beantwoord

Situatie rond Dordrecht

Hallo, ik ben een reiziger tussen Dordrecht en Delft en, hoewel me dit in sommige situaties niet direct aangaat, heb ik wel een aantal vragen over de situatie rond station Dordrecht.
Volgens mij staat in de officiële dienstregeling dat er eens per uur een trein pendelt tussen Breda en Dordrecht.(2300 volgens mij) Dit is nu tijdelijk anders, de intercity Lelystad Centrum - Dordrecht(2400) staat nu een lange tijd stil op Dordrecht en rijdt vervolgens door naar Breda/komt uit Breda en staat lange tijd stil op Dordrecht.
Ik heb hier een paar vragen over:
Waarom is het deze situatie nu tijdelijk? Is het omdat de intercity Den Haag Centraal - Eindhoven opgesplitst is, is het omdat de NS International Intercity nu nog langs Dordt rijdt of heeft het een andere reden?
Waarom is de reistijd van de intercity even lang als die van de sprinter? Het lijkt me dat als er bij minder stations gestopt wordt er ook reistijd gewonnen wordt.
Waarom wordt deze regeling teruggedraaid over een aantal weken? Werkte dit systeem niet of waren de treinen te leeg? Ik snap dat dit te maken heeft met een eerder gestelde vraag.
Is er een kans dat dit systeem wordt opgenomen in de dienstregeling van 2018? De originele dienstregeling heeft één trein per uur, nu zijn dat er twee per uur. Het lijkt mij dat dit systeem voor de reizigers een betere uitkomst biedt.
Waarom staat de trein zo lang stil?
Waarom wordt altijd de veranderde dienstregeling omgeroepen? Het is nu de uitzondering als de treinen op de door de dienstregeling aangegeven perrons vertrekken, en niet op de perrons waar ze nu altijd vertrekken.

Verdere nog een paar vragen die ik heb:
Is er een plan voor extra intercity's in de spits? Ik pak altijd de trein van 7:54 naar Amsterdam Centraal en ik moet hier bijna altijd in staan. (Wel maar tot Rotterdam Blaak, dan kan ik meestal een plekje pakken maar dan moeten mensen die instappen weer staan)
Is er überhaupt een plan voor meer treinen die langs Dordrecht gaan? Soms als ik uit een trein stap is het gigantisch druk op het station. Ook verdwijnt de International Intercity, komt hier nog iets voor terug? Ik ben bang dat ik voortaan heel vaak in een veel te drukke trein moet staan.
Dordrecht zou ook in de loop van de tijd nieuwe Flirt treinen krijgen, waarom krijgt Dordt ze als laatste?
Wordt perron 20 niet gebruikt omdat deze te ver ligt van de andere perrons? Het lijkt mij een handig keer punt voor de sprinters uit Den Haag.

In ieder geval, bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
icon

Beste antwoord door Slidestops 23 maart 2017, 10:51

Het is inderdaad tijdelijk en zal worden teruggedraaid. Het plan was helemaal geen extra intercity tussen Dordrecht en Breda, maar mede door financiering komt die er toch eens per uur. De reden dat de 2400 inderdaad doorrijdt naar Breda is door de HSL. In de dienstregeling staat deze gewoon tot Dordrecht en door de tijdelijke rit verder, moet hij zolang wachten omdat er eerder geen ruimte voor hem is. (Hij rijdt nu in het geplande pad van de 2300). Er zitten inderdaad weinig reizigers in, dus de 2300 gaat straks ook met ander materieel rijden. In het jaarplan staat dat hij maar tot Dordrecht gaat, tijdelijk verder, dus de systemen zien dat als een aangepaste trein.

Er is geen plan voor een extra trein in de spits. Dordrecht krijgt als laatste de Flirts omdat daar nog geen machinisten waren opgeleid, en daar de druk het minst hoog was.

Spoor 20 wordt niet gebruikt omdat dan alle sporen vanuit Zwijndrecht moeten worden gekruist, om er te komen, hier ga je dus andere treinen hinderen. Als je recht binnen kan en recht eruit kan, met maximaal 1 wissel, houd je minder sporen tegelijkertijd bezet.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge
Allemaal zeer terechte vragen, en ik kan er 1 wel voor je beantwoorden: de even lange reistijd van Intercity en Sprinter heeft ermee te maken dat de Intercity om 1 of andere reden snelheid moet matigen en daardoor maar 80-100km per uur rijdt, waar de sprinter wel op volle snelheid kan en de Intercity achter de sprinter terecht komt op Breda Prinsenbeek. Ik had hier gisteren een topic over geopend.
Reputatie 7
Het is inderdaad tijdelijk en zal worden teruggedraaid. Het plan was helemaal geen extra intercity tussen Dordrecht en Breda, maar mede door financiering komt die er toch eens per uur. De reden dat de 2400 inderdaad doorrijdt naar Breda is door de HSL. In de dienstregeling staat deze gewoon tot Dordrecht en door de tijdelijke rit verder, moet hij zolang wachten omdat er eerder geen ruimte voor hem is. (Hij rijdt nu in het geplande pad van de 2300). Er zitten inderdaad weinig reizigers in, dus de 2300 gaat straks ook met ander materieel rijden. In het jaarplan staat dat hij maar tot Dordrecht gaat, tijdelijk verder, dus de systemen zien dat als een aangepaste trein.

Er is geen plan voor een extra trein in de spits. Dordrecht krijgt als laatste de Flirts omdat daar nog geen machinisten waren opgeleid, en daar de druk het minst hoog was.

Spoor 20 wordt niet gebruikt omdat dan alle sporen vanuit Zwijndrecht moeten worden gekruist, om er te komen, hier ga je dus andere treinen hinderen. Als je recht binnen kan en recht eruit kan, met maximaal 1 wissel, houd je minder sporen tegelijkertijd bezet.
Maar wat zijn dan de redenen dat de trein doorrijdt? Het heeft dus te doen met de HSL maar waarom rijdt die door? Is het om een extra verbinding met Breda uit Rotterdam te hebben? Ik dacht eerst dat dit de vervangende oplossing zou zijn voor die enkele uur trein maar blijkbaar niet dus.
Zou er tijdwinst te behalen zijn als de Lelystad trein doorrijdend naar Breda in de dienstregeling zou worden opgenomen? Dus dat deze op volle snelheid kan rijden. Ik weet niet of het te doen is met de hoeveelheid mensen die er gebruik van maken maar het lijkt me wel de beste oplossing voor de reizigers tussen Dordt en Breda en ook misschien voor die van en naar Rotterdam Blaak. Twee keer per uur een intercity is toch fijner dan één keer per uur.

In ieder geval, bedankt voor het reageren!
Is er überhaupt een plan voor meer treinen die langs Dordrecht gaan? Soms als ik uit een trein stap is het gigantisch druk op het station.
De corridor Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht blijft in de toekomstvisie bij 4x per uur. Mogelijk dat de treinen op termijn nog wat langer worden, probleem momenteel is dat de perrons in Roosendaal te kort zijn voor langere treinen. De sprinters Den Haag - Rotterdam - Dordrecht zouden wel naar 6x per uur gaan (na 2023 als de spoorverdubbeling in Delft klaar is), het is nog wel even afwachten of deze allemaal Dordrecht gaan bereiken want de spoorbrug aldaar moet eens in de twee uur geopend kunnen worden en dat gaat niet samen met hoogfrequente treinen.
Ik denk niet dat men qua planning van materieel en personeel het wenselijk vindt de 'Lelystad-trein' door te laten rijden naar Breda. Dan zouden de roosters behoorlijk voor op de kop moeten worden gezet. Maar ik kan je suggestie zeker doorzetten naar onze dienstregelingexperts. De huidige dienstregeling is door veel mensen intensief onder de loep genomen, zowel intern als extern. Wanneer je alles in ogenschouw neemt, denk aan personeelsroosters (inclusief pauzes), standplaatsen, rangeerterreinen, perronlengtes, goederenvervoer, brugtijden, ligt er momenteel een ingewikkelde maar mooie puzzel. Daar zal niet zo veel aan veranderen gedurende dit jaar. Alle feedback die er echter gedurende dit jaar binnenkomt noteren we voor toekomstige dienstregelingen.
Reputatie 6
Badge
Maar wat zijn dan de redenen dat de trein doorrijdt? Het heeft dus te doen met de HSL maar waarom rijdt die door? Is het om een extra verbinding met Breda uit Rotterdam te hebben? Ik dacht eerst dat dit de vervangende oplossing zou zijn voor die enkele uur trein maar blijkbaar niet dus.

De reden, dat deze treinen tijdelijk rijden, is dat zij dienen als backup, als de nieuwe verbinding via HSL tussen Rotterdam en Breda het laat afweten. NS is nu van mening, dat die lijn over de HSL goed functioneert en neemt nu een 'gokje'. Die gok houdt in, dat die extra treinen, via de klassieke verbinding (Rotterdam-Dordrecht-Breda) ermee ophoudt en dat men geen bijsturing meer lijkt te hebben als het toch misgaat op de HSL.

(De consumentenorganisaties in het LOCov waarschuwen in een publicatie van 16 maart, dat NS wel erg in zet op de HSL, terwijl zij die dienst nog niet voldoende onder controle heeft. Dit met het oog op de IC Brussel, die via de HSL gaat rijden.)
Reputatie 6
Badge
@Bemined, heb jij misschien een bron voor ons over dat hoogfrequent sprinten tussen Rotterdam en Den Haag?
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet niet of het te doen is met de hoeveelheid mensen die er gebruik van maken maar het lijkt me wel de beste oplossing voor de reizigers tussen Dordt en Breda en ook misschien voor die van en naar Rotterdam Blaak. Twee keer per uur een intercity is toch fijner dan één keer per uur.
Gezien het aantal reizigers tussen Dordrecht en Breda zijn twee sprinters per uur ruim voldoende. NS is daarom dus ook niet van plan op eigen kosten op dit traject nog intercity's te laten rijden. De intercity die nu eens per uur gaat rijden is er gekomen door een lobby van de gemeente Dordrecht en wordt voor twee jaar apart betaald door het Ministerie van I&M. Daarna is de kans groot dat hij verdwijnt aangezien de gemeente zelf niet wil betalen.
@Bemined, heb jij misschien een bron voor ons over dat hoogfrequent sprinten tussen Rotterdam en Den Haag?
Ik heb een bron maar ik heb geen link, heb het betreffende document met alle geplande treindiensten jaren geleden gedownload en lokaal opgeslagen. Het wordt nog wel recentelijk aangehaald ik dit bericht: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-70346.html
Niet dat de doorrijdende 2400 naar Breda nu enig nut heeft. Als er een verstoring is en deze trein enig nu zou hebben, wordt hij er alsnog uitgegooid tussen Dordrecht en Breda. Deze serie wordt standaard het makkelijkst opgeheven wat op dit moment ook al resulteert in stopperen tussen Dordrecht en Breda tijdens een storing. We gaan weinig verandering merken in de toekomst als dat ding gepland niet meer doorrijdt.

Reageer