beantwoord

Station Schiedam: waar is spoor 4?

• 22 oktober 2016
  • 19 reacties
  • 1585 Bekeken

Reputatie 6
Station Schiedam heeft drie perrons.
Van spoor 1 vertrekken de sprinters naar Rotterdam Centraal uit de Maassluis /Hoek van Holland, van spoor 2 de sprinters naar Maassluis/Hoek van Holland, van spoor 3 de treinen vanuit de richting Delft naar Rotterdam en verder, de treinen naar de richting Delft vanaf spoor 5.

Het is natuurlijk niet iets om nachten lang wakker van te liggen, maar ik vraag me gewoon af, waarom spoor 5 5 is en niet gewoon spoor 4, want dat is het. :?
icon

Beste antwoord door Sneltram 22 oktober 2016, 11:37

Er is tussen spoor 3 en 5 inderdaad ruimte vrij voor een spoor 4. Dat is uiteraard een spoor zonder perron. Wellicht dat het er in de toekomst nog gaat komen als wachtspoor voor goederentreinen die moeten invoegen tussen de metro's op de Hoekse lijn
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 3
Het is midden in de nacht:$
Er is tussen spoor 3 en 5 ruimte gereserveerd voor een nooit gerealiseerd spoor 4.
Dat gaat er zeer waarschijnlijk nooit komen, mede door het vervallen van passagierstreinen naar Hoek van Holland. Ik verwacht dat de lijn naar Delft binnen niet al te lange tijd vier sporen zal krijgen.
Dan zouden twee eilandperrons handig zijn. Wellicht zit er een verbouwing aan te komen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik dacht juist spoor 4 is komen te vervallen bij de bouw van het huidige station rond 1960.
Reputatie 6
Badge
Dat is hetzelfde als bij station Maassluis: waar zijn spoor 1 en 2? Die vind ik wel erg bizar, aangezien het hier gaat om spoor 1 en 2...
Reputatie 3
@Tanzim,
Misschien heeft spoor 4 inderdaad bestaan op het laaggelegen station Schiedam.
Reputatie 5
Badge
Er is tussen spoor 3 en 5 inderdaad ruimte vrij voor een spoor 4. Dat is uiteraard een spoor zonder perron. Wellicht dat het er in de toekomst nog gaat komen als wachtspoor voor goederentreinen die moeten invoegen tussen de metro's op de Hoekse lijn
Reputatie 4
De bedoeling is dat die goederentreinen 's nachts gaan rijden als de metro stil ligt..
Reputatie 5
Badge
Ook overdag in de daluren.
Reputatie 6
De goederentreinen gaan in de daluren rijden. Dit staat vermeld op http://hoekselijn.mrdh.nl/veelgestelde-vragen-overzicht

Tussen spoor 3 en 5 in Schiedam ligt inderdaad flink wat ruimte: misschien dat daar in het verleden een inhaalspoor gelegen heeft (of gepland is).

Er komt inderdaad een invoegspoor voor goederentreinen naar de hoekselijn, maar of dat tussen spoor 3 en 5 komt te liggen? Dat zou namelijk betekenen, dat het spoor uit de richting Den Haag én het noordelijke spoor van de Hoekse lijn gelijkvloers gekruist moet worden want de goederentreinen gaan in beide richtingen over het zuidelijke spoor rijden. Daarom vermoed ik, dat het invoegspoor aan de zijde van de treinsporen 1 en 2 komt te liggen, of misschien wel op een al bestaand viaduct: daar wordt sinds kort aan gewerkt.
Reputatie 2
Tussen spoor 3 en 5 in Schiedam ligt inderdaad flink wat ruimte: misschien dat daar in het verleden een inhaalspoor gelegen heeft (of gepland is).

als je goed kijkt zitten de bovenleidingsogen al in het dak verwerkt. Het gaat inderdaad om een nooit gebouwd inhaalspoor.

Het plan voor 2 eilandperrons is nu technisch niet uitvoerbaar, dan moet de kap eraf en ik hoop dat nooit gebeurd, want het is een unieke staalconstructie.
Het gaat inderdaad om een nooit gebouwd inhaalspoor.

Dat klopt mbo405. Heb je zo alle informatie die je wil hebben Bertus?
Reputatie 6
Het gaat inderdaad om een nooit gebouwd inhaalspoor.

Dat klopt mbo405. Heb je zo alle informatie die je wil hebben Bertus?

Ja, Klaas Jan, de vraag is beantwoord: spoor 4 is een spookspoor :-)

Maar, ik heb meteen een nieuwe vraag: wat gaat er gebeuren met de sporen 1 en 2, als NS de hoekse lijn niet meer bediend?
Dat is hetzelfde als bij station Maassluis: waar zijn spoor 1 en 2? Die vind ik wel erg bizar, aangezien het hier gaat om spoor 1 en 2...

Vroeger lagen er nog 2 sporen 'voor' spoor 3 (het spoor richting Hoek van Holland).

Tegenwoordig ligt er nog maar één spoor, een spoor dat vanuit Vlaardingen niet meer te bereiken is als gevolg van het weghalen van de wissel ter hoogte van de spoorwegovergang bij de Vlaardingsedijk.
Op deze foto uit 1959 is te zien dat spoor 4 er in de begintijd van het (huidige) station Schiedam Centrum inderdaad ook niet was.

Bron: StationsWeb
Link: http://www.stationsweb.nl/gebouw.asp?rec=812
Maar, ik heb meteen een nieuwe vraag: wat gaat er gebeuren met de sporen 1 en 2, als NS de hoekse lijn niet meer bediend?

De sporen uit de richting Hoek van Holland worden ten Westen van het station Schiedam Centrum aangesloten op het metronetwerk.

De huidige sporen 1 en 2 zullen gebruikt worden voor de sporen richting Delft en Den Haag, het aantal sporen zal op dit tracé namelijk worden uitgebreid van 2 naar 4. De spoortunnel in Delft is reeds voorbereid op de verdubbeling van het aantal sporen.

Op de onderstaande foto is duidelijk te zien waar de huidige treinsporen van de 'Hoekselijn' op het metronetwerk van de RET zullen worden aangesloten.
Reputatie 3
[quote=Mr NS]

De huidige sporen 1 en 2 zullen gebruikt worden voor de sporen richting Delft en Den Haag, het aantal sporen zal op dit tracé namelijk worden uitgebreid van 2 naar 4. De spoortunnel in Delft is reeds voorbereid op de verdubbeling van het aantal sporen..

Ik mag toch hopen dat spoor 1 en 2 gebruikt gaan worden voor de treinen UIT Delft.:D
Reputatie 6
Ik heb ergens gelezen dat volgens een kostenraming van Prorail, het aansluiten van de sporen 1 en 2 op het spoor uit de richting Delft / Den Haag, € 50 miljoen (!) kost. Maar, er schijnt geen dekking bij I&M te zijn. De kans is daardoor best groot, dat spoor 1 en 2 voorlopig ongebruikt blijven..

De spoortunnel in Delft is voorbereid voor 4 sporen, maar voor zover ik weet, is er nog geen officieel besluit het spoor tussen Rijswijk en Delft Zuid ook daadwerkelijk te verdubbelen.. De viersporigheid tussen Delft Zuid en Schiedam lijkt voorlopig van de baan: tussen Delft Zuid en Schiedam wordt de capaciteit vergroot door de seinen te optimaliseren.

Overigens begrijp Ik niet, waarom het aansluiten van de sporen 1 en 2, niet meteen is meegenomen bij het project om de Hoekse Lijn om te bouwen. En er liggen al meerdere wissels tussen de sporen van de Oude en Hoekse lijn. Dus waar Prorail de € 50 miljoen voor nodig heeft?
Reputatie 3
Schiedam heeft momenteel spoor 1 t/m 4. Er is wel de ruimte voor een doorrij of wachtspoor dat nooit is aangelegd. De bebording in het station is daar wel vanuitgegaan. Vadaar dat Spoor 4 als spoor 5 wordt aangegeven.
Zou mooi zijn als Station Schiedam spoor 1 geschikt gemaakt wordt samen met uitloopspoor en gebruikt gaat worden voor treinen die pendelen met wedstrijddagen naar de Kuip
Als je ziet hoeveel mensen overstappen op de Bussen of Metro naar Rotterdam en daar de trams pakken naar het stadion ,dan zou ik als NS en MRDH zeggen we gaan die supportes vanaf Schiedam centrum naar Onze mooie kuip(Stadion Feyenoord) vervoeren .
Dit kan mogelijk hemaakt worden als de pendeltreinen naar de kuip als begin/eindpunt te verleggen naar Station Schiedam Centrum en bij het wachtspoor wat bedoeld is voor goederentreinen de pendeltrein daar als keerpunt te laten vertrekken .
Potentiel zouden er veel reizigers er gebruik van gaan maken als dit bekend wordt en ingevoerd is
Heb dit zelf is gemonitoord na de laatste wedstrijden die gespeeld zijn in Stadion de kuip en er vele supporters met de bussen en trams aankwamen om op station Schiedam centrum verder te reizen naar het westland en mogelijk later op de hoekse lijn gaan overstappen als de Ret Metro rijdt.

NS doe snel onderzoek enU zult zien dat er veel animo voor is
De kosten/baten zullen altijd zeer negatief uitvallen, daarvoor zijn het aantal speeldagen in het voetbalseizoen gewoon te weinig.
De voetbaldrukte is dan ook nog maar enkele uurtjes.

Reageer