beantwoord

station amersfoort

• 10 maart 2020
  • 15 reacties
  • 304 Bekeken

Station Amersfoort

Zaterdag was ik na een leuke dag in Amersfoort met een vriendin onderweg terug naar huis, met de trein.

Tegen half 10 ‘s avonds kwamen we aan op station Amersfoort. In de hal vielen 2 geüniformeerde mannen van de spoorwegpolitie meteen op. Ze stonden bij de toegangspoortjes. ‘Is er iets aan de hand?’ vroeg ik me af, lichtelijk verontrust. Zo te zien was het perron rustig, geen relschoppers of dronken jongelui. Zonder verder op te letten checkte ik bij het meest rechtse poortje, dichtbij de mannen, in. Pas toen het poortje openging drong tot me door dat het poortje lichtblauw van kleur was en niet geel. En dat er Connexxion stond in plaats van NS. In plaats van door te lopen stopte ik en realiseerde me hardop wat ik ‘fout’ had gedaan. Een van de mannen in uniform, ik zal hem ‘Kees’ noemen, beaamde dat. ‘En dat kost je 20 euro’ voegde hij eraan toe, licht smalend. Ik keek hem ongelovig aan en zag dat hij geen grapje maakte. Mijn ongeloof ging over in ongenoegen, dit is stom! Al met al was het poortje inmiddels weer dichtgegaan, ik kon m’n fout niet meer herstellen door aan de andere kant weer uit te checken, grrr.

In plaats van begripvol over de gemaakte vergissing hield Kees vol dat het echt zo moeilijk niet is, hij is kleurenblind en ziet het verschil zelfs! Maar dat je waarneming selectief is, en je het kleurverschil misschien wel ziet maar dat het niet tot je doordringt wat dat betekent, als je normaal gesproken tussen Alkmaar en Amsterdam reist waar geen andere smaken bestaan dan NS, dat realiseerde Kees zich even niet. In plaats daarvan was hij onvriendelijk en pedant. ‘Geef je kaart maar. Voor deze ene keer zal ik het herstellen’. Voor ik wist wat er gebeurde had hij m’n OV-kaart uit m’n hand gepakt, opende het NS-poortje, opende van de andere kant het Connexxion-poortje zodat ik daar weer was uitgecheckt, en gaf m’n kaart terug. Probleem opgelost, superlief natuurlijk! Waarom dan zo onvriendelijk en superieur doen Kees, zo neerbuigend alsof ik achterlijk ben? Me naroepen dat ik nog ondankbaar ben ook! Ik ben niet ondankbaar maar ik word heel dwars van pedante mannen die me de les lezen, sorry!

En lieve poortjesbouwers van NS, Connexxion, Arriva en wat is er nog meer, verzin een list. Ik hoef bij Albert Heijn toch ook niet bij een aparte kassa af te rekenen als ik Knorr koop in plaats van Maggi? Of Pepsi in plaats van Coca cola?

Dat kan beter mensen!

icon

Beste antwoord door Denice NS 10 maart 2020, 14:37

Welkom bij de Community, Helma!

Ik kan me voorstellen dat men op een station waar meerdere vervoerders rijden het soms even niet meer ziet. Of dat je in een moment van onoplettendheid door een verkeerd poortje loopt.Jammer genoeg is het niet mogelijk om alles, bij wijze van spreken, op één grote hoop te gooien. Vandaar ook dat elke vervoerder zijn eigen poortjes en paaltjes heeft. Fijn dat ‘Kees’ je heeft geholpen maar ik kan me ergens ook wel voorstellen dat je er een beetje een dubbel gevoel aan over hebt gehouden gezien de manier van reageren door ‘Kees’. Hier ga ik intern een melding van maken.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Helmabrinkman

Dat er in Alkmaar alleen NS-poortjes zijn lijkt me niet zo'n argument. Ik neem aan dat daar toch na een kleine 20 jaar ook het nieuws is doorgedrongen dat er meerdere treinvervoerders zijn.

Overigens als u bij AH op het station wat wil kopen kunt u dat ook niet bij de Kiosk afrekenen 

Klopt helemaal. Het gaat er niet om wie gelijk heeft, ik deel een ervaring en roep op voor gebruiksvriendelijkheid, that’s all, fijne dag!

Welkom bij de Community, Helma!

Ik kan me voorstellen dat men op een station waar meerdere vervoerders rijden het soms even niet meer ziet. Of dat je in een moment van onoplettendheid door een verkeerd poortje loopt.Jammer genoeg is het niet mogelijk om alles, bij wijze van spreken, op één grote hoop te gooien. Vandaar ook dat elke vervoerder zijn eigen poortjes en paaltjes heeft. Fijn dat ‘Kees’ je heeft geholpen maar ik kan me ergens ook wel voorstellen dat je er een beetje een dubbel gevoel aan over hebt gehouden gezien de manier van reageren door ‘Kees’. Hier ga ik intern een melding van maken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik verbaas me wel over dit verhaal. Ik was in de veronderstelling dat er softwarematig aanpassingen zouden zijn gemaakt om deze uitcheckproblemen te voorkomen. Dus met een incheck bij NS proberen uit te checken bij Connexxion zou moeten leiden tot een foutmelding bij het poortje van Connexxion en het niet opengaan van het poortje. 

Badge +3

Bij (overstap)paaltjes van Arriva is dat in ieder geval wel zo, maar ik meen ooit gelezen te hebben dat poortjes om een station te verlaten je niet mogen tegenhouden, ook al heb je geen of een onjuiste incheck? :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

ik meen ooit gelezen te hebben dat poortjes om een station te verlaten je niet mogen tegenhouden, ook al heb je geen of een onjuiste incheck? :thinking:

Zou kunnen, maar met een geblokkeerde OV-chipkaart kun je er in elk geval niet uit, kan ik je uit ervaring vertellen :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Ik verbaas me wel over dit verhaal. Ik was in de veronderstelling dat er softwarematig aanpassingen zouden zijn gemaakt om deze uitcheckproblemen te voorkomen. Dus met een incheck bij NS proberen uit te checken bij Connexxion zou moeten leiden tot een foutmelding bij het poortje van Connexxion en het niet opengaan van het poortje. 

Geen idee of deze softwarematig aanpassingen er zouden komen of er al zijn, maar TS geeft aan dat er ingecheckt werd bij Connexxion na een dagje Amersfoort, er was dus geen incheck bij NS die tot een foutmelding had kunnen leiden.

Reputatie 3

tip voor de volgende keer en anderen die dit hebben:Doorlopen naar de andere kant van het station,waar ook poortjes staan.

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee of deze softwarematig aanpassingen er zouden komen of er al zijn, maar TS geeft aan dat er ingecheckt werd bij Connexxion na een dagje Amersfoort, er was dus geen incheck bij NS die tot een foutmelding had kunnen leiden.

Ik had het verhaal niet helemaal goed gelezen. Het gaat al mis bij het inchecken waardoor de software uiteraard niet weet dat de reiziger helemaal niet met Connexxion wil reizen.

De gemiddelde reiziger weet waarschijnlijk ook niet dat je deze vergissing op het perron in Amersfoort kunt herstellen door bij de overstapzuilen uit te checken bij Connexxion en in te checken bij NS. Er is niet altijd een “Kees” aanwezig.

Verder blijft het natuurlijk een krankzinnige ontwerpfout dat je poortjes van verschillende vervoerders op een station hebt. De problematiek van de vervoerders die niet in staat zijn geweest om een systeem met ‘single check in’ te bouwen heeft geleid tot dit poortjes- en paaltjescircus.

Reputatie 7
Badge +3

TS was met een vriendin, dus die had eventueel na zelf door een NS gegaan te zijnmet de kaart aan de andere kant van het poortje kunnen uitchecken en de kaart weer terug kunnen geven. 

En op het moment dat je je zoiets realiseert schrik je even waardoor je misschien niet gelijk doorloopt en niet denkt aan de mogelijkheid om aan de andere kant uit te checken of zelfs nog op het perron bij een overstapmeubel. En “Kees” kwam er in dit geval ook nog even bij.

Reputatie 7
Badge +3

Een systeem moet zo ontworpen zijn dat je dit soort capriolen niet hoeft uit te halen wanneer je een keer een fout(je) maakt. In de tijd van de papieren kaartjes gebeurde zoiets nooit. In andere landen met papieren kaartjes en poortjes heb ik dit soort onzin ook nog nooit gezien.

Badge +3

Ik denk dat TS nog wel eens voor verrassingen kan komen te staan, want als ik het zo lees is er het volgende gebeurd:

• Incheck Connexxion maar niet door poortje kunnen gaan om weer uit te checken
  • ‘Kees’ neemt kaart en checkt in bij NS, gaat door het poortje en checkt uit bij Connexxion.
  • Geeft kaart weer terug
  • Uicheck bij Connexxion was na de incheck bij NS → kan problemen geven

Of opende hij zelf het NS poortje (dus met zijn eigen pas)? Dan is er niets aan de hand, en kon je daarna gewoon inchecken bij NS.

Hij had je ook gewoon door een poortje kunnen laten zodat je zelf het rondje kon maken, maar goed...

Reputatie 7
Badge +3

“Kees” zal als NS V&S (neem aan dat dt bedoeld wordt met spoorwegpolitie) zelf een pas hebben om poortjes te passeren en die gebruikt hebben. 

Badge +3

En ‘Kees’ zat ook fout (of had hij gezien dat je een anonieme kaart had?) want dat kost misschen helemaal geen 20 euro.

Als Helma een abonnement (bijv. Dal Voordeel of een VDU) heeft sowieso maar 10 euro, en met Weekend Vrij helemaal niets, want het was een zaterdagavond.

Voor de rest is een incheck bij Connexxion zonder door het poortje te gaan eenvoudig zelf te herstellen via Uitcheckgemist.

Badge

En ‘Kees’ zat ook fout (of had hij gezien dat je een anonieme kaart had?) want dat kost misschen helemaal geen 20 euro.

Als Helma een abonnement (bijv. Dal Voordeel of een VDU) heeft sowieso maar 10 euro, en met Weekend Vrij helemaal niets, want het was een zaterdagavond.

Dit doet toch echt niet ter zake in dit hele verhaal. :thinking:

Reageer