beantwoord

sprinter geluid

  • 20 September 2022
  • 5 reacties
  • 252 Bekeken

Waarom verschilt per coupe de toonhoogte van het alarm geluid dat wordt afgespeeld wanneer een sprinter zijn deuren sluit? Af en toe zorgt het voor een leuke V-I, maar doorgaans zorgt het voor duivelse klanken. Voor de rest allemaal lekker zelf weten hoor. Beetje vreemde keuze alleen.

icon

Beste antwoord door Anonymous 20 September 2022, 21:37

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het is mij ook wel eens opgevallen. Vooral als er meerdere deuren tegelijk dicht gaan hoor je het goed.

Waarom dat zo is, ik heb geen idee. Misschien dat ze in de loop der jaren wat vals zijn geworden. 😅

Dat kan dan alleen veroorzaakt worden door een probleem met het signaal naar de speaker of de speaker zelf.

Zelfde eigenlijk als met de speakers van de omroep van de oudere treinen, daar verschilt het geluid ook van.

Reputatie 7
Badge +1

Geen idee hoe dat werkt, maar zouden die speakers wat van toonhoogte zijn veranderd in de loop der jaren? Het ging in mijn geval om de SLT's, en eigenlijk hoor ik het bij alle treinen van dat type.

Als je op YouTube zoekt op deuren sluiten SLT en dan een paar van die filmpjes kijkt dan hoor je het ook wel. In elk filmpje heeft de piep een andere toonhoogte.

Ik vermoed dat het bij TS ook om de SLT gaat.

De SLT is oorspronkelijk door 2 fabrikanten voorzien van de apparatuur, misschien dat het met mengen van prints te maken heeft bij vervanging.

Ook bij de Virm treinstellen heeft zoiets gespeeld met betrekking tot de hoorns in de cabines voor de omroep, ook verkeerde versie gemonteerd waardoor er problemen waren met de omroep en toen zijn ze allemaal gecontroleerd.

Reputatie 7
Badge +1

Achja, zolang de piepjes het maar doen. Ik vind het altijd wel grappig klinken.

Reageer