beantwoord

sprinter als intercity!?

• 19 augustus 2019
  • 13 reacties
  • 532 Bekeken

Vanwege de werkzaamheden rond Schiphol laat de NS een SLT rijden als intercity tussen Den Haag centraal en Amsterdam Centraal. Deze trein wordt niet alleen gereden met Sprinter materieel, hij staat ook als Sprinter in de app en op de borden.
De trein stopt alleen extra in Hoofddorp en Lelylaan.

Is het niet veiliger om ic materieel in te zetten? Nu denken reizigers op stoptrein stations dat de trein gaat stoppen met het risico dat ze meegezogen worden...

Eerder werd dat wel gedaan en heten het nog een ic met een extra stop in Hoofddorp en Lelylaan.

Buiten dat zit zo'n 6je SLT wel erg vol.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 19 augustus 2019, 21:23

Ik kan je helaas niets anders aangeven dan wat door anderen al is aangegeven, Bob, en ook onze planners zullen hetzelfde antwoord geven. In sommige gevallen is het vanwege werkzaamheden of andere bijzonderheden nodig dat er ongewoon materieel wordt ingezet voor een bepaalde trein. Qua veiligheid zullen ze zich moeten houden aan voorgeschreven snelheidslimieten voor stations en zal dit ook gewoon veilig zijn. Uiteindelijk zijn de witte strepen er ook niet voor niets.

Wel verwarrend is het als deze trein die rijdt als Intercity wordt aangegeven als Sprinter in de App en borden. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik zal hier dan ook een melding van maken.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge
Over wel trein hebben we hier ?

De kans dat mensen meegezogen worden is nihil, zo lang ze netjes achter de witte lijn blijven, of liever nog iets verder van de perronrand gebeurd er niets.
Reputatie 7
Badge +3
Bedoel je de 5800 serie die normaal als sprinter tussen Amsterdam en Hoofddorp rijdt?
Dat is normaal al een sprinter, alleen nu doorgetrokken om ook te stoppen op Leiden en Den Haag Centraal.
Reputatie 7
Badge
Gaat over de serie 5800, die tijdens deze werkzaamheden in Den Haag start, naar Amsterdam rijdt en dan doorgaat als 158xx naar Muiderpoort.
Ik zie het gevaar niet zo. Men ziet aan de snelheid waarmee dat ding aankomt vanzelf wel dat ie niet gaat stoppen, bovendien rijdt ie niet bepaald op de tijd dat er ergens een sprinter aankomt.

En wat AbbeyRoad ook al zegt: die witte blokrand op het perron is er niet voor Jan Joker.
Reputatie 7
Badge +3
Zie te zien rijdt die van Leiden naar Den Haag op de tijd van de 700/1800, die nu hier niet rijdt. Dat betekent dan dat deze bv De Vink voorbij rijdt 5 minuten voor de sprinter 6300 daar stopt.

Nu was ik voor mijn 6327 vaak al op het perron perron wanneer de IC naar Den Haag Centraal en die naar Vlissingen langs kwamen, ik zou daarom wel best vreemd opkijken wanneer er om die tijd onverwacht SLT langs kwam rijden op spoor 1, maar ik zou denk ik toch niet denken dat het mijn sprinter was die dan zou stoppen. Dan zou die 5 minuten te vroeg zijn en ook al zijn treinen wel eens te vroeg, zo vroeg zou wel erg bijzonder zijn. En inderdaad wat Edwin zegt, er zit toch echt wel verschil in de snelheid waarmee deze of een stoppende sprinter aan komt rijden. En nu was het een trein met reizigers, maar ik heb ook regelmatig op onverwachte momenten lege SLT's langs zien komen denderen. Werden mensen ook niet opeens meegezogen.

Wat wel verwarrend is (zag al iemand op Twitter daar over klagen), trein staat aangekondigd als sprinter waardoor mensen verwachten dat die dan overal stopt tussen Den Haag en Leiden. Meerdere reizigers moesten daardoor vanaf Leiden weer terug reizen.
Vanmorgen nog extra onhandig omdat door een defecte trein urenlang de sprinter 6300 niet reed. Misschien ook een kwestie van beter op de CTA kijken.
Reputatie 7
Badge +3
Is het niet veiliger om ic materieel in te zetten? Nu denken reizigers op stoptrein stations dat de trein gaat stoppen met het risico dat ze meegezogen worden...
Tussen Den Bosch en Oss rijden er al jaren sprinters die niet op de tussenstations stoppen.
Reputatie 7
Badge
En leeg materieel treinen.
Nog nooit gezien dat daar iemand door werd opgezogen 😀
Reputatie 7
Badge +3
Het andere argument dat het SLT6-je wel erg vol kan ik me wel wat bij indenken. Deze trein reed nu tussen Leiden en Den Haag op de tijd van de 700/1800 en was zo wel de vervanger van een IC.
Gelukkig reden ze niet allemaal met SLT6, ook SLT8 en DDZ en is het is nog vakantietijd, dus ik denk niet dat er taferelen zoals in maart/april waren.
Ik zag op Nieuw-vennep mensen achteruit deinzen, vandaar mijn vraag hierover.
De normale Sprinter naar Hoorn en Amsterdam komen kort daarvoor en erachter op deze stations
Het zorgt gewoon voor te veel verwarring, veiligheid voor alles, zeker als de oplossing simpel is (of je kan ook omroepen dat er een trein doorkomt, net als in Duitsland).

Mijn vraag/opmerking is voor de planners, wel of niet via de moderators.
Ik kan je helaas niets anders aangeven dan wat door anderen al is aangegeven, Bob, en ook onze planners zullen hetzelfde antwoord geven. In sommige gevallen is het vanwege werkzaamheden of andere bijzonderheden nodig dat er ongewoon materieel wordt ingezet voor een bepaalde trein. Qua veiligheid zullen ze zich moeten houden aan voorgeschreven snelheidslimieten voor stations en zal dit ook gewoon veilig zijn. Uiteindelijk zijn de witte strepen er ook niet voor niets.

Wel verwarrend is het als deze trein die rijdt als Intercity wordt aangegeven als Sprinter in de App en borden. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik zal hier dan ook een melding van maken.
Reputatie 7
Badge
Er mag langs de perrons van Nieuw-Vennep 160 kmh gereden worden, maar zo snel gaat een SLT daar niet. Gewoon achter de markering blijven.
Nieuw Vennep is notabene één van de weinige stations met waarschuwingsbordjes voor snel langs rijdende treinen.
Ben je gerustgesteld @Bob ?
Reputatie 7
Badge +3
Het is geen intercity, het is de gewone sprinter 5800 Amsterdam - Hoofddorp die doorgetrokken is naar Den Haag maar na Hoofddorp alleen in Leiden stopt. Dus logisch dat die als sprinter is aangegeven.
Vergelijkbaar met de 6300 tijdens de werkzaamheden bij Leiden, die reed toen na Haarlem door naar Amsterdam waarbij alleen gestopt werd op Sloterdijk. Toen reed de 2100 niet en werd deels opgevangen door de 6300 door te trekken, nu is het de 700/1800 die niet rijdt.
Badge
Op Nieuw Vennep is een gedeelte vanaf de rand van het perron zelfs met gele lijnen aangeduid als zone waar je niet moet staan, deze zone is breder dan de zone tot de witte geblokte lijn. Overigens zie je op alle stations waar geen IC stopt mensen achteruit stappen als je er met een IC op snelheid aan komt, dus het is geen ander gedrag van de mensen dan wat ik als machinist normaal al zie.
Discussie kan gesloten worden... Nu minder verwarring en irritatie (o.a. te weinig zitplaatsen en rennen voor een trein die gewoon door rijdt) IC weer even terug op Lelylaan en Hoofddorp verdient een ic stop te worden gezien het grote aantal reizigers (wordt al jaren voor gelobbyd).
Normaal rijdt er de ic naar Leeuwarden via Lelystad via Schiphol. en om die reizigers op te vangen is er een combinatie gemaakt met het sprintertje naar Amsterdam Centraal en Hoofddorp.

Reageer