beantwoord

Stalling en ChipKnip na 1 januari

• 12 december 2014
  • 11 reacties
  • 410 Bekeken

Wat gebeurt er met de ChipKnip toegang tot de NS fietsstallingen na 1 januari? Ik stal sporadisch (1x/week) een fiets daar en betaal/stal met de ChipKnip van mijn bank. Financieel dus niet handig/duur om een abonnement te nemen. Na 1 januari is de ChipKnip niet meer. Hoe gaat dat dus na 1 januari 2015?
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 12 december 2014, 12:25

Ik zie daar helemaal niets staan over contactloos betalen.

Daar staat alleen dat de fietsenstalling als parkeerplaats is aangemerkt en dus Dip&Go mag gebruiken. Hierbij stop je je pas nog steeds in de gleuf en bevestig je het te betalen bedrag met een druk op de knop. En voor zover ik heb meegekregen kun je contactloos betalen wel weigeren maar zit dip&go ingebakken in je pas als onderdeel van Maestro (Mastercard)
Bekijk origineel

11 reacties

Ah. Ik lees het al elders: https://forum.ns.nl/op-station-17/fiets-stallen-ns-fietsenstalling-chipkaart-8171 Na 1 januari 2015 gratis toegang met ChipKnip tot contactloos betalen is ingevoerd. Moet ik wel even mijn bankpasje gaan vervangen.
Niet makkelijk. Ik ga het blokkeren, dus ik kan er geen gebruik meer van maken.
Reputatie 4
Badge
Ik zie daar helemaal niets staan over contactloos betalen.

Daar staat alleen dat de fietsenstalling als parkeerplaats is aangemerkt en dus Dip&Go mag gebruiken. Hierbij stop je je pas nog steeds in de gleuf en bevestig je het te betalen bedrag met een druk op de knop. En voor zover ik heb meegekregen kun je contactloos betalen wel weigeren maar zit dip&go ingebakken in je pas als onderdeel van Maestro (Mastercard)
Hallo AntoineK,

In het andere topic wordt inderdaad al het antwoord gegeven op jouw vraag. Nadat het toegangs- en betalingssysteem van de stalling is vervangen, heb je toegang tot de stalling met je betaalpas (Maestro of Vpay) en betaal je met je pas zonder te pinnen (Dip & Go) het reguliere tarief (vanaf 1 januari € 1,30 per dag). Hoe dit werkt, zie je in de instructie. Voor meer informatie over Dip & Go verwijzen wij u graag naar de website van uw eigen bank. Je betaalt dus met Dip & Go, dit is niet hetzelfde als contactloos betalen. Met Dip & Go hierbij stop je nog wel je pas in de automaat, maar heb je geen pincode nodig.

Groet,
Marjan
Gert-Jan,

Klopt, @ns_online antwoordde bevestigend op mijn twittervraag of Dip&Go hetzelfde is als contactloos betalen, maar dat is het idd niet lees ik op de banken sites. De moderator in deze thread legt het wel goed uit.
Niet makkelijk. Ik ga het blokkeren, dus ik kan er geen gebruik meer van maken.

Waarom zou je het blokkeren, Macca728?
Omdat als je pas verliest, je 50 euro kwijt kan zijn

Omdat je normaal weinig geld bij je hebt maar als je nu bestolen wordt kunnen ze 50 euro pinnen van je rekening zonder pincode. Iedere burger is nu aantrekkelijk om te overvallen.

En de voordelen zijn minimaal.
Reputatie 4
Badge
Dip & Go kan net als contactloos betalen toch wel gewoon geweigerd worden en met een telefoontje uitgeschakeld worden op de betaalpas. Bij mijn bank is de limiet voor tolwegen zelfs 100 euro i.p.v. de 50 euro die voor parkeren geldt.
Ik snap niet dat mensen dat veiliger vinden.

Het is misschien wel makkelijker maar veiliger ?

En wat betekent dit ?

Betalen via Dip & Go is extra veilig. Doordat je niet je pincode invoert, kunnen anderen nooit al je betaalpasgegevens achterhalen.

Het is net als de OV chipkaart, we gaan terug naar vroeger, nu heeft iedereen weer 50 euro contant geld op zak alleen digitaal.

Maar goed die discussie zal hier niet thuishoren.
Reputatie 4
Badge
Wanneer je geen pincode in tikt kan een gestolen pas niet gebruikt worden om je bankrekening leeg te halen met grote transacties of bij een geldautomaat.
Dan heb je de voorwaarden verkeerd gelezen, het maximum per transactie is €50 in Nederland. Er staat niets over een daglimiet.

Reageer