beantwoord

Spreidingspreventie op Utrecht Centraal

• 23 december 2016
  • 29 reacties
  • 831 Bekeken

Reputatie 2
Als regelmatige reiziger tussen Utrecht en Amersfoort en v.v. valt me al een tijdje op dat NS blijkbaar vond dat de reizigers zich in Utrecht te goed over de trein verspreidden (hoewel ze ooit in nieuwsbrieven anders beweerden) want sinds enige tijd wordt er namelijk vrij actief op een dramatisch slechte verspreiding over de trein gestuurd.

Wat is het probleem: op de perrons 8 t/m 12 van Utrecht Centraal hangen weliswaar stopplaatsborden, maar die hangen er uitsluitend voor treinen die vanaf het zuidelijke opstelterrein komen. Echter komt 99,9% van de treinen niet van dat opstelterrein, maar vanaf de andere kant (uit Gouda danwel Amersfoort). Gevolg is dat de treinen, keurig volgens de regelgeving voor de machinist, tot aan het meest zuidelijke puntje perron doorrijden en daar stoppen. Iets wat, mede door de toch al kortere treinen in de nieuwe dienstregeling, het ongewenste effect oplevert van vele reizigers die achter hun trein aan mogen rennen waardoor de drukte zich onregelmatig verspreidt.
Op basis van de stopplaatsbordjes die er voor de andere rijrichting hangen is trouwens ook te zien dat treinen gemiddeld zo'n twee bakken verder naar achteren staan dan de wenselijke stopplaats.

Ondertussen, na de eerste weken nieuwe dienstregeling, zijn de reizigers hier ook op gaan anticiperen waardoor iedereen op een kluitje onder de stationshal blijft staan (daar is er soms amper een doorkomen aan) en je nagenoeg geenenkele reiziger meer voorbij de Kiosk aantreft omdat dat nu een garantie op achter de trein aan rennen en een staanplaats oplevert. Op spoor 12 komt de stopplaats echter weer wat gunstiger uit, waardoor je daar weer na aankomst van de trein een stroom reizigers naar voren krijgt. Al met al dragen die opstoppingen op het perron natuurlijk niet bij aan de punctualiteit. Ten eerste omdat je opstoppingen krijgt van uitstappers die geen kant op kunnen en aan de andere kant omdat reizigers die achter hun trein aan moesten rennen zich verdringen bij één deur (door de drukte op het perron is verder dan die ene deur lopen sowieso al niet echt een optie).

Verbazingwekkend genoeg is er recentelijk dan juist weer gestart met de bouw van een wachtruimte op zowel 8a/9a als 11a/12a die zo'n beetje bij de Noordertunnel komt en zijn daar ook meer bankjes verschenen. Wellicht handig om, als je reizigers zo wilt verleiden zich te verspreiden over het perron, ook te zorgen dat de trein daar stopt en niet bij wijze van spreken in Bunnik.
Het valt in elk geval zeer sterk op dat reizigers nu minder ver het perron op lopen, terwijl er aan de A-zijde van die perrons juist altijd wel een zekere natuurlijke spreiding optrad door de vele toegangen (die er aan de B-zijde, waar de trein nu grotendeels stopt, juist amper zijn).
icon

Beste antwoord door Erryt NS 6 februari 2017, 14:52

Er zijn een aantal bordjes verplaatst zodat deze meer zichtbaarder zijn, ook zijn een aantal van deze borden groter gemaakt. We zijn nog wel bezig met nog een paar van deze borden te verplaatsen waar al voorbereidingen voor zijn getroffen. Ondanks dat we er nog mee bezig zijn moet de situatie al beter zijn, in ieder geval op spoor 8 en 9.
Bekijk origineel

29 reacties

Fijn dat je dit met ons deelt Daniel, als ik het goed begrijp is je suggestie om te overwegen om de stopplaatsborden op de perrons 8 t/m 12 te verplaatsen naar het andere gedeelte van het perron?
Reputatie 2
Verplaatsen is niet persé handig, bedoel meer om die borden ook toe te voegen voor treinen die vanuit de richting Gouda/Amersfoort op spoor 8 t/m 12 binnenkomen.
(De borden die nu in de andere rijrichting hangen hebben immers ook een nut, namelijk dat de enkele trein die wel van het opstelterrein komt niet nog half in de wissels blijft staan).

Daarmee voorkom je de onwenselijke situatie die er nu is waarbij als er een bv. los drietje rijdt dit soms geheel ten zuiden van de stationshal staat.
Ik ga mijn best doen deze suggestie door te spelen. Indien ik hier iets over te horen krijg zal ik dat hier delen.
Reputatie 4
Mijn ervaring is dat er aan de oostzijde van het perron (achterin de treinen) meer zitplaatsen zijn te vinden. Zelfs mij lukt het om in een niet al te volle coupé te reizen met de trein van 7.30 uur naar Den Haag (rit 1718). Gezien mijn korte overstaptijd in Utrecht (5 minuten om van spoor 20 naar 8 te gaan en 's avonds 5 minuten van 11 naar 21) probeer ik zo strategisch mogelijk in de trein te zitten.
Reputatie 2
Da's ook niet zo gek Waldo G, da's precies het gevolg van de extreem ver naar achteren stoppende treinen (waar bij gebrek aan toegangen bijna niemand staat te wachten).
Als de treinen meer richting de Noordertunnel staan is het namelijk ook zeer opvallend dat het dan voorin opeens heel veel rustiger is. Immers kunnen dan alle reizigers die aan de A-zijde van het perron verspreid staan ook verspreid over de trein instappen waardoor je geen plaatselijke ophopingen krijgt.
Reputatie 4
Als ik de roltrap af kom lopen aan de oostzijde kom ik in een vrij leeg deel van de trein terecht. Mocht daar weinig plek zijn loop ik nog wat door.

De kant van de Noordertunnel op lopen kost me teveel tijd en gezien de drukte aan die kant vrij zinloos.
Reputatie 1
Ik herken dit probleem ook; ik kom altijd vanuit de Noordertunnel het perron op, en weet inmiddels dat ik minstens tot onder de stationshal moet doorlopen om bij de trein te zijn als die binnenkomt (de "IC" naar Leiden). Het ritueel van mensen die tussen de Noordertunnel en de stationshal wachten en/of bij de kiosk staan, die vervolgens achter de trein aan moeten lopen omdat die veel te ver doorrijdt, dat zie ik nog elke dag gebeuren.

Maar het is in ieder geval beter dan de oude situatie; ik hoef niet meer óók nog eens de middentunnel te nemen om verder naar spoor 20 te lopen (het perronspoor waar de trein tot een paar weken geleden vertrok, maar die niet op de Noordertunnel is aangesloten), wat toch nog enige tijd scheelt.

Hopelijk worden er inderdaad nog blauwe stopborden geplaatst voor treinen die vanaf het noordelijke emplacement binnen komen rijden, zodat het in januari (na de vakantie) beter gaat.
(Voor nu prettige feestdagen, ook aan het personeel van de NS!)
Er is inmiddels ter plekke gekeken naar de situatie. Een van de stopplaatsbordjes blijkt verborgen achter een TBP-scherm te hangen. Mogelijk zien machinisten dit bordje over het hoofd en rijden ze te ver door. Er wordt nu intern naar een oplossing gekeken. Ik zal hier een update geven als ik hier meer over weet.
Reputatie 5
Komt dit nog niet door de oude dienstregeling? Want die verbinding maakte gebruik van gecombineerde treindelen. Als de IC uit Den Haag aankom in Utrecht, issie 4 of 6 bakken. Dan kan je natuurlijk op Utrecht C niet stoppen bij het bordje "6", want er moet nog een andere 4-6 bakken aankomen om te gaan combineren. Misschien dat daardoor die bordjes er niet staan??

Tegenwoordig rijden er best wel heel erg korte treinen tussen Utrecht en Amersfoort, dus opzich moet het allemaal wel onder de stationshal passen.
Reputatie 3
Neuh, niet echt. Combineren was al sinds 2013, en toen speelde dit nog niet. De bakbordjes zijn juist allemaal weggehaald toen de perrons aangepakt werden, dus pas sinds ongeveer afgelopen zomer rijden alle mcn's tot op het eind door.
Ik kan momenteel nog geen update hierover geven. Ik heb zojuist wel navraag gedaan of er al iets meer over bekend is.
Ik heb nog geen informatie ontvangen maar er is een reminder verstuurd.
Nogmaals is er een reminder de deur uitgegaan.
Er zijn een aantal bordjes verplaatst zodat deze meer zichtbaarder zijn, ook zijn een aantal van deze borden groter gemaakt. We zijn nog wel bezig met nog een paar van deze borden te verplaatsen waar al voorbereidingen voor zijn getroffen. Ondanks dat we er nog mee bezig zijn moet de situatie al beter zijn, in ieder geval op spoor 8 en 9.
Reputatie 2
Beter??? Er is nog totaal NIETS van te merken. 's ochtends zit ik over het algemeen ongeveer in het midden van de trein en of die nou zes of negen bakken heeft (komt beide voor) stap ik er altijd naast de zuidelijke roltrap uit. En als het midden van de trein zich daar bevindt staat 'ie dus bovengemiddeld veel aan de zuidkant onder de hal vandaan, terwijl als gevolg van de toegangen de meeste reizigers juist verdeeld over de andere kant van het perron staan.

Op spoor 11 is het overigens nog een stuk erger, het verbaast mij dan ook niks dat ik bv. nu in de druktemelder een trein 1759 zie met "de verdeling van de reizigers over de trein is niet optimaal". NS heeft gewoon nog altijd niet door dat ze dat voor de volle 200% zelf veroorzaken.
Juist door de slechte verdeling langs het perron van de trein loopt er namelijk inmiddels helemaal niemand meer naar voren (noordzijde onder de hal vandaan) op dat perron. Als je de (rol)trap af komt is het zelfs zo goed als onmogelijk om je nog over het perron te verplaatsen kort voor aankomst van de trein, dat lukt alleen als je een ommetje via perron 12 maakt, omdat het er simpelweg zo vol staat met iedereen op een kluitje.
Jammer dat je nog geen verbetering hebt gemerkt. Ik zal even contact zoeken met Erryt hierover, ik weet namelijk niet precies waar hij dit heeft uitgezet!
Ik heb je feedback doorgezet Daniel. Heb je misschien nog een suggestie voor spoor 11 zodat de reizigers zich beter verdelen?
Ik heb zo t vermoeden dat het antwoord zal zijn: de trein op een plek laten stoppen zodanig dat het loont om je te verspreiden.

1 stel ogen wat een paar keer de situatie op het perron observeerd tijdens het instappen en vervolgend de stopplaats aanpast zou dit kunnen bewerkstelligen.
Reputatie 2
Heb je misschien nog een suggestie voor spoor 11 zodat de reizigers zich beter verdelen?
Precies zoals venderbroeck al schrijft zit de oplossing in de stopplaats van de trein. Ik reis inmiddels bijna 7 jaar dagelijks tussen Amersfoort en Utrecht v.v. en zie zeker het afgelopen halfjaar dat de reizigers gefrustreerd raken van de combinatie van wat kortere treinen in combinatie met het ver naar de B-zijde van het perron doorrijden ervan. De reactie erop is ook best logisch: ze blijven bij de trappen staan omdat de trein daar tenminste zeker weten stopt.

Maar observeren wat er werkelijk gebeurt zou inderdaad best een goeie zijn (en indien gewenst wil ik best een NSer ter plaatse van een toelichting voorzien hoor). Er wordt nu vaak in aannames gedacht, zoals "de reizigers naar Amersfoort willen allemaal voorin zitten omdat daar de uitgang is" of "iedereen wil bij dezelfde deur instappen" (die eerst stond ooit letterlijk in een mailing van NS, de tweede komt de HC geregeld mee). Dat terwijl er nog nooit iemand lijkt te hebben nagedacht wat de werkelijke oorzaak daarvan is.

Zeker in de huidige situatie, met om en om vertrek van spoor 11 en 12 naar Amersfoort, is er namelijk een duidelijke trend te zien. Zo wordt je op spoor 11 letterlijk de voorste bak van de trein in geperst, terwijl op spoor 12 de trein altijd wat verder naar voren staat en het ook loont om even naar voren te lopen gezien daar veelal nog keuze uit zitplaatsen is.
Dat ontkracht dus eigenlijk al de eerstgenoemde aanname hierboven. Niet al te lang geleden schoot ik bijvoorbeeld nog in de lach toen in een trein naar Amersfoort vanaf spoor 12 werd omgeroepen dat 'ie overvol was, terwijl ik in de voorste bak een vierzit voor mezelf had nog.

De tweede aanname kwam in de vorige dienstregeling wat vaker voor toen er langere treinen reden en het vaker nog wat van de machinist afhing waar 'ie stopte (omdat er toen nog helemaal geen borden hingen). Zo'n langere trein reed dan ook weleens ver door, waarna de reizigers die aan de A-zijde heel aardig verspreid stonden vervolgens als een kudde achter de trein aan mochten en de HC vervolgens klaagde dat iedereen bij dezelfde deur stond. Tja, gek he...

Er is daarnaast nog een achterliggende gedachte waarom een trein in Utrecht beter aan de A-zijde fors onder de hal vandaan kan steken dan aan de B-zijde. Wat namelijk wel het geval is: reizigers naar Amersfoort lopen in Utrecht niet graag naar achteren, want dat stuk mag je dan in Amersfoort weer de andere kant op lopen. Wat ze echter wel deden (en nu door toedoen van de stopplek veel minder) is naar voren lopen. Dat kan immers juist in je voordeel werken. Echter liep de ene reiziger wat verder naar voren dan de andere, waardoor je aan die kant van het perron dus juist wel een vorm van spreiding krijgt. Zet de trein daar ook neer en je zal zien dat na verloop van tijd (het is immers weer even wennen) de reizigers weer beter verspreid in de trein zullen zitten.

Ik las hierboven nog wat over aanpassingen in de vorm van grotere en zichtbaarder opgehangen borden, maar dat is iets wat dus niet helpt bij deze situatie. Immers is het probleem niet dat de machinist de borden voorbij rijdt en daardoor te ver naar achter staat, ze stoppen volgens de borden exact goed. Het probleem is dus juist dat die borden op de verkeerde plek hangen 😉
Ik wil wel nog aangeven dat wij ook wat borden zullen verplaatsen en dat daar al voorbereidingen voor zijn getroffen, ik durf niet te zeggen om welke borden het exact gaat. Ik zal het voor de zekerheid uitzoeken.
Alle borden zullen uiteindelijk allemaal verplaatst worden zodat ze beter zichtbaar zijn.
Reputatie 2
Nogmaals, de zichtbaarheid is absoluut het probleem niet. Wel dat de borden op de verkeerde plek hangen om de trein zodanig te laten stoppen dat er een betere spreiding ontstaat.
Maar NS lijkt nog te weigeren dat te snappen.
Reputatie 7
Badge
Alle borden zullen uiteindelijk allemaal verplaatst worden zodat ze beter zichtbaar zijn.
Erryt, ik kom zelf zeer regelmatig met deze treinen in Utrecht aan. De borden zijn zodanig opgehangen, dat ze de voorkant van de binnenkomende trein aan de zuidzijde hebben. Dat betekent inderdaad dat praktisch de gehele midden- en noordzijde ongebruikt blijven. Zelfs met 6 bakken sta je eigenlijk gewoon op de B-zijde van het perron.
In het kader van reizigersspreiding en punctualiteit (ik kom aan de andere kant bijna mijn cabine niet in omdat er -bv- 50 reizigers voor die deur staan te dringen) zou het beter zijn het bord 4 bij de normale trap te hangen. Dat is iets wat hoogstwaarschijnlijk bij ProRail geregeld moet gaan worden (en dat wordt nog een hele klus kan ik je vertellen).
Reputatie 2
Exact Edwin! Voor jullie als machinisten ook een stuk handiger, vooral als je een ICM hebt die zodanig staat dat er geen cabinedeur aan de perronzijde zit en je via het balkon moet.

En inderdaad staan zelfs losse viertjes vandaag de dag nog met anderhalve bak ten zuiden van de hal. (Al is dat nog beter dan voordat de borden er hingen, toen wilde een los viertje nog weleens in z'n geheel achter de hal staan)
ProRail en veiligheidsinspectie geven géén toestemming voor lokale initiatieven. Nogmaals zullen de borden uiteindelijk wel verplaatst worden voor een betere zichtbaarheid.

Reageer