vraag

Station Groningen weinig beschutting op perrons

• 19 augustus 2021
  • 9 reacties
  • 253 Bekeken

Momenteel wordt station Groningen verbouwd en het zal nog wel tot 2026 kunnen duren voordat alles gereed is. Alle historische perronkappen zijn verwijderd. Er is nu alleen nog langs het stationsgebouw en winkels enige beschutting. Het station is nu heel onaangenaam. Zeker als je door de stromende regen een overstap hebt van spoor 1a naar spoor 7. Waarom is niet gekozen voor tijdelijke overkappingen om de reizigers toch nog enige beschutting te bieden?  

9 reacties

Hallo T. Dijkema en welkom bij de NS Community,

Ik heb je vraag uitgezet bij mijn collega's van ProRail. Ik heb de hoop dat deze zullen worden geplaatst net als op het station in Leeuwarden. Als ik een reactie krijg dan zal ik je dat gelijk hier laten weten.

Badge

Ik denk dat je het antwoord moet zoeken in het financiële aspect, het kost flink wat geld en als iedereen een paraplu meeneemt is het goedkoper.

Overigens zijn soortgelijke omstandigheden ook al op andere stations aan de orde geweest waar ze de historie wilde behouwen maar wel aan het verbouwen is geweest.

Maar het blijt jammer dat hier niet voorzien is in een tijdelijke overkapping.

Ik heb geen idee waar ik het antwoord moet zoeken, maar heb een collega van ProRail opdracht gegeven dit uit te zoeken. Hij zal mij zo snel mogelijk op de hoogte brengen als hij meer weet, maar dat is hem helaas niet binnen een week gelukt.

Ik heb nog geen mail ontvangen van mijn collega's. Ik zal een reminder sturen.

Ik heb wederom nog niets vernomen. Ik zal van de week eens tegen wat deuren aantrappen bij ProRail.

Reputatie 6
Badge

Valt dit onder de verworven rechten van het personeel:

toen ik na hele lange tijd-en net de avondspits lekker goedkoop doorheen gereisd hebbend weer eens in ´stad´ aankwam stonden er wel (zo te zien eerder werkstudenten) controleploegen die elk biljet checkten-vooral of men niet stiekum doorheen de spits met dan verboden drukwerk was gereisd, denk ik. Er was overigens geen spoorwegpolitie (of hoe dat ook heet nu) achter de hand als voorzorg-of mogelijk waren die al elders ingezet.

Staan die er echt ook als het stortregent?

Wat bedoel je precies. Ik snap je vraag niet.

Reputatie 6

Vooral dat verboden drukwerk?

Reputatie 4

Ik gok dat @bahnrider hier een toegangscontrole heeft gezien waarbij iedereen die het perron opkomt een geldig vervoersbewijs moet kunnen tonen (zelf zie ik dat regelmatig bij Arriva gebeuren). Een verboden drukwerk zal dan een ongeldig vervoersbewijs zijn?

Waarbij de vraag dan zou moeten zijn (gok ik):

Moeten deze mensen de kaartjes ook controleren als het stortregent, of is de vervoerder verplicht om deze mensen een droge plek (afdak/perronkap) te bieden?

P.S. De spoorwegpolitie is jaren geleden gefuseerd met o.a. de verkeerspolitie en is tegenwoordig onderdeel van de Landelijke Eenheid. Maar ik denk dat je hier op de mensen van Veiligheid en Service doelt.

Reageer