beantwoord

Station Bussum Zuid (BSMZ), unheimisch, geen service en ook geen faciliteiten

• 1 augustus 2017
  • 9 reacties
  • 1142 Bekeken

Op station BSMZ staat een stationsgebouw. Vroeger kon je daar een treinkaartje kopen. Er was daar een NS loket. Maar tegenwoordig niet meer. Er is daar wel een soort van een koffiecorner, maar die zijn nooit open. Als ik daar ben zijn ze altijd daar gesloten. Ik snap niet wie er verantwoordelijk is voor dat stationsgebouw. Dit station heeft totaal geen allure. Ook zijn er geen toiletten, het is daar vooral unheimisch en bied ook geen service en vooral gebrek aan informatie. Ook heeft het helemaal geen faciliteiten. Als je een natuurwandeling zou maken dan hoop je dat je daar iets lekkers kan gaan halen of je moet nodig naar het toilet maar die is er ook niet. Tevens mist dit station zijn allure en ik hoop dat er iets aan gedaan kan worden aan service, informatie , faciliteiten en toiletten. Ik hoop dat er een normale kiosk kan komen. Misschien als er in de bestemmingsplan zou passen dat er ook een Albert Heijn to Go kan komen. Of misschien allebei zowel een kiosk als AH to Go. Een halfjaar geleden was iemand daar onder een trein gekomen. Ik zag veel ambulances af en aan rijden. Maar er is op dat station gebrek aan alles. Ik hoop dat er wat aan gedaan kan worden?
icon

Beste antwoord door Momo 1 augustus 2017, 11:23

Op veel van dit soort sprinter stations stappen voornamelijk mensen die in de buurt wonen in en uit. Die gaan niet even een kopje koffie drinken of winkelen. Een toilet zou misschien wel handig kunnen zijn, zeker bij sprinters zonder toilet (hoewel die er op termijn ook in komen). Maar dan heb je weer het probleem dat een toilet schoon gemaakt moet worden, en dat is zelfs bij een groter stations wel eens een dingetje (denk aan Delft).

Op Voorschoten bv is het oude stationsgebouw in gebruik door een taxi centrale.
En in die bij De Vink zit nu alweer een paar jaar een fietsenzaak. Kaartjes werden daar al heel lang niet meer verkocht, heeft eerst lang leeg gestaan, toen heeft er een tijdje een adviesburo ingezeten, daarna stond het weer een tijd leeg en nu dus een fietsenzaak.
De Vink heeft ook geen faciliteiten, alleen een wachtruimte die denk ik ook wel eens gebruikt (lees misbruikt) wordt door jongeren. Ik heb daar wel eens ’s morgens voordat de schoonmakers geweest waren lege bierblikjes en chipszakjes zien liggen. Wat ik dan wel opvallend vind is dat op het gebouwtje nog steeds het NS logo staat 😉
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Als er voor ondernemers zo veel kansen lagen dan hadden die er al lang gezeten.
Reputatie 7
Badge +3
Op veel van dit soort sprinter stations stappen voornamelijk mensen die in de buurt wonen in en uit. Die gaan niet even een kopje koffie drinken of winkelen. Een toilet zou misschien wel handig kunnen zijn, zeker bij sprinters zonder toilet (hoewel die er op termijn ook in komen). Maar dan heb je weer het probleem dat een toilet schoon gemaakt moet worden, en dat is zelfs bij een groter stations wel eens een dingetje (denk aan Delft).

Op Voorschoten bv is het oude stationsgebouw in gebruik door een taxi centrale.
En in die bij De Vink zit nu alweer een paar jaar een fietsenzaak. Kaartjes werden daar al heel lang niet meer verkocht, heeft eerst lang leeg gestaan, toen heeft er een tijdje een adviesburo ingezeten, daarna stond het weer een tijd leeg en nu dus een fietsenzaak.
De Vink heeft ook geen faciliteiten, alleen een wachtruimte die denk ik ook wel eens gebruikt (lees misbruikt) wordt door jongeren. Ik heb daar wel eens ’s morgens voordat de schoonmakers geweest waren lege bierblikjes en chipszakjes zien liggen. Wat ik dan wel opvallend vind is dat op het gebouwtje nog steeds het NS logo staat 😉
Bussum-Zuid heeft in ieder geval nog een winkeltje, Hier in Driehuis is er een incheckpaal en 1 kaartautomaat...
Is het voor de investeerders ook niet waard
Reputatie 5
Trekt Bussum Zuid geen reizigers die in het hotel naast logeren? Maar dit station heeft sinds het bestaat nooit echte faciliteiten gehad. Kaartverkoop is er al heel lang niet meer. Dergelijke stations zie je overal in Nederland.
Ik reis zelf regelmatig vanaf Bussum Zuid en het is een klein station dat met name door forenzen en gasten van het hotel gebruikt wordt. Reizigers van/naar Amsterdam parkeren hier soms omdat er een goede rechtstreekse verbinding is met de hoofdstad. Tegen een kleine vergoeding van slechts 0,50 EU mag je trouwens gebruik maken van het toilet van Bastion Hotel, dat echt direct naast het station ligt. Mocht je langer willen of moeten wachten (wat ik me niet kan voorstellen met de hoge sprinterfrequentie aldaar) dan kan je in het eerder genoemde hotel trouwens ook een prima kopje koffie kopen, mocht het koffiehuis gesloten zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Bussum Zuid is één van de stations die bij de opening in 1970 een zogenaamde sextant (ook bekend als 'zeskant' als stationsgebouw heeft gekregen. Er zijn er nog een paar van over.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Sextant

In een sextant was oorspronkelijk ruimte voor een klein plaatskaartenkantoor, een dienstruimte en een wachtruimte. Het feit dat de sextant in Bussum Zuid nog steeds bestaat en er is tegenwoordig een horecagelegenheid met de naam Double Jo in gevestigd. (Ik heb geen openingstijden kunnen vinden.)
Volgens NS is er wel degelijk een toilet aanwezig.
http://www.ns.nl/stationsinformatie/bussum-zuid.html

Wij maken zelf af en toe gebruik van Bussum Zuid vanwege de grote en gratis parkeerplaats. Het station en het parkeerterrein zijn behoorlijk opgeknapt. Al het groen en de daardoor donkere hoekjes op het parkeerterrein is aangepakt en de verlichting is enorm verbeterd. Een paar jaar geleden zijn er liften geplaatst met in de liftgebouwen nieuwe wachtruimtes.

Ik deel de mening van Brantasdelta dan ook niet dat Bussum Zuid erg unheimisch is. Het is enorm verbeterd ten opzichte van een jaar of vijf geleden. Dat de horeca op het station niet of nauwelijks geopend is komt ongetwijfeld door het geringe aantal klanten. In vergelijking met andere kleine stations heeft Bussum Zuid redelijk veel voorzieningen.
3 leden van de Bermbende hebben afgelopen zaterdag, zwerfvuil geruimd op de parkeerplaats. In totaal was de opbrengst 14 volle vuilniszakken.
Veel zwerfvuil maakt een parkeerplaats unheimlich.
Op de parkeerplaats is geen bewakingscamera, daardoor is er geen enkele controle op calamiteiten.
Bijzondere vondsten waren oa. Auto-onderdelen en nummerborden.
3 leden van de Bermbende hebben afgelopen zaterdag, zwerfvuil geruimd op de parkeerplaats. In totaal was de opbrengst 14 volle vuilniszakken.
Veel zwerfvuil maakt een parkeerplaats unheimlich.
Op de parkeerplaats is geen bewakingscamera, daardoor is er geen enkele controle op calamiteiten.
Bijzondere vondsten waren oa. Auto-onderdelen en nummerborden.
Wat uw verhaal betreft zou dat niet eerder een zaak kunnen zijn bij de gemeente Gooise meren?
Reputatie 7
Badge +3
Het parkeerterrein bij station Bussum Zuid valt inderdaad onder de gemeente Gooise Meren. In november 2015 is het parkeerterrein door de toenmalige gemeente Bussum opgeknapt en uitgebreid. Het hele terrein is opnieuw geasfalteerd, de verlichting is verbeterd en heel veel struikgewas is verwijderd. Al die maatregelen hebben natuurlijk weinig zin wanneer er daarna niet regelmatig wordt opgeruimd door de gemeente.

De Bermbende verricht prima werk maar doet in feite werk dat de gemeente behoort te doen.

Bron: https://paper.diemernieuws.nl/open/c1c4e620?fbadl=56839-72667#p5 van 21 oktober 2015

Reageer