Station Nijmegen ingang west afgesloten | NS Community
beantwoord

Station Nijmegen ingang west afgesloten


Goedendag,

Al enige tijd is de ingang in de tunnel afgesloten. Deze wordt gebruikt door reizigers vanuit nijmegen west.

Het is onduidelijk waarom dit is.

Heel ongemakkelijk voor de reizigers die daar hun fiets parkeren en de trein nemen. Nu moet iedereen via  hoofdingang omlopen. Vreemd ook dat er hele nieuwe entree wordt gemaakt maar tegelijk de bestaande ingang gewoon zonder reden wordt afgesloten.

mvg Maarten Buurlage

 

 

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 May 2021, 21:20

Bekijk origineel

29 reacties

Hallo Maartenbuurlage en welkom bij de NS Community,

 

We hebben deze gesloten vanwege het groot aantal zwartrijders wat gebruikt maakten van deze ingang. In dit artikel kan je meer informatie over de sluiting vinden. We zullen in september een balans opmaken.

Dus daarom zijn gewone reizigers dan de dupe? Dat is toch raar? Dan met de NS daar wat aan doen bijvoorbeeld camera’s plaatsen, toezicht houden of gewoon controleren in de trein. Bizar!

Bovendien worden wij nu door een soort openbaar toilet geleid verderop. Te smerig voor woorden.



 

Reputatie 3

Probleem speelt ook in Enschede daar zijn het dan weer niet de zwartrijders maar o.a. de drugstoeristen.

 

 

This entrance is also used by anyone from the P&R. You cannot advertise P&R and then make people walk so far through dirty unhygienic staircases and still charge for this parking. NS must find another answer to this and not penalise people who pay to travel with them. 

Reputatie 3

This entrance is also used by anyone from the P&R. You cannot advertise P&R and then make people walk so far through dirty unhygienic staircases and still charge for this parking. NS must find another answer to this and not penalise people who pay to travel with them. 

Lijkt mij een zinvolle toevoeging. NS laat dus wel betalen voor P&R, maar vervolgens moet je dus door allerlei smerige troep banen. Afsluiting van een station is geen oplossing en als het straks dan weer open gaat keren de problemen denk ik snel weer terug. 

Er hangt nu ook een bord: ingang 70M, 1% van je dagelijkse stappen. Wie verzint zoiets. Maak in ieder geval excuses voor het ongemak.

Overigens is het veel verder dan 70M als je op perron 3 de trein neemt.


 

 

The entrance further along the tunnel is no solution as it smells of urine and we literally have to step over people or their puddles of urine. Also the staircase does not come out so close to the platforms adding further delays. If it is used by 1% then how many people can be travelling with no ticket??  This argument does not make sense but you are increasing my already very long journey to Amsterdam and making my journey begin and end as if I was living on the streets. This is not acceptable. Where else can I park and ride to avoid this unhygienic entrance? Give solitons and not just pretend your paying customers don’t exist. 

Reputatie 3

In 3 months time nothing has happened. What is NS going to do about it.

@Henk L

Nothing, according to the Gelderlander the west entrance will remain closed until the station is reconstructed  in 2023.

Hoi allemaal,

Net als jullie ben ik er helemaal klaar mee. Vandaag voor de zoveelste langs dronken/pissende mensen moeten lopen (een fatsoenlijk openbaar toilet zou ook geen overbodige luxe zijn…). Het stinkt er echt áltijd en bovendien voel ik me soms gewoon echt niet op m’n gemak als ik s avonds daar weer doorheen moet lopen. Trappen worden naast urinoir ook gebruikt als slaapplek en wie weet voor wat nog meer…

Het lijkt me ook sterk dat de NS geen creatievere oplossing weet te verzinnen voor het tegengaan zwartrijders (ik denk er graag in mee!).

Oh en klachten hierover worden keer op keer genegeerd.

@Maartenbuurlage, dat bord werkt inderdaad nogal averechts.

@Erryt NS, wanneer gaat hierin iets veranderen? Lijkt me niet pas in 2023 toch?

 

@Lisanne57 

Gezien uw klachten lijkt me dat u in eerste instantie bij de gemeente Nijmegen moet zijn. Die is verantwoordelijk voor de tunnel.

@Tamzin, daar ga ik ook zeker informeren! Oorzaak van de klacht ligt echter wel in het afsluiten van een andere toegang. Vandaar dat ik op meerdere manieren in contact probeer te komen met de verantwoordelijke afdeling bij de NS (dat blijkt tot dusver echter onmogelijk te zijn. Klachten wordt gewoon niet op gereageerd…)

@Tamzin, daar ga ik ook zeker informeren! Oorzaak van de klacht ligt echter wel in het afsluiten van een andere toegang. Vandaar dat ik op meerdere manieren in contact probeer te komen met de verantwoordelijke afdeling bij de NS (dat blijkt tot dusver echter onmogelijk te zijn. Klachten wordt gewoon niet op gereageerd…)

U geeft zelf aan dat u de reden al lang weet: de West ingang is afgesloten omdat die voornamelijk door zwartrijders werd gebruikt. Dus waarom dan nog eens bij NS naar de bekende weg vragen? Nogmaals u moet bij de gemeente Nijmegen zijn, niet bij NS. Daarnaast is inmiddels al lang bekend dat de West ingang gesloten blijft tot na de verbouwing van het station. 

@Tamzin, ik merk wat irritatie. Dat lijkt me niet nodig.

Waar blijkt uit dat het bekend is dat de west ingang gesloten blijft? Ik lees alleen in de Gelderlander dat daarover in september een beslissing genomen gaat worden. Ik denk graag mee over een alternatief, want ik denk dat heel veel inwoners van Nijmegen West het met mij eens zijn, dat dit geen doen is zo.

Overigens heb ik hierover ook contact met de gemeente Nijmegen, maar dat neemt niet weg dat de NS natuurlijk gewoon fatsoenlijk kan reageren op klachten van reizigers (de klacht gaat over het afsluiten van de ingang aan de westzijde en daar gaat de NS zeker wel over).

NS take the money for the tickets from us and so they should solve this complaint. Please can NS answer this??   Rebuilding the station in 2023 won’t help as they have cameras there already now. Please can NS respond here. 

@Tamzin, daar ga ik ook zeker informeren! Oorzaak van de klacht ligt echter wel in het afsluiten van een andere toegang. Vandaar dat ik op meerdere manieren in contact probeer te komen met de verantwoordelijke afdeling bij de NS (dat blijkt tot dusver echter onmogelijk te zijn. Klachten wordt gewoon niet op gereageerd…)

U geeft zelf aan dat u de reden al lang weet: de West ingang is afgesloten omdat die voornamelijk door zwartrijders werd gebruikt. Dus waarom dan nog eens bij NS naar de bekende weg vragen? Nogmaals u moet bij de gemeente Nijmegen zijn, niet bij NS. Daarnaast is inmiddels al lang bekend dat de West ingang gesloten blijft tot na de verbouwing van het station. 

De reden is niet alleen zwart rijders dat is een excuus. Bovendien kun je dat niet op de gewone reizigers afschuiven dat zou gek zijn.

Iedereen wordt nu niet langs de winkeltjes geleid en daarover zijn afspraken gemaakt met de NS dat is belangrijker voor ze dan service voor de reizigers. 
Bij Den Haag HS is hetzelfde gebeurd.

Een klacht bij de gemeente Nijmegen wordt niet in behandeling genomen ze zeggen dat dit NS gebied is. 
 

 



 

 

 

@Maartenbuurlage

De beslissing om de westingang wel/niet open te houden ligt uiteraard bij NS.

De verantwoordelijkheid voor de aanpak van de overlast in de tunnel ligt echter bij de gemeente.

 

@Tamzin Weet je dit of denk je dit? Dit lijkt mij NS grondgebied en verantwoordelijkheid. Dat blijkt ook uit de reactie van de gemeente Nijmegen op een klacht.

Ben ook benieuwd: in welke hoedanigheid reageer je op deze berichten? Vanuit de NS of is dit een privé standpunt?

 

 

 

Beste NS,

Door de sluiting van ingang west moet ik nu twee keer per dag door een tunnel die naar pis ruikt (vaak staat er ook nog iemand te plassen) en ver omlopen is. Ik zal het heel erg waarderen als jullie de ingang weer kunnen openen. Dan kan West-Nijmegen ook weer met plezier naar het station. Op een bord bij ingang geven jullie aan dat de andere ingang maar 70 meter verderop is. Dit slaat natuurlijk nergens. Ingang west geeft direct toegang tot de perrons, de andere ingang niet (extra trap op en af). Daarnaast zijn er in Nederland vele stations zonder poortjes, waardoor ik het zwart reizen argument ook erg bijzonder vind. Gelukkig komt er snel een nieuw station, dan zijn jullie ook van alle problemen af. Ik hoop dat jullie tot die tijd de ingang gewoon open kunnen houden. 


Ik hoor graag van jullie of jullie hier actie op kunnen ondernemen. 


Groet,


Dion

PS dit zijn niet de eerste problemen rondom de bereikbaarheid van het station. In 2015 maakte kassa ook al een item over de toegang naar het centrum

https://www.bnnvara.nl/kanniewaarzijn/videos/6871

Reputatie 6

Hallo Jan666. Welkom bij de NS Community! 

Ik heb even rondgevraagd en er zijn voor nu geen plannen om deze ingang weer open te maken. Dat zeggende, ga ik dit sentiment zeker intern voor je doorzetten.

Reputatie 7
Badge +3

De ingang van station Nijmegen aan de Tunnelweg gaat vanaf 14 maart weer open tijdens de spits. ProRail, NS en de gemeente Nijmegen starten op die dag een nieuwe proef met beperkte openstelling van de ingang.

Proef

De ingang aan de Tunnelweg is open op werkdagen in de ochtend- en avondspits (06.30 uur - 10.30 uur en 15.30 uur - 19.30 uur). Dan maken de meeste reizigers gebruik van deze ingang. Tijdens deze openingstijden is een beveiliger aanwezig. De proef loopt van 14 maart tot 12 september 2022.

Voorkomen van zwartrijden

De ingang van station Nijmegen vanuit de Tunnelweg is sinds april 2021 afgesloten omdat personen zonder geldig vervoersbewijs vaak via deze poortjes het station binnenkwamen. 80 procent van alle gevallen van zwartrijden hield hiermee verband. Maatregelen zoals extra verlichting, gericht cameratoezicht en inzet van medewerkers Veiligheid & Service hadden niet het gewenste effect.

Het voorkomen van zwartrijden vergroot de sociale veiligheid op het hele station. Vaak blijkt namelijk dat het aanspreken op het niet hebben van een vervoersbewijs, kan leiden tot agressie. Dat willen we natuurlijk voorkomen.

Veilige omgeving

In december 2021 is de afsluiting geëvalueerd. Het misbruik van de poortjes bleek met 67 procent afgenomen. Ook waren er minder meldingen van overlast op het station en minder incidenten met agressie tegen medewerkers.

Reizigers die de ingang aan de Tunnelweg gebruikten moesten vanwege de sluiting omlopen door de tunnel. Zij vonden de extra reistijd en de route door de tunnel niet fijn. Hun ervaringen zijn meegenomen in de evaluatie. Met de beperkte openingstijden van de poortjes komen we tegemoet aan deze bezwaren en zorgen we tegelijkertijd voor een veilige omgeving voor reizigers en medewerkers.

Na de proef wordt wederom een evaluatie uitgevoerd waarbij alle partijen betrokken zijn. Aan de hand van die evaluatie volgt een definitief besluit.

https://www.prorail.nl/nieuws/ingang-station-nijmegen-vanuit-tunnelweg-open-in-de-spits

Reputatie 2

Hallo Maartenbuurlage en welkom bij de NS Community,

 

We hebben deze gesloten vanwege het groot aantal zwartrijders wat gebruikt maakten van deze ingang. In dit artikel kan je meer informatie over de sluiting vinden. We zullen in september een balans opmaken.

Dit antwoord had ik niet anders verwacht van een bedrijf dat met alle naïviteit eromheen denkt dat poortjes het ei van Columbus is. Wat let het personeel toch telkens weer om in de trein fatsoenlijk te controleren? Reis ik met Deutsche Bahn, gaat er bijna geen rit voorbij dat ik niet gecontroleerd wordt (en daarvoor hoef ik heus niet van uithoek naar uithoek van het Duitse land te reizen!). Ik reis geregeld van Nijmegen naar Leeuwarden of Amsterdam, (dus ritten van 1,5 uur, of meer!). In het afgelopen jaar ben ik in de 45-50 keer maar 2-3x gecontroleerd, dus je kunt spreken van een uiterst-slechte uitvoering van de taak, waarvoor een conducteur ondertussen wel betaald krijgt, (bezorg ik als postbode zijnde 10 brieven niet, of verkeerd, mag ik na 3-4x op functioneringsgesprek komen. Gebeurt dat nog 1-2x, kan ik meteen vertrekken!), waarom komen NS-conducteurs daar dan telkens mee weg? Is het wat drukker, dan kun je nog altijd een groepje S&V-medewerkers ter-ondersteuning mee laten controleren. Zo pik je de zwartrijder er heus wel uit! Controle in de trein is nog altijd het beste remedie tegen zwartrijden, (en vooral tegen overlast!) met name het laatste daar kan geen enkel poortje tegenop!

Reputatie 4

Goed nieuws dat de ingang tijdens de spits tenminste weer open is! Ook ik denk dat frequente controle in de trein de beste remedie is. Maar voor dit soort afgelegen entrees, die toch al allen via een trap bereikbaar zijn:

Zou het niet een idee zijn om hier een draaideur principe toe te passen, die alleen opengaat als je bent ingecheckt? De New Yorkse metro heeft dit hier en daar al. Dus een beetje zoals de oude fietstoegangen:

 

Hallo Maartenbuurlage en welkom bij de NS Community,

 

We hebben deze gesloten vanwege het groot aantal zwartrijders wat gebruikt maakten van deze ingang. In dit artikel kan je meer informatie over de sluiting vinden. We zullen in september een balans opmaken.

Reis ik met Deutsche Bahn, gaat er bijna geen rit voorbij dat ik niet gecontroleerd wordt (en daarvoor hoef ik heus niet van uithoek naar uithoek van het Duitse land te reizen!).  

De helft van de Duitse treinen heeft helemaal geen conducteur.

Reputatie 7
Badge +1

Reis ik met Deutsche Bahn, gaat er bijna geen rit voorbij dat ik niet gecontroleerd wordt (en daarvoor hoef ik heus niet van uithoek naar uithoek van het Duitse land te reizen!).  

De helft van de Duitse treinen heeft helemaal geen conducteur.

Heb je daar cijfers over gevonden? Ik had vermoed dat het minder was.

Reageer