beantwoord

Situatie Uitgeest

• 30 juli 2014
  • 8 reacties
  • 376 Bekeken

Ik reis regelmatig met de trein van Alkmaar Noord naar Haarlem. Vertrektijd: 07:41. Deze trein moet volgens planning in Haarlem aankomen om 08:18 uur. Nu moet deze trein bijna elke ochtend op tussenstation Uitgeest wachten op de aankomst van een kruisende stoptrein uit de richting Rhenen/Zaandam. Deze trein is bijna altijd te laat, zelfs nu het vakantie is en de treinen minder vol zijn.
Dit heeft tot gevolg dat mijn trein in Haarlem te laat aankomt, waardoor veel overstappers richting onder meer Leiden/Den Haag CS hun trein missen. Dit is dus een zeer ongelukkige situatie, mede omdat de overstaptijden in Haarlem zeer krap zijn. Ik vind dit een staaltje van slechte planning en ik vind het ook merkwaardig dat die stoptrein altijd vertraging heeft. Kan hier niet iets aan gebeuren?
icon

Beste antwoord door Inge NS 30 juli 2014, 12:44

Ik ga je melding over dit traject intern doorgeven. Het is bij het maken van een dienstregeling altijd passen en meten op ons drukke spoornet. Ik kan je niks beloven, maar hopelijk is er ruimte voor een wijziging.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

8 reacties

Ik ga je melding over dit traject intern doorgeven. Het is bij het maken van een dienstregeling altijd passen en meten op ons drukke spoornet. Ik kan je niks beloven, maar hopelijk is er ruimte voor een wijziging.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Oké, bedankt!
Reputatie 5
Bovendien: als mensen weten dat deze overstap zo vaak de mist ingaat, nemen ze toch gewoon een trein eerder? Gokken op een in de praktijk niet haalbare overstap is ook een vorm van slechte planning.
Bovendien: als mensen weten dat deze overstap zo vaak de mist ingaat, nemen ze toch gewoon een trein eerder? Gokken op een in de praktijk niet haalbare overstap is ook een vorm van slechte planning.

Ik ben het volkomen met u oneens. U legt het neer bij de reiziger, ik vind het een verantwoordelijkheid van de NS. En wie zei ook alweer dat de klant op de eerste, tweede en derde plaats komt? Als dit door de NS is op te lossen, dan is dat meest eenvoudige en meest praktische oplossing. Tot voor kort hoefde de trein naar Haarlem helemaal niet op deze trein te wachten. De oude situatie zou bijvoorbeeld hersteld kunnen worden.
De 'intercity' Haarlem - Hoorn is voor NS de sluitposttrein van Noord-Holland die de stukken rijdt die overblijven als de belangrijkste verbindingen zijn ingelegd en het ziet er niet naar uit dat daar op korte termijn verandering in komt. De reizigersaantallen schijnen buiten de spitsen dan ook tegen te vallen. Recent had NS daarom zelfs het idee opgevat om de dienstverlening tussen Haarlem en Uitgeest te versoberen, maar dat hebben de reizigersorganisaties weten te verhinderen. Er staan, meen ik, wel aanpassingen voor het emplacement Uitgeest in de planning. Wellicht zorgen ze er dan voor dat dat deze in principe overbodige kruisbeweging verdwijnt.
Reputatie 5
Ik ben het volkomen met u oneens. U legt het neer bij de reiziger, ik vind het een verantwoordelijkheid van de NS. En wie zei ook alweer dat de klant op de eerste, tweede en derde plaats komt? Als dit door de NS is op te lossen, dan is dat meest eenvoudige en meest praktische oplossing. Tot voor kort hoefde de trein naar Haarlem helemaal niet op deze trein te wachten. De oude situatie zou bijvoorbeeld hersteld kunnen worden.
U gaat er maar van uit dat dit zomaar door NS op te lossen is. Daarmee gaat u voorbij aan de complexiteit van het spoorvervoer en de daarbij horende dienstregeling. De stoptrein uit Zaandam kan niet zo maar een paar minuten eerder gaan rijden, dan komt die ergens anders weer in de problemen. De optie om uw trein naar Haarlem dan maar wat later te laten rijden zal de mensen die nu in Haarlem ook al hun overstap missen ook niet aanspreken.
Daarnaast, stel dat NS dit zou kunnen en willen, dan moeten ook Prorail dit maar goedkeuren.
Er zijn Gegronde Redenen waarom het gaat zoals het gaat en dat is ook niet zomaar in een dag of twee te veranderen...
Reputatie 2
U gaat er maar van uit dat dit zomaar door NS op te lossen is. Daarmee gaat u voorbij aan de complexiteit van het spoorvervoer en de daarbij horende dienstregeling. De stoptrein uit Zaandam kan niet zo maar een paar minuten eerder gaan rijden, dan komt die ergens anders weer in de problemen. De optie om uw trein naar Haarlem dan maar wat later te laten rijden zal de mensen die nu in Haarlem ook al hun overstap missen ook niet aanspreken.
Daarnaast, stel dat NS dit zou kunnen en willen, dan moeten ook Prorail dit maar goedkeuren.
Er zijn Gegronde Redenen waarom het gaat zoals het gaat en dat is ook niet zomaar in een dag of twee te veranderen...

Ik zou mensen die benieuwd zijn naar de dienstregeling graag de volgende video willen laten zien:
Het gaat hier niet over de dienstregeling, maar slechts om de spooropstelling in Uitgeest die vast is ingegeven door aangescherpte dienstregelingontwerpnormen vanuit ProRail en te maken heeft met het feit dat het emplacement niet de optimale lay-out heeft voor de huidige dienstregeling, specifiek vooral een handig keerspoor mist voor de sprinter richting Amsterdam en Rotterdam. Die spooropstelling veroorzaakt onnodige kruisende bewegingen die de beschreven vertraging veroorzaken.

Reageer