station breda en reizigersinfo

• 28 november 2016
  • 20 reacties
  • 776 Bekeken

In het nieuwe ruim opgezette station in Breda is het slecht gesteld met de reizigersinfo. zeker nu ook nu de infodesk in de centrale hal/tunnel dreigt te verdwijnen. geen aanwijsschermen, geen klokken, geen verwijzing naar perrons en weinig personeel te zien (die zijn steeds bezig op andere plekken en met andere taken). in die centrale brede tunnel moeten echt veel meer voorzieningen komen want je ziet niet eens dat je naar de voor of naar de achterkant moet of door de poortjes als je die info wel wilt hebben (zoals info over vertragingen, aankomsten, vertrek en aankomstsporen en gewoon de tijd! wie doet er wat aan? ook de medewerkers leiden er onder naast de klanten.

20 reacties

Hallo wlbrtj en welkom op het NS Serviceforum,

Ik wil je bedanken voor je suggestie maar heb nog wel een aantal vragen. Heb je het over het algehele station of over alleen de centrale hal. Er hangen namelijk meerdere verwijzingen naar verschillende perrons. Tevens is er in Breda een OV servicewinkel aanwezig. Meer informatie over het nieuwe station in Breda kan je hier vinden.

Ik wil je bedanken voor je suggestie maar heb nog wel een aantal vragen. Heb je het over het algehele station of over alleen de centrale hal. Er hangen namelijk meerdere verwijzingen naar verschillende perrons. Tevens is er in Breda een OV servicewinkel
aanwezig. Meer informatie over het nieuwe station in Breda kan je hier vinden.

Nee, mijn opmerking heeft alleen betrekking op de tunnel/ corridor en is ook een pleidooi om de informatiedesk daar niet weg te halen. in die corridor zijn geen vertrekstaten, schermen of klokken te vinden en geen verwijzing naar info. alleen in globale zin naar de perrons.
na mijn bezoek gisteren heb ik een tweede vraag: we reisden vanaf perron 3(?) naar den haag maar daar was geen kiosk. we moesten naar een van de twee andere perrons om koffie te halen. de medewerkers daarvan beklaagden zich daar ook over omdat dat meest zuidelijke perron juist het drukste is met de meeste passagiers. waarom is daar dan geen kiosk?

Ik wil je bedanken voor je suggestie maar heb nog wel een aantal vragen. Heb je het over het algehele station of over alleen de centrale hal. Er hangen namelijk meerdere verwijzingen naar verschillende perrons. Tevens is er in Breda een OV servicewinkel
O je nog iets: die OV servicewinkel sluit om ik meen 19 uur. waar moet je daarna dan heen met vragen, zeker waar veel internationale passagiers zijn is dat best vervelend.

Nee, mijn opmerking heeft alleen betrekking op de tunnel/ corridor en is ook een pleidooi om de informatiedesk daar niet weg te halen. in die corridor zijn geen vertrekstaten, schermen of klokken te vinden en geen verwijzing naar info. alleen in globale zin naar de perrons.
na mijn bezoek gisteren heb ik een tweede vraag: we reisden vanaf perron 3(?) naar den haag maar daar was geen kiosk. we moesten naar een van de twee andere perrons om koffie te halen. de medewerkers daarvan beklaagden zich daar ook over omdat dat meest zuidelijke perron juist het drukste is met de meeste passagiers. waarom is daar dan geen kiosk?
Reputatie 7
Eigenlijk was volgens mij de bedoeling helemaal niet om een kiosk op het perron te hebben, maar moesten de gebouwtjes blijven staan, waardoor ze er toch maar wat mee gedaan hebben (kiosk)

Zou zo maar kunnen, maar volgens mij zijn deze gebouwtjes eerst helemaal gesloopt en toen weer nieuw opgebouwd. en als dat klopt is het vreemd dat er geen op het drukste perron staat. toch?
O je nog iets: die OV servicewinkel sluit om ik meen 19 uur. waar moet je daarna dan heen met vragen, zeker waar veel internationale passagiers zijn is dat best vervelend.

Reputatie 7
wlbrtj je typt nu in de quote, waardoor je bericht erg lastig te vinden is.
In het textvakje als je een reactie plaatst even helemaal naar onder scrollen en na het laatste stuk tekst even een nieuwe regel maken en typen :)

De gebouwtjes zijn blijven staan, enkel de tegeltjes zijn van kleur veranderd en de binnenkant heeft een opknapbeurt gekregen.
ok, dan is het toch leuk als ze nog een kiosk op het derde perron erbij zetten, eventueel zonder tegeltjes!
Reputatie 4
In Breda is het wel typisch te noemen dat er is gekozen om alle voorzieningen aan de Noordzijde te vestigen ipv de centrumkant.
Reputatie 7
Dat is, van horen zeggen, om de wijk daar een boost te geven...
Reputatie 2
Het gevolg is een flink aantal nog steeds leegstaande winkelunits, winkels met weinig klandizie (vooral als je kijkt naar andere stations). Het is en blijft een desolate uithoek waar je speciaal helemaal heen moet lopen en dat doen dus te weinig mensen.
In Breda is het wel typisch te noemen dat er is gekozen om alle voorzieningen aan de Noordzijde te vestigen ipv de centrumkant.
Ben ik het mee eens, na 10 uur s avonds kun je zelfs je fiets daar niet meer ophalen in de overdekte stalling!

Ik wil je bedanken voor je suggestie maar heb nog wel een aantal vragen. Heb je het over het algehele station of over alleen de centrale hal. Er hangen namelijk meerdere verwijzingen naar verschillende perrons. Tevens is er in Breda een OV servicewinkel aanwezig. Meer informatie over het nieuwe station in Breda kan je hier vinden.

dat lijkt wel aardig maar a. die servicewinkel is beperkt open, s'avonds niet bijvoorbeeld, en de verwijzingen en vertrekschermen zijn allemaal achter de poortjes of bij het begin van de tunnel en niet daar in terwijl die toch erg lang is.
Hallo wlbrtj, ik begrijp dat de huidige situatie niet ideaal is en zal daarom je suggestie doorspelen. Een wijziging op korte termijn zit er denk ik niet in, maar ik ga dit wel even onder de aandacht brengen. Wellicht kan er naar de openingstijden van de verschillende voorzieningen worden gekeken. Bedankt voor je bericht.
Reputatie 7
Je kan kan na 22 uur ook niet meer zitten wachten in het station. En dat zou wel prettig zijn, met al die lange overstaptijden. Het winkelgedeelte, waar al bijna niemand komt omdat het in een verre uithoek zit, wordt om 22 uur hermetisch afgesloten. En laten nu net daar nu allemaal bankjes c.q. picknicktafels staan. Na 22 uur kan je nergens meer zitten, behalve op een bankje op het perron zelf (heel koud in de winter). En dat heet dan een nieuw en ultramodern station te zijn. En die lange brede gang is wel heel kil en kaal met nul komma nul aankleding, met name aan de centrumkant oogt het zeer desolaat en grauw.
Mee eens. Ik was er 2x, op weg van Den Haag naar Vlissingen bleek de reis via Breda te moeten gaan en moest ik er 's avonds 55 minuten rondhangen.

Citaat:
"Breda Centraal, daar wil je wonen, werken, winkelen én reizen. Alles komt samen op Breda Centraal. Van daaruit vind je gemakkelijk de weg naar het nieuwste kantorencomplex met toonaangevende bedrijven. Naar de galerij met trendy winkelketens, hippe tentjes en inspirerende shops. En naar je nieuwe thuis met een
mooie woon én werkruimte! Met Breda Centraal als ontmoetingsplek, thuisbasis, werkplek of vertrekpunt."

Er is duidelijk te weinig door frequente treinreizigers meegedacht over ontwerp van dit station. Samengevat: mausoleum-achtige uitstraling (vanaf perron naar beneden gaand meteen onwelkom gevoel), niet duidelijk welke treinen wanneer waar vertrekken / geen snel overzicht, geen alom aanwezige stationsklokken, winkels zitten in uithoek, gaan vroeg dicht, ook op vrijdagavond, hebben geen aansluiting met de buitenwereld, kou, tocht, anoniem, laat niet kunnen zitten, en dan last but not least: die trappen tussen perrons en hal! Met dat camouflage-patroon zien ze er bijna als één vlak uit. Een beetje perrontrap heeft een streep waar de tree ophoudt. Onhandig voor mindervaliden, slechtzienden, goedzienden maar met grote haast. Is er al iemand gestruikeld :?
Reputatie 7
Er is duidelijk te weinig door frequente treinreizigers meegedacht over ontwerp van dit station.
Dat is een understatement. De kille kolos met lekkages (nog altijd) en vallende stenen komt geheel uit de hoge hoed van de architect, die duidelijk zelf geen frequente treinreiziger is. De praktijk is weerbarstiger dan de tekentafel.
De reiziger is niets gevraagd. Er zijn nog steeds lege winkelruimtes, al maandenlang. De paar winkels die er zijn zullen na verloop van tijd opheffingsuitverkoop houden. Je ziet er echt zelden iemand. Er zou een HEMA komen - nooit meer wat van gehoord. Er zou een Jamin komen - niet doorgegaan. Er was buiten een hippe bakkerij/lunchtent - is al gestopt want er kwam niemand (bleek dat ook weinig mensen van het bestaan ervan afwisten, stond in de krant), er kwamen alleen wat mensen uit de buurt. De Starbucks zit er nog, maar is op bepaalde dagen al een uurtje eerder gaan sluiten. In de Bruna geen mens te zien, die hoort toch ook gewoon in de gang naast de Ah To Go!
Nee, het is echt geen aanwinst voor een grote provinciestad als Breda... Zo zonde dat het niet gebouwd is met een doorgangsroute/hal waarin je op weg van of naar de trein/bus automatisch langs winkels/levendigheid komt (zie Amsterdam, Rotterdam, Arnhem).
Reputatie 2
De schermen met trein info die in de (donkere) hal aan de centrumzijde hangen geven al maanden geen info aan terwijl die van de bussen dit wel doen. Je loopt dus het station in en weet niet waar je moet zijn. In de tunnel zelf geen CTA's maar aanduidingen naar de sporen (uiterst links in de tunnel geplaatst). Je ziet twee brede doorgangen met poortjes waar je eerst doorheen moet en dan pas zie je bij elke perronopgang de CTA's hangen en dus welke trein van welk spoor en om welke tijd vertrekt. Je ziet er ineens 6, verdeeld over de 3 perrons en dat is op dat punt erg veel tegelijk zodat veel mensen in de looproute blijven stilstaan op zoek naar hun trein. Het zou duidelijker zijn als de CTA's al in de tunnel zouden hangen maar dat zal architectonisch wel afgekeurd zijn. Beeldmateriaal bijgevoegd om te laten zien dat vanuit de tunnel het maar gokken is waar je moet zijn omdat de CTA's vanuit daar niet te zien zijn.

Reputatie 2
Hallo wlbrtj, ik begrijp dat de huidige situatie niet ideaal is en zal daarom je suggestie doorspelen. Een wijziging op korte termijn zit er denk ik niet in, maar ik ga dit wel even onder de aandacht brengen. Wellicht kan er naar de openingstijden van de verschillende voorzieningen worden gekeken. Bedankt voor je bericht.

Beste Mirjam,
Ik ben bang dat er aan die openingstijden weinig veranderd kan worden want te weinig klandizie. Eerste foto laat de route zien vanuit de tunnel als je van de treinen of de centrumzijde komt en naar de bussen gaat. Rechts kom je uit de tunnel, de opgang naar de bussen zie je links. Daar achter is het winkelgebied te zien dat een eind naar achter loopt en compleet uit de reizigersroute ligt.
De tweede foto is de andere zijde van het winkelgebied, gezien vanuit de entree aan de Belcrumzijde. De winkels liggen hier ook een eind naar achter en de zitgelegenheden bevinden zich hier achter het lichtkunstwerk en de drie potten met bomen. Dit deel is na 22:00 met glaswanden afgesloten zodat alleen de entree en de tunnel (zonder zitgelegenheid) over blijven.
Reputatie 7
Ik vind het inderdaad echt sonde en ook niet handig gedaan.

Reageer