Spoor A en B

  • 30 December 2022
  • 6 reacties
  • 644 Bekeken

Is er een handige manier om er achter te komen aan welke kant van een station spoor A resp. B zich bevinden? Als je een krappe aansluiting hebt waarbij je bij voorbeeld van A naar B moet kan het nuttig zijn om dat van tevoren te weten, helemaal voorin of juist helemaal achterin de trein gaan zitten is soms essentieel om de overstap te kunnen maken. Op de kaartjes in de app kan ik het niet zien. Ergens anders wel? Of is er een systeem, of een vuistregel?


6 reacties

Reputatie 7
Badge

Over het algemeen kun je stellen dat de A zijde de richting van Amsterdam op is. Er zijn uitzonderingen (Roosendaal, Sittard en Maastricht bijvoorbeeld, daar is de A zijde de kant van België op) maar over het algemeen klopt het wel.

Aha, dat is alvast iets, bedankt voor de tip. Er zijn natuurlijk gevallen waarin de richting Amsterdam een wat moeizaam criterium is. In de eerste plaats in Amsterdam natuurlijk, maar ook in plaatsen als Tilburg, Breda. Dus ik hoop nog op een betere methode ...

Website:

https://www.openstreetmap.org

Op deze kaart staan ook perronnummers en A/B zijde als je op een station inzoomt :)

Ik weet niet of alle station in Nederland verwerkt zijn in de kaart, maar voor zover ik kan zien klopt het

Reputatie 7
Badge +2

Aha, dat is alvast iets, bedankt voor de tip. Er zijn natuurlijk gevallen waarin de richting Amsterdam een wat moeizaam criterium is. In de eerste plaats in Amsterdam natuurlijk, maar ook in plaatsen als Tilburg, Breda. Dus ik hoop nog op een betere methode ...

De A-zijde heeft doorgaans ook een lagere kilometrering dan de B-zijde, maargoed, die methode is weliswaar beter maar niet persé makkelijker.

Daarmee ben je de uitzonderingen op lijnen die vanuit België gebouwd zijn en tellen grotendeels kwijt (want daar loopt de kilometrering uiteraard ook vanuit België op).

Al is dat nog niet zaligmakend, want in het zuidwesten is de kilometrering blijkbaar ooit herzien t.o.v. hoe de lijnen ooit gebouwd zijn (In Dordrecht en Roosendaal liggen de A-zijden juist op de hoogste kilometrering)

Reputatie 7
Badge

Aha, dat is alvast iets, bedankt voor de tip. Er zijn natuurlijk gevallen waarin de richting Amsterdam een wat moeizaam criterium is. In de eerste plaats in Amsterdam natuurlijk, maar ook in plaatsen als Tilburg, Breda. Dus ik hoop nog op een betere methode ...

In Amsterdam is de A zijde de zijde richting het Noorden (Alkmaar dus). Breda en Tilburg hebben eigenlijk geen fases meer, je komt daar binnen over het hele spoor.

Reputatie 4

Aha, dat is alvast iets, bedankt voor de tip. Er zijn natuurlijk gevallen waarin de richting Amsterdam een wat moeizaam criterium is. In de eerste plaats in Amsterdam natuurlijk, maar ook in plaatsen als Tilburg, Breda. Dus ik hoop nog op een betere methode ...

Zoveel stations zijn er niet die een perrondeling in a en b hebben. Tilburg en Breda bijvoorbeeld hebben dit niet. Over het algemeen is het Amsterdam ezelsbruggetje dus best handig als je de uitzonderingen als Roosendaal weet.

Reageer