De afgelopen jaren is de situatie rondom dit station sterk verandert en ik heb niet de indruk dat de gemeente, NS en de busbedrijven de huidige situatie goed aanpakken.
Verandering functie station Sloterdijk
In de afgelopen 10 jaar is de omgeving van Sloterdijk getransformeerd van een saaie kantoorwijk, waar je bijvoorbeeld in het weekend een kanon kon afschieten, veranderd in een bruisend geheel met in de directe omgeving zeer veel hotels (voorheen kantoorgebouwen). Onlangs is op pakweg 3 minuten lopen vanaf Sloterdijk, het grootste hotel van Amsterdam geopend met een paar honderd kamers. Tevens zijn er vergevorderde plannen om in de buurt van Sloterdijk woningen te gaan bouwen.
Gevolgen
De gevolgen van de transformatie van kantorenwijk naar hotelwijk is voor Station Sloterdijk enorm.
Dagelijks wordt het station overspoeld door toeristen. Probleem is dat deze toeristen zo'n beetje door gemeente en OV-bedrijven aan hun lot en aan de enkele nog wel aanwezige kantoormedewerker worden overgelaten.
Er is een prachtig regenboogpad aangelegd wat ongeveer om de 3 maanden opnieuw beschilderd moet worden, maar daar houden de voorzieningen wel zo'n beetje mee op.
Ik som wat dingen op:
Bewegwijzering
Ik word bijna dagelijks lastig gevallen door mensen die op zoek zijn naar hun hotel.
Oplossing
Plaats zowel aan de voorzijde (voorheen busstation), als aan de achterzijde (regenboogpad) en ook nog bij de Flixbus-halte, een overzichtskaart waar duidelijk staat aangegeven waar de hotels zich bevinden.
Bemanning station
Het aantal aanwezig NS-personeel op dit station is volstrekt onvoldoende en ook gecentreerd aan de voorzijde van het station, die door verplaatsing van het busstation zich ook nog aan de verkeerde kant van het station bevindt.
Oplossing
Zorg ervoor dat zich ook aan de kant van de AH-Regenboogpad een NS informatiebalie komt. Het kan zo zijn dat hierdoor een winkelunit zal moeten worden opgeofferd, maar de huidige situatie is onhoudbaar.
Kaartverkoop
Het aantal verkooppunten van kaartjes aan de AH-Regenboogpad kant van het station is onvoldoende. Ik zie dagelijks lange rijen (soms meer dan 10 personen) voor de OV automaat tegenover de Sushi-Toki. Een uitbreiding met 2 automaten is gewenst.
OV-Chipkaart
De OV-chipkaart is voor de gemiddelde toerist een ramp. Daarbij worden er veel kaartjes gekocht die volstrekt niet handig zijn. Gisteren bijvoorbeeld iemand die een treinkaartje had gekocht van Sloterdijk naar WTC. Met de metro binnen 15 minuten bereikbaar. Met de trein eerst naar Amstel en daar overstappen.
Conclusie: Er zouden op Sloterdijk geen treinkaartjes naar WTC verkocht moeten kunnen worden.
OV-Chipkaart 2
De poortjes zijn op Sloterdijk onhandig geplaatst. Er is weinig bewegingsruimte binnen het station en het is er altijd zeer druk. Bij een calamiteit gaan er op Sloterdijk absoluut mensen vertrapt worden.
Flixbushalte
De flixbushaltes en de situatie daaromheen zijn de gemiddelde kantoormedewerker een doorn in het oog.
Men heeft een 3-tal bushaltes neergelegd en men is de voorzieningen eromheen totaal vergeten.
(geen toiletten, geen bewegwijzering e.d.) Het is de laatste tijd meerdere malen voorgekomen dat busreizigers bij ons aan de balie kwamen met het verzoek of ze even van het toilet gebruik konden maken.
De inmiddels vele bussen zorgen tot slot voor onveilige situaties voor de voetgangers.
Algemene indruk station
Sloterdijk barst compleet uit haar voegen en dit zorgt ervoor dat het ook een zeer smerig station is. Er zijn gewoon te weinig faciliteiten op dit station. Buiten de horeca om bijvoorbeeld 1 toilet wat ook bijna niet te vinden is. Te weinig prullenbakken enz.enz.
Tot slot. Ik begrijp dat dit een hele lap tekst is, waar nogal wat wensen in voorkomen. Ik en mijn collega's verbazen zich echter enorm aan de o.i. bijzonder lakse houding van NS, gemeente en OV bedrijven in de afgelopen jaren. Er is behoudens de verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde? weinig gebeurd. De plaatsing van de poortjes heeft m.i. de situatie op dit station alleen maar verslechterd i.p.v verbeterd. Zeker voor wat betreft de veiligheid bij een calamiteit op dit station.
Beste antwoord door Laura NS
Begrijp ik uit je bericht dat je werkzaam bent op de servicebalie van Amsterdam Sloterdijk? Ik vind het ontzettend fijn dat je goed let op je omgeving om te kijken waar het beter kan. Daar kunnen we heel veel mee! Ik begrijp uit je verhaal dat het vooral mis gaat bij de voorzieningen aan de achterkant van het station en de veiligheid van de reizigers. Begrijpelijk dat je hier even over schrijft. Ik ben het ermee eens dat toeristen goed op weg geholpen moeten worden, overal. Ik was zo een keer in Berlijn bij een automaat en had geen idee waar ik naar keek. Dus zomaar wat gekozen en hopen dat er geen controle kwam (er was geen servicebalie/-servicepersoneel überhaupt). Dus dat gevoel begrijp ik goed. De verzoeken die je verder stuurt zal ik intern doorzetten. Alle feedback is uiteraard welkom! Mocht je nog toevoegingen hebben, dan kun je dat hier ook altijd weer kwijt. 🙂 Bedankt!