beantwoord

Spoorindeling in Den Bosch is weer een chaos

• 16 december 2015
  • 18 reacties
  • 772 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Na een jaar lang chaos bij de spoorindeling in Den Bosch van de IC's naar Utrecht en Eindhoven was het sinds begin oktober eindelijk goed geregeld: de IC's naar Utrecht vertrokken allemaal van spoor 4 en die naar Eindhoven allemaal van spoor 6 (uitgezonderd enkele wijzigingen op dinsdag vanwege onderhoud dat er in de praktijk nooit is). Helaas is het met de nieuwe dienstregeling weer chaos als vanouds. Iemand bij ProRail of NS heeft bedacht dat een aantal IC's richting Utrecht volledig random over de dag verdeeld nu plotseling van spoor 4b moeten vertrekken. Gevolg reizigers die verkeerd staan, massale volksverhuizingen op het laatste moment en eindeloos fluitende conducteurs. Is het nou voor ProRail/NS echt zo moeillijk de diverse treinseries in Den Bosch eindelijk eens van een vast spoor te laten vertrekken en de overlast voor de reizigers te beeindigen???
icon

Beste antwoord door Sivan NS 1 april 2016, 10:09

Update: het blijkt dat de spoorbezetting in Ht sinds de nieuwe dienst regelmatig afwijkt van de gewenste specificatie. In geval van onderhoud is er weinig keus maar de basis zou toch gelijk moeten zijn aan de dienstregeling van 2015.

In het plan is er op zondag inderdaad een foutieve spooropstelling ontdekt en deze wordt dan ook zo spoedig mogelijk hersteld. Voor de overige dagen kijkt men nu of het voldoet aan de specificatie.
Bekijk origineel

18 reacties

Hoi Tamzin, ik ga voor je uitzoeken wat de verklaring van deze wisseling van sporen is gedurende de dag. Hier geef ik z.s.m. terugkoppeling over.
Ik wacht nog op terugkoppeling.
Er is op station Den Bosch een langdurige periode van werkzaamheden afgesloten. Dit maakte dat er regelmatig geswitched moest worden, maar op dit moment zou het door de afronding juist eenduidiger moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Hoi Minke,
De werkzaamheden in Den Bosch zijn afgerond bij het begin van de bouwvakvakantie in 2014, dat is dus al anderhalf jaar geleden. De problemen met de chaotische spoorindeling begonnen in april 2015 en na wijziging op wijziging was er sinds de kleine dienstregelingwijziging van oktober 2015 eindelijk een stabiele situatie. Met het begin van de nieuwe dienstregeling afgelopen maand is echter het weer een rommeltje geworden. Het blijft totaal onduidelijk wat de reden daarvoor is.

In ieder geval bedankt voor de moeite.
Ik heb de reden van de verandering sinds de nieuwe dienstregeling bij mijn collega nagevraagd. Ik hoop je daarmee toch nog aanvullende info te kunnen geven.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben zeer benieuwd naar de reden.
Bedankt voor je vasthoudendheid.
Ik heb terugkoppeling ontvangen. Bij deze:
Nadat de perrons met 100 meter verlengd zijn om op elk perrondeel een volledige IC- stam van 12 bakken VIRM binnen te nemen. Zijn er nieuwe plannen ontwikkeld om de treinen 'centraal' op het perron binnen te nemen. Zowel spoor 6 richting het zuiden als spoor 4 richting Utrecht zijn dus nog steeds verdeeld in een A en B zijde. Spoor 4 heeft daarbij ook nog het nieuwe plaatssignaleringssysteem.
In de start van de nieuwe dienst is dit niet goed verlopen. Machinisten moesten wennen aan het feit dat ze de trein centraal neerzetten (zodat alle roltrappen en trappen maximaal benut worden en er een snelle op- en afvoer is). Inmiddels is het algemeen bekend en is er verder opgestuurd. Het moet nu geheel onder controle zijn.
Treinen stoppen dus doorgaans in het midden van spoor 4 of spoor 6. Alleen als er bijvoorbeeld op 1 kant nog een trein staat, wijkt de treinddienstleider af en kan hij de trein binnen nemen op de A of B kant. Dit wordt dan omgeroepen. Degene die dit bericht naar me heeft gestuurd gaat vanavond nog informeren bij het personeel hoe het er nu voor staat. Als er nog problemen zijn, onderneemt hij actie.
Als er nog specifieke problemen op een moment gebeuren, mag dit hier gemeld worden. Ik ben dan ook benieuwd naar traject, vertrektijd en eventuele communicatieproblemen.
Reputatie 4
Treinen stoppen dus doorgaans in het midden van spoor 4 of spoor 6.
Dat was dus zo tot medio december. Met de nieuwe dienstregeling vertrekt een groot aantal treinen echter om onduidelijke redenen toch weer van spoor 4b terwijl spoor 4 dan wel in zijn geheel vrij is. Dat is dus precies de klacht.

Een bijkomend gevolg hiervan is dat het peperdure plaatssignaleringssystem voor al deze treinen niet gebruikt kan worden en op deze manier dus weggegooid geld is.

Wellicht kun je degene van wie je bovenstaande informatie hebt gekregen eens vragen de huidige vertrekstaten van Den Bosch er bij te pakken dan kan die person zelf zien dat zijn informatie dat de treinen richting Utrecht doorgaans van het midden van spoor 4 vertrekken niet klopt.
Ik heb het voor je nagevraagd Ik spoor. Je hoort weer van me.
Ik heb een voorlopige update:
Het is een taai proces. Vanmorgen is de Operationeel Manager bij lokaal plan geweest en daar hebben ze in ieder geval iets ontdekt wat met name bezetting spoor 4 verwarrend maakt op de zondag. Dit probleem is neergelegd bij Logistiek in Utrecht en hij hoopt daar volgende week antwoord op te krijgen. Het probleem is dat alle IC's op zondag tot 18.00 uur met de vertrektijd .-53 gepland staan op 4b, terwijl niet duidelijk is wat de reden hiervan is. Op dinsdag worden veel treinen naar Asd en Shl gepland op spoor 3 maar dit heeft te maken met werkzaamheden op spoor 4.
Wordt vervolgd.
In ieder geval was het vanochtend in de ochtendspits weer een chaos. Misschien minder afdelingen in Utrecht erover laten nadenken en meer deskundugheid ter plekke inzetten. Omslachtige procedures leiden al meer dan een jaar tot regelmatige chaos met overvolle perrons. Tot er een keer iemand afvalt. En dan?
Update 29 februari: ik ben er nog mee bezig.
Het probleem is dat alle IC's op zondag tot 18.00 uur met de vertrektijd .-53 gepland staan op 4b, terwijl niet duidelijk is wat de reden hiervan is.
Misschien is het gemakkelijker om dat te wijzigen naar spoor 4. Als er toch een goede reden voor 4b was, begint er vanzelf iemand te piepen. 😉
Misschien is het gemakkelijker om dat te wijzigen naar spoor 4. Als er toch een goede reden voor 4b was, begint er vanzelf iemand te piepen.

Haha, dat vind ik creatief bedacht maar je kunt je vast voorstellen dat het zo makkelijk niet gaat ;-)
Update 8 maart: ik ben er nog steeds mee bezig.
Update: ik heb het topic op mij genomen, en de vraag breder uitgezet.
Update: mijn collega's van Reisinformatie bevestigen dat een aantal IC’s van sp 4b vertrekken. Ik heb het verzoek nu doorgezet naar Logistiek en de afdeling TreinDienst Ontwikkeling (TDO). Ik hou jullie op de hoogte.
Update: het blijkt dat de spoorbezetting in Ht sinds de nieuwe dienst regelmatig afwijkt van de gewenste specificatie. In geval van onderhoud is er weinig keus maar de basis zou toch gelijk moeten zijn aan de dienstregeling van 2015.

In het plan is er op zondag inderdaad een foutieve spooropstelling ontdekt en deze wordt dan ook zo spoedig mogelijk hersteld. Voor de overige dagen kijkt men nu of het voldoet aan de specificatie.
Reputatie 4
Ik zal volgende week eens kijken of het in de kleine dienstregelingwijziging van 4 april is meegenomen.

Reageer