Spoor 15 Amsterdam Centraal buiten de poortjes?

• 17 januari 2015
  • 4 reacties
  • 756 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Onlangs viel me op dat spoor 15 van Amsterdam Centraal buiten de poortjes lijkt te liggen. In ieder geval bij de westtunnel; ik heb het niet bekeken bij de andere tunnels.
Wie op spoor 15 aankomt, moet eerst door het poortje naar binnen om aan de andere kant te kunnen uitchecken. Als je op spoor 15 de trein wilt pakken, moet je eerst inchecken en dan weer teruglopen zonder uit te checken (wat eigenlijk 'illegaal' is, want je passeert het laatste in/uitcheckpunt in het stationsgebied, volgens mij).
Als je straks wilt overstappen naar/van spoor 15 levert dat ook rare situaties op.

Klopt mijn waarneming, en zo ja: hoe gaat NS dit dan oplossen als de poortjes dicht gaan?
En als het niet klopt: wat zie ik dan over het hoofd?

4 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Onlangs viel me op dat spoor 15 van Amsterdam Centraal buiten de poortjes lijkt te liggen. In ieder geval bij de westtunnel; ik heb het niet bekeken bij de andere tunnels.
Wie op spoor 15 aankomt, moet eerst door het poortje naar binnen om aan de andere kant te kunnen uitchecken. Als je op spoor 15 de trein wilt pakken, moet je eerst inchecken en dan weer teruglopen zonder uit te checken (wat eigenlijk 'illegaal' is, want je passeert het laatste in/uitcheckpunt in het stationsgebied, volgens mij).
Als je straks wilt overstappen naar/van spoor 15 levert dat ook rare situaties op.

Klopt mijn waarneming, en zo ja: hoe gaat NS dit dan oplossen als de poortjes dicht gaan?
En als het niet klopt: wat zie ik dan over het hoofd?

Deels klopt het niet, want er zijn cico's op het perron.
Reputatie 3
Badge

Deels klopt het niet, want er zijn cico's op het perron.

Aha. Die had ik niet gezien, maar ik heb er ook niet op gelet in de veronderstelling dat ik door het poortje zou moeten. Daar moet je dus wel even aan denken.

Vraag is dan nog steeds hoe dat gaat werken als de poortjes dicht zijn en je moet overstappen vanaf/naar spoor 15. Moet je dan eerst uitchecken op spoor 15 resp. bij de poortjes, en dan opnieuw inchecken bij de poortjes resp bij de cico op spoort 15? En heeft dat gevolgen voor je tariefklasse als je dat doet na een overgang van dal naar spits of omgekeerd?
Reputatie 6
Badge +2
Ja, het bekende probleem. In voorkomend geval moet je van tevoren bedenken niet een trein te nemen die daar aankomt. Overigens komt een doorgaande reiziger vaak niet langs Asd, je stapt richting Zd in Ass (en ev. Shl) over, en in noordoostelijke richting stap je eerder over.
Reputatie 1
Badge
Klopt-en dat is op meer stations het geval, bvb Hilversum spoor 1 en AMS-MUiderpoort-2 perrons (die ooit via een binnentunnel verbonden waren, waar nu de 2e handsfietsen staan........)
Zolang NS nog geen werkbare oplossing heeft gevonden om mensen die dan te goeder trouw gewoon daar moeten overstappen in de spits na het dal, is er dus geen oplossing voor. Afwachten welk lapwerk er dan weer voor gevonden wordt.

Reageer