beantwoord

Sprinter Arnhem-Dordrecht stopplaats Dordrecht niet consequent

• 7 januari 2020
  • 14 reacties
  • 291 Bekeken

Beste,

sinds de nieuwe dienstregeling stopt de sprinter van Almere->Dordrecht op willekeurige plekken op eindstation Dordrecht. Voorheen stopte de trein ALTIJD ter hoogte van de trappen (voorkant v/d trein).

Nu is het pure willekeur. Gisteren stopte de trein helemaal op het einde van het perron. Vandaag weer helemaal aan het begin. Andere keren weer halverwege. Je kunt er geen peil op trekken en het gevolg is ook dat ik niet weet waar te moeten gaan zitten om vlakbij de trappen uit te stappen. Het gevolg is dat ik nu al 2x een aansluitende bus heb gemist, omdat je toch een stuk moet lopen op het perron.

Kan de NS ervoor zorgen dat de trein gewoon weer op dezelfde plek stopt, zoals voorheen? Dus met de voorkant v/d trein op hoogte van de trappen.

Bedankt.

icon

Beste antwoord door RensBloom 7 januari 2020, 16:10

Ik moest even nadenken welke trein je bedoelde, maar dat het aannemelijk gaat (gezien de aankomsttijd) om de sprinter Arnhem - Dordrecht. Ik zie dat deze voorheen een aankomst en vertrek gepland had staan op spoor 4b. Sinds de nieuwe dienstregeling is het echter (volgens reisinformatie) een aankomst op spoor 4a (einde perron) en een vertrek van spoor 4 (midden perron). 

Dit lijkt op een foutje in de planning of een fout in de reisinformatie. Dit kan echter wel betekenen dat afhankelijk van hoe de machinist het aankomstspoor opzoekt (dienstkaartje, reisinformatie, timtim,...) hij/zij misschien in het ene geval aankomstspoor 4 zit staan en in het andere geval aankomstspoor 4a. Dit zou kunnen verklaren waarom de trein soms doorrijdt om geheel op spoor 4a te staan, maar soms op het midden van het perron staat. @Jouke NS neem je deze informatie ook mee?

Bekijk origineel

14 reacties

Volgens mij is op de meeste stations aangegeven op welke plek een trein moet stoppen. Weten jullie hier meer van @Jeroen  of @Edwin ? 

Reputatie 7
Badge

Dit wordt op de grotere stations (zoals Dordrecht) bepaald door de treindienstleider. Als deze de trein op spoor 5 halverwege een geel seintje geeft in plaats van rood, moet de machinist doorrijden tot het eerste stopplaatsbord wat voor de lengte van de trein van toepassing is. Is zo'n bord er niet, dan moeten we doorrijden naar het einde van het perron, of voor een rood sein. Als er halverwege iemand staat met een blauwe lamp/vlag moeten we daar stoppen. Waarom dit in Dordrecht zo wisselend is, weet ik niet jammer genoeg.

Met die informatie kan ik hier wel navraag naar doen, bedankt Edwin! Ik ga contact opnemen met de stationsmanager van Dordrecht! 

Badge

Even als aanvulling op Edwin:

Op station Dordrecht is de perronindeling veranderd sinds de nieuwe dienstregeling, er wordt nu aan de andere zijde van het perron op spoor 2 gestopt in plaats van op spoor 3.  Waar de trein stopt heeft te maken met de lengte van de trein en het treinlengtebord welke naast het spoor staat of door het sein halverwege het perron, dit wordt zoals Edwin het al aangeeft bepaalt door de treindienstleider.

Nu is het treinlengtebord naast dit spoor erg vervuild en daardoor niet goed zichtbaar, mogelijk dat hierdoor af en toe een machinist dit bordje mist door onwetendheid (sinds kort ander perron) van dit bordje en doorrijdt naar het eind van het perron.

Bedankt voor de reacties.

De trein die ik altijd heb (aankomst Dordrecht om 8:32u), is niet veranderd van perron sinds de nieuwe dienstregeling. Ook de variatie in stopplek treedt op bij dezelfde trein lengte.

Gisterochtend stopte de trein helemaal aan het einde van het perron (gerekend vanuit het zuiden). Vanochtend juist aan het begin. Terwijl het in beide gevallen een trein was met 7 wagons.

Ik kan ermee leven als de trein voortaan ergens anders stopt, als het maar consequent gebeurd en niet willekeurig. Zoals gezegd, als je op het einde moet uitstappen, is het een flink stuk terug lopen en dan mis ik mijn aansluitende bus.

Hierbij dan ook graag het verzoek voortaan de trein op dezelfde plek te laten stoppen. Liefst zoals voorheen, namelijk voorkant trein bij de trappen.

Ik moest even nadenken welke trein je bedoelde, maar dat het aannemelijk gaat (gezien de aankomsttijd) om de sprinter Arnhem - Dordrecht. Ik zie dat deze voorheen een aankomst en vertrek gepland had staan op spoor 4b. Sinds de nieuwe dienstregeling is het echter (volgens reisinformatie) een aankomst op spoor 4a (einde perron) en een vertrek van spoor 4 (midden perron). 

Dit lijkt op een foutje in de planning of een fout in de reisinformatie. Dit kan echter wel betekenen dat afhankelijk van hoe de machinist het aankomstspoor opzoekt (dienstkaartje, reisinformatie, timtim,...) hij/zij misschien in het ene geval aankomstspoor 4 zit staan en in het andere geval aankomstspoor 4a. Dit zou kunnen verklaren waarom de trein soms doorrijdt om geheel op spoor 4a te staan, maar soms op het midden van het perron staat. @Jouke NS neem je deze informatie ook mee?

Bedankt voor de moeite zover !

Badge

@Hatsikidee dan is het niet de trein tussen Almere en Dordrecht, die komt namelijk om xx.22 en xx.52 aan op Dordrecht en over die trein had je het in je eerste bericht. Over die trein had ik het namelijk.

@Jeroen  Ow, sorry, mijn fout. Ik bedoel de sprinter tussen Arnhem → Breda, die aankomt om 8:32u.

Misschien dat iemand de titel kan aanpassen en Almere vervangen door Arnhem?

@Jouke NS  is al wat meer bekend over dit probleem en wordt hier iets aan gedaan? Vandaag stopte de trein weer op een andere plek dan afgelopen vrijdag, om een voorbeeld te geven.

Het blijft lastig op deze manier om te bepalen waar je moet gaan zitten om uit te stappen bij de trappen.

@Jouke NS en @RensBloom  inmiddels bijna 2 weken verder. Is er al meer bekend over dit gebeuren? Vandaar stopte de trein wederom op een andere plek. Wordt hier nog naar gekeken?

Ik kan helaas niet zorgen voor een snelle oplossing in deze situatie. Ik zag wel twee weken geleden dat men nu gebruik maakt van een blauwe lamp op spoor 4 te Dordrecht: een middel om ad-hoc aan te geven aan de machinist waar de trein moet stoppen. Het is dan wel zaak te zorgen dat deze blauwe lamp elke dag en op dezelfde plek geplaatst wordt.

Bedankt voor de reactie en ik hoop dat dit in de gaten gehouden wordt. Het is geen wereld drama, maar wel lastig als je een aansluiting mist.

Ook de trein terug richting Arnhem start in Dordrecht vanaf verschillende plekken, sinds de wijziging in dienstregeling.

Reageer