beantwoord

Station Leiden: vaak verkeerde/ontbrekende info op schermen

• 21 februari 2015
  • 16 reacties
  • 803 Bekeken

Reputatie 1
Ik reis bijna elke dag Leiden - Haarlem. En relatief vaak staat er verkeerde of ontbrekende info op de digitale schermen. Paar voorbeelden:
  1. Volgens de schermen vertrekt de trein van spoor 4. Echter, de trein stopt op 4a. Leiden is een lang station en de lange perrons zijn verdeelt over a en b. Mensen die op 4b staan moeten opeens rennen omdat de trein op 4a stopt. Dit komt ook voor als de trein vanuit Haarlem stopt: regelmatig zie ik mensen aankomen rennen vanaf een ander perron omdat de informatie dus verkeerd op de schermen staat.
  2. Afwijkende informatie planner en schermen. Ik check een kwartier van te voren op de planner via internet. Hier staat dan bv vertrek vanaf spoor 4. Aankomend op station Leiden echter staat daar 4a. Als ik dan weer op de internet planner kijk, staat daar nog steeds 4.
  3. En dit volgende gebeurde van de week weer: doorgaande trein Leiden naar Amsterdam CS via Haarlem had 10 minuten vertraging op spoor 5, stond netjes op het scherm. Ongeveer 8 minuten later komt de trein er aan, iedereen stapt in. Om dan via een nauwelijks te verstane omroep in de trein te horen dat het niet de trein naar Haarlem en A'dam is maar de trein naar Leeuwarden via Schiphol. Op de schermen op het station staat echter dat het de trein naar A'dam is via Haarlem. Nu werd het gelukkig (slecht verstaanbaar) in de trein omgeroepen maar het is me nu al 2 keer overkomen dat het niet of helemaal niet verstaanbaar werd omgeroepen en ik opeens richting Schiphol ga.
En wat het nog eens extra lastig maakt is dat de schermen op station Leiden zeer ongelukkig geplaatst zijn. De overzichtsschermen op de perrons staan behoorlijk verdekt opgesteld. Vaste reizigers weten waar ze hangen maar mensen die onbekend zijn met station Leiden kunnen ze echt niet vinden. En de perronschermen zelf zijn pas te lezen als je er een flink eind naar toe gelopen bent.
icon

Beste antwoord door Bart NS 11 maart 2015, 19:44

Hallo allemaal,

Het was even uitzoekwerk, onderstaand het resultaat.

Punt 1 heeft te maken met een probleem in de materieelberekening. Het systeem dat de borden voedt lijkt te denken dat de treinen te lang zijn voor het 'a'-deel van het spoor, waardoor hij het laat zien als een trein die langs het hele spoor komt te staan. Het is een bekend probleem, de oplossing wordt getest. Volgende week donderdag, 19 maart, wordt er iets gewijzigd waardoor het opgelost kan zijn, maar dit is nog niet te beloven. Weet in ieder geval dat het bekend is en dat we ermee bezig zijn.

Punt 2 Deze situatie zou niet moeten voorkomen, aangezien de 'fout' die bij de borden gemaakt wordt niet in de app gemaakt zou moeten worden. Dit wordt nog bekeken.

Punt 3 is moeilijk na te gaan, maar lijkt op een bedieningsfout. Ook dit wordt onderzocht.

Punt 4 hoort bij ProRail. ProRail plaatst deze schermen en gaat over de plek waarop de schermen geplaatst worden. Mijn collega laat dit ProRail weten.
Bekijk origineel

16 reacties

Ik ga me hierbij aansluiten. Sinds de dienstregeling van dit jaar (met gewijzigde basisperronopstelling) worden treinen op Leiden Centraal regelmatig in de laatste 5 minuten voor vertrek van perronfase gewisseld. Ik vind het prima dat er dynamisch wordt ingespeeld op de actuele situatie, maar de berichtgeving daarover schiet momenteel echt tekort. Op de een of andere manier triggeren deze late spoorwijzigingen niet altijd een automatisch omroepbericht. Op de a-delen van de perrons zijn deze wijzigingen zonder omroepbericht pas op te merken als je de trein met je bestemming op het koersdisplay voorbij ziet rijden. De AV14-schermen hangen immers alleen op het b-deel, aan weerszijden van de trap en de TBP's voor de a-delen hangen ter hoogte van de seinen voor de overloopwissels, dus nog vóór de voorste deur van de trein. Als reizigers zich een beetje verspreiden over het a-deel van het perron, om NS van dienst te zijn door vlot in te stappen in plaats van allemaal te proberen de voorste deuren te gebruiken, zijn die schermen dus niet meer leesbaar. Dan wordt het bij een onaangekondigde perronwijziging dus weer sprinten terwijl de trein al voorbij rijdt.
Ik sluit me hier ook bij aan: heb al meerdere keren mijn trein gemist terwijl ik op het juiste perron stond, omdat op de borden staat dat de trein richting Dordrecht vertrekt van spoor 8b, terwijl die op 8a staat. Daar kom ik pas achter als de trein voor mijn neus langs rijdt. Soms wordt het nog omgeroepen, maar pas een paar minuten voor vertrek, te kort om het hele perron over te kunnen lopen. Ik vind dit een hele slechte service, elke keer staat een grote groep reizigers beduusd op het perron extra lang te wachten, terwijl het toch niet zo moeilijk moet zijn om het juiste spoor even duidelijk op de borden te zetten!?
Reputatie 1
vandaar dat 's middags altijd hele volkstammen van A naar B zie migreren als ik in Leiden uit de trein stap
Kennelijk wil NS niets doen met deze feedback, want reageren op dit topic is al teveel gevraagd.
Dit is zeker feedback die goed is om op z'n minst na te gaan. Ik neem contact op met een collega die over reisinformatie gaat en laat jullie hopelijk vandaag meer weten.
Mocht die collega het willen gooien op "We herkennen ons niet in het geschetste beeld", dan kan ik het aan de hand van een concrete situatie van vandaag aantonen:

Trein 2229 van vandaag, 9 maart, bestond uit 2x VIRM VI en zou volgens de dienstregeling en volgens de 'actuele' digitale reisinformatie van spoor 8a vertrekken. De bovenstaande link geeft dat ook aan en er is niets omgeroepen. Echter: 2x VIRM VI is 324m lang en spoor 8a heeft in zuidelijke richting een nuttige perronlengte van slechts 276m (xlsx). Die trein scheurde dus weer eens voor de neus van de beduusde reizigers op spoor 8a langs tot halverwege spoor 8ab. Er bleven ongeveer 3 a 4 bakken op het a-deel over, terwijl de reizigers zich over het perron hadden verspreid, rekenend op een trein van 8 of 10 bakken op 8a. De treindienstleider moet hiervoor een afwijkend pad hebben ingesteld, want normaal vertrekt deze trein via spoor 7a. Het was dus geen improvisatie van de machinist om bij een vroegtijdig veilig sein ver genoeg door te rijden langs het perron, maar een bewuste beslissing van de treindienstleider die niet aan de reiziger is doorgegeven.

Die trein was meer dan een half uur eerder uit Amsterdam vertrokken met 12 bakken, dus op z'n laatst was toen al bekend dat de trein in Leiden niet op spoor 8a zou gaan stoppen. Nou vooruit, in theorie had hij 20 minuten voor aankomst in Leiden nog een deel kunnen achterlaten in Haarlem. Hoe moeilijk kan het zijn om in die tijd de reisinformatie te actualiseren?

Overigens wachten we in dit topic nog op een antwoord op de vraag naar de aanleiding van de verslechtering van de basisperronopstelling in Leiden sinds deze jaardienstregeling.
Zelfde trein, 2229 van 10 maart: Op de borden werd ruim van tevoren aangegeven: "Spoor 8, dit is een gewijzigd vertrekspoor". Ik werd al helemaal enthousiast over de leercurve die zich aftekende. Het werd zelfs omgeroepen, tweemaal...

... waarbij de tweede keer zelfs terwijl de trein al met geopende deuren langs perron 8a stilstond en opnieuw een hele stoet mensen zich naar de andere kant van het perron moest haasten, om zich vervolgens door de voorste deuren naar binnen te proppen. Ik heb niet op de ligging van de wissels gelet, maar de trein vertrok even later via 7b, dus vermoedelijk was halteren op 8ab helemaal niet ingepland.
Hallo allemaal,

Het was even uitzoekwerk, onderstaand het resultaat.

Punt 1 heeft te maken met een probleem in de materieelberekening. Het systeem dat de borden voedt lijkt te denken dat de treinen te lang zijn voor het 'a'-deel van het spoor, waardoor hij het laat zien als een trein die langs het hele spoor komt te staan. Het is een bekend probleem, de oplossing wordt getest. Volgende week donderdag, 19 maart, wordt er iets gewijzigd waardoor het opgelost kan zijn, maar dit is nog niet te beloven. Weet in ieder geval dat het bekend is en dat we ermee bezig zijn.

Punt 2 Deze situatie zou niet moeten voorkomen, aangezien de 'fout' die bij de borden gemaakt wordt niet in de app gemaakt zou moeten worden. Dit wordt nog bekeken.

Punt 3 is moeilijk na te gaan, maar lijkt op een bedieningsfout. Ook dit wordt onderzocht.

Punt 4 hoort bij ProRail. ProRail plaatst deze schermen en gaat over de plek waarop de schermen geplaatst worden. Mijn collega laat dit ProRail weten.

Als het een bekend probleem is, zou je verwachten dat men zolang men niet in staat is het op te lossen door middel van omroepberichten de reiziger toch van de juiste informatie voorziet. Waarom gebeurt dit niet en gaan jullie dit vanaf morgen alsnog doen?

Ik ben aardig wat knulligheid van NS gewend, maar jullie blijven me verbazen. Hiermee zeg je dus dat ieder kanaal op interface-niveau nog een eigen draai kan geven aan reisinformatie. Wat is er mis met gewoon onveranderd via alle kanalen dezelfde juiste informatie door te geven zoals ProRail die aanlevert? Zijn jullie bang dat er dan te veel reizigers op het juiste perron op hun trein staan te wachten?

Ik ben aardig wat knulligheid van NS gewend, maar jullie blijven me verbazen. Hiermee zeg je dus dat ieder kanaal op interface-niveau nog een eigen draai kan geven aan reisinformatie. Wat is er mis met gewoon onveranderd via alle kanalen dezelfde juiste informatie door te geven zoals ProRail die aanlevert? Zijn jullie bang dat er dan te veel reizigers op het juiste perron op hun trein staan te wachten?

Afgelopen maandag ook de situatie gehad dat afhankelijk van welke bron je checkt een trein wel of niet rijdt. En het ging niet om een acute verstoring, maar een staking van personeel. Betekent het antwoord van Bart dat de informatie op de borden minder betrouwbaar is dan informatie op de app?
Dit betekent dat we nog bezig zijn met te achterhalen waar het probleem vandaan komt. Uiteraard dient de informatie uniform te zijn. Vervelend om te lezen dat dit afgelopen maandag niet het geval was Niek. Kun je aangeven op welk traject dit was en wat de vertrektijd was? Dan kan ik er een melding van maken.
Reputatie 3
Badge
Op zijn minst is te constateren dat de informatie via verschillende kanalen niet synchroon loopt: app, perronaanwijzers, de overzichtsschermen in hallen en op de perrons en de railpockets lijken nogal eens van mening te verschillen over vertragingen of aankomst- en vertreksporen.

Gisteren op station Haarlem: trein 2133 stond op het overzichtsscherm op spoor 6. Alle perronaanwijzers langs spoor 6 geven die trein aan. Er staat een trein op 6a, er komt een andere trein binnen op 6b. Hopeloze reizigers, hopeloze HC van de 2133. De enige die wist welke trein hij moest hebben was de MCN die de 2133 moest gaan rijden.

Overigens hebben we het er al eerder over gehad dat ook de informatie op ovtijden.com, die weliswaar niet van NS is maar wel gebaseerd op informatie uit de systemen van NS en Prorail, niet altijd consistent is. Soms zie je van treinen op de pagina per station wel dat ze vertraagd zijn of uitgevallen, maar zie je dat niet terug in de pagina van de betreffende trein, of omgekeerd. Er lijken dus systemen naast elkaar (en erger nog; langs elkaar heen) te werken.
Reputatie 1
@ Bart
Dank voor het uitzoeken.
Dit betekent dat we nog bezig zijn met te achterhalen waar het probleem vandaan komt. Uiteraard dient de informatie uniform te zijn. Vervelend om te lezen dat dit afgelopen maandag niet het geval was Niek. Kun je aangeven op welk traject dit was en wat de vertrektijd was? Dan kan ik er een melding van maken.
Gister was de informatie ook weer niet uniform. Geen melding van de app, verkeerde informatie op het station, pas 2 minuten voor aankomst wordt gemeld dat de trein op een ander station stopt dan herhaaldelijk gemeld. Ik zal de info later doorspelen.
Maandag 09-03-2015 8:00 Amsterdam Amstel – Nijmegen
Borden boven het perron geven aan dat de trein opgeheven is wegens acties van het personeel. De app zegt dat de trein rijdt, website zegt dat de trein rijdt, geen informatie via de intercom, geen personeel op het perron.

Donderdag 13-03-2015 20:25 Utrecht Centraal – Amsterdam Amstel
1) Had eigenlijk de trein van 18:40 willen nemen, maar via de radio kwam ik erachter dat er meer dan een uur vertraging was. De app heeft geen alert gestuurd, terwijl die wel ingesteld staat.
2) Op het station aangekomen moet ik eerst zoeken naar informatie borden, eenmaal gevonden wordt ik daar niet wijzer van.
3) Ik probeer op het KPN netwerk in te loggen en loop ondertussen naar een service hokje, ik informeer of er nog een verstoring is tussen Utrecht en Amstel: ja, de treinen worden nog omgeleid. Stopt niet op Amstel, zal met een vertraging van 20 minuten op Centraal aankomen. Wordt later ook omgeroepen.
4) Ik stap in de trein, daar staat op de schermen dat deze naar Amsterdam Amstel gaat en zonder vertraging aankomt. Verwarring: waar gaat de trein naar toe, moet ik aan het thuisfront doorgeven dat ik "op tijd" of pas 40 minuten later aankom? Als ik opgehaald zou worden, moet dat dan van Amsterdam Amstel of Amsterdam Centraal??
5) Geen informatie van de conducteur of de machinist.
6) Twee minuten voor aankomst, de conducteur wordt wakker en roept om dat we "toch als eerste op Amsterdam Amstel zullen stoppen" (deze is blijkbaar verbaasd). De trein is dus niet omgeleid.
7) Op het station wat te eten gekocht, 10 minuten later wordt er nog omgeroepen dat er geen treinverkeer mogelijk is tussen Amsterdam Amstel en Breukelen, terwijl de verkeersleiding dus >30 minuten geleden heeft besloten dat er wel treinverkeer mogelijk is.

Reageer