Sprinterserie 4800: duidelijker aangeven dat deze via Haarlem rijdt


Reputatie 4

Bij ons in Noord-Holland heb je de sprinter 4800: Hoorn > Alkmaar > Beverwijk > Haarlem > Amsterdam Centraal. Op Hoorn en Amsterdam wordt al via een instaptip duidelijk aangegeven dat dit niet de snelste route is naar de eindbestemming, wat perfect is.

 

Maar op andere tussengelegen stations, zoals Alkmaar, is het niet direct heel duidelijk dat deze (om)rijdt via Haarlem. Daar staat gewoon prominent alleen Amsterdam Centraal als eindbestemming:

 

 

Het is echter nóóit sneller om de sprinter 4800 te nemen naar Amsterdam Centraal. Zou het daarom mogelijk zijn om Haarlem prominenter weer te geven als bestemming, zoals in onderstaand voorbeeld met Schiphol?

 

In hoor écht vaak om me heen zaken als (ik citeer van dit forum): “Misschien ben je wel iemand die nagenoeg nooit met de trein gaat en niet weet dat het een omweg is. Je wilt naar Amsterdam, je komt op het perron en daar staat groot op het scherm op het perron Amsterdam Centraal. Mooi, daar wil je net heen dus neem je die trein”


22 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Dat lijkt me niet een hele lastige aanpassing om te doen. In de eerste foto staat Haarlem natuurlijk al wel op de tussenstations, maar ik ga je suggestie hierover doorzetten! Wellicht is dit toch een goede optie om toe te voegen.

Reputatie 3

Wellicht is het inderdaad handig zo'n aanpassing te maken op alle tussengelegen stations waar het sneller is een andere trein te pakken vanwege de route die gereden wordt, dus totdat het eigenlijk niets meer uitmaakt.

Reputatie 7
Badge +1

Wellicht is het inderdaad handig zo'n aanpassing te maken op alle tussengelegen stations waar het sneller is een andere trein te pakken vanwege de route die gereden wordt, dus totdat het eigenlijk niets meer uitmaakt.

Toevallig laatst meegemaakt met een mevrouw die tegenover mij zat bij Uitgeest. Was in Heiloo ingestapt en moest naar Amsterdam Centraal. Het was al vrij laat en ik had dus het slechte nieuws dat het nog wel een tijdje ging duren

Reputatie 6

Die treinserie is al jaren (decennia?) een vreemd buitenbeentje. Vroeger (jaren 1980) had je de treinserie van Den Haag CS naar Hoorn over Haarlem (en dus ook Heerhugowaard en Obdam). Ik vermoed indirect door de komst van de Schiphollijn en de Hemboog, bestaat die verbinding niet meer, je gaat nu vanaf Den Haag CS/Leiden/Hoofddorp over Schiphol naar Hoorn. Daardoor bleef er natuurlijk nog wel een stuk spoor over wat bediend moest worden, het stuk tussen Hoorn en Heerhugowaard (Obdam) en tussen Uitgeest en Haarlem, waar de trein uit Den Haag CS nu niet meer langskomt. Dat stuk is kennelijk gekoppeld aan een ander wees-traject: Haarlem-Amsterdam Centraal (Sprinters) en zo krijg je een mooi stuk spoor, maar wat eindpunten nergens op slaat natuurlijk.

Jarenlang heeft deze treinserie op station Hoorn als eindstation “Beverwijk” gehad. Alleen insiders kenden het geheim dat de trein doorreed naar Amsterdam CS. Voor de gemiddelde reiziger misschien wel het meest duidelijk, maar Beverwijk als eindstation is best raar. Misschien dat de redenatie was dat Beverwijk het laatste station is op het traject dat niet op een andere, snellere manier kunt bereiken? Overigens, in de trein zelf (bij de overstap-informatie) staat wéér een ander eindstation, namelijk Alkmaar.

Misschien dat men bij NS dan nu sinds een jaar of twee het echte eindstation vermeldt, maar zoals al gezegd is, dat maakt het ook niet echt duidelijk. Als je niet bekend bent met de spoorkaart dan neem je zo de “verkeerde” trein.

Oplossing is inderdaad misschien, wat vroeger ook al regelmatig gedaan werd, de secundaire stations (veel) kleiner te tonen (secundair = stations waar je eigenlijk niet met deze trein naartoe zou moeten gaan). Of in rood, ook zoals vroeger.

NS wisselt al jaren van standpunt over verkorte eindbestemmingen. Er is speciaal functionaliteit gebouwd om de eindbestemming naar voren te kunnen halen, een aantal jaren later stapt men weer van dat idee af omdat trein niet altijd over dezelfde mogelijkheden beschikt, en nu gaat men weer een constructie met pijlen verzinnen. Geef het een paar jaar en dan waait de wind weer een andere kant op. 
 

Gelukkig hebben we een overschot aan softwareontwikkelaars in de wereld 🤔😂

Badge +3

Zolang het maar duidelijk is dat die treinen omrijden. Voor Rotterdam - Arnhem is het namelijk niet logisch om via Schiphol te reizen, want dat kan (veel) sneller via Utrecht ook al moet je dan wel overstappen.

Zelfde voor de 3700 Venlo/Eindhoven via Schiphol naar Dordrecht. Je zou maar naar Tilburg of Breda moeten en in die trein stappen. Er staat dan wel onderaan bij dat je bij overstappen op Den Bosch sneller in Dordrecht bent (met een sprinter) dan heel die wereldreis maken.

Die treinserie is al jaren (decennia?) een vreemd buitenbeentje. Vroeger (jaren 1980) had je de treinserie van Den Haag CS naar Hoorn over Haarlem (en dus ook Heerhugowaard en Obdam). Ik vermoed indirect door de komst van de Schiphollijn en de Hemboog, bestaat die verbinding niet meer, je gaat nu vanaf Den Haag CS/Leiden/Hoofddorp over Schiphol naar Hoorn. Daardoor bleef er natuurlijk nog wel een stuk spoor over wat bediend moest worden, het stuk tussen Hoorn en Heerhugowaard (Obdam) en tussen Uitgeest en Haarlem, waar de trein uit Den Haag CS nu niet meer langskomt. Dat stuk is kennelijk gekoppeld aan een ander wees-traject: Haarlem-Amsterdam Centraal (Sprinters) en zo krijg je een mooi stuk spoor, maar wat eindpunten nergens op slaat natuurlijk.

Jarenlang heeft deze treinserie op station Hoorn als eindstation “Beverwijk” gehad. Alleen insiders kenden het geheim dat de trein doorreed naar Amsterdam CS. Voor de gemiddelde reiziger misschien wel het meest duidelijk, maar Beverwijk als eindstation is best raar. Misschien dat de redenatie was dat Beverwijk het laatste station is op het traject dat niet op een andere, snellere manier kunt bereiken? Overigens, in de trein zelf (bij de overstap-informatie) staat wéér een ander eindstation, namelijk Alkmaar.

Misschien dat men bij NS dan nu sinds een jaar of twee het echte eindstation vermeldt, maar zoals al gezegd is, dat maakt het ook niet echt duidelijk. Als je niet bekend bent met de spoorkaart dan neem je zo de “verkeerde” trein.

Oplossing is inderdaad misschien, wat vroeger ook al regelmatig gedaan werd, de secundaire stations (veel) kleiner te tonen (secundair = stations waar je eigenlijk niet met deze trein naartoe zou moeten gaan). Of in rood, ook zoals vroeger.

Vroeger reed de Sprinter Amsterdam Centraal via Haarlem naar Uitgeest. Het stuk Alkmaar naar Hoorn werd verzorgd door de Sneltrein Den Haag Centraal via Haarlem en Alkmaar naar Hoorn. Die Sneltrein hebben ze geschrapt (is inmiddels teruggekeerd als Spitsintercity Haarlem - Alkmaar), en de Sprinter is toen verlengd van Uitgeest naar Hoorn. 

Reputatie 6

Een groep mensen mistte vandaag de trein om 8.57 van Alkmaar naar Amsterdam. De reden was dat het inchecken om 8.55 voor de dalkorting en de tijd die resteerde om de trein te halen, te kort was. Zeker met een groep, is dit niet te doen.

Afijn, dan pak je toch de volgende naar Amsterdam? Die om 9.04... Dat is dus de sprinter. Ik heb ze gewezen op de 9.14 Intercity naar Nijmegen. Ben vergeten een foto te maken maar er stond geen melding dat de sprinter er langer over doet.

NS wisselt al jaren van standpunt over verkorte eindbestemmingen.

En inderdaad, NS wisselt per 5 september weer haar mening over Amsterdam CS, twee stoptreinen worden daar weer gecombineerd tot een ritnummer, de trein Den Haag-Zwolle en Hoofddorp-Utrecht.

 

(van 4 naar 2 dus, beide treinen combineren gaat natuurlijk niet)

NS wisselt al jaren van standpunt over verkorte eindbestemmingen.

En inderdaad, NS wisselt per 5 september weer haar mening over Amsterdam CS, twee stoptreinen worden daar weer gecombineerd tot een ritnummer, de trein Den Haag-Zwolle en Hoofddorp-Utrecht.

 

(van 4 naar 2 dus, beide treinen combineren gaat natuurlijk niet)

Dan zien we straks dus geen mensen meer uit de sprinter stappen op CS om er vervolgens weer in te stappen omdat blijkt dat de trein doorrijdt naar een station waar ze moeten zijn.

Eindelijk iemand wakker geworden in Utrecht.

Goh, wakker geworden, ja, het is weer een verandering van koers. De mening over de manier van omgaan met deze situaties wisselt zo iedere paar jaar. Ik schreef op een nader forum hoe ik denk dat je, onder deze omstandigheden, de beste oplossing bereikt als volgt:

 

Voor zover mij bekend is het probleem met SLT nog altijd niet opgelost, en ik verwacht ook niet dat men er nog fiducie in heeft om aan deze oude applicatie te rommelen, maar dat laatste is mijn invulling.

 

In principe kan men het ondervangen door de methode met een "->" op de CTA-bakken te gebruiken, dan staat er dus e.g. "Amsterdam CS -> Den Haag CS" op de CTA en is duidelijk dat een trein die "Den Haag CS" toont dezelfde is. Dat zou in ieder geval de meest charmante oplossing zijn die werkbaar is, als SLT terug in deze series rijdt. Of men gebruikt in zijn geheel geen verkorte eindbestemming en mensen vragen op Lls, wijzend naar de trein naar Gvc, "Gaat deze echt naar Asd?",

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad nog duidelijker dan een via-aanduiding. Zou ook helpen bij bijvoorbeeld de 5700-serie bij vertrek uit Utrecht: Hilversum → Hoofddorp.

Reputatie 6

Hoe vind je dan de “trein naar Kersenboogerd”? Dit is serieus wat op de serie naar Hoorn Kersenboogerd staat, op de trein zelf. Hoeveel mensen zouden weten waar Kersenboogerd is?

Die trein zou gewoon als eindbestemming (op de borden) Hoorn moeten hebben en dan daar waar er de ruimte is, zoals vroeger, in kleine letters “ -Kersenboogerd” toevoegen.

Ik ben niet zo veel meer in Nederland en ken niet alle bijzonderheden nog uit mijn hoofd, maar haalde dit topic op om te laten zien dat NS weer eens naar een andere kant is gewaaid in haar mening. Ik denk dat voor Kersenboogerd je inderdaad een oplossing moet zoeken in de hoek die jij voorstelt.

 

@iMark Correct, dat zou ook mijn voorstel zijn. En dan eventueel aangevuld met tips “De IC naar xx van HH:mm is sneller in zz”.

Reputatie 7
Badge +3

Als er te weinig ruimte is voor Hoorn Kersenboogerd zou je dat kunnen afkorten tot Hoorn K. Iedereen die naar Kersenboogerd moet weet toch wel dat dat station zo heet. Iedereen die naar Hoorn moet weet dan dat de trein naar Hoorn gaat.

Het zou enorm schelen wanneer NS zich eens zou verplaatsen in reizigers die niet regelmatig met de trein reizen.

Reputatie 6

Die trein rijdt alleen naar Kersenboogerd omdat daar makkelijk kop gemaakt kan worden. Er stopt ook 2-4x per uur een “intercity”, je bent daarvoor echt niet afhankelijk van de stoptrein.

Het zou dus veel logischer zijn om er gewoon “Hoorn” op te zetten en dan, misschien, als je ergens veel ruimte hebt, bijvoorbeeld op een CTA, in kleinere letters, dat de trein ook nog doorrijdt naar Hoorn-Kersenboogerd. Daar zou een reiziger wat aan hebben.

Reputatie 5

Die trein rijdt alleen naar Kersenboogerd omdat daar makkelijk kop gemaakt kan worden. Er stopt ook 2-4x per uur een “intercity”, je bent daarvoor echt niet afhankelijk van de stoptrein.

Het zou dus veel logischer zijn om er gewoon “Hoorn” op te zetten en dan, misschien, als je ergens veel ruimte hebt, bijvoorbeeld op een CTA, in kleinere letters, dat de trein ook nog doorrijdt naar Hoorn-Kersenboogerd. Daar zou een reiziger wat aan hebben.

De trein rijdt door naar Kersenboogerd,omdat dit station beter bereikbaar is voor reizigers uit de omgeving die naar Schiphol willen.

 

Hoorn K is dan een betere optie.

Maar Kersenboogerd is echt niet slecht,want de meeste reizigers zijn waarschijnlijk toch uit regio.en boven dien staat er op het perron wel degelijk Hoorn Kersenboogerd.

Reputatie 4

Dat lijkt me niet een hele lastige aanpassing om te doen. In de eerste foto staat Haarlem natuurlijk al wel op de tussenstations, maar ik ga je suggestie hierover doorzetten! Wellicht is dit toch een goede optie om toe te voegen.


Hoi NS, was er toevallig nog een update over deze? :)

Ik ga ervan uit dat mijn collega dit heeft doorgezet als algemene suggestie. Daar krijgen we helaas geen terugkoppeling op, dit soort suggesties worden in bulk behandeld gebaseerd op onderwerp en er wordt dan intern bekeken of er dingen aangepast moeten/kunnen worden. Ik zal mijn collega nog even vragen of dit ook werkelijk het geval was, maar ik verwacht niet dat er een update over is gekomen.

Reputatie 6
Badge +2

Rogier de Wit
Sorry voor mijn late reactie! Zoals Stijn aangeeft, is het inderdaad doorgezet. Helaas krijgen we hier geen terugkoppeling op. 

Reputatie 4

Ook hier nog even een update, zoals al bevestigd in topic Sprinter Hoorn: instaptip dat IC sneller is:

Bovenstaande is inmiddels doorgevoerd, super fijn 👍

Reputatie 6

Ook hier nog even een update, zoals al bevestigd in topic Sprinter Hoorn: instaptip dat IC sneller is:

Bovenstaande is inmiddels doorgevoerd, super fijn 👍

Ik zag het zojuist op Alkmaar. Zowel op perron als op de borden waar alle treinen opstaan die komende tijd vertrekken.

Reageer