Slecht advies bij treinuitval

• 4 november 2015
  • 9 reacties
  • 158 Bekeken

Goedendag,

Ik rijd over het algemeen net veel tevredenheid op het traject tussen Tilburg en Den Haag. Hoewel mijn trein meestal rijdt, verbaas ik me over het reisadvies dat de NS geeft als een deel van het traject eruit ligt. 2 voorbeelden:

Als er geen treinen tussen Rotterdam en DH rijden geeft de NS als reisadvies om via Gouda te reizen. Echter, het is sneller om vanaf Rotterdam de Randstadrail (metro+tram) te pakken. Dit is 13 minuten sneller. Wat mij betreft dus een slecht advies.

Vandaag was er een aanrijding met een persoon bij Tilburg Reeshof. Ik moest van Tilburg naar Dordrecht reizen. De NS medewerker adviseerde mij om via Utrecht en Rotterdam te reizen. Dat terwijl er 2 snellere opties zijn: met de bus naar Breda en vanaf daar verder reizen of via Geldermalsen. Beide trajecten zijn sneller dan het NS advies.

Het lijkt erop dat de NS in haar reisadvies geen rekening houdt met andere vervoerders. Met als gevolg dat er snellere trajecten zijn dan het NS advies.

Hoewel ik begrijp dat dit concurrenten van de NS zijn zou het van klantvriendelijkheid

9 reacties

Excuus ik klikte te snel al op 'verstuur' hier het gevolg:

... zou het van klantvriendelijkheid betuigen als de NS overige vervoerders meeneemt in hun reisadvies.

Mijn vraag is dan ook of dit mogelijk is en zo ja of de NS hier rekening mee kan gaan houden.

Alvast bedankt!
Kwestie van geld.

Als NS andere vervoerders aanraadt lopen ze zelf inkomsten mis en moeten ze afspraken maken met vervoerders.

Dat gebeurt wel maar te weinig.
Even iets verder nadenken.... Een gemiddelde trein heeft tussen de 500 en 1000 zitplaatsen. Dit kan een tram/bus/metro nooit opvangen. Verder wordt er een andere vervoerder niet ingezet omdat men dan zit met het in en uitchecken en dat het dus zeer kostbaar is voor de reiziger. Dit zou zo blijven net zolang er niet meer hoeft worden omgecheckt bij een andere vervoerder. Dus ja, dan houden ze het gewoon bij zich zelf en wordt dus het omreisadvies gegeven per trein (vervoermiddel) en de vervoerder, in dit geval NS
Dat zijn problemen die oplosbaar zijn.

RandstadRail rijdt vaak en kan veel reizigers opvangen, niet allemaal wellicht maar niet iedereen zal er ook gebruik van maken. De poortjes moeten worden opengezet, los daarvan is alternatief vervoer, metro, bus vaak goedkoper dan de trein indien er op saldo wordt gereist.

NS adviseert mensen wel met de metro te reizen in Amsterdam bij bepaalde verstoringen.

Het argument dat alternatief vervoer niet alle reizigers kan vervoeren geldt natuurlijk net zo goed als de NS zelf bussen inzet die de stroom reizigers ook niet aankunnen vaak.
Reputatie 3
Badge
Ik moet zeggen dat ik bij de omreisadviezen ook vaak de alternatieven mis die (deels) via andere vervoerders lopen. Inderdaad biedt de Randstadrail vaak een goed alternatief tussen Den Haag en Rotterdam. Zo mis ik ook meestal het alternatief om van Leiden naar Haarlem te reizen via Schiphol en vervolgens RNet-buslijn 300.

Routes met andere spoorbedrijven worden volgens mij soms wel, en soms ook niet gegeven. Zal wel te maken hebben met het feit dat enerzijds NS niet alle opties van andere vervoerders kent (normale reizigers gebruiken 9292OV, maar kennelijk mag dat bij NS niet), en dat anderzijds er dan financiƫle verrekening moet plaatsvinden.

Ik vraag me nu wel af hoe de verrekening met het GVB plaatsvindt bij verstoringen in Amsterdam. Gaan dan de poortjes van het GVB open, waardoor ook de reguliere GVB-reiziger niet meer hoeft in te checken?
Wij raden alleen aan om van alternatieve vervoeders (bus, tram en metro) gebruik te maken, als we een afspraak hebben gemaakt met de betreffende vervoerder. Aangezien omreizen via Gouda een optie was, is een dergelijk advies niet gegeven. Indien je op eigen houtje toch voor de metro + tram kiest, worden de extra reiskosten overigens niet vergoed. Vandaar dat wij niet actief communiceren om over te stappen op de metro + tram als een afspraak met de vervoerder ontbreekt.
Reputatie 7
Badge +3
De poortjes moeten worden opengezet
De RET ziet je komen.
De poortjes moeten worden opengezet
De RET ziet je komen.

Bij het GVB gebeurt het ook. Uiteraard krijgen ze dan compensatie dus ja ze zien je zeker komen.

Er moeten dan wel medewerkers worden ingezet.
Reputatie 7
Badge +3

Bij het GVB gebeurt het ook. Uiteraard krijgen ze dan compensatie dus ja ze zien je zeker komen.

Ook bij het GVB gebeurt dat alleen als daar vooraf afspraken over gemaakt zijn tussen NS en GVB. In het algemeen gebeurt dat alleen bij langdurige, vooraf geplande werkzaamheden en niet bij een storing van twee uur of als er een redelijke omreismogelijkheid is.

Een voorbeeld; in september waren er in het weekend werkzaamheden bij Amsterdam-Amstel en reden er daardoor geen treinen tussen Amsterdam Bijlmer en Amsterdam CS. Je mocht toen niet met je treinkaartje met de metro.

Reageer