Snelheid goederentreinen | NS Community

Snelheid goederentreinen

  • 30 October 2017
  • 97 reacties
  • 5065 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Afgelopen zaterdag stond ik op station Helmond te wachten op de trein. Het was behoorlijk winderig, bijna stormachtig. Er stonden aardig wat mensen op het smalle stuk perron waar de treinen tegenwoordig stoppen. Opeens kwam, zonder enige waarschuwing of aankondiging, een goederentrein voorbijrazen, echt voorbijRAZEN, met dik meer dan 100 km per uur, vlak langs het smalle perron. Het was al stormachtig winderig, maar die voorbijrazende goederentrein, met pakweg 110/120 km per uur, veroorzaakte nóg eens een zuiging en wervelwind die echt niet normaal was, en een paar oudere mensen grepen zich vast aan het hek omdat ze moeite hadden zich staande te houden onder dit geweld. Zoals ik zei, het perron is smal, dus die trein kwam echt voorbijdenderen op 2 à 3 meter hooguit van de wachtende mensen.

Is dat normaal? Ik kan me herinneren dat er vroeger dan wel eens een bericht werd omgeroepen, dat er een doorgaande trein langskwam en dat mensen moesten oppassen en niet te dicht aan de rand van het perron moesten staan. Maar nu niks, geen waarschuwing, helemaal niks, opeens was die razende trein er.

En ik kan me ook nog herinneren dat die goederentreinen dan vaak wat afremden, zodat ze niet als een dolle stier door het station raasden. Maar niks.

Is dat normaal?

97 reacties

Vraag me trouwens ook af waarom die treinen op Helmond langs het perron moeten razen, daar er ook één of twee sporen liggen die NIET langs het perron voeren, dus die treinen zouden ook op één van die sporen het station kunnen passeren om na het station weer op de hoofdbaan uit te komen.
Reputatie 7
Badge
Vraag me trouwens ook af waarom die treinen op Helmond langs het perron moeten razen, daar er ook één of twee sporen liggen die NIET langs het perron voeren, dus die treinen zouden ook op één van die sporen het station kunnen passeren om na het station weer op de hoofdbaan uit te komen.
Om over dat spoor te kunnen rijden, moet ie bij Deurne al linkerspoor gaan rijden (komende vanuit Venlo), om bij Helmond naar het meest linkerspoor te gaan. Al die tijd kun je dus geen trein van Helmond richting Deurne laten rijden. Bedenk dat een goederentrein met 40 km/u niet bepaald snel door de wissels gaat (en wel een tikkie langer is dan een SLT) en je kunt wel beredeneren dat dat geen strak plan is.
Reputatie 7
Badge
Een non-discussie. De veiligheidswaanzin in Nederland neemt knettergekke vormen aan.

Wat is er nou knetter gek aan als er een extra omroep komt voor snelrijdende treinen?
Reputatie 7
Badge
Weetje wat. Laat maar zitten. Deze mensen hier in dit topic nemen het toch weer niet serieus. Tis weer eens om te janken. Bah.
Als we het niet met elkaar eens zijn, is het meteen om te janken?
Reputatie 7
Badge
Als we het niet met elkaar eens zijn, is het meteen om te janken?

Dat niet perse, maar de toon staat mij niet aan. En om meteen maar de woorden veiligheidswaanzin en/of knettergek te gaan gebruiken vind ik wel een beetje te ver gaan.
Als we het niet met elkaar eens zijn, is het meteen om te janken?

Ja! ?

https://youtu.be/2Ox1Tore9nw
Pff, ik ga niet weer vechten hoor 😳
Vraag me trouwens ook af waarom die treinen op Helmond langs het perron moeten razen, daar er ook één of twee sporen liggen die NIET langs het perron voeren, dus die treinen zouden ook op één van die sporen het station kunnen passeren om na het station weer op de hoofdbaan uit te komen.
Om over dat spoor te kunnen rijden, moet ie bij Deurne al linkerspoor gaan rijden (komende vanuit Venlo), om bij Helmond naar het meest linkerspoor te gaan. Al die tijd kun je dus geen trein van Helmond richting Deurne laten rijden. Bedenk dat een goederentrein met 40 km/u niet bepaald snel door de wissels gaat (en wel een tikkie langer is dan een SLT) en je kunt wel beredeneren dat dat geen strak plan is.


Leg vóór station Helmond een wissel in het spoor (zeg maar, tussen de overweg bij de Van Houtlaan en het station) en de goederentreinen kunnen zonder probleem over vrije baan doorrijden zonder vlak langs een druk perron te razen op volle snelheid.
Reputatie 7
Badge
Vraag me trouwens ook af waarom die treinen op Helmond langs het perron moeten razen, daar er ook één of twee sporen liggen die NIET langs het perron voeren, dus die treinen zouden ook op één van die sporen het station kunnen passeren om na het station weer op de hoofdbaan uit te komen.
Om over dat spoor te kunnen rijden, moet ie bij Deurne al linkerspoor gaan rijden (komende vanuit Venlo), om bij Helmond naar het meest linkerspoor te gaan. Al die tijd kun je dus geen trein van Helmond richting Deurne laten rijden. Bedenk dat een goederentrein met 40 km/u niet bepaald snel door de wissels gaat (en wel een tikkie langer is dan een SLT) en je kunt wel beredeneren dat dat geen strak plan is.


Leg vóór station Helmond een wissel in het spoor (zeg maar, tussen de overweg bij de Van Houtlaan en het station) en de goederentreinen kunnen zonder probleem over vrije baan doorrijden zonder vlak langs een druk perron te razen op volle snelheid.

Ik zou zeggen, dien een verzoek in bij ProRail en de gemeente. Begrijp goed dat dit gewoon niet gaat gebeuren. Het kost teveel geld om zo'n wissel erin te leggen en het kost teveel tijd én geld om een goederentrein zover af te gaan remmen en weer op te laten trekken na passage van nog eens 2 wissels.
Reputatie 7
Badge
Ik hoor het alweer. Probleem word niet serieus genomen.
Zeker wel, maar uiteindelijk zal iemand de rekening moeten betalen.
Reputatie 7
Badge
Roger van Boxtel mag de rekening gaan betalen.
Reputatie 7
Badge
Ik hoor het alweer. Probleem word niet serieus genomen.
Sorry dat ik een realistisch antwoord probeer te geven, maar dit is wel hoe de wereld werkt natuurlijk.
De maximum snelheid daar is 130, die snelheid haalt een goederentrein bij lange na niet, een leegmat trein uit Venlo wél. Die zou dan levensgevaarlijk zijn.
Reputatie 7
Badge
Roger van Boxtel mag de rekening gaan betalen.
Waarom mag de CEO van een bedrijf wat niets met goederentreinen of spooraanleg de rekening betalen ?
Reputatie 7
Als er ergens een wissel wordt geplaatst dan is de rekening voor Pier Eringa, de president-directeur van ProRail.

Maar, de kans dat er een wissel geplaatst wordt is verwaarloosbaar. Het beleid van ProRail is er op juist op gericht om wissels te verwijderen.
Reputatie 7
Badge

Sorry dat ik een realistisch antwoord probeer te geven, maar dit is wel hoe de wereld werkt natuurlijk.
De maximum snelheid daar is 130, die snelheid haalt een goederentrein bij lange na niet, een leegmat trein uit Venlo wél. Die zou dan levensgevaarlijk zijn.


Nee joh, rustig aan man. Maar ik vind dat Pejeka wel degelijk een punt heeft. En dat gevoel mag ik ook gewoon uiten hier op het forum.
Een goedentrein haalt misschien de 130 niet (al moet ik zeggen dat 100 km ook net zo goed snel is maar oke) Maar een intercity haalt die snelheid wel. En die rijden ook wel eens een station voorbij met die snelheid.
Als ik zelf bijv met mijn auto 80 km rij buiten de bebouwde kom dan vind ik dat ik toch ook best snel rij voor mij gevoel. 130 met een trein rijden dan.....jemig...dat is nog veel sneller. En als je met die snelheid toch even langs het perron gaat dan ben je toch even dicht in de buurt van al die menen die op het perron staan te wachten.
Het idee is gewoon een beetje eng voor mijn gevoel snap je...
Reputatie 7
Badge

Waarom mag de CEO van een bedrijf wat niets met goederentreinen of spooraanleg de rekening betalen ?


Ik vergiste me. Ik bedoelde Pier Eringa.
Reputatie 7
Badge

Sorry dat ik een realistisch antwoord probeer te geven, maar dit is wel hoe de wereld werkt natuurlijk.
De maximum snelheid daar is 130, die snelheid haalt een goederentrein bij lange na niet, een leegmat trein uit Venlo wél. Die zou dan levensgevaarlijk zijn.


Nee joh, rustig aan man. Maar ik vind dat Pejeka wel degelijk een punt heeft. En dat gevoel mag ik ook gewoon uiten hier op het forum.
Een goedentrein haalt misschien de 130 niet (al moet ik zeggen dat 100 km ook net zo goed snel is maar oke) Maar een intercity haalt die snelheid wel. En die rijden ook wel eens een station voorbij met die snelheid.
Als ik zelf bijv met mijn auto 80 km rij buiten de bebouwde kom dan vind ik dat ik toch ook best snel rij voor mij gevoel. 130 met een trein rijden dan.....jemig...dat is nog veel sneller. En als je met die snelheid toch even langs het perron gaat dan ben je toch even dicht in de buurt van al die menen die op het perron staan te wachten.
Het idee is gewoon een beetje eng voor mijn gevoel snap je...

Ik heb in Driebergen op het perron gestaan toen ICE met 140 voorbij kwam, heb me geen moment onveilig gevoeld. In Wijchen als de IC langskwam met 130, 1 tegel achter de wit geblokte streep, met kleine kinderen bij me, niets gebeurd. Dat het voor je gevoel hard gaat kan ik helemaal begrijpen, dat het icm wind nog minder prettig is, ook maar van het perron getrokken worden? Nee, daar wil ik echt niet aan. Dan zou ik namelijk geen enkele trein meer op baanvaksnelheid langs perrons kunnen rijden. Als het onveilig is, had ProRail daar al wat aan gedaan.
Iets verder weg gaan staan als het hard waait is ook geen slecht idee toch?
Reputatie 7
Badge
[quote=Edwin]
Sorry dat ik een realistisch antwoord probeer te geven, maar dit is wel hoe de wereld werkt natuurlijk.
De maximum snelheid daar is 130, die snelheid haalt een goederentrein bij lange na niet, een leegmat trein uit Venlo wél. Die zou dan levensgevaarlijk zijn.


Nee joh, rustig aan man.

Ik? Ik zie jou steeds feller reageren op opmerkingen die mij niet zo heel slecht in de oren klinken.
Je beweert dat het probleem niet serieus genomen wordt als ik zeg dat een wissel voor zoiets aanleggen gewoon de kosten niet waard is. Dan heb je iets niet helemaal begrepen geloof ik.
Reputatie 7
Badge

Iets verder weg gaan staan als het hard waait is ook geen slecht idee toch?


Nee, op zich niet nee.
Reputatie 7
Badge

Ik? Ik zie jou steeds feller reageren op opmerkingen die mij niet zo heel slecht in de oren klinken.
Je beweert dat het probleem niet serieus genomen wordt als ik zeg dat een wissel voor zoiets aanleggen gewoon de kosten niet waard is. Dan heb je iets niet helemaal begrepen geloof ik.


Ik had het niet alleen over jou. Ik had het ook over een paar andere mensen die dit ook niet al te serieus lijken te nemen en vinden dat dit alleen maar veiligheidswaanzin is en knettergek.

Reageer