beantwoord

Staaltje klantonvriendelijkheid: wijziging van de vertreksporen in Den Bosch

• 25 augustus 2015
  • 19 reacties
  • 649 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Sinds gisteren hebben ProRail en NS de vertreksporen in Den Bosch voor de IC's richting Eindhoven veranderd. Tot nu toe vertrokken alle IC's naar Eindhoven van spoor 6a. De trein naar Heerlen vertrekt sinds gisteren van spoor 6a/b en die naar Maastricht van 6b. Vooral dat laatste is een probleem omdat daardoor de loopafstanden zo zijn toegenomen dat de aansluitende treinen naar Boxtel en Oss niet meer te halen zijn.

Kwalijker is dat de enige reden voor de wijziging het belang van de Kiosk lijkt te zijn die aan de b-zijde van het perron ligt en in de oude situatie weinig klandizie had. De reiziger staat weer eens op 1-2-3, niet dus!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 november 2015, 19:59

Er staat nu een sein dat niet goed te zien is door machinisten. Ik kan mij zo voorstellen dat voor de veiligheid (ter voorkoming dat machinisten een rood sein missen) ervoor gezorgd wordt dat zij in ieder geval doorrijden tot het volgende sein.
Bekijk origineel

19 reacties

Ik heb begrepen dat de situatie nu weer 'veilig' is inderdaad en dat er weer normaal gestopt kan worden. Er is ook nog een ander sein verplaatst helemaal aan het eind van perron 6b. Gelukkig is de situatie kortstondig nadelig geweest en lees ik nu zo goed als geen klachten meer over de overstapsituatie te Den Bosch.
Reputatie 7
Badge +3
De situatie waar bij de treinen op spoor 6b stopten heeft niet langer dan 2-3 weken geduurd. Sinds eind september stoppen ze bij het midden van het perron ter hoogte van de roltrappen zodat de situatie voor overstappers nu ideaal is.

Het sein halverwege het perron dat half onder de perronkap hing is sinds kort vervangen door een nieuw sein dat midden boven het spoor hangt. Alleen begrijp ik niet wat dat te maken zou kunnen hebben met de plaats waar de trein stopt want in zowel de oude als de nieuwe situatie rijdt de trein bij binnenkomst langs dit sein alvorens te stoppen.
Er staat nu een sein dat niet goed te zien is door machinisten. Ik kan mij zo voorstellen dat voor de veiligheid (ter voorkoming dat machinisten een rood sein missen) ervoor gezorgd wordt dat zij in ieder geval doorrijden tot het volgende sein.
Ik ben ook stiekem benieuwd wat de reden is...
Dag Bart,

Al weer drie weken geleden stuurde je een reminder, heb je voor ons al de reden voor de wijziging?
Heb zojuist een reminder gestuurd naar degene aan wie ik het gevraagd heb, ik heb de reden in ieder geval nog niet ontvangen. Zoals gezegd, als ik het hoor horen jullie het ook.
Dag Bart NS,

Aangezien er volgens Tamzin (via Prorail) al een reden gegeven is en deze door de NS tot op heden niet tegengesproken is met de 'echte' reden volgens de NS, kunnen we er ondertussen vanuit gaan dat de echte reden inderdaad de klandizie van de Kiosk op het perron is en dat deze voor de NS blijkbaar belangrijker is dan de reiziger.

Mocht dit niet kloppen dan lijkt mij dat de NS toch wel binnen één maand tijd de echte reden had kunnen aangeven.

Nu de echte vraag van Tamzin, waarom vind de NS dit een valide reden en wat kan er gedaan worden om het terug te draaien?
Heb zojuist een reminder gestuurd naar degene aan wie ik het gevraagd heb, ik heb de reden in ieder geval nog niet ontvangen. Zoals gezegd, als ik het hoor horen jullie het ook.
Interessante kwestie, ik heb nogmaals navraag gedaan maar nog geen reactie. Zodra ik iets hoor zal ik het hier weer plaatsen.

Edit 3 september: heb de onderste steen niet boven, wanneer ik wat hoor horen jullie het ook.

Bart, ondertussen is het 19 september, is de reden al gevonden?
Of is de conclusie van Tamzin juist maar zoeken jullie nog naar een formulering om dat niet toe te hoeven geven.
Reputatie 4
Badge
Als je nu een plaats in de trein kiest. Zodat je kort bij de trappen kan uitstappen. Is het probleem van ver te hoeven lopen opgelost. Meestal stopt de trein namelijk altijd op dezelfde plaats op een perron

Wanneer je voorheen voorin de trein zat stapte je vrijwel naast de roltrap uit. Nu zit er tussen de achterkant van de trein en trappen een grote afstand omdat de wissel die spoor 6 opdeelt in een A en B deel niet onder de passerelle ligt.
Of een plek in trein kiezen die zo kort mogelijk bij de overstap trein stopt. Als ik naar Sittard reis heb ik precies hetzelfde en moet naar overzijde perron. Heb ik 3min. Om over te stappen op stoptrein. Dan is het niet slim om voorin de trein te gaan zitten omdat je dan gruwelijk ver moet lopen en soms moet rennen om de overstap te halen.
Als je nu een plaats in de trein kiest. Zodat je kort bij de trappen kan uitstappen. Is het probleem van ver te hoeven lopen opgelost. Meestal stopt de trein namelijk altijd op dezelfde plaats op een perron
Interessante kwestie, ik heb nogmaals navraag gedaan maar nog geen reactie. Zodra ik iets hoor zal ik het hier weer plaatsen.

Edit 3 september: heb de onderste steen niet boven, wanneer ik wat hoor horen jullie het ook.
Qua capaciteit zou men hooguit kunnen stellen dat spoor 706b een stuk korter is dan 706a, wat als voordeel heeft dat je in geval van een storing een langer spoor beschikbaar hebt om nog een trein neer te zetten. Maar dat is eigenlijk al te vergezocht.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo Tamzin,
ik heb het even nagevraagd bij de afdeling die gaat over de reisinformatie van ons, maar het antwoord 'betere benutting van perronvoorzieningen' wordt daar niet herkend in die zin dat het puur en alleen om de kiosk zou gaan, gelukkig. De wijzigingen richting Eindhoven hebben te maken met spoorcapaciteit.

ProRail ontkent dat categorisch en stelt dat het qua spoorgebruik niet uitmaakt of de treinen van 6a of van 6b vertrekken.
Hallo Tamzin,
ik heb het even nagevraagd bij de afdeling die gaat over de reisinformatie van ons, maar het antwoord 'betere benutting van perronvoorzieningen' wordt daar niet herkend in die zin dat het puur en alleen om de kiosk zou gaan, gelukkig. De wijzigingen richting Eindhoven hebben te maken met spoorcapaciteit.
Reputatie 7
Badge +3
Vanwaar de conclusie dat de reden voor deze perron(plek) wijziging ingegeven is door de tegenvallende omzet van Kiosk?
Zou het niet meer te maken hebben met de locatie van de trein t.o.v. de (rol)trappen en liften?

ProRail belde al terug (binnen twee uur!!!) en vertelde dat de wijzigingen zijn gemaakt op uitdrukkelijk verzoek van NS met als doel te komen tot een "betere benutting van de perronvoorzieningen", ofwel een hogere omzet bij de Kiosk. De klant op 1-2-3, ja ja.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb de vraag inmiddels ook maar bij ProRail neergelegd. Ik ben benieuwd wat hun motivatie is of dat NS en ProRail naar elkaar gaan wijzen.
Reputatie 7
Badge +3
Vanwaar de conclusie dat de reden voor deze perron(plek) wijziging ingegeven is door de tegenvallende omzet van Kiosk?
Zou het niet meer te maken hebben met de locatie van de trein t.o.v. de (rol)trappen en liften?

Nee, de liften zijn aan de a-kant en ook de afstand tot de roltrappen is aan de a-kant veel korter dan aan de b-kant. Dat laatste is juist de reden waarom de loopafstanden voor overstappers veel groter zijn geworden nu de treinen aan de b-kant stoppen. Er is echt geen enkele andere zinnige reden te verzinnen voor de verplaatsing dan het belang van de Kiosk aan de b-kant.

Reageer