Station in Wageningen | NS Community
beantwoord

Station in Wageningen

  • 10 May 2014
  • 8 reacties
  • 6931 Bekeken

Wanneer komt er een station in Wageningen? Deze plaats kent een toenemend aantal (buitenlandse) studenten, die nu nog allemaal een half uur met de bus moeten vanuit Ede om in Wageningen te komen. Hoe bestaat het, dat er wel een station in Hoevelaken of Halfweg komt, terwijl zoveel mensen zitten te springen om een station in Wageningen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 10 May 2014, 14:42

Bekijk origineel

8 reacties

Hallo Irene,

Hoevelaken en Halfweg liggen aan bestaande spoorlijnen waar het aanzienlijk eenvoudiger is om wegen het toenemende inwoner aantal een station langs die bestaande lijn te bouwen.
Hetzelfde geldt bijv. ook voor het station Sassenheim en de nieuwe Utrechtse stations aan de bestaande lijn naar Woerden.

Wageningen heeft het probleem dat het in het geheel niet aan een spoorlijn ligt.
Dus zal ook de railinfrastructuur aangepast moeten worden om daar een station te bouwen.

Bovendien komen daar - behalve "wie zal dat betalen" - ook de planologen e.d. om de hoek kijken.
Want stel dat je een aftakking maakt vanaf Ede-Wageningen, dan hebben alle gemeentes aan die lijn een vinger in de pap, maar vooral ook de provincie.
Kijk maar eens hoeveel problemen en protesten er waren (en nog zijn) bij de aanleg van de HSL en de Betuweroute.
En op de website van ProRail staat ook nog niet dat men voornemens is om een lijn richting Wageningen aan te leggen.

Misschien dat de provincie Gelderland beter eens kan nadenken over de aanleg van een lightrailverbinding, zoals bijv tussen Rotterdam en Den Haag/Zoetermeer of tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein.

Als nou als die "springende" mensen eens een petitie zouden organiseren en aanbieden aan de provincie (en eventueel betrokken gemeentes), dan is er al veel gewonnen als de politiek ook mee gaat "springen".

Vr.gr.
Hans
Welkom op het forum irenedehaan!

Het antwoord van Hans klopt. Voor Wageningen zijn (nog) geen plannen om een lijn aan te leggen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar past je vraag het beste thuis.
Beste Hans en Inge,
dank voor jullie reactie en voor een deel kan ik het ook wel begrijpen. Maar waar ik het niet helemaal mee eens ben, is het feit dat de talloze gebruikers van de trein, zelf moeten aangeven dat er behoefte aan een station op loopafstand is,. De universiteit van Wageningen staat (inter)nationaal hoog aangeschreven en trekt om die reden, steeds meer studenten aan, die nagenoeg allemaal met de trein reizen. De overheid zou best trots op dit gegeven mogen zijn en ervoor zorgen dat de infrastructuur op orde is. Ik sluit niet uit dat deze grote groep zich verenigt en misschien een petitie in het leven roept. Ik heb alleen maar een signaal willen afgeven en mijn verbazing willen uitspreken over het feit dat alle studentensteden in NL per trein bereikbaar zijn, behalve Wageningen.
Helaas valt er in een stad als deze al gebouwd is heel moeilijk een spoorlijn in te passen. De enige manier is dan vaak een tunnel en dat is veel te duur. Ik denk dat een lightrailverbinding gepaster is, deze zou ook over bestaande wegen kunnen met relatief kleine aanpassingen.

Nu gaat er overigens al een buslijn (valleilijn 88) met;
- hoge frequentie (elke 10 minuten)
- extra vroege en late ritten
- weinig haltes onderweg
- totale traject 15 minuten
- gelede bussen

Ik denk dat dit niet heel veel verbeterd meer kan worden, een lightrailverbinding zal enkel in capaciteit uitmaken, qua reistijd en frequentie zal er dus al niets veranderen.
Yes this is annoying. Very annoying. Having no train station around cannot be justified no matter what you say. Your excuses are not accepted. Transportation is very important to all of us just like food and drinks. I just moved to Wageningen and I'm surprised there is no train station in the city. How come small villages have a train station while a student city like Wageningen have none??? Taking a bus is not handy. It is only time consuming. If there is no other option, then NS must provide us free buses - to and from - main stations. I mean the cost of the bus must be included with the cost of the train ticket. We cannot pay for the bus and then again pay for the train. That would be too much. Transportation in the Netherlands is expensive as hell. In fact I would not have moved to Wageningen if I knew there is no train station around. What is more ridiculous is that Ede train station is called Ede-Wageningen!!!!!! Are you kidding me??? Why it is called Wageningen station when it is NOT in Wageningen in the first place??? If you don't want to provide us a train station, then please do us something good instead and clean the toilets in the trains because they are ALWAYS dirty. Tickets are getting expensive everyday and the service is getting worse everyday.
Kuwait, i can understand your frustration. I have lived in Wageningen as well.

You write that you would not have moved to Wageningen if you knew that there was no train station. Did you check this before you moved? Because this information can be found on the internet.

Currently there are two bus lines that will take you from Ede-Wageningen to Wageningen, both of them going frequently and both of them arent that expensive. If you want, you could also take the bike (your own or the OV Fiets).

Information regarding not having a train station at Wageningen, can be found in previous posts.
Kuwait, i can understand your frustration. I have lived in Wageningen as well.

You write that you would not have moved to Wageningen if you knew that there was no train station. Did you check this before you moved? Because this information can be found on the internet.

Currently there are two bus lines that will take you from Ede-Wageningen to Wageningen, both of them going frequently and both of them arent that expensive. If you want, you could also take the bike (your own or the OV Fiets).

Information regarding not having a train station at Wageningen, can be found in previous posts.


Because the name of the station Ede-Wageningen is misleading. I thought this station is in Wageningen, while in fact it is at least 10km away from the centre of Wageningen. Even my Dutch friends were surprised when I told them about this. NS must change the name of the station IMMEDIATELY because it is an absolute fraud.
Fraud is deliberate deception to secure unfair gain. I do not think it is fair to put this label to the naming of this train station.

It was originally intended to place the rail way through Wageningen and not Ede. Because of objections, this was no longer an option. In 1937 the tram line to Wageningen was closed and replaced by a bus line. Because of this the name of the station was changed to Ede-Wageningen. Because of municipal force and the University the add-on 'Wageningen' still remains.

I am sorry to hear that you still feel upset, but at this moment there are no plans to change the name of this station.

Reageer