Servicemedewerkers mogen niet helpen

• 25 februari 2016
  • 15 reacties
  • 452 Bekeken

Ik heb van Servicemedewerkers op meerdere stations gehoord dat men mondeling van het kader te horen heeft gekregen dat men niet mag helpen als reizigers vragen hebben over de opstapplaats van de Flixbus. Ik kan me de Lovers Rail-periode nog wel herinneren waarin iets soortgelijks werd gedaan (door de tegenstand van NS is Lovers Rail ook ter ziele gegaan) en in de beginperiode van Veolia Transport men ook niet mocht helpen.

Ik vraag me af waarom het management van NS deze koers vaart, dit is namelijk bijzonder slechte reclame voor de NS (niet klantvriendelijk). Overigens wil het personeel wel helpen, maar deze info krijg je er gratis bij...

#dtv

15 reacties

Reputatie 4
Monopolisten verliezen wel hun haren maar niet hun streken.
Reputatie 4
Wellicht heeft de nieuwe richtlijn voor het personeel hier mee te maken:

http://www.z24.nl/ondernemen/prijsvechter-flixbus-gaat-strijd-aan-met-de-ns-op-twee-nieuwe-routes-621223
Het niet mogen helpen is al een tijdje, dit komt er vandaag overheen.
Ik ben zelf niet van deze afspraak op de hoogte, maar vermoed dat deze informatie klopt als je dit van een servicemedewerker vernomen hebt. Hier zal dan ongetwijfeld bewust een keuze in gemaakt zijn. Het lijkt mij dat je informatie over opstapplaatsen op de website van Flixbus kunt terugvinden.
Ik denk dat de chef van de blauwe supermarkt het ook niet op prijs stelt als het personeel passanten de weg gaat wijzen naar de dichtstbijzijnde gele. Of het weigeren daarvan ze als klanten voor de blauwe supermarkt wint, valt natuurlijk te bezien.
Bij een supermarkt kan ik me dit voorstellen (als ze wel advies geven, zou ik dat wel eerlijk vinden), maar bij NS niet echt. De reiziger stond toch op 1, 2 en 3? Zo jaag je potentiële klanten toch de bus in..
De reiziger stond toch op 1, 2 en 3?
Dat was de punch line van de ex-topman.
Daarom haal ik dit ook aan. Ik kan me niet voorstellen dat nu de reiziger op 998, 998 en 1000 staat.... Of?
Het was onder die ex-topman al geen feitelijke constatering, noch een toekomstvisie.
Reputatie 7
Badge +3
De FNV staat bij NS inmiddels al weer stevig op 1, 2 en 3.
In Eindhoven weet ik hier niets van. Alle servicemedewerkers blijven vertellen waar de IC bus gaat, Eurolines en ook Flixbus. Wat je alleen wel ziet, dat deze vervoersmaatschappijen zelf niet investeren in personeel of andere mogelijkheden om hun eigen reizigers te bedienen. Alleen de buschauffeur is een aanspreekpunt helaas.
Ter nuancering: Met alleen de chauffeur hebben ze één aanspreekpunt op maximaal zo'n 50 reizigers. Met één HC op een enkele volle VIRM-6 is het 1 op meer dan 500. Een paar mensen op de perrons van de grotere stations trekken dat niet recht. Daarnaast is NS behalve vervoerder ook uitbater van de stations en in die hoedanigheid de aangewezen organisatie om de stations te bemensen.

Ook lijkt het me niet voor de hand liggen dat ieder point of interest rond het station zijn eigen bordje komt ophangen. De bewegwijzering op de stations lijkt me een verantwoordelijkheid van NS of ProRail, ook de bewegwijzering naar halteplaatsen van andere vervoerders.
In Eindhoven zou dat geen overbodige luxe zijn momenteel. De bushalte ligt niet aan het station en men staat er niet eens overdekt. Ik ben slecht in schatten, maar ligt denk ik 200 meter verderop. Eurolines had overigens wel een aanspreekpunt voor hun bus. Wat men kan doen is bij het ticket een plattegrond geven waar hun halte is.
Alle vragen proberen ze te beantwoorden, ook streekbussen. Bewegwijzering lijkt me ook handig. Gebeurd voor de taxi's en stadsbussen, metro's en trams ook.
Reputatie 1
Badge
ALS je vooraf boekt en online betaalt en zoals het hoort je ticket uitprint (enkel blad 1 is voldoende) dan staat daar voor alle opstaphaltes van de MFB (heette ooit MeinFernBus)/Flix een overduidelijk kaartje met de exacte halte op.
MAAR; sinds enkele weken heeft FLIX een actie om reizigers te trekken dat je gewoon voor 5 eur (te betalen aan de sjofeur) meekan EN dat ze nu in de 9292 reisplanner worden gemeld als alternatief. EN dat hun sjofeurs nu melden dat veel mensen dus denken dat ze met de sjipkaart kunnen betalen, wat dus niet gaat.
Inderdaad is in EIN de gezamenlijke halte voor DB/ICBNus, EUROlines en Flix dezelfde, met bovendien een nogal omslachtige wandeling langs en bouwwerk noodwendig.
Reputatie 4
Flixbus verstrekt bij je ticket altijd een heel duidelijk kaartje met waar de bus vertrekt. Echt een probleem lijkt me dat dus niet. Met DB, Ouibus en Eurolines heb ik geen ervaring.

De verwarring bij OV9292 vind ik wel een punt. Sommige mensen denken dat bij alle vervoer dat in OV9292 wordt aangegeven met de OV-chipkaart gereisd kan worden terwijl dat niet altijd het geval is. Denk ook aan veerboten, de Texelhopper en sommige buurtbussen.

Reageer