Sloterdijk, Amersfoort en e-tickets

• 12 januari 2019
  • 16 reacties
  • 716 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben door Jouke NS verzocht om aan te geven waarom ik zo op dit onderwerp gefocust ben.

Nou goed dan een kleine explicatie: tot voor kort reisde ik vrijwel dagelijks naar Sloterdijk. Ik heb Sloterdijk zien groeien van een relatief klein voorstation tot inmiddels een hotelwijk met dagelijks zeer veel toeristen.
Door omstandigheden ben ik thans vrij veel thuis en heb mij ingelezen op een aantal onderwerpen op dit forum. Vooral een aantal topics zijn op dit forum erg hardnekkig en smeken m.i. al meerdere jaren om een goede oplossing. Helaas is NS en een aantal overige vervoerders tot op heden niet in staat gebleken om deze topics tot een adequate oplossing te brengen. Integendeel in veel gevallen wordt in deze topics schaamteloos geprofiteerd van de onwetende reiziger. (bedenk hierbij dat van forum ca 50.000?? mensen lid zijn en dagelijks een veelvoud van deze mensen met de trein reizen).

Deze topics zijn:

1. De steeds weer terugkerende problemen met e-tickets (in de laatste post heeft Denice NS
overigens aangegeven dat er een oplossing zit aan te komen (wanneer??)
2. De problemen met de stations met meerdere vervoerders en het hierdoor verkeerd inchecken.
(met m.i. de gigantische ontwerpfout van Station Amersfoort op 1,2 en 3.)
3. En als laatste station Sloterdijk waar door NS ondanks de overvloedige waarschuwingen
vooraf de poortjes slecht geplaatst zijn en mede door het opheffen van een cruciale sneltrein
(Hoorn-Den Haag CS) dagelijks mensen benadeeld worden door NS.

De moderators wringen zich, blijkbaar door het management aangestuurd, in allerlei bochten maar kunnen m.i. tot op heden niet verklaren waarom dit allemaal zo heeft gemoeten. In 1,5 jaar tijd zijn de oplossingen die NS voor het probleem Sloterdijk heeft aangedragen een 3-tal "lullige" posters en een omlooproute die niet begaanbaar is voor ouderen, mensen met veel bagage, kinderwagens enz. enz. Met betrekking tot topic 1 is het vaak Ja pech gehad en hoor ik de kassabel bij NS weer rinkelen. Bij topic 2 moet de reiziger zich verdiepen in allerlei formulieren om bij NS en bij Connexxion (Die rijdt toch alleen bussen....) het geld terug te halen. (incheck bij Connexxion en uitcheck bij NS leidt tot een afschrijving van € 30,00)

M.i. voor een dergelijke organisatie een zeer bedenkelijk resultaat.

De NS heeft in het verleden gepropageerd dat de reiziger op plek 1, 2 en 3 zouden staan. Ik zou graag een verklaring willen hebben inzake bovenstaande topics waarin NS klip en klaar aangeeft dat de reiziger hier daadwerkelijk op positie 1, 2 en 3 staat.

Ik vraag mij overigens af of de moderators dit soort "hete hangijzers" (Sloterdijk en Amersfoort) wel eens bezocht hebben om zelf de problemen die hier zijn onstaan

Voor de Sloterdijkliefhebbers nog een overzichtje van de vele topics die al over de poortjes zijn gestart:

https://community.ns.nl/op-het-station-17/poortjes-amsterdam-sloterdijk-41221
https://community.ns.nl/op-het-station-17/sloterdijk-poortjes-deel-10-48155
https://community.ns.nl/op-het-station-17/door-poortjes-bij-sloterdijk-extra-betalen-47136
https://community.ns.nl/op-het-station-17/amsterdam-sloterdijk-nieuwe-poortjes-en-lijntjes-41348
https://community.ns.nl/op-het-station-17/poster-overstappen-op-sloterdijk-46666/index2.html
https://community.ns.nl/overige-producten-6/reis-duurder-nu-poortjes-op-amsterdam-sloterdijk-gesloten-zijn-45035
https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/extra-betalen-bij-overstappen-door-verplicht-in-en-uitchecken-poortjes-47515
https://community.ns.nl/contact-52/klachtafhadeling-ns-zwaar-onder-de-maat-44128
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/diestal-door-ns-op-traject-alkmaar-haarlem-43333/index3.html
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/omreizen-met-een-gedwongen-overstap-48407/index16.html
https://community.ns.nl/op-het-station-17/waarom-betaal-ik-meer-voor-de-reis-den-haag-cs-anna-paulowna-dan-andersom-47770
https://community.ns.nl/abonnementen-2/waarom-betaal-ik-een-andere-prijs-dan-de-reis-info-op-de-site-41925

Voor problemen met connexxion zijn deze topics lezenswaardig.

1 van 7 dagen geleden met de bekende oplossing zoek het maar uit:
https://community.ns.nl/ns-nl-51/connexion-in-amersfoort-in-gecheckt-en-blijkbaar-bij-ns-almere-uitgecheckt-54794

en 1 van de grotere topics over dit probleem:
https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-uit-checken-in-station-amersfoort-waarom-staat-er-een-connexxion-poortje-midden-in-het-station-17348

Voor de topics over e-tickets:

999...1000....1001 eh ja dat worden iets te veel linkjes Ik heb vandaag ook nog andere dingen te doen. 😀

16 reacties

Dit forum is onvoldoende danwel niet toegerust om verklaringen af te dwingen, laat staan dergelijke problemen tot een oplossing te brengen. Helaas.
Goedemorgen Egeerling. Dank voor je heldere uiteenzetting.

Deze Community is in de eerste plaats een klant helpt klant kanaal: we hopen dat reizigers elkaar helpen met vraag en antwoord, het delen van ervaringen of het geven van tips. Meer dan 80 procent van alle reacties wordt door jullie gegeven en meer dan de helft van alle gemarkeerde antwoorden is gegeven door jullie. Ik vind dat echt heel tof, in de eerste plaats omdat jullie als ervaringsdeskundige elkaar het beste kunnen helpen, maar ook omdat wij als moderator daardoor onze focus kunnen leggen op een goede moderatie en vooral het oppakken van complexe zaken en problemen. Dit doen we waar dat mogelijk is en we zijn in die gevallen altijd afhankelijk van collega's en betrokkenen (ProRail, NS Stations, enzovoort).

In het geval van Sloterdijk hebben we veel hulp gehad van Henk-Wim, en over dit onderwerp vind ik dat door ons op dit moment voldoende is gezegd. Je feedback over de e-tickets en andere vervoerders wil ik gerust nog eens voor je de organisatie in zetten. Wil je mij een plezier doen en voor beide onderwerpen aangeven wat exact je wens/behoefte is?
Reputatie 7
Ja beste @egeerling. Het komt op mij ook een klein beetje onsamenhangend over zo. Misschien dat je iets concreter zou kunnen zijn over bepaalde zaken?
Dit forum is zeer geschikt om informatie/meningen uit te wisselen en individuele problemen op te lossen maar niet om veranderingen tot stand te brengen.

@ Sivan NS Je wekt verwachtingen die vervolgens niet waargemaakt (kunnen) worden. Dat leidt tot frustraties, die op hun beurt de sfeer aantasten.

@ Trein-D Betreffende zaken zijn toch al meerdere malen voldoende concreet uitgewerkt

@ egeerling Bespaar je de moeite. Je hebt zelf geconstateerd dat de genoemde problemen al sinds jaar en dag spelen en niet via dit forum kunnen worden opgelost. Je kunt daartoe beter een andere weg trachten te vinden.
Goedemorgen Perron23. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn al flink wat verbeteringen uitgevoerd door feedback op deze Community: een verbeterde website, een betere reisplanner, een aanpassing in de voorwaarden van het Uitgestudeerden aanbod, aanpassingen bij businzet, enzovoort.

Ik beweer natuurlijk niet dat alle verzoeken en wensen uitgevoerd kunnen worden, maar we doen altijd ons best de reiziger en organisatie bij elkaar te brengen om te zien wat mogelijk is. Niet alles is haalbaar, of wenselijk (of wel wenselijk voor een kleine groep, maar dus niet efficiënt voor iedereen). We moeten wel realistisch blijven met elkaar.
Reputatie 7
Badge +3
Persoonlijk zie ik vooral dat dingen die aangedragen worden op deze community jaren blijven aanmodderen en dat er juist niets verandert. Het aantal verbeteren is echt uiterst minimaal.
Er wordt wel heel vaak gezegd dat iets wordt doorgezet en vervolgens gebeurt er geen ruk.

Wat is er bv met mijn (meerdere) suggesties gedaan om bij de incassovan OV-fiets erbij te zetten dat het voor OV-fiets is ipv alleen de tekst "Bestelling"? Ik vermoed 0.0 want de klachten erover blijven maar aanhouden. Ja, mijn suggestie was heel goed en zou worden doorgezet. Maar zonder resultaat dus. Dit motiveert niet om mee te denken en verbeteringen voor te stellen.
Sorry Sivan,

De manier waarop je deze discussie hebt afgekapt doet mij vermoeden dat het hierboven gestelde van Momo juist is.

Het simpele feit dat reizigers die vanwege een storing tussen Leiden en Haarlem totaal niet worden geïnformeerd dat ze, bij omreizen via Sloterdijk, naast een uur vertraging ook nog een extra rekening krijgen vind ik echt onfatsoenlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zit nu ruim 4 jaar op dit forum/community en heb in die tijd veel suggesties en verbeteringen voorbij zien komen. Daarbij zaten ook de meest idiote voorstellen waarbij je je toch serieus moet afvragen wat IQ van de persoon is. Maar ook veel nuttige tips, die dan standaard wordt doorgezet. Niet allemaal zijn ze technisch mogelijk. En ja, een hele enkele keer wordt er iets (deels) verbeterd, maar als de gemiddelde vertraging het percentage zou hebben van die dooorgevoerde verbeteringen dan waren er zeker 80% minder klachten geweest over vertraging, om maar even wat te noemen.

Dus bespaar je de moeite en ergernis.
Badge +3
Ik kan alleen goed oordelen over een paar onderwerpen waar ik zelf wat energie heb ingestoken. Mijn ervaringen met het forum zijn daarom best positief.

• Na veel heen- en weer gepraat zijn er maatregelen genomen om de problemen met verkeerd in- en uitchecken op Amsterdam Amstel (en Duivendrecht) tegen te gaan. Er zijn sinds de aanpassingen nauwelijks nog klachten geweest.
  • De rookzone bij de ingang van station Hilversum is verplaatst.
  • De looproute naar de OV-fietsenstalling op Utrecht Overvecht staat nu correct vermeld op de website.
Mijn conclusie over dit forum is dan ook dat een praktisch verbetervoorstel een grote kans maakt om opgepikt te worden door de NS-organisatie. Bij voorkeur een voorstel dat eenvoudig is door te voeren en door één persoon of één afdeling kan worden afgehandeld.

Zodra het echter gaat om een voorstel waardoor "beleid" moet worden aangepast dan geeft NS eigenlijk nooit thuis. Een schrijnend voorbeeld daarvan is het beleid ten aanzien van de rookzones. NS doet net of er geen maatschappelijke discussie is waaruit blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders veel strengere maatregelen tegen het roken wil zien.
Reputatie 7
Persoonlijk zie ik vooral dat dingen die aangedragen worden op deze community jaren blijven aanmodderen en dat er juist niets verandert. Het aantal verbeteren is echt uiterst minimaal.
Er wordt wel heel vaak gezegd dat iets wordt doorgezet en vervolgens gebeurt er geen ruk.

Hier ben ik het niet mee eens. En trouwens....Rome is niet in 1 dag gebouwd.
Moderators kunnen geen bergen verzetten.
Het is net zoiets als dat ik jouw zou vragen alle fouten van jouw bedrijf waar jij werkt recht te zetten in je eentje. Dat gaat jou ook niet lukken.

Wat is er bv met mijn (meerdere) suggesties gedaan om bij de incassovan OV-fiets erbij te zetten dat het voor OV-fiets is ipv alleen de tekst "Bestelling"? Ik vermoed 0.0 want de klachten erover blijven maar aanhouden. Ja, mijn suggestie was heel goed en zou worden doorgezet. Maar zonder resultaat dus. Dit motiveert niet om mee te denken en verbeteringen voor te stellen.

Je moet natuurlijk wel realistische verzoeken indienen. Anders zal er wat meer tijd aan te pas moeten komen om het voor elkaar te krijgen. Geduld is een schone zaak.
Reputatie 7
Badge +3
Hier ben ik het niet mee eens. En trouwens....Rome is niet in 1 dag gebouwd.
Moderators kunnen geen bergen verzetten.

Nee, maar als Rome net zo snel zou gebouwd als via deze community dingen worden verbeterd zou Rome nog een klein dorpje zijn geweest.

Je moet natuurlijk wel realistische verzoeken indienen. Anders zal er wat meer tijd aan te pas moeten komen om het voor elkaar te krijgen. Geduld is een schone zaak.

Alle moderators die in de betreffende topics actief waren vonden het juist hele goede verzoeken en hadden het ook doorgezet. Ik neem de moderators daarom ook niets kwalijk, alleen de afdelingen aan wie dit soort dingen worden doorgezet.
Daarom ben ik van mening dat het nut van deze community wat betreft verbeteringen doorvoeren maar zeer klein is.

En dit was alleen maar 1 voorbeeld van een suggestie die ik zelf heb gedaan. Zo zijn er ook door andere nuttige suggesties gedaan waar 0.0 mee is gedaan.
Goedemorgen Perron23. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn al flink wat verbeteringen uitgevoerd door feedback op deze Community: een verbeterde website, een betere reisplanner, een aanpassing in de voorwaarden van het Uitgestudeerden aanbod, aanpassingen bij businzet, enzovoort.

Ik beweer natuurlijk niet dat alle verzoeken en wensen uitgevoerd kunnen worden, maar we doen altijd ons best de reiziger en organisatie bij elkaar te brengen om te zien wat mogelijk is. Niet alles is haalbaar, of wenselijk (of wel wenselijk voor een kleine groep, maar dus niet efficiënt voor iedereen). We moeten wel realistisch blijven met elkaar.

@Sivan NS , Goedenavond

Heb geen enkele twijfel over de inzet van de moderators maar merk eenvoudigweg dat de medewerking vanuit de NS-organisatie mager is. Dit is een feitelijke constatering en niet bedoeld als kritiek. Kan namelijk begrijpen dat men er zich weinig aan gelegen laat liggen dat anonieme individuen, vanuit een forum, willen doen geloven dat ze het beter weten of zouden kunnen. Meer dan eens bovendien op een weinig respectvolle of zelfs laatdunkende wijze.

Net zo zeer als het een illusie is om te denken dat je als klant op 1,2 en 3 staat (als dat al sowieso mogelijk zou zijn), is het een illusie om te denken dat je via dit forum (wezenlijke) veranderingen kunt bewerkstelligen.
Het wekken (of niet tegengaan) van dit soort onrealistische verwachtingen pakt vroeg of laat averechts uit en maakt dit forum, ook louter als informatiebron, minder aantrekkelijk en dat is jammer.

Aldus, zonder illusies, opgetekend.
Wat ik zelf heel jammer vind is dat het standaard antwoord is dat de suggestie doorgezet wordt. Hoe onzinnig de suggestie ook is, daarmee devalueert het doorzetten tot een 'ik gooi het in een bak waar niemand naar kijkt'. Ook komt er nooit terugkoppeling als iets niet gedaan wordt, ook dat draagt bij aan het gevoel dat niemand er wat mee doet want je hoort niets.

Het is hetzelfde gedrag als we ook in de trein zien, als we minder controleren is er minder agressie. Ook op het forum ervaar ik dat. Als ik het voorstel niet afwijs, hoef ik ook niet uit te leggen waarop......
Maar de kracht van een forum zit juist wel in de terug koppeling, als iemand vraagt om in een klein plaatsje een intercity stop te maken, leg dan uit dat dit niet gedaan zal worden (met redenen), ipv te zeggen dat dit nu niet het geval is maar de suggestie doorgezet wordt.
Zodra het echter gaat om een voorstel waardoor "beleid" moet worden aangepast dan geeft NS eigenlijk nooit thuis. Een schrijnend voorbeeld daarvan is het beleid ten aanzien van de rookzones. NS doet net of er geen maatschappelijke discussie is waaruit blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders veel strengere maatregelen tegen het roken wil zien.

Hier is nu wel eindelijk naar geluisterd toch.
Badge +3
Dat komt omdat ProRail zich ermee is gaan bemoeien omdat NS al jaren geen poot uitsteekt wanneer het over roken op de stations gaat.
Dat komt omdat ProRail zich ermee is gaan bemoeien omdat NS al jaren geen poot uitsteekt wanneer het over roken op de stations gaat.

Niet alleen bij roken! 😀

Reageer