SLT & Flirt stoppen op verkeerde plaats langs het perron

• 19 januari 2017
  • 11 reacties
  • 681 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Om aan te geven waar treinen moeten stoppen langs het perron staan er de bekende blauwe borden die aangeven waar een trein met een bepaald aantal rijtuigen moet stoppen. Daarbij wordt voor ieder rijtuig gerekend met een lengte van 26.50 meter. Dat is nooit een probleem geweest omdat de rijtuigen (ook in treinstellen) die NS had allemaal bij benadering deze lengte hadden.

Met de komst van SLT (rijtuigen van 17.50 meter) en Flirt (rijtuigen van 20.50 meter) kloppen de rekensommetjes niet meer. Het gevolg is dat als een machinist met 8 rijtuigen bij het bordje 8 stopt rijdt hij in feite veel te ver doorrijdt om op een logische plaats langs het perron te komen. Hierdoor ontstaan voor de reizigers extra lange loopafstanden en dat is een bron van klachten o.a. in Den Bosch waar veel Flirts nu pas helemaal aan het uiteinde van het perron stoppen.

In het buitenland hebben ze ook van die stopbordjes maar die zijn vrijwel altijd in meters, zodat de machinist de juiste stopplaats kan bepalen aan de hand van de lengte van zijn trein in meters. Ik vraag af of het niet beter is de bordjes ook in Nederland in meters te gaan aangeven nu rijtuigen niet meer allemaal even lang zijn.

11 reacties

Reputatie 3
Op Somda is hierover de laatste dagen juist wat geschreven: http://www.somda.nl/forum/17885/9/Ontwikkelingen+NS+FLIRT3-treinstellen/. In feite komt het erop neer, dat het gewoon makkelijker is om met bakborden te werken. Wil je alles aanpassen, kan je het hele land gaan aanpassen. Kost klauwen met geld, wat daarom beter besteed kan worden aan het verlengen van treinen in de NO;). Gewoon in elke Flirt een tabelletje hangen, en als het moet, op de stations even meekijken met de camera die op de achterkant van een Flirt is gemonteerd.

Omrekentabelletje is overigens: http://imgur.com/a/tzGIQ.
Reputatie 7
Badge +3
Ook prima, maar als machinisten zo'n tabelletje niet hebben of niet gebruiken helpt dat niet. Ik zag vanmorgen in Den Bosch nog een Flirt naar Eindhoven staan die zelfs buiten de overkapping richting Vught stond.
Hallo Tamzin,

Bedankt voor je oplettendheid en ik kan me inderdaad goed voorstellen dat de langere afstanden voor de reizigers ook niet fijn zijn.

Zoals Jan-Mark al aangeeft, wordt het een hele operatie om al die borden aan te passen. Ik zal je zorgen doorzetten intern en zal de tabel meesturen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst, zodat andere reizigers het beter kunnen vinden.
De SLT's worden idd al anders bij de bakborden. Edwin weet hier veel meer van, maar uit me hoofd SLT4 wordt bij bakbord 3 gezet en SLT6 bij bakbord 4. Flirt is idd ff uitzoeken en de instapzone is ook live gegaan op de A2 corridor, dus geen idee hoe het exact zit nu.

Ik zet mijn kaarten in op Edwin.
Reputatie 4
SLT wordt idd officieel NOOIT bij bakboord 8 neergezet wanneer je 8 bakken hebt. Al rijden er machinisten uit het oosten bijna nooit op SLT, deze hebben zelfs al moeite met een remproef (sommige weten niet eens hoe, is bij ons in het westen opgevallen), dus misschien gebeurd het bij deze collega's wel.
SLT-4 is voor ons een 3 en een SLT-6 is een 4. Als je rekent kom je wel een fout tegen, maar dit is bij niet in de reizigersdienst gebruikte treinlengtes. Voor flirt is er ook een tabel, deze stond in een interne nieuwsbrief. Heb deze niet onthouden omdat we er als westerse machinisten nog lang niet op gaan rijden. Daarnaast is er laatst een regel bijgekomen dat je de bakborden moet aanhouden en naar boven moet afronden (een sgmm 2 plaatsen bij bijvoorbeeld het eerste boord dit is soms een 6) al houden we ons hier niet aan ten gunste van de klant.
De omrekentabel is hierboven reeds geplaatst door Jan-Mark 😉
Reputatie 7
Badge
Om aan te geven waar treinen moeten stoppen langs het perron staan er de bekende blauwe borden die aangeven waar een trein met een bepaald aantal rijtuigen moet stoppen. Daarbij wordt voor ieder rijtuig gerekend met een lengte van 26.50 meter. Dat is nooit een probleem geweest omdat de rijtuigen (ook in treinstellen) die NS had allemaal bij benadering deze lengte hadden.

Met de komst van SLT (rijtuigen van 17.50 meter) en Flirt (rijtuigen van 20.50 meter) kloppen de rekensommetjes niet meer. Het gevolg is dat als een machinist met 8 rijtuigen bij het bordje 8 stopt rijdt hij in feite veel te ver doorrijdt om op een logische plaats langs het perron te komen. Hierdoor ontstaan voor de reizigers extra lange loopafstanden en dat is een bron van klachten o.a. in Den Bosch waar veel Flirts nu pas helemaal aan het uiteinde van het perron stoppen.

In het buitenland hebben ze ook van die stopbordjes maar die zijn vrijwel altijd in meters, zodat de machinist de juiste stopplaats kan bepalen aan de hand van de lengte van zijn trein in meters. Ik vraag af of het niet beter is de bordjes ook in Nederland in meters te gaan aangeven nu rijtuigen niet meer allemaal even lang zijn.

In Den Bosch zie ik inderdaad de FLIRTS ook vrij ver staan als ze naar Nijmegen moeten, maar dat komt meer omdat ze op 3a moeten halteren. Ik ken de omrekentabel van de FLIRT niet, aangezien ik daar als Utrechter niet op mag rijden, maar de SLT is onder machinisten toch wel aardig ingeburgerd. Een SLT IV is ongeveer de lengte van een 3 wagen stel, een SLT VI is met zijn 100 meter de lengte van een 4 wagen stel.
Op Lunetten wordt een SLT inderdaad ongeacht zijn lengte bij de 8 neergezet, maar dat komt omdat er geen kortere bakkenborden staan. Dat kan op andere stations ook het probleem zijn. Wij mogen niet meer zelf nadenken waar we een trein neerzetten, maar moeten de trein bij een bakkenbord neerzetten. Dat betekent dus dat als de 4 om wat voor reden dan ook mist, de trein naar de 6 gezet moet worden. Als je met een SLT IV rijdt en er is geen bakkenbord 3, móet ie bij de 4 neergezet worden, ook al weet je dat ie halverwege een stuk comfortabeler staat.
@Edwin
Zit er ook nog een reden achter het verplicht stoppen bij een bakkenbord? Ik neem aan dat elke machinist zelf wel kan inschatten wanneer zijn trein langs het perron staat en op welke plaats de trein het meest comfortabel staat.
Badge +3
@Treinspotter123
Ik denk dat het antwoord besloten zit in het feit dat er bakkenborden staan. Als het allemaal vanzelf goed zou gaan, waren de bakkenborden nooit ingevoerd omdat ze niet nodig waren.
Reputatie 7
Badge +3
Met name op stations waar de trein achter "vrij" moet staan van wissels of overwegen is het voor een machinist lastig op het oog in te schatten.
Badge +3
Op Lunetten wordt een SLT inderdaad ongeacht zijn lengte bij de 8 neergezet, maar dat komt omdat er geen kortere bakkenborden staan.
Is dat misschien bewust gedaan vanwege die instapzones die ze aangegeven hebben?

Reageer