beantwoord

Slimmere omroepberichten aub

• 11 november 2014
  • 15 reacties
  • 553 Bekeken

Zojuist een account aangemaakt om een herhaaldelijke frustratie te delen. Hopelijk kan dit in vervolg (op simpele manier) worden voorkomen.

Vanochtend op traject Elst-Utrecht een aanrijding met persoon, de omleiding is dan via Den Bosch. Dit wordt pas in Arnhem omgeroepen (dus niet in Elst waar ik opstap).

Gevolg/frustratie: een hele meute met Utrecht als bestemming, stapt in Arnhem weer terug richting Elst (en vervolgens door naar Nijmegen/Den Bosch). Dit betekent in totaal zo'n 30 min extra en onnodige omreistijd..

Verzoek: deel dergelijk berichtgeving óók direct op andere stations waarvoor het relevant is (waarbij het aannemelijk is dat zij ook van het verstoorde traject gebruik gaan maken). Obv abonnementen, kaartverkoop en in/uitcheck gedrag zou NS dit toch makkelijk moeten kunnen afleiden.

Mvg, Fred
icon

Beste antwoord door Thijs NS 24 november 2014, 17:52

Freddoo, je kunt ervan uit gaan dat we het liefst iedereen de juiste omroepberichten geven, op elk station. Qua opties die je geeft houd ik het dus ook op een mix tussen optie 1 en 3. Aan de hand van opmerkingen van reizigers kijken we natuurlijk graag hoe we onze mogelijkheden beter kunnen inzetten. Ik zal je ontevredenheid over omroepberichten hier noteren.
Bekijk origineel

15 reacties

Badge
Freddoo, welkom op het forum. Ik kan me voorstellen dat je baalt als de omroepberichten niet kloppen of niet of te laat wordt omgeroepen. Wij doen ons best om de informatie zo snel mogelijk te delen met onze reizigers. Soms kan het voorkomen dat de reisinformatie niet up to date is. Je kan ook altijd onze reisplanner raadplegen of de reis checken via NS reisplanner Xtra app. Dank voor je feedback.
Reputatie 6
Badge +1
Tip voor de volgende keer: je kunt ook via Deventer reizen, waardoor je niet eerst terug hoeft naar Elst en misschien zelfs wel in de trein kon blijven zitten (afhankelijk van of je de IC naar Zwolle nam)...
Hallo Leny,

Ik begrijp dat de NS informatie snel wil delen, maar daar gaat het me niet om. Mijn oproep is om de berichtgeving te baseren op daadwerkelijke klantreizen ipv het traject dat een trein aflegt. Daarmee wordt de berichtgeving relevanter en kan boven genoemde situatie worden voorkomen. Je doelgroep van de omroepen is toch de reiziger, en niet de machinist of conducteur?

Mvg, Fred
Ik begrijp je punt Freddoo, en wij proberen de berichtgeving zeker zo goed mogelijk af te stemmen op de reiziger. Daarom proberen we storingen altijd zo vroeg mogelijk te melden, en bij grotere stations overstapmogelijkheden om te roepen in de trein. Heb je een suggestie hoe we dit nog beter kunnen doen?
Reputatie 4
Badge
Vrijwel alle stations hebben inmiddels schermen met vertrekkende treinen in het komende uur. Bij stations met slechts 4 treinen per uur kan de onderste helft van het scherm gebruikt worden en stations met meer treinen zouden een ticker in de onderste rij of rijen kunnen krijgen met gegevens zoals die op grotere stations op een apart matrixbord getoond worden. Zodat je ook zonder mobiel internet op de hoogte kan zijn van storingen op vervolgtrajecten die logischerwijs niet opgeroepen worden.
Slimmere omroepberichten aub

Er zit in ieder geval een disclaimer bij. Luister maar goed naar het begin van de omroepberichten van NS:

"Benn Domm Dingg"
"Dames en Heren
(...)"
Hallo Stephan, het is juist de bedoeling om vóór de grote overstapmogelijkheden de reizigers te informeren.

Ik zal het proberen te verduidelijken:
- er is geen probleem als de klantreis gelijk is aan de treinreis (dus zónder overstap), dan wordt netjes omgeroepen
- als reizigers WEL overstappen worden zij NIET geïnformeerd over verstoringen VANAF de overstap (wat voor hun dus gewoon onderdeel uit maakt van de reis)

Het is natuurlijk niet nodig om in Friesland om te roepen als er in Limburg geen treinen rijden, maar wel voor trajecten:
- die direct grenzen aan het verstoorde traject, en
- waarvoor het aannemelijk is dat beide trajecten onderdeel uitmaken van een klantreis.

Voorbeeld obv mijn situatie: er zijn elk kwartier tientallen reizigers die vanuit Elst richting Utrecht gaan, roep dan niet halverwege de reis (dus in Arnhem) om dat er een verstoring is, maar juist in het begin van de klantreis (dus: op station Elst dat het traject Arnhem-Utrecht is verstoort). Dan kunnen zij al direct van het beginpunt (zonder onnodig verlies) volgens een alternatieve route rijden.
Staat het ook niet op de tekstschermen bij de ingang? Daar staan in Delft altijd de problemen rond Utrecht op, en in Leiden heb ik daar wel eens over verstoring bij Eindhoven gelezen.
Als ze die borden gewoon op ieder station neerzetten, kan je overal geïnformeerd worden over verstoringen waar je eventueel langs moet.
Ik wil graag nog even terugkomen op je bericht Freddoo. Op veel grotere station worden wel degelijk ook landelijke verstoringen omgeroepen. Dit gebeurt met name op beginpunten, zoals station Groningen of Den Helder (om maar twee te noemen). Ook zijn daar digitale informatieborden aanwezig met landelijke storingen en/of werkzaamheden. Ik weet dat niet iedereen in het bezit is van een smartphone of ipad (o.i.d.), maar dit is een goede methode om verstoringen in de gaten te houden. En dan is er natuurlijk altijd nog ons zeer gewaardeerde treinpersoneel die passagiers altijd kunnen aanschieten voor een vraag betreffende hun reis.

Daarnaast wil ik ook graag benadrukken dat we moeten oppassen dat we geen overkill aan informatie moeten gaan geven. Naast borden op het station, in de trein, de omroepen die er al zijn en de servicemedewerkers in en rond de treinen is het niet wenselijk dat er constant omroepen zijn. Wanneer het aanbod van informatie te groot wordt, neemt de waarde ervan af.
En dan is er natuurlijk altijd nog ons zeer gewaardeerde treinpersoneel die passagiers altijd kunnen aanschieten voor een vraag betreffende hun reis.

Die ook tot hun eigen frustratie bij storingen vaak over nog minder informatie beschikken dan de reisplanner app.
Reputatie 3
Badge
. Naast borden op het station, in de trein, de omroepen die er al zijn en de servicemedewerkers in en rond de treinen is het niet wenselijk dat er constant omroepen zijn. Wanneer het aanbod van informatie te groot wordt, neemt de waarde ervan af.

Dat is ontegenzeggelijk waar. Echter, het gaat hier om een situatie waarin de reiziger, door de slechte communicatie, weer teruggestuurd wordt naar de plek waar hij/zij al vandaan kwam. Dan is het toch voor iedereen beter (ook voor NS, want die reiziger houdt nu onnodig tweemaal een plek in de trein bezet) om dat al om te roepen op het station waar hij/zij vertrokken is.
Het gaat dus niet per se om dat alle verstoringen overal worden omgeroepen, maar wel op de plekken waar het voor de reiziger relevant is, bijvoorbeeld omdat de aanbevolen alternatieve reisroute langs dat station gaat.
Hallo Klaas Jan,

Refererend aan dezelfde quote die iskOv hierboven aanhaald: geen van deze punten gaat in mijn situatie/voor kleinere stations op.

Ik stop met verder uitleggen, volgens mij ben ik voldoende duidelijk geweest. Na uitleg van het probleem en oproep het te verbeteren geven geen van de 3 officiële NS reacties blijk dat het geen probleem is..

Dit betekent:
1. NS heeft blinde vlek (onbewust onbekwaam)
2. Reizigers van kleinere stations hebben onvoldoende omvang (lees: niet zeuren, vanaf grotere stations tel je mee)
3. NS heeft onvoldoende (omroep)capaciteit waardoor kleine stations noodgedwongen minder prioriteit krijgen, bv agv beschikbare budgetten
4. Ik stel me aan, samen met de meute andere onnodig geïrriteerde reizigers (lees: kijk elke dag voordat je vertrekt maar op de site/app voor verstoringen)
5. ...

Ik vrees (en tegelijkertijd hoop) dat het optie 1 is, met optie 3 als second best.

Hopelijk wordt het signaal binnen NS gezien en opgepakt, het zou fantastisch zijn als straks relevante berichten uit de speakers galmen.
Zo herkenbaar. Dit gebeurd mij ook vanaf station obdam, bij verstoring tussen hoorn en zaandam moeten we reizen over Alkmaar. Wat betekent dat ik dus letterlijk met delzelfde trein terug over obdam naar alkmaar moet... Zo frustrerend
Freddoo, je kunt ervan uit gaan dat we het liefst iedereen de juiste omroepberichten geven, op elk station. Qua opties die je geeft houd ik het dus ook op een mix tussen optie 1 en 3. Aan de hand van opmerkingen van reizigers kijken we natuurlijk graag hoe we onze mogelijkheden beter kunnen inzetten. Ik zal je ontevredenheid over omroepberichten hier noteren.
Hoera, daar gaan we weer!

Eenmaal vanuit Elst in Arnhem aangekomen voor de overstap naar Utrecht, komt het omroep bericht: geen treinverkeer naar Utrecht...!!

Roep dit dan ook om bij de stations om die onderdeel uitmaken van de klantreizen (zie hierboven voor uitleg).

Op dit moment passeer ik Elst, in de trein richting Nijmegen. Weer een half uur verklo..

En ja, deze keer heb ik zelfs thuis voor vertrek de reisplanner gecheckt. Deze gaf aan dat de treinen als een zonnetje rijden.

Kortom: de situatie is nog niet verbeterd, blijkbaar is het erg lastig voor de NS om zich te verdiepen in daadwerkelijke klanten (ipv trajecten).

Reageer