beantwoord

Spoor 1 op station Hilversum Centraal (HVS)

  • 29 april 2017
  • 4 reacties
  • 390 Bekeken

Enige tijd geleden werd er tegen mij gezegd dat spoor 1 in HVS af en toe nog in gebruik zal worden genomen. Maar de meeste treinen vertrekken op andere sporen. Ik vraag mij eigenlijk wel af of spoor1 nog wel nut heeft? Het wordt niet meer zo intensief gebruikt en ook dat dit spoor meer aan het roesten is. Heeft spoor 1 nog wel nut, of ligt het meer voor het landschap? Misschien kan zowel de NS als Prorail kritischer er naar kan kijken over de toekomstige situatie van spoor 1 in HVS.
icon

Beste antwoord door Wouter NS 29 april 2017, 14:02

@Rhido NL Je hebt gelijk. Spoor 1 wordt sinds de nieuwe dienstregeling slechts sporadisch gebruikt. Dit heeft te maken met de treinenloop van en naar het station waarbij andere sporen handiger te gebruiken zijn. Vorig jaar werd dit perron en spoor vaker gebruikt.

Het weghalen is een tijdrovend klusje. Dit kan onder andere voor overlast zorgen voor reizigers. En wie weet krijgt spoor 1 een grotere rol in de dienstregeling van 2018. Dan is het natuurlijk zonde om het spoor en het perron weg te halen.

Daarnaast heeft Bemined ook een goed punt. Een reservespoor om uit te wijken komt altijd goed van pas en wordt zelfs op meerdere stations gehanteerd.
Bekijk origineel

4 reacties

Waarom zou er kritisch naar gekeken moeten worden? Geeft de aanwezigheid van dit perron nu problemen? Het is over het algemeen wel zo handig om een spoor reserve te hebben op knooppunten, dan ligt de treindienst niet gelijk plat bij een kleine verstoring.
@Rhido NL Je hebt gelijk. Spoor 1 wordt sinds de nieuwe dienstregeling slechts sporadisch gebruikt. Dit heeft te maken met de treinenloop van en naar het station waarbij andere sporen handiger te gebruiken zijn. Vorig jaar werd dit perron en spoor vaker gebruikt.

Het weghalen is een tijdrovend klusje. Dit kan onder andere voor overlast zorgen voor reizigers. En wie weet krijgt spoor 1 een grotere rol in de dienstregeling van 2018. Dan is het natuurlijk zonde om het spoor en het perron weg te halen.

Daarnaast heeft Bemined ook een goed punt. Een reservespoor om uit te wijken komt altijd goed van pas en wordt zelfs op meerdere stations gehanteerd.
Badge +3
Daarnaast heeft Bemined ook een goed punt. Een reservespoor om uit te wijken komt altijd goed van pas en wordt zelfs op meerdere stations gehanteerd.
Daarom is het des te merkwaardiger dat op Naarden-Bussum twee sporen worden weggehaald waardoor het een halte aan de vrije baan wordt.

Spoor 1 in Hilversum is het beste voor instappers die uit de stationshal komen en naar Utrecht willen reizen. De route naar het perron is gelijkvloers. Wanneer NS meer overstappen op Hilversum plant, is het perron met spoor 2/3 veel handiger.
Daarnaast heeft Bemined ook een goed punt. Een reservespoor om uit te wijken komt altijd goed van pas en wordt zelfs op meerdere stations gehanteerd.
Daarom is het des te merkwaardiger dat op Naarden-Bussum twee sporen worden weggehaald waardoor het een halte aan de vrije baan wordt.

Spoor 1 in Hilversum is het beste voor instappers die uit de stationshal komen en naar Utrecht willen reizen. De route naar het perron is gelijkvloers. Wanneer NS meer overstappen op Hilversum plant, is het perron met spoor 2/3 veel handiger.
Beste iMark surf op https://www.prorail.nl/projecten/gooisemeren

Reageer