beantwoord

Sloterdijk chaos

• 2 augustus 2019
  • 20 reacties
  • 640 Bekeken

Door een collega van mij werd ik op dit forum gewezen. Ik wil graag iets kwijt over het station waar mijn werk zich bevind nl. Sloterdijk.

De afgelopen jaren is de situatie rondom dit station sterk verandert en ik heb niet de indruk dat de gemeente, NS en de busbedrijven de huidige situatie goed aanpakken.

Verandering functie station Sloterdijk
In de afgelopen 10 jaar is de omgeving van Sloterdijk getransformeerd van een saaie kantoorwijk, waar je bijvoorbeeld in het weekend een kanon kon afschieten, veranderd in een bruisend geheel met in de directe omgeving zeer veel hotels (voorheen kantoorgebouwen). Onlangs is op pakweg 3 minuten lopen vanaf Sloterdijk, het grootste hotel van Amsterdam geopend met een paar honderd kamers. Tevens zijn er vergevorderde plannen om in de buurt van Sloterdijk woningen te gaan bouwen.

Gevolgen
De gevolgen van de transformatie van kantorenwijk naar hotelwijk is voor Station Sloterdijk enorm.
Dagelijks wordt het station overspoeld door toeristen. Probleem is dat deze toeristen zo'n beetje door gemeente en OV-bedrijven aan hun lot en aan de enkele nog wel aanwezige kantoormedewerker worden overgelaten.

Er is een prachtig regenboogpad aangelegd wat ongeveer om de 3 maanden opnieuw beschilderd moet worden, maar daar houden de voorzieningen wel zo'n beetje mee op.

Ik som wat dingen op:

Bewegwijzering
Ik word bijna dagelijks lastig gevallen door mensen die op zoek zijn naar hun hotel.

Oplossing
Plaats zowel aan de voorzijde (voorheen busstation), als aan de achterzijde (regenboogpad) en ook nog bij de Flixbus-halte, een overzichtskaart waar duidelijk staat aangegeven waar de hotels zich bevinden.

Bemanning station
Het aantal aanwezig NS-personeel op dit station is volstrekt onvoldoende en ook gecentreerd aan de voorzijde van het station, die door verplaatsing van het busstation zich ook nog aan de verkeerde kant van het station bevindt.

Oplossing
Zorg ervoor dat zich ook aan de kant van de AH-Regenboogpad een NS informatiebalie komt. Het kan zo zijn dat hierdoor een winkelunit zal moeten worden opgeofferd, maar de huidige situatie is onhoudbaar.

Kaartverkoop
Het aantal verkooppunten van kaartjes aan de AH-Regenboogpad kant van het station is onvoldoende. Ik zie dagelijks lange rijen (soms meer dan 10 personen) voor de OV automaat tegenover de Sushi-Toki. Een uitbreiding met 2 automaten is gewenst.

OV-Chipkaart
De OV-chipkaart is voor de gemiddelde toerist een ramp. Daarbij worden er veel kaartjes gekocht die volstrekt niet handig zijn. Gisteren bijvoorbeeld iemand die een treinkaartje had gekocht van Sloterdijk naar WTC. Met de metro binnen 15 minuten bereikbaar. Met de trein eerst naar Amstel en daar overstappen.
Conclusie: Er zouden op Sloterdijk geen treinkaartjes naar WTC verkocht moeten kunnen worden.

OV-Chipkaart 2
De poortjes zijn op Sloterdijk onhandig geplaatst. Er is weinig bewegingsruimte binnen het station en het is er altijd zeer druk. Bij een calamiteit gaan er op Sloterdijk absoluut mensen vertrapt worden.

Flixbushalte
De flixbushaltes en de situatie daaromheen zijn de gemiddelde kantoormedewerker een doorn in het oog.
Men heeft een 3-tal bushaltes neergelegd en men is de voorzieningen eromheen totaal vergeten.
(geen toiletten, geen bewegwijzering e.d.) Het is de laatste tijd meerdere malen voorgekomen dat busreizigers bij ons aan de balie kwamen met het verzoek of ze even van het toilet gebruik konden maken.

De inmiddels vele bussen zorgen tot slot voor onveilige situaties voor de voetgangers.

Algemene indruk station
Sloterdijk barst compleet uit haar voegen en dit zorgt ervoor dat het ook een zeer smerig station is. Er zijn gewoon te weinig faciliteiten op dit station. Buiten de horeca om bijvoorbeeld 1 toilet wat ook bijna niet te vinden is. Te weinig prullenbakken enz.enz.

Tot slot. Ik begrijp dat dit een hele lap tekst is, waar nogal wat wensen in voorkomen. Ik en mijn collega's verbazen zich echter enorm aan de o.i. bijzonder lakse houding van NS, gemeente en OV bedrijven in de afgelopen jaren. Er is behoudens de verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde? weinig gebeurd. De plaatsing van de poortjes heeft m.i. de situatie op dit station alleen maar verslechterd i.p.v verbeterd. Zeker voor wat betreft de veiligheid bij een calamiteit op dit station.
icon

Beste antwoord door Laura NS 2 augustus 2019, 14:28

Hoi Henk L en welkom op onze NS Community!

Het is de laatste tijd meerdere malen voorgekomen dat busreizigers bij ons aan de balie kwamen met het verzoek of ze even van het toilet gebruik konden maken.

Begrijp ik uit je bericht dat je werkzaam bent op de servicebalie van Amsterdam Sloterdijk? Ik vind het ontzettend fijn dat je goed let op je omgeving om te kijken waar het beter kan. Daar kunnen we heel veel mee! Ik begrijp uit je verhaal dat het vooral mis gaat bij de voorzieningen aan de achterkant van het station en de veiligheid van de reizigers. Begrijpelijk dat je hier even over schrijft. Ik ben het ermee eens dat toeristen goed op weg geholpen moeten worden, overal. Ik was zo een keer in Berlijn bij een automaat en had geen idee waar ik naar keek. Dus zomaar wat gekozen en hopen dat er geen controle kwam (er was geen servicebalie/-servicepersoneel überhaupt). Dus dat gevoel begrijp ik goed. De verzoeken die je verder stuurt zal ik intern doorzetten. Alle feedback is uiteraard welkom! Mocht je nog toevoegingen hebben, dan kun je dat hier ook altijd weer kwijt. 🙂 Bedankt!
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De flixbushaltes en de situatie daaromheen zijn de gemiddelde kantoormedewerker een doorn in het oog. Men heeft een 3-tal bushaltes neergelegd en men is de voorzieningen eromheen totaal vergeten.
(geen toiletten, geen bewegwijzering e.d.) Het is de laatste tijd meerdere malen voorgekomen dat busreizigers bij ons aan de balie kwamen met het verzoek of ze even van het toilet gebruik konden maken.

De inmiddels vele bussen zorgen tot slot voor onveilige situaties voor de voetgangers.

De halte voor Flixbus c.s. wordt in de toekomst verplaatst van Sloterdijk naar Duivendrecht. De gemeente zou het nieuwe busstation in Duivendrecht in april 2019 gereed hebben (dus voor het toeristenseizoen 2019) maar het nieuwe linkse stadsbestuur wil toeristen zoveel mogelijk de stad uit jagen en saboteert daarom de realisatie in Duivendrecht. De huidige halte bij Sloterdijk is een tussentijdse noodoplossing die nodig was omdat de oude staanplaatsen voor bussen op het viaduct over de sporen voortdurend werden geblokkeerd door fout parkerende automobilisten en taxi's. Tot een en ander in Duivendrecht klaar is zal er weinig veranderen, dus wellicht kunt U de gemeente Amsterdam eens aan de jas trekken en vragen waarom het allemaal zo lang duurt.

Even een blik extra personeel open trekken klinkt leuk maar zo lang U niet vertelt wie die mensen betalen moet is dat te gemakkelijk. NS wordt niet gesubsidieerd en heeft niet eindeloos veel geld om op allerlei stations maar extra personeel (tegen peperdure Nederlandse salarissen) neer te zetten.

Het probleem van te weinig automaten is wel een valide punt dat op veel stations speelt. Zeker in de vakantieperiode met veel eenmalig reizigers en studenten die niet vrij mogen reizen zijn er domweg te weinig automaten. Ook een betere bewegwijzering is een goed voorstel.

De poortjes zullen niet verdwijnen, die zijn zeker op dit station nodig om massaal zwartrijden door toeristen tegen te gaan. Ik zie het probleem daarmee overigens ook niet, zo extreem druk is Sloterdijk nu ook weer niet in verhouding tot de omvang van het station.
Reputatie 6
Badge
Er staat een en ander op stapel:

https://nieuws.ns.nl/amsterdam-sloterdijk-moet-modern-overzichtelijk-stationsgebied-worden/

En over de poortjes: Die vindt NS ideaal staan. Daar is uitvoerig over gecommuniceerd op dit forum. Maar wie weet gaat dat ooit ook nog eens veranderen. Reizigers vinden deze poortjes namelijk niet ideaal geplaatst!
Reputatie 4
Tevens zijn er vergevorderde plannen om in de buurt van Sloterdijk woningen te gaan bouwen.

Er zijn de afgelopen jaren al honderden woningen in de buurt van Sloterdijk opgeleverd, alleen in de Barajasweg al 250.

En er komen de komende jaren nog duizenden bij. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Er staat een en ander op stapel:

https://nieuws.ns.nl/amsterdam-sloterdijk-moet-modern-overzichtelijk-stationsgebied-worden/

Citaat uit dit artikel: "Station Sloterdijk heeft op dit moment nog voldoende capaciteit voor het huidige aantal reizigers, maar dit is een aandachtspunt voor de toekomst."
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn de afgelopen jaren al honderden woningen in de buurt van Sloterdijk opgeleverd, alleen in de Barajasweg al 250.

En er komen de komende jaren nog duizenden bij. :)

De vraag is natuurlijk hoe vaak de bewoners daarvan de trein gaan gebruiken.

En er komen de komende jaren nog duizenden bij. :)
De vraag is natuurlijk hoe vaak die de trein gaan gebruiken.

Ik ben niet onder de indruk van dit artikel. Er is nu een intentieverklaring getekend ze gaan plannen ontwikkelen. enz. enz. Wij komen er dagelijks en wij zien de uitwassen.

Vraag: Hoe vaak kom jij op Sloterdijk.

Het is de laatste tijd meerdere malen voorgekomen dat busreizigers bij ons aan de balie kwamen met het verzoek of ze even van het toilet gebruik konden maken.

Begrijp ik uit je bericht dat je werkzaam bent op de servicebalie van Amsterdam Sloterdijk? Ik vind het ontzettend fijn dat je goed let op je omgeving om te kijken waar het beter kan. Daar kunnen we heel veel mee! Ik begrijp uit je verhaal dat het vooral mis gaat bij de voorzieningen aan de achterkant van het station en de veiligheid van de reizigers. Begrijpelijk dat je hier even over schrijft. Ik ben het ermee eens dat toeristen goed op weg geholpen moeten worden, overal. Ik was zo een keer in Berlijn bij een automaat en had geen idee waar ik naar keek. Dus zomaar wat gekozen en hopen dat er geen controle kwam (er was geen servicebalie/-servicepersoneel überhaupt). Dus dat gevoel begrijp ik goed. De verzoeken die je verder stuurt zal ik intern doorzetten. Alle feedback is uiteraard welkom! Mocht je nog toevoegingen hebben, dan kun je dat hier ook altijd weer kwijt. 🙂 Bedankt!
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben niet onder de indruk van dit artikel. Er is nu een intentieverklaring getekend ze gaan plannen ontwikkelen. enz. enz. Wij komen er dagelijks en wij zien de uitwassen.
Ik ook niet, veel abstracte blabla en vooral geen woord over de financiering van de plannen.

Vraag: Hoe vaak kom jij op Sloterdijk.
Regelmatig, vooral voor zakelijke afspraken maar ik ga ook wel eens met Flixbus mee. Maar wel op redelijk drukke tijden doordeweeks dus.

Het is de laatste tijd meerdere malen voorgekomen dat busreizigers bij ons aan de balie kwamen met het verzoek of ze even van het toilet gebruik konden maken.Begrijp ik uit je bericht dat je werkzaam bent op de servicebalie van Amsterdam Sloterdijk? Ik vind het ontzettend fijn dat je goed let op je omgeving om te kijken waar het beter kan. Daar kunnen we heel veel mee! Ik begrijp uit je verhaal dat het vooral mis gaat bij de voorzieningen aan de achterkant van het station en de veiligheid van de reizigers. Begrijpelijk dat je hier even over schrijft. Ik ben het ermee eens dat toeristen goed op weg geholpen moeten worden, overal. Ik was zo een keer in Berlijn bij een automaat en had geen idee waar ik naar keek. Dus zomaar wat gekozen en hopen dat er geen controle kwam (er was geen servicebalie/-servicepersoneel überhaupt). Dus dat gevoel begrijp ik goed. De verzoeken die je verder stuurt zal ik intern doorzetten. Alle feedback is uiteraard welkom! Mocht je nog toevoegingen hebben, dan kun je dat hier ook altijd weer kwijt. 🙂 Bedankt!

Nee ik werk niet bij de servicebalie maar bij het UWV direct grenzend aan het Flixbusstation
Ik kan u wel zeggen dat mijn collega's bij de bewaking het zo langzamerhand helemaal niet meer leuk vinden. Het is leuk dat er plannen op stapel staan, maar voordat die een keer uitgevoerd zijn, zijn we in 2021 of verder. De meeste door mij aangedragen oplossingen zijn m.i. vrij eenvoudig realiseerbaar. (en onbegrijpelijk dat ze allang niet gerealiseerd zijn, maar dat is dan tot daar aan toe). Ik zou toch echt wel wat meer actie vanuit de diverse partijen willen zien.
Reputatie 7
Badge +3
Begrijp ik het nu goed dat u als moderator het leuk vindt dat mensen bij ons aan de balie staan om van het toilet gebruikt te mogen maken???
Ik vermoed dat dat om Flixbus reizigers gaat gezien uw eerdere verhaal. NS heeft daar natuurlijk niets mee te maken. Zoals gezegd, de problemen met de tijdelijke Flixbus halte worden veroorzaakt door de gemeente Amsterdam en dat is ook de enige instantie die dit kan oplossen. Hebt u de gemeente Amsterdam daarover aangesproken en zo ja, wat was hun reactie?
Hi Tamzin, Ik had mijn post wat aangepast. Ik begreep de ik vind dit leuk van de NS medewerker in 1e instantie niet helemaal. Ja het zal meestal wel om de flixbus reiziger gaan, maar het gaat ook soms wel om NS reizigers denk ik. De verloedering slaat daar gewoon toe. Je ziet daar soms ook al overdag ratten lopen. Gemeente Amsterdam is gebeld maar wij hebben niet echt de indruk dat dit hoog op de agenda staat. We gingen vroeger vaak lunchwandelen langs Oud Sloterdijk en via het station dan weer terug. Tegenwoordig slaan we door de wantoestanden het station maar over. Door de verplaatsing van het busstation staat het stationsgebouw nu feitelijk 180% verkeerd. De activiteiten vinden aan de regenboogpadzijde plaats. Het servicegedelte van NS zit echter precies aan de andere zijde.
Reputatie 7
Badge +3
Op Sloterdijk zijn gewoon toiletten dus waarom die mensen dan naar het UWV zouden gaan snap ik niet.

Het nieuwe busstation van het GVB is qua inrichting een totaal wangedrocht. Zelden zie je zo'n inefficiënt gebruik van heel veel ruimte als daar. Flixbus had daar met een wat betere inrichting makkelijk bij gekund.

De reactie van de gemeente verbaast met niet (daarom vroeg ik er naar). Het nieuwe gemeentebestuur is vooral bezig met een ideologische kruistocht tegen toeristen en niet met het oplossen van problemen.
Reputatie 3
Recent heeft FLIX als laatst overgebleven grote concurrent EURO€Lines ook overgenomen. EN €ls heeft al enkele jaren een eigen busstation naast NS+GVB-halte Duivendrecht, verplaatst vanwege verdrijven van voorheen hun plek aan het Amstelstation, waar nu dat meininger2-Ho(s)tel staat. Bovendien is Dvdr gemeente OuderAmstel. Er wonen in de direkte omgeving erg weinig mensen, er ligt een golfbaan naast. Overigens was net na opening (toen FLIX nog amper bestond) dat station voor aankomende toeristen een nog veel grotere onneembare ramp, alleen al omdat er toen niet eens een GVB-automaat stond aan die kant. €ls heeft wel WCs (tegen betaling) en wachtruimte e.d. Het zou in feite zo door FLIX kunnen worden overgenomen, al weet ik niet hoe dat gemente-vergunning-technisch zit.
Maar aan poster henk dank voor dit uitgebreide en tevens zeer hulpvaardig verhaal, al is het weer typisch NS om ASAP de ongewenste situatie aan anderen door te schuiven.
Reputatie 6
Ik kan u wel zeggen dat mijn collega's bij de bewaking het zo langzamerhand helemaal niet meer leuk vinden.

@Henk L
Hang een opvallend bordje bij de deur dat er geen toiletgebruik mogelijk is in verschillende talen en het probleem voor uw bewakers is opgelost. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Verder is het natuurlijk niet de schuld van NS (eigenlijk ProRail) dat verschillende andere partijen het station en omgeving gebruiken zonder zelf voor goede voorzieningen te zorgen.
NS en ProRail hebben hun zaakje voor haar klanten goed voor elkaar.

Ik kan u wel zeggen dat mijn collega's bij de bewaking het zo langzamerhand helemaal niet meer leuk vinden.@Henk L
Hang een opvallend bordje bij de deur dat er geen toiletgebruik mogelijk is in verschillende talen en het probleem voor uw bewakers is opgelost. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Verder is het natuurlijk niet de schuld van NS (eigenlijk ProRail) dat verschillende andere partijen het station en omgeving gebruiken zonder zelf voor goede voorzieningen te zorgen.
NS en ProRail hebben hun zaakje voor haar klanten goed voor elkaar.

Ik deel je conclusie niet.. Misschien eens het hele topic lezen en niet alleen over het toiletgebruik doorgaan. Ik heb diverse andere problemen benoemd. OV-chipkaart, kaartjes WTC, duidelijke bewegwijzering. Info balie aan de verkeerde kant.

Kortom ik deel jouw conclusie absoluut niet.
Reputatie 7
Badge +3
@bahnrider
De gemeente staat geen voorzieningen bij de Flixbus halte in Sloterdijk toe omdat dat slechts een tijdelijke noodvoorziening is tot de bussen naar Duivendrecht verhuizen.

Bij Duivendrecht moet een nieuw busstation komen, tot dat gebouwd wordt verandert daar natuurlijk ook niets.

Overigens gaat het niet alleen om Flixbus, BlaBlaBus (Ouibus) dat nu ook in Sloterdijk zit gaat fors uitbreiden. Het busstation bij Duivendrecht moet ook gebruik gaan worden door touringcars omdat die straks niet meer in Amsterdam mogen komen.
Badge +3
UWV vlakbij een station is wél handig, als je even een e-ticket wilt printen en zo 😂
Als ze zo'n internet-plein hebben voor mensen die thuis geen PC hebben en zo, en vacatures willen zoeken. Gratis koffie/thee erbij wordt lastiger.
Reputatie 5
Jazeker, en ook voor een plaspauze!
Reputatie 2
De afgelopen jaren is de situatie rondom dit station sterk verandert en ik heb niet de indruk dat de gemeente, NS en de busbedrijven de huidige situatie goed aanpakken.
Nog even een late reactie. De transformatie naar hotelgebied heb ik ook zien gebeuren. Wat ik mis in de rest van de tekst: wat is de rol van de hotels en andere toeristische bedrijven in de aanpak van de effecten van die transformatie? Of moet alles opgevangen worden door OV-bedrijven, overheid, en kantoormedewerkers?

OV-bedrijven, hier met name de spoorbedrijven, moeten natuurlijk wel hun eigen zaken goed voor elkaar hebben. Er moeten inderdaad meer kaartautomaten komen. Wat betreft de poortjes: wat mij betreft komt de stationshal over de hele breedte, vanaf oost- zowel als westkant, achter de poortjes. Vanwege allerlei redenen zal de doorgang blijven, wat mede aanleiding is voor wat er op termijn moet gebeuren: het hele station verbouwen en vergroten.

Reageer