beantwoord

station blaak

• 8 juli 2016
  • 9 reacties
  • 1055 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik stond vandaag op het verkerde perron van metro Station Blaak. Ik dacht slim te zijn door via het treinstation onderlangs naar het andere perron te lopen. Die slimmigheid kostte mij 24 Euro en een hoop denkwerk. Om het andere perron te bereiken moest ik eerst uitchecken en vervolgens weer inchecken bij het andere perron. Toen ik uitcheckte werd er 20 Euro van mijn kaart afgeschreven . Bij navraag bleek ik op dat moment niet uit te checken maar in te checken bij de NS. Dat is best vaag; ik sta aan de uitcheckkant van de poortjes en het systeem denkt dat ik incheck. Schijnbaar maakt het bij de NS niet uit aan welke kant van de poortjes je staat. Ik ben op dat moment niet alleen ingechekt bij de NS maar dus ook niet uitgecheckt van de metro. Dat kost dus nog een keer 4 Euro. Vervolgens was mijn kaart leeg en kon in niet inchecken op het goede perron van de metro.

Dit is een erg onduidelijke situatie. Kan iemand mij uitleggen hoe ik van het ene metroperron op het andere metro-perron had moet komen?

Nog wat tips aan de NS:

- maak duidelijk dat als je het metroperron Blaak verlaat richting de trein je ook uit moet checken, ook als je geen intentie om met de trein te reizen maar je reis te vervolgen met de metro. (Ik gebruikte het treinstation alleen als kortere route naar het andere metro perron. Het was voor mij volkomen onduidelijk dat ik mij moest afmelden bij de metro als ik naar de andere kant van het metrospoor wilde komen)
- maak duidelijker dat als je aan de 'uitcheckkant' van NS- poortjes staat het ook zo kan zijn dat je dan zonder het weet incheckt
- maak duidelijker op het perron hoe je een verkeerde incheck weer ongedaan kan maken. ik weet nog steeds niet of je dan bijvoorbeeld 100 seconden moet wachten om weer uit te checken of hoe dat werkt bij poortjes. Haal je dat je kaart langs een poortje en loop je dan vervolgens niet door de poortjes? Het is toch weer andere dan bij een losse NS paal op het perron.

Groet,
Steven
icon

Beste antwoord door Dennis 11 juli 2016, 22:07

Makkelijker voor jezelf zou wel zijn om gewoon via het ene metroperron naar het andere metroperron.
Dat is wel erg vaag. Op niveau -1 (metro) kan je naar het andere perron via niveau 0 (zoals genoemd, ''het gemakkelijkste is dus gewoon via straatniveau en dan de trambaan oversteken naar de ingang van het andere perron'') of niveau -2 (NS).

In het laatste geval, van het zuidelijke metroperron naar het noordelijke, check je bij een poortje uit bij RET en bij een ander poortje in bij NS. Logischerwijs moet je dan verderop bij NS uitchecken en bij RET inchecken, dat moet bij palen.

Van het noordelijke metroperron naar het zuidelijke, zal je als je de palen negeert (omdat je niet weet dat er poortjes komen) bij een poortje komen waar je bij NS moet uitchecken. Aangezien je bij RET ingecheckt ben weet je dat je terug moet, om eerst bij palen uit te checken bij RET en in te checken bij NS, zodat je vervolgens door de poortjes kan, uitcheckend bij NS en weer incheckend bij RET.

Overigens toont het display van een RET-paal of -poort de nietszeggende tekst ''Houdt uw kaart voor de lezer'', dus geen aanduiding ''RET'' of ''in'' of ''uit'', en alleen op RET-palen op NS-perrons staat ''RET''. Zo'n ongeconditioneerde aanmoediging om de kaart voor de lezer te houden is kwalijke uitlokking van fouten. bijdragevandennis rtb
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge
Het is inderdaad vrij onduidelijk daar. Onlangs ben ik ook een paar keer door poortjes gegaan van de ene naar de andere vervoerder. Het punt is, dat je via een trap van de ene vervoersstroom (RET) in de andere komt (NS). Hierdoor gaat het relatief snel mis, net als in Amsterdam Amstel en Duivendrecht. Extra problematisch is het, dat er op alle drie de stations met paaltjes en poortjes wordt gewerkt. Je moet dan weten, dat je bij een paaltje zowel kunt in als uitchecken en dat een bepaalde zijde van een poortje maar een ding kan, of in- of uitchecken, afhankelijk van welke kant je van het poortje staat.

Er staan ergens dubbele paaltjes naast elkaar (van RET en NS). Je zou dan eerst bij RET moeten uitchecken en dan inchecken bij NS. Vervolgens Check je dan weer uit bij NS en weer in bij de RET.

Hoe je het had moeten doen is niet via het NS perron maar via de RET naar het andere perron.

Op de drie genoemde stations hangen wel bordjes met instructies bij de incheckpaaltjes maar ook mijn ervaring is: een vergissing is snel gemaakt.
Reputatie 6
Badge
Oh, vergeet niet het teveel betaalde geld terug te claimen bij NS en RET.
€24 is nog een redelijk voordelig tarief voor een escape room. :8
Dit is een erg onduidelijke situatie. Kan iemand mij uitleggen hoe ik van het ene metroperron op het andere metro-perron had moet komen?
Als ik het me goed herinner heeft het perron van de metro richting oost overal poortjes staan, het perron richting west heeft alleen poortjes bij de ingang naar straatniveau maar niet richting NS perron. Je moet dus in alle situaties in- en uitchecken, het gemakkelijkste is dus gewoon via straatniveau en dan de trambaan oversteken naar de ingang van het andere perron. Via de NS perrons kan wel maar dan moet je inderdaad uitchecken bij de RET en inchecken bij de NS (inclusief instaptarief van je chipkaart af, wat mogelijk de automatische oplaadfunctie kan activeren waardoor er opeens 40 euro op je kaart staat) want bij het andere perron moet je dus via de poortjes. Handig is inderdaad anders, het kan je zelfs nog duurder komen te staan als er een overijverige controleur bij de NS poortjes staat die je een boete geeft, want op het perron moet je een vervoersbewijs hebben, ook al steek je alleen het perron maar over naar het perron van een andere vervoerder waarvoor je wel een vervoersbewijs hebt.
Reputatie 6
Badge +2
Wegens de mix NS/RET en de mix poortjes/paaltjes moet je goed letten op de schermpjes (vervoerder, en in/uit).
Hallo stevenschulze, welkom op het NS Serviceforum!

Het is inderdaad zo dat poortjes aan de voorkant alleen een incheckfunctie hebben en aan de achterkant alleen een uitcheckfunctie. Wanneer je per ongeluk probeert in te checken aan de achterkant van een poortje zal hij alleen een uitcheck registreren met een onbekende incheck. Er is dan niks wat je op het station nog kunt doen om dit ongedaan te maken. Je mag mij een privébericht sturen met je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en IBAN. Dan ga het teveel betaalde bedrag aan je terugstorten. En dan kan ik ook je suggestie doorgeven om wat duidelijker te laten aangeven op station Rotterdam Blaak hoe het werkt als je over het treinperron wil lopen naar het metroperron. Makkelijker voor jezelf zou wel zijn om gewoon via het ene metroperron naar het andere metroperron te lopen. Ik zie je privébericht graag tegemoet!
Reputatie 6
Badge +2
Makkelijker voor jezelf zou wel zijn om gewoon via het ene metroperron naar het andere metroperron.
Dat is wel erg vaag. Op niveau -1 (metro) kan je naar het andere perron via niveau 0 (zoals genoemd, ''het gemakkelijkste is dus gewoon via straatniveau en dan de trambaan oversteken naar de ingang van het andere perron'') of niveau -2 (NS).

In het laatste geval, van het zuidelijke metroperron naar het noordelijke, check je bij een poortje uit bij RET en bij een ander poortje in bij NS. Logischerwijs moet je dan verderop bij NS uitchecken en bij RET inchecken, dat moet bij palen.

Van het noordelijke metroperron naar het zuidelijke, zal je als je de palen negeert (omdat je niet weet dat er poortjes komen) bij een poortje komen waar je bij NS moet uitchecken. Aangezien je bij RET ingecheckt ben weet je dat je terug moet, om eerst bij palen uit te checken bij RET en in te checken bij NS, zodat je vervolgens door de poortjes kan, uitcheckend bij NS en weer incheckend bij RET.

Overigens toont het display van een RET-paal of -poort de nietszeggende tekst ''Houdt uw kaart voor de lezer'', dus geen aanduiding ''RET'' of ''in'' of ''uit'', en alleen op RET-palen op NS-perrons staat ''RET''. Zo'n ongeconditioneerde aanmoediging om de kaart voor de lezer te houden is kwalijke uitlokking van fouten. bijdragevandennis rtb
Dit topic was me even ontschoten Dennis maar bedankt voor je aanvulling!
Reputatie 6
Badge +2
Voor meer over dit station zie https://forum.ns.nl/op-station-17/rotterdam-blaak-rtb-25606. bijdragevandennis 201608

Reageer