beantwoord

Station Roosendaal, weinig faciliteiten !

• 29 August 2015
  • 7 reacties
  • 1418 Bekeken

Regelmatig kom ik langs Roosendaal , op doorreis vanuit richting Breda naar richting Vlissingen en terug. Wat mij opvalt is dat er weinig faciliteiten zijn. Bijvoorbeeld geen AH to Go, geen Smullers, en ook nauwelijks winkels. Dit in Schril contrast met bijvoorbeeld Breda, s-Hertogenbosch en Eindhoven.

Het wordt eens tijd dat station Roosendaal aan de eisen van deze tijd wordt aangepast, en gerenoveerd. ook de stationsrestauratie is daar al geruime tijd gesloten. Zelfs op een kleiner station als Middelburg is er een goede stationsrestauratie !

Wie van NS kan mij vertellen waarom de faciliteiten op Roosendaal zo karig zijn ?
icon

Beste antwoord door Brian NS 3 September 2015, 14:08

Bekijk origineel

7 reacties

Dat de drie stations die je noemt over betere voorzieningen beschikken, lijkt me logisch. Die stations zijn immers veel belangrijker en worden door veel meer reizigers gebruikt. Vanaf eind dit jaar (wanneer de Intercity Brussel er niet meer stopt) wordt de rol van station Roosendaal helemaal gemarginaliseerd. Als er een markt was voor meer winkels, dan had NS die al wel aangeboord.

Persoonlijk zou ik het niet vreemd vinden als de sporen Breda-Roosendaal, Dordrecht-Roosendaal, Vlissingen-Roosendaal in de toekomst middels een aparte concessie zouden worden aanbesteed en op die manier in handen zouden komen van een partij als Arriva.
Op station RSD is er wel: Döner Kebab, Kiosk Pasfoto Automaat Snoep- en Frisdrankautomaat. Roosendaal is tegenwoordig iets minder aantrekkelijk voor internationale reizigers. Het zou goed kunnen dat je voor faciliteiten elders moet gaan zoeken. Overigens kun je in Antwerpen ook terecht voor wat te eten en drinken als je zin hebt om over de grens wat te gaan nuttigen. Geef mij maar een stevige Belgische Zot.
En wel gesloten poortjes. Dus bij een overstap moet je binnen 35 minuten een winkel zien te vinden en weer terug komen op het perron, anders wordt je reis opgeknipt en wordt deze in een aantal gevallen duurder. Ook is er daar geen goede toiletvoorziening met toiletdames die de boel schoon houden. Rsd loopt echt achter op de rest van de stations.
Reputatie 7
Badge +4
De kwestie is of de voorzieningen commercieel haalbaar zijn. Kennelijk dus niet. En als de Beneluxtrein een snelle vervanger krijgt als een soort internationale ICDirect via Breda, dan wordt Roosendaal nog minder van belang dan wel nog minder interessant om te investeren. Ik vrees dat je wensen niet vervuld zullen worden.

Ik zou de sporen niet graag aan Arriva gunnen en hoop dat NS tussen Lelystad en Vlissingen blijft rijden. Het laatste stuk door Zeeland is al een rampenplan met alle stops maar dan als je dan ook nog in een boemel van Arriva moet stappen, dan wordt de psychologische afstand naar Middelburg wel erg groot. Nu de provincie Zeeland nog zover krijgen dat er weer echte intercity's komen die niet stoppen in Krabbendijke.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou de sporen niet graag aan Arriva gunnen
Dit lijkt me wel een goed idee voor de sprinterdiensten. NS weigert als sinds jaar en dag voldoende te investeren in sprintermaterieel en aanbesteding lijkt dan ook de enige manier om ook in Brabant ooit moderner materieel te krijgen. Nu rijden er treinen van 50 jaar oud.
Reputatie 7
Badge +3
Roosendaal is qua omvang vergelijkbaar met Oss en Helmond. Dat moet je dus niet gaan vergelijken met Eindhoven, Den Bosch, Tilburg of Breda.
Beste wim.vogel.52,

Zoals andere forumleden al aangeven is het station Roosendaal niet te vergelijken met bijv. een station als Den Bosch. De andere stations zijn knooppunten waar veel reizigers samenkomen om even te wachten en hun reis verder te vervolgen met het openbaar vervoer. Roosendaal is een grensstation en geldt als doorgangspunt van treinen naar Nederland of België. Als er winkels zijn op een station moeten deze natuurlijk ook rendabel zijn, daarin wordt ook een afweging gemaakt. Als je vaak langs Roosendaal reist is het dan niet optie om op het vertrekstation de faciliteiten te benutten?

Reageer