet......en dat is ons probleem
Niet of er een wel dakje of geen dakje is.....zout en slakjes zij een beetje flauw
Heel simpel, als er een echte fietsenstalling is (overdekt en bewaakt) en iedereen moet zijn fiets en scooter en brommer gewoon in de open lucht onbewaakt in een fietsenrek zetten, dan geldt dat ook voor een scootmobiel. Wat verwacht je dan? Dat de NS puur voor die ene scootmobiel in dat dorp die misschien één keer per maand bij het station gestald gaat worden, een bewaker aan gaat stellen en een overdekte stalling gaat bouwen?
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat een fietsenstalling niet de plek is om een scootmobiel te parkeren.
Op: https://www.quingo.nl/nieuwsblog-quingo-scootmobielen/189-waar-mag-ik-parkeren-met-mijn-scootmobiel-de-parkeervoorschriften is de vraag de gesteld waar een scootmobiel geparkeerd mag worden. . Dit is een algemene vraag en dus niet specifiek voor trein stations.

Daar wordt aangegeven dat een scootmobiel o.a. geparkeerd mag worden in een gewoon parkeervak of een gehandicaptenparkeerplaats, in sommige gevallen is dan een parkeerschijf en/of een gehandicaptenkaart nodig. Dit is afhankelijk van de plaatselijke bepalingen.
Ik verwacht helemaal niks Pejeka.....
Maar als ik mijn scootmobiel netjes naast een overvol fietsenrek zet....of zelfs op de plek van een fiets en ik kom terug van weggeweest en krijg een hele preek van mensen dat ik daar niet mag staan....dan vraag ik dus waar mag ik wel staan.....en dat weet niemand!!!!!
Denken jullie nu echt dat we niet alles al gevraagd/uitgezocht hebben voordat hier de vraag werd gesteld? Als zelfs de ns het antwoord niet heeft en onze gemeente ook niet....
Wie dan wel.....jullie ook niet....

@Momo helaas is een gehandicaptenparkeerplaats hier te ver van het station voor mij.
Hallo QueenB, om welk station gaat het precies? Ik zie dat mijn collega Arnold en de andere forumleden je al de nodige informatie hebben voorzien, maar ik kijk graag of ik misschien contact kan leggen met de beheerder van dit station.
Ik verwacht helemaal niks Pejeka.....
Maar als ik mijn scootmobiel netjes naast een overvol fietsenrek zet....of zelfs op de plek van een fiets en ik kom terug van weggeweest en krijg een hele preek van mensen dat ik daar niet mag staan....dan vraag ik dus waar mag ik wel staan.....en dat weet niemand!!!!!
Denken jullie nu echt dat we niet alles al gevraagd/uitgezocht hebben voordat hier de vraag werd gesteld? Als zelfs de ns het antwoord niet heeft en onze gemeente ook niet....
Wie dan wel.....jullie ook niet....

@Momo helaas is een gehandicaptenparkeerplaats hier te ver van het station voor mij.

Feit is dat je die scootmobiel dus gewoon naast die fietsenrekken kan neerzetten, net zo goed als dat een andere zijn brommer of scooter daar neerzet. En dat je daar dan ALTIJD commentaar op krijgt, kan ik me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen, als je die scootmobiel netjes neerzet zodat hij anderen niet hindert of niet in de weg staat voor de fietsenrekken, kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er dan massa's mensen zijn die daarover gaan zeuren, zeker niet in een dorp.
Feit is dat er op ons station bordjes hangen pal naast de fietseñrekken waarom staat verboden fietsen brommers e.d. te plaatsen. Wij hebben een superfanatiek fietsverwijder team en t feit is dat ik daar dus NIET mag parkeren zoals al eerder is aangegeven!!!.

Ik ben in gesprek met ns en ga hier verder mezelf niet meer verdedigen.
Ik heb alles nagelezen,regels uitgezocht,voorstellen gedaan bij ns en gemeente. Zij kunnen mij tot nu toen nog geen antwoord geven behalve dat ik me aan de regels moet houden die hier gelden tot dat ze een oplossing hebben....ooit!
En een van die regels is.....NIET buiten de rekken stallen........

Ben blij dat jij niet dit "probleem " hebt want je wil niet weten hoeveel mensen ons wel even willen vertellen hoe wij ons moeten "aanpassen" en wat wel of niet mag/kan in hun ogen.
Ik hoop voor je dat je nooit in deze situatie belandt want dan merk je pas hoe irritant het soms is als een ander je wel even vertelt wat wel en niet kan/mag/hoort om ons vervolgens nog even te laten weten dat we dan misschien maar beter thuis kunnen blijven als t ons niet aanstaat
Feit is dat er op ons station bordjes hangen pal naast de fietseñrekken waarom staat verboden fietsen brommers e.d. te plaatsen. Wij hebben een superfanatiek fietsverwijder team en t feit is dat ik daar dus NIET mag parkeren zoals al eerder is aangegeven!!!.

Ik ben in gesprek met ns en ga hier verder mezelf niet meer verdedigen.
Ik heb alles nagelezen,regels uitgezocht,voorstellen gedaan bij ns en gemeente. Zij kunnen mij tot nu toen nog geen antwoord geven behalve dat ik me aan de regels moet houden die hier gelden tot dat ze een oplossing hebben....ooit!
En een van die regels is.....NIET buiten de rekken stallen........

Ben blij dat jij niet dit "probleem " hebt want je wil niet weten hoeveel mensen ons wel even willen vertellen hoe wij ons moeten "aanpassen" en wat wel of niet mag/kan in hun ogen.
Ik hoop voor je dat je nooit in deze situatie belandt want dan merk je pas hoe irritant het soms is als een ander je wel even vertelt wat wel en niet kan/mag/hoort om ons vervolgens nog even te laten weten dat we dan misschien maar beter thuis kunnen blijven als t ons niet aanstaat

Niemand zegt dat je thuis moet blijven, maar een parkeerprobleem van je scootmobiel is nou eenmaal niet het probleem van de NS, ik zou zeggen, neem dan eens contact op met de afdeling van je eigen gemeente die dat "buiten de rekken plaatsen" zo strak handhaaft, leg het daar netjes uit, en ga in overleg.

Voor zover ik heb begrepen is er in jouw dorp geen NS-stalling, dus de NS is niet verantwoordelijk in dit geval. Dat is jouw gemeente, die het stallen van de fietsen e.d. in de op gemeentegrond geplaatste fietsenrekken naast het station netjes wil organiseren. De gemeente is dan ook jouw aanspreekpunt en niet de NS.
Update: Ik heb een privébericht van QueenB ontvangen en contact gelegd met de beheerder van dit station. Een eventuele terugkoppeling zal ik verder met QueenB bespreken.

Reageer